Linki zewnętrzne i linki wewnętrzne – jedna z najważniejszych rzeczy w SEO

Linkowanie, inaczej zwane link buildingiem, jest powszechnie wykorzystywane przez specjalistów SEO do podnoszenia pozycji danej witryny internetowej pod konkretne słowa kluczowe. Kreatywne linkowanie, nastawione na zdobywanie wartościowych linków jest jedną ze skuteczniejszych metod pozycjonowania stron internetowych.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Zarówno linkowanie wewnętrzne, jak i linkowanie zewnętrzne przyczyniają się do zwiększenia pozycji wyników wyszukiwania, a tym samym wpływają korzystnie na pozycjonowanie strony.

Czym jest linkowanie wewnętrzne i jakie ma zalety?

Linkowanie wewnętrzne to umieszczanie linków do podstron w różnych miejscach jednej strony. Takie działanie ma na celu przede wszystkim ułatwienie nawigacji – poruszania się po stronie i maksymalne skrócenie czasu „przejścia” z jednej zakładki do drugiej. Jest to ułatwienie nie tylko dla osób odwiedzających Twoją stronę, ale i dla robotów wyszukiwarki, które w ten sposób mogą ją szybciej zaindeksować, a co za tym idzie, szybciej będzie ona widoczna w wyszukiwarce.

Dobrze przeprowadzone linkowanie wewnętrzne pozwala przede wszystkim:

  • na sprawne poruszanie się po stronie zarówno użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek;
  • na ustalenie hierarchii informacji na stronie i jej podstronach;
  • na poprawę użyteczności witryny.

Linkowanie wewnętrzne — jaką strategię wybrać?

Specjaliści realizujący na co dzień pozycjonowanie i optymalizację wskazują na trzy możliwości wyboru strategii linkowania wewnętrznego:

  • linkowanie skupiające się na robotach wyszukiwarek – strona zostaje przygotowywana w taki sposób, aby roboty wyszukiwarki mogły łatwo się po niej poruszać. Linki umieszczane w taki sposób muszą być widoczne w kodzie strony w postaci czystego HTML, jednak takie rozwiązanie nie sprawdza się w przypadku dużych serwisów. Co więcej, przeładowanie strony takimi linkami oraz słowami kluczowymi może prowadzić do nałożenia kary na stronę;
  • linkowanie skupiające się na użytkownikach – linki tego typu są dynamiczne i powinny być wyraźnie oznaczone, aby osoba poruszająca się po stronie mogła bez problemu znaleźć odnośnik do interesującej ją sekcji strony;
  • linkowanie będące kompromisem pomiędzy powyższymi opcjami – takie rozwiązanie daje najwięcej korzyści, gdyż stanowi równowagę pomiędzy ukierunkowaniem na roboty, a użytkownika. Pozwala to zyskać w oczach Google i jednocześnie ułatwia użytkownikom poruszanie się po witrynie.

Jak prawidłowo wykonać linkowanie wewnętrzne i jakich błędów unikać?

Oto kilka najważniejszych zasad dotyczących linkowania wewnętrznego:

  • tekst zakotwiczenia powinien być dobrany do tematyki strony;
  • linki powinny prowadzić do treści powiązanych z konkretnym wpisem;
  • linki nie powinny być nachalne;
  • warto linkować do podstron, które chcemy, aby zostały dodatkowo odwiedzone;
  • możesz linkować zarówno z nowych wpisów do starszych jak i na odwrót;
  • unikaj umieszczenia linku pod słowami „czytaj więcej”, gdyż są to często stosowane słowa i może to wprowadzić roboty wyszukiwarki w błąd.

Linkowanie wewnętrzne może być bardzo przydatne, jednak musi być przeprowadzone w prawidłowy sposób. Przy tego rodzaju czynnościach najczęściej popełniane są następujące błędy:

  • podstrony serwisu dostępne są jedynie z poziomu wewnętrznej wyszukiwarki;
  • treści anchorów są źle dobrane;
  • pojawiają się błędy (literówki) w adresie i nie jest to sprawdzane;
  • linki są wprowadzane nachalnie, w miejscach, w których nie pasują.

linkowanie-wewnetrzne-korzysci

Linki zewnętrzne — po co?

Linkowanie zewnętrzne jako odnośnik z innego portalu, prowadzący na naszą stronę, jest ważnym elementem wspierającym procesy pozycjonowania strony internetowej. Linki zewnętrzne możemy rozdzielić na przychodzące i wychodzące.

Linki przychodzące to takie, które znajdują się na innych stronach www i które prowadzą do naszej strony głównej: (http://www.naszaprzykładowastrona.pl) lub do określonej podstrony na naszej stronie internetowej: (http://www.naszaprzykładowastrona.pl/strona2/).

Linki wychodzące to te, które są umieszczone na naszej stronie. Linki wychodzące zewnętrzne będą prowadzić do innych stron www, a wychodzące wewnętrzne do innych podstron na naszej stronie www.

Do czego tak naprawdę potrzebne są linki zewnętrzne i wewnętrzne?

Linki zewnętrzne i wewnętrzne to nie tylko SEO. Linki zewnętrzne powstały po to, abyśmy mogli wygodnie przenosić się pomiędzy stronami zewnętrznymi za pomocą jednego kliknięcia.

Linki wewnętrzne z kolei umożliwiają nam wygodne poruszanie się w obrębie danego serwisu. Inaczej, przy każdej chęci przejścia na inną stronę albo zmiany wyświetlanego zdjęcia w galerii, musielibyśmy wpisywać nowy adres w wyszukiwarce, co sprawiłoby, że przeglądanie stron www byłoby wyjątkowo męczące.

Wielu osobom wydaje się, że tylko linki zewnętrzne (zwłaszcza przychodzące), mają wpływ na seo. Nie jest to prawdą. Każda odpowiednio zoptymalizowana strona internetowa powinna posiadać dobrze przygotowany system linków wewnętrznych, prowadzących na każdą podstronę. Po co? Wszystko dlatego, że dzięki niemu roboty Google będą mogły łatwo poruszać się po całym serwisie i będą mogły odpowiednio zindeksować każdą jego podstronę.

Linki tekstowe i linki graficzne

Czym różnią się linki tekstowe i graficzne?

Jak wygląda link tekstowy? To najczęściej podkreślone zdanie, wyraz lub kilka wyrazów, które po najechaniu myszką zmieniają kolor. Link tekstowy może zawierać anchor, czyli opis linku lub sam adres innej strony. Link tekstowy, umieszczony w tekście, może wyglądać tak <a href=” http://www.innastrona.com”>Opis odnośnika</a> W drugim przypadku link zawiera atrybut „title” oraz opis odnośnika.

Link graficzny to z kolei kolorowe pole, po którego naciśnięciu, zostaniemy przeniesieni na inną stronę. Linki graficzne są także często wykorzystywane jako linki wewnętrzne, albowiem wpływają pozytywnie na wartość wizualną strony. Strona wówczas, zamiast podkreślonych słów: „czytaj dalej”, może zawierać kolorowy prostokąt z napisem „przejdź na następną stronę”. Linki graficzne często wykorzystuje się wtedy, gdy prezentuje się na stronie galerię, składającą się z minimum kilku zdjęć.

Atrybuty otwierania linków

Umieszczając na naszej stronie linki, czy to wychodzące zewnętrzne, czy to prowadzące do innych podstron na naszym serwisie, mamy jeszcze możliwość ustawienia atrybutów otwierania odnośników. Możemy ustawić, czy strona lub podstrona, do której prowadzi link, otworzy się w tym samym oknie, czy otworzy się w nowym, automatycznie otwierającym się oknie przeglądarki.
W przypadku linków wewnętrznych można zastosować otwieranie na tej samej stronie wówczas czytelnik lub klient po naciśnięciu linku dalej pozostaje na naszej stronie www. W przypadku linków wychodzących zewnętrznych lepiej ustawić atrybut na otwieranie w nowym oknie. Po co? Po to, aby osoba odwiedzająca naszą stronę mogła wygodnie powrócić do nas w ciągu kilku chwil bez konieczności naciskania wstecz w wyszukiwarce.

Dzięki atrybutom możemy przypisać linkom określone zadania. Pozwalają one również określić, z jakiego źródła udostępniany jest nasz link. Przykładowo atrybut “sponsored” informuje nas o tym, że link pochodzi z płatnych reklam. Innym tego typu linkiem jest link UGC, czyli treści udostępniane przez użytkowników internetu, a konkretnie naszych odbiorców. Przy użyciu linku UGC internauci mogą wesprzeć nasze procesy linkowania i udostępniać nasz content. Nie zawsze jednak portale lub użytkownicy chcą przekazywać dalej nasze treści, a fakt ten może wynikać z różnych czynników.

5 powodów, dlaczego inni nie chcą linkować do Twojej strony

Twoja strona wygląda jak witryna z ery początków internetu

Kilka lat temu stworzyłeś stronę internetową i być może byłeś pierwszy w swojej branży. Wyróżniałeś się designem, funkcjonalnością oraz intuicyjnością strony. Czy wprowadziłeś jakieś zmiany od tego czasu? Czy sprawdziłeś, jak wyglądają strony konkurentów, które codziennie mają po tysiące, a może nawet miliony wejść? Jeśli nie, to znaczy, że Twoja strona może być już przestarzała. Internet jest bardzo dynamicznym środowiskiem. Jeśli nie rozwijasz się wraz z jego rozwojem, zostajesz w tyle i nikt nie poleci Twojej strony.

Sprawdź strony innych przedsiębiorstw, które działają w Twojej branży. Spróbuj się dostosować do zmian, jakie zaszły. Zwróć uwagę także na trendy związane z funkcjonalnością i układem strony www, które będą miały duże znaczenie w najbliższej przyszłości i stwórz dobrą stronę internetową. Jeśli znów zaczniesz wyróżniać się z tłumu, z pewnością inni zaczną chętniej polecać link do Twojej strony.

Problem z obrazem na stronie głównej

Wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę internetową i w miejscu grafiki pokazuje ci się link bądź ikona niepoprawnie załadowanego obrazu. Myślisz, że strona została nieprofesjonalnie zrobiona, bądź wystąpił błąd w kodzie witryny i nikt do tej pory go nie zaktualizował. Zastanów się, czy na Twojej stronie nie występują podobne błędy. Grafika na stronie głównej powinna ładować się bez większych problemów. Witryna staje się wizytówką firmy i to za jej pośrednictwem klient podejmuje decyzję o nawiązaniu współpracy z twoim przedsiębiorstwem oraz poleceniu Twojej strony w sieci. Sam pewnie nie zamieściłbyś u siebie linku do strony, na której pojawiają się błędy.

Czas ładowania Twojej strony jest zbyt długi

Skończyły się już czasy, kiedy użytkownicy korzystali z internetu na taryfy i impulsy. Teraz praktycznie każdy korzysta z internetu, który pozwala osiągać przyzwoite prędkości ładowania zawartości stron internetowych. Jeśli użytkownik kliknie link do strony, a ona będzie ładowała się zbyt długo, to zrezygnuje z jej dalszego ładowania, a już na pewno nie zalinkuje do niej ze swojej strony. Wybierze stronę konkurenta. Postaraj się więc o zoptymalizowanie strony, aby treść ładowała się błyskawicznie. Możesz skorzystać także z darmowych narzędzi, które pozwalają przeprowadzić analizę czasu ładowania się strony internetowej.

Brak aktualnych treści

Decydując się na stronę bardziej interaktywną, czyli prowadząc bloga, dziennik wydarzeń, forum dla użytkowników, powinieneś na bieżąco i systematycznie go aktualizować. Nie oznacza to, że codziennie musisz wrzucać jakiś post, artykuł, materiał. Jednak musisz zachowywać regularność publikowanych treści. Jeśli „przyzwyczaiłeś” internautów, że zawsze w poniedziałek publikujesz porady dotyczące użytkowania określonego produktu, to staraj się co poniedziałek publikować takie materiały. Zbyt długa przerwa w publikacji może sugerować internaucie, że strona nie jest aktualizowana, nie masz czasu się nią zajmować, więc nie warto jej polecać. Właśnie straciłeś kolejny link do strony.

Reklamy na stronie

Ostatni oczywisty, ale często pomijany powód braku poleceń strony – wyskakujące na Twojej stronie znienacka reklamy. Użytkownicy wciąż są zasypywani reklamami na stronach www. Nie pozwól, aby ich zbyt duża ilość na twojej stronie zniechęciła użytkowników do jej odwiedzin i polecenia dalej.

Brak linków do strony- pomysły

Teraz już wiesz, dlaczego tak ważne jest, abyś stale kontrolował i analizował swoją stronę internetową. Nie zapominaj także o zbudowaniu na niej odpowiedniej struktury linków, która przybliży Cię do osiągnięcia celów i wspomoże procesy SEO dla Twojej witryny. Dbanie o dobre linki wewnętrzne i zewnętrzne to czynność, którą gwarantujemy w naszej ofercie pozycjonowania.

Ocena artykułu:
4.8/5 (109)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Gość pisze:

    Zastanawiam się czy nie jest tak, że atrybuty są już ignorowane na nof czy dof. Chodzi tutaj o moc przenoszoną lub nie. Liczy się chyba tak najbardziej ruch, a co za tym idzie popularność serwisu.

  2. Grzegorz Pytel pisze:

    dzięki za udostępnienie wiedzy ;)
    ciągle pogłębiam swoja wiedzę w zakresie tych linków, tym bardziej że wszytko robi się na wyczucie bo google nie podaje konkretów tylko wskazówki :/

  3. Jack pisze:

    Czy jest sposob (darmowy) na pozyskanie linków zewnętrznych odsyłających do strony? Dobrych linków.

TAK

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK
Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem