Czym jest negative SEO? Jak sobie z nim radzić?

Negative SEO

Pojęcie czarnego PR-u znane jest każdemu z nas. Są to działania mające na celu oczernienie danej osoby lub firmy w oczach innych. Jest to szczególnie znane z kampanii politycznych, w czasie zbliżających się wyborów. Niektóre działania z tego zakresu są prowadzone bardzo nieudolnie, dlatego od razu można je rozpoznać. Jednak dobrze przeprowadzona „czarna” kampania może bardzo zaszkodzić. Od jakiegoś czasu podobne działania można zaobserwować w marketingu internetowym – nazywane są negative SEO. Czym jest negatywne SEO? Czy można rozpoznać takie działania i im przeciwdziałać? #wiemyjak

Co to jest negative SEO?

Negative SEO (negatywne SEO) to zbiór działań, które mają na celu obniżenie pozycji strony w wyszukiwarce lub wręcz jej zablokowanie. Takie działania mogą też obniżyć wiarygodność strony w oczach potencjalnego klienta. Do działań z zakresu negative SEO można zaliczyć wszelkie czynności z zakresu Black Hat SEO, które wykorzystywane są przeciwko Twojej stronie. Wśród najczęściej wykorzystywanych wymienić można przede wszystkim:

  • hakowanie strony;
  • budowanie bazy spamerskich linków;
  • kopiowanie treści umieszczonych na stronie i udostępnianie ich w innych (wielu) miejscach w sieci;
  • pozycjonowanie strony na frazy związane z hazardem, erotyką, czy wręcz pornografią;
  • tworzenie fałszywych profili na portalach społecznościowych i umieszczanie fałszywych opinii na temat strony;
  • publikacja spamerskich komentarzy na witrynie
  • próby usuwania mocnych linków do strony.

Działań tego typu jest o wiele więcej, jednak wyżej opisane są najczęściej wykorzystywane. Trzeba tu podkreślić, że tego typu działania są nieetyczne i wykorzystywane przez nieuczciwą konkurencję, która dużo ryzykuje, jeśli sprawa zostanie wyjaśniona.

Jak rozpoznać działania negative SEO?

To, czy strona została poddana działaniom z zakresu negative SEO można sprawdzić na kilka sposobów. Warto skorzystać z narzędzi, które oferuje Google, gdyż można tam sprawdzić między innymi ruch na stronie czy frazy pod jakie linkowana jest strona. Co jakiś czas warto też sprawdzić, czy treści na stronie nie zostały skopiowane i umieszczone w innych miejscach w sieci. W internecie jest wiele stron oraz udostępnionych darmowych programów, które pozwalają na sprawdzenie autentyczności treści. Wiele z nich podaje od razu strony, na których zostały umieszczone fragmenty tekstów, z dokładnym zaznaczeniem skopiowanej treści.

Czy można zapobiec działaniom negative SEO?

W celu zapobiegania działaniom negative SEO oraz ich niwelowania w pierwszej kolejności należy określić źródło problemu i wdrożyć odpowiednie czynności. Najlepiej to zadanie powierzyć specjalistom, którzy szybko rozpoznają problem i jednocześnie przygotują strategię, jaka pomoże rozwiązać problem. Żeby zminimalizować działania negative SEO należy:

  • monitorować linki – obserwowanie, kto linkuje do strony pozwala sprawdzić, czy nie dzieje się coś niedobrego;
  • usuwanie złych linków – o tym, w jaki sposób usuwa się złe linki pisaliśmy już na blogu, służą do tego specjalne narzędzia. To zadanie warto zlecić dobremu specjaliście seo, który pomoże usunąć wszystkie linki mogące zaszkodzić witrynie;

Ciekawym rozwiązaniem jest skorzystanie z narzędzia, jakim jest disavow tool, dzięki któremu można zrzec się niechcianych linków. Często skorzystanie z niego pozwala uniknąć bana dla strony od Google. Jednak z drugiej strony trzeba bardzo uważać, żeby nie zrzec się zbyt dużej ilości dobrych linków do strony, gdyż może to znacznie obniżyć pozycję strony w wyszukiwarce.

Nie ma jednej, sprawdzonej metody na ustrzeżenie się przed negatywnymi działaniami SEO. Należy cały czas kontrolować linki prowadzące do strony oraz ruch na niej. Ciągła kontrola pozwoli na szybsze wychwycenie zagrożenia. Brak czujności i zbyt późna reakcja na zagrożenie może skutkować zablokowaniem strony, co z kolei może przynieść firmie bardzo duże straty.

Jeśli chcesz w prawidłowy i przede wszystkim uczciwy sposób zwiększyć widoczność swojej strony w internecie to zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą pozycjonowania stron!

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Ogólnie te działania były cały czas obecne ale niestety dziś spotyka się tego co raz więcej kiedy klient bądź agencja nie da rady „wycisnąć” więcej z danej strony to idzie się na łatwiznę i spamerskimi działaniami szkodzi się konkurencji. Cały czas trzeba monitorować swoją stronę bo chwila nieuwagi i tak jak w artykule będziemy mieć hakowane podstrony i dopiero w search console zobaczymy, że coś jest nie tak.

  2. Tomasz pisze:

    Obecnie ciężko jest czasem zareagować na próby działań typu negative seo. Mimo że profesjonalnie zajmuję się stronami i wszelkie jej elementy mam pod kontrolą, padłem ofiarą ataku hakerskiego, w wyniku którego „straciłem” stronę. Piszę w cudzysłowie, bo miałem backup. Niestety działo się to tak szybko, że nie miałem szans zareagować.

  3. Coraz częściej dochodzi do ataków na konkurencję z użyciem Black Hat SEO. Nie jest to łatwe do wytropienia, ale przy odrobinie szczęścia i umiejętności jesteśmy w stanie to zrobić. Zebrane dowody mogą być podstawą do sądowego pozwu.

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem