Infografiki, jak nadać słowom formę graficzną?

 

W erze content marketingu każde działanie zamykające się w tym haśle jest niezwykle cenne dla osób zajmujących się marketingiem internetowym. Eksperckie artykuły, poradniki, audiobooki, prezentacje, infografiki, filmy video czy e-booki są tym, czym jeszcze kilka lat temu bilbordy na ulicach czy miejsca reklamowe w najbardziej poczytnych czasopismach i gazetach. Mają ogromną siłę nie tylko w budowaniu wizerunku marki, ale również skutecznie zachęcają odbiorców do korzystania z proponowanych produktów czy usług. Dziś bliżej przyjrzymy się infografikom, czyli graficznym skarbnicom wiedzy, obok których nie sposób przejść obojętnie.

Sobotni poranek, siadamy z kubkiem gorącej kawy przed gazetą i chwytając za róg pierwszej strony przeglądamy kolejne. W słowie „przeglądamy” tkwi cały sekret – rzadko kiedy skupiamy się na tekstach – zamiast tego oglądamy zdjęcia, rzucamy okiem na krzykliwe nagłówki, chętnie spoglądamy w stronę zestawień, ewentualnie parę chwil przeznaczamy na przeczytanie krótkiej notatki. Podobnie postępujemy ze smartfonem czy tabletem w dłoni – zwracamy uwagę na obraz i nagłówki, zazwyczaj nie czytamy długich treści. W myśl tej zasady działają infografiki – w atrakcyjnej formie prezentują słowa pozwalając odbiorcy zaoszczędzić czas i zdobyć informację w maksymalnie szybkim tempie.

Nastała era TL;DR, więc pytamy co to jest infografika?

Czy wśród internautów jest jeszcze ktoś kto nie wie, co to jest infografika? No dobrze, wyjaśnijmy co kryje się pod tym pojęciem. Infografiki to doskonały sposób na kondensacje grafiki, informacji, często także danych statystycznych. Zamknięte w atrakcyjnej wizualnie formie mogą przedstawiać streszczone elaboraty naukowców, których treść wymagałaby od odbiorcy poświęcenia kilkuset minut na ich poznanie, suche dane zaczerpnięte z firm badawczych lub proste rozwiązanie problemu. Infografiki nie są wybredne w kwestii tematu, który mają przedstawić, bez problemu zobrazują każdą kwestię. W czym są lepsze od poszczególnych form które łączą? Przede wszystkim pozwalają na oszczędność czasu. Żyjemy szybko, chłoniemy mnóstwo informacji, cechuje nas dynamika – takie są właśnie infografiki, stanowią odpowiedź na wymagania rynku, gdyż na tacy podają wszystko czego potrzebujemy. Dodatkowo zamknięte są w atrakcyjnej formie. W tym tkwi ich fenomen – odpowiadają tendencji TL;DR czyli too long, didn’t read.

Komunikacja przy pomocy infografiki

Nieustannie obserwujemy wzrost znaczenia obrazu w komunikacji. Posty na portalach społecznościowych zastępują zdjęcia. Liczba serwisów i aplikacji skupiających się na zdjęciach takich jak Instagram czy Pinterest rośnie w zastraszającym tempie, dlatego też infografiki są tak wysoko cenione. Według badań aż 90 proc. informacji wysyłanej do mózgu stanowią wizualizacje, które w porównaniu do tekstu przetwarzane są 60 tys. razy szybciej!

Specjaliści od marketingu bazując na tych danych zrozumieli, że rozpasły tekst lepiej zastąpić grafiką, a najlepiej połączyć te dwa elementy, minimalizując ilość znaków, zostawiając jedynie to co wartościowe i rzeczywiście potrzebne. W efekcie otrzymali narzędzie, które osobom tworzącym teksty pozwoliło na wyróżnienie się wśród konkurencji. O około 15 proc. rośnie zainteresowanie publikacją, jeśli wzbogacona jest infografiką. Obok takich danych nie można przejść obojętnie!

Dlaczego obraz jest tak ważnym elementem komunikacyjnym? Przede wszystkim jest kolorowy, rzuca się w oczy, z łatwością dominuje nad literkami tworzącymi słowa, zdania, akapity. Łatwiej go zapamiętać, przyswoić, zwrócić na niego uwagę, nie przeoczyć. Nie bez powodu nagłówki na nowoczesnych stronach internetowych pisane są ogromną, wytłuszczoną czcionką, a przy projektowaniu witryn znaczną uwagę przykłada się do designu.

Infografiki sposobem komunikacji

Jak stworzyć najlepsze infografiki?

Nie mam już wątpliwości, że wszyscy wiemy co to jest infografika, ale jak stworzyć najlepszą? Jak zapewne się domyślacie, nie otrzymacie odpowiedzi na zadane wyżej pytanie. Infografiki, podobnie jak teksty, zdjęcia, filmy zostaną docenione jedynie wtedy, gdy trafią w gust odbiorcy. A jak doskonale wiemy, de gustibus non disputandum est.

Pewnym jednak jest, że infografiki nie mogą pozostawiać odbiorców obojętnymi. Muszą wywoływać emocje – tylko wtedy zostaną zapamiętane, zalajkowane lub udostępnione dalej. Według książki Jonaha Bergera „Contagious”, cenione przed użytkowników infografiki zawierają:

  • wartość praktyczną
  • wartość społeczną
  • wyzwalacze

Zgodnie z powyższymi zasadami, najlepsze infografiki powinny prezentować treści, które odbiorcom dostarczą praktycznych rozwiązań ich problemów. Na przykład jeśli poszukujesz pomysłów na szybkie przygotowanie obiadu, a trafisz na infografikę typu „5 sposobów na szybki i pyszny obiad”, zapewne z niej skorzystasz i „puścisz” dalej przy pomocy Facebooka czy Twittera.

Okazuje się, że w czasach, gdy mamy zapewniony łatwy dostęp do informacji, szczególnie w gronie znajomych i przyjaciół pragniemy „zabłysnąć” niedawno zdobytą, niemal unikalną wiedzą. Infografiki również na tym polu mogą się wykazać – chętnie dzielimy się informacjami przyswojonymi przy ich pomocy, są więc społecznie wartościowe.

Najlepsze infografiki niezwykle często bazują na codziennych sytuacjach, z życia wziętych. Same w sobie są powodem do dyskusji. Podsuwają tematy do rozmów, skupiają się na z pozoru bezwartościowych rzeczach, pozwalając dostrzec w nich ukryte drugie dno. Obrazują nie tylko problemy ważne, ale również drobnostki, z którymi każdy ma do czynienia.

Content is king

Infografiki będące odpowiedzią na potrzeby rynku, pozwalają zdobyć odbiorcę komunikatem zamkniętym w atrakcyjnej formie. Te najlepsze infografiki mają to „coś”, co nie pozwala przejść obok nich obojętnie. Łącząc tekst i grafikę dostarczają internautom rozwiązań ich problemów, zapewniają tematy do rozmów. Nie są przy tym ograniczone tematycznie – mogą dotyczyć praktycznie każdej sfery życia, począwszy od najważniejszych dla ludzkości kwestii, na banalnych, poruszanych przy jedzeniu śniadania sprawach.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą na pozycjonowanie (SEO) stron w formule KOP = stabilne pozycje>>

29/04/2015
Michał Kamiński

Udostępnij:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Lubię infografiki. Brakuje mi tylko polskich portali porównywujących i promujących je jako takie. Może ktoś zna?

  2. Mateusz pisze:

    Sam mam za niedługo zamiar wprowadzić na swojej stronce infografikę, zobaczymy jak sobie poradze z tym zadaniem. :)
    Pozdrawiam.

  3. Marcin pisze:

    Infografiki – super rzecz, ciekawa, w swej prostocie wciągająca ale pochłaniające wiele czasu na jej utworzenie. Niemniej bywa iż trud się opłaci.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to