Marketing internetowy nabiera coraz większego znaczenia w realizowaniu działań promocyjnych współcześnie działających przedsiębiorstw. Obecnie praktycznie każda organizacja posiada swoją stronę internetową, za pośrednictwem której chce oddziaływać na swoich klientów oraz uświadamiać ich o produkowanych wyrobach, świadczonych usługach oraz podejmowanych przedsięwzięciach czy inicjatywach. Aby strona internetowa stała się widoczna w internecie, konieczne jest odpowiednie jej zoptymalizowanie oraz prowadzenie szeregu innych działań z zakresu SEM.
#wiemyjak realizować skuteczny marketing online
Co to jest SEM? Co to jest SEO?
SEM (ang. Search Engine Marketing – marketing w wyszukiwarkach) to grupa działań promocyjnych, takich jak na przykład przeprowadzanie kampanii linków sponsorowanych, optymalizacja stron internetowych i pozycjonowanie, których celem jest osiągnięcie widoczności danego serwisu czy strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
O tym czym jest SEO pisaliśmy już wcześniej. Niektórzy niepoprawnie przyjmują, że pojęcie SEM można utożsamiać z pojęciem SEO, natomiast SEM jest pojęciem szerszym i obejmuje działania SEO. Relację pomiędzy tymi pojęciami często przedstawia się za pomocą równania:
SEM = SEO + PPC, gdzie SEO (ang. Search Engine Optimization) odnosi się do pozycjonowania strony, natomiast PPC (ang. Pay Per Click) wiąże się z płatnymi kliknięciami w link do strony.
Można więc powiedzieć, że SEM obejmuje całość działań związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, a działania SEO koncentrują się głównie na optymalizowaniu stron internetowych.
Zalety działań SEO I SEM
Marketingowi w wyszukiwarkach przypisuje się wiele zalet, które mają przemawiać za zainwestowaniem w działania SEM i SEO. #wiemyjak
Do najważniejszych zalet SEM należą:
efektywność – działania SEM cechują się korzystniejszą relacją efektów do poniesionych kosztów niż w przypadku tradycyjnych działań marketingowych,
przyjazny odbiór reklamy – według badań reklama w wyszukiwarkach jest oceniana przez użytkowników jako akceptowana i przyjemna forma reklamy, ze względu na to, iż użytkownik poszukuje informacji o konkretnej usłudze bądź produkcie. O przyjazności SEM świadczy także fakt, że taka forma reklamy nie jest reklamą narzucającą się,
targetowanie – SEM nastawione jest na określone słowa i frazy, które użytkownik wpisuje do wyszukiwarki. Istnieje więc większe prawdopodobieństwo, iż reklama dotrze do osoby, która skorzysta z danego produktu lub usługi,
szybkie korzyści – SEM daje także możliwość osiągnięcia korzyści w relatywnie krótkim okresie, jak i w dłuższym terminie. Z tego względu możliwe jest sterowanie intensywnością działań marketingowych, by osiągnąć jak największą skuteczność.
Planuj rozsądnie działania SEM i SEO
Mimo widocznych i niezaprzeczalnych zalet marketingu w wyszukiwarkach nie jest on działaniem, które zawsze będzie związane z osiągnięciem sukcesu. Przede wszystkim należy pamiętać, że SEM i SEO są działaniami, które należy dokładnie przemyśleć i zaplanować. Zbytni pośpiech oraz nieracjonalne podejście do prowadzenia kampanii marketingowej może narazić firmę na koszty, które pozbawione będą pozytywnych efektów. O czym należy pamiętać, kiedy planuje się działania SEM i SEO?
1. Wyznacz cele biznesowe – nie wystarczy powiedzieć, że celem jest maksymalizacja zysku. Należy precyzyjnie określić, jak ten cel dana organizacja chce osiągnąć i co tak naprawdę przez niego rozumie. Jeśli celem jest zwiększenie liczby transakcji, to należałoby zastanowić się, jak zintensyfikować działania SEM i SEO, aby dotrzeć do takich klientów, którzy będą chcieli te transakcje zawierać.
2. Nastaw się na poniesienie inwestycji – podejmując decyzję o podjęciu się realizacji działań SEM i SEO należy mieć na uwadze, że pozycjonowanie strony będzie wiązało się z poniesieniem pewnych inwestycji. Osiągnięcie widoczności w wynikach wyszukiwania jest powiązane z posiadaniem funkcjonalnej strony internetowej, na której klient z łatwością będzie mógł się odnaleźć. Jeśli w danym przedsiębiorstwie w dziale marketingu nie ma osoby, która byłaby znawcą i specjalistą SEM i SEO, to lepiej nie ryzykować, samemu podejmując takie działania. W takiej sytuacji lepiej zdać się na profesjonalną agencję świadczącą usługi z zakresu marketingu internetowego.
3. Pamiętaj, że działania SEM są procesem – należy także pamiętać, że SEM nie można traktować jak jednorazowego przedsięwzięcia, jednorazowej akcji czy kampanii reklamowej, która raz przyniosła oczekiwany rezultat, który z kolei będzie przekładał się na ciągły wzrost sprzedaży czy wartość zawieranych transakcji. SEM jest długotrwałym procesem. Optymalizacja i dostosowywanie strony jest działaniem ciągłym, bo wciąż zmieniają się preferencje klientów, powstają innowacyjne rozwiązania technologiczne w zakresie tworzenia i prezentacji stron internetowych. A jednocześnie powstają konkurencyjne przedsiębiorstwa, które również chcą zaistnieć w internecie.
4. Analizuj ruch na stronie – przy podjęciu decyzji o rozpoczęciu działań z zakresu SEM, czyli zarówno SEO jak i PPC należy pamiętać, że niezbędne jest analizowanie ruchu na stronie. Analiza ruchu może na bieżąco ukazywać nam, jak skuteczne są działania SEM, jak i SEO, które podejmowane są w organizacji. Na tej podstawie można podjąć decyzję o zwiększeniu intensywności działań marketingu w wyszukiwarkach, bądź może zastosowaniu innych narzędzi, które zwiększą ruch na naszej stronie, a tym samym przyczynią się do osiągnięcia zakładanych przez firmę celów biznesowych, które przekładają się na jej sukces w otoczeniu biznesowym i wzmocnienie uzyskanej pozycji konkurencyjnej.
Świetny artykuł! Mam pytanie, ile średnio kosztować może firmę jedna kampania? Bo zastanawiam się nad tym od jakiegoś czasu.
Smutne, że aktualnych informacji o seo jest w polskim internecie tak niewiele. Ostatnio właściwie natknęłam się na (jeden z niewielu) interesujący artykuł dotyczący seo marketingu:
http://funkymedia.pl/50-twarzy-seo.html
Pani Grażyno, trudno jest podać średni koszt kampanii. Zawsze ustalamy cenę indywidualnie, biorąc pod uwagę sytuację i potrzeby klienta. Przy ustalenia budżetu znaczenie ma rodzaj branży, poziom konkurencji, zakres działań, które musimy wdrożyć. Jeśli chciałaby Pani uzyskać więcej szczegółów to zapraszam do kontaktu :)
Do tej pory rozumiałem SEM jedynie jako płatne reklamy google. Bardzo przejrzyście wyjaśnione co to jest sem i czym różni się od seo, do kliknięcia zachęciła mnie grafika.
Podoba mi się, że zwróciłeś uwagę na to, że SEM = SEO + PPC, a nie jest tożsamy z PPC. Zwięzły artykuł.
Bardzo dobry artykuł
Dobry artykuł jak wyjaśnić klientowi różnicę między seo a sem :)
Świetny artykuł, jednak nie zgodzę się z podziałem SEM na SEO i PPC. Ogólnie przyjęło się (w Stanach, Anglii i Niemczech), że SEM to tylko PPC czyli Ads. A SEO to ogół czyli optymalizacja plus pozycjonowanie. Często w sieciach afiliacyjnych przy opisach kampanii firmy podają info że SEM jest zabronione a już Keywords (w ich rozumieniu w wyszukiwarce) już nie.
Bardzo pomocny artykuł. Jestem dość nowy w sprawach marketingu internetowego i dlatego cieszę się, że znalazłem artykuł z konkretnym rozróżnieniem seo i sem, które do tej pory były dla mnie tylko „hasłami”. :-)
Bardzo przydatny wpis. Mało kto w ogóle wie, że SEO i SEM to dwa rodzaje działań. Wiele osób stosuje nazwy wymiennie, nie znając różnic. Bardzo praktyczna wiedza, wszystko szczegółowo i przystępnie wyjaśnione.