Poznaj Aktywny Model Rozliczeń usług SEO/ADS.

Co to jest link i jak sprawić, by był skuteczny?

Pozycjonowanie stron to szereg działań, które wpływają korzystnie na wyświetlanie się strony internetowej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Działania te mają bardzo szeroki zakres i wymagają zsynchronizowanej pracy wielu specjalistów. Nieodłącznym elementem pozycjonowania stron jest m.in. jakościowe zdobywanie linków, na czym skupimy się w tym artykule. Jak do tego podejść? Wystarczy pamiętać o kilku ważnych elementach. W artykule przedstawimy wszystkie niezbędne informacje, które pomogą przybliżyć kwestie o tym jak wygląda wartościowe i skuteczne linkowanie. #wiemyjak

Co to jest skuteczny link

Co to jest link i jak wygląda jego budowa?

Zanim zagłębimy się dokładnie w temat skutecznego linkowania, powinniśmy najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie: co to jest link? Jest to nic innego jak odsyłacz umieszczony na jednej stronie internetowej lub w dokumencie elektronicznym, po którego kliknięciu zostajemy przeniesieni na inną witrynę bądź do innego dokumentu.

A jak wygląda link? Generalnie powinien się on składać z dwóch podstawowych elementów, jakimi są:

  • adres strony docelowej, do której dany link ma poprowadzić,
  • anchor text, czyli tekst, który jest widoczny i w którego klikamy, by przeniósł nas na stronę docelową.

Dodatkowo możemy również określić, czy chcemy, by dany link otworzył się w nowym, czy tym samym oknie. Przykładowo, struktura linku w WordPressie będzie wyglądała w następujący sposób:

Na pomarańczowo zaznaczony został adres strony docelowej. Niebieski kod należy wkleić, jeśli chcemy, by strona docelowa otwierała się w nowej karcie. Szary tekst to anchor, czyli ten tekst, który widzimy, patrząc na link.

Rodzaje linków i ich skuteczność

Wiemy już, co to jest link i jak wygląda. Przyszła więc kolej na rodzaje linków. Generalnie ich typologia jest bardzo szeroka. Wynika to z faktu, iż każdy link posiada inne oznaczenie i inne atrybuty, dzięki którym roboty Google wiedzą, w jaki sposób na niego zareagować. Poznanie rodzajów linków jest bardzo istotne, aby mieć świadomość i móc kontrolować, jakie linki prowadzą z i do naszej witryny.

Nie zapominaj także o analizie linków przychodzących, która pozwoli Ci na sprawdzenie skuteczności swoich działań, a także wskaże, które linki są, a które nie są korzystne dla Twojej strony.

Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Linki wewnętrzne, czyli takie, które są umieszczane w obrębie jednej witryny. Oznacza to, że po ich kliknięciu zostaniemy przeniesieni na inną podstronę tego samego serwisu. Wyobraźmy sobie, że jesteśmy właścicielami internetowego sklepu wędkarskiego i piszemy artykuł pod tytułem „10 rzeczy, które każdy wędkarz powinien mieć zawsze przy sobie”. Wymieniając w tekście m.in. spławiki, warto je podlinkować odsyłaczem prowadzącym bezpośrednio do sekcji, w której znajdziemy ich bogaty wybór.

We wzmocnieniu linkowania wewnętrznego Twojej strony internetowej, może pomóc Ci narzędzie zwane breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa. Dzięki jej zastosowaniu użytkownicy mogą dotrzeć do Twojej strony z bardzo różnych typów zapytań. Wspomoże więc ona nie tylko linkowanie wewnętrzne, ale pozytywnie wpłynie również na proces pozycjonowania.

Linki zewnętrzne natomiast, to takie, które przenoszą użytkownika na inną stronę internetową. Jest to więc typ odnośników prowadzących do naszej strony, które pojawiają się na innych portalach. Ten rodzaj linkowanie jest więc bardzo ważnym elementem pozycjonowania. Można je podzielić na naturalne i nienaturalne.

Link naturalny to każdy link wstawiony bezinteresownie przez użytkowników, którzy uznali treści przez nas publikowane jako wartościowe i godne polecenia. W tym momencie może nam się nasunąć myśl, że nikt nie lubi linkować do nie swoich stron. Nic bardziej mylnego. Internauci chętnie podzielą się interesującą treścią, a tym samym pomogą nam w link buildingu. Jednak aby dany link pozycjonował daną stronę, musi spełnić kilka wymagań technicznych, m.in. musi mieć prawidłowy atrybut, nie powinien być stworzony przy pomocy JavaScript, link musi być w kodzie strony podczas wizyty, a także musi być zaindeksowany.

Linki nienaturalne przyjmują zazwyczaj formę spamowych komentarzy na blogach i forach typu: Zapraszam na stronę www.XYZ.pl.

Linki z atrybutem nofollow i dofllow

Linki nofollow, są to takie odnośniki, które w swojej treści posiadają dopisany atrybut “nofollow”. W praktyce oznacza to, że roboty Google nie muszą podążać za tego typu linkiem. Nie są to jednak odsyłacze bez żadnej wartości, bowiem w pewnym stopniu przyczyniają się do pozycjonowania, a także generują ruch. Linki dofollow, są to odnośniki, których atrybut nakazuje robotom Google, aby te odwiedziły stronę, do której prowadzi dany link. Mają więc one większe znaczenie dla pozycjonowania, oraz podkreślają wartość adresu docelowego.

Linki z atrybutem noreferrer i noopener

Linki noreferrer to takie, przy których zastosowaniu przeglądarka nie może sprawdzić, skąd dany użytkownik trafił na stronę docelową. Google Analytics nie odczyta więc informacji, w jaki sposób porusza się użytkownik w internecie. Linki noopener z kolei mają zapewnić bezpieczeństwo użytkownikowi, aby przy przechodzeniu na docelową stronę internetową, nie był on narażony na przejście do zupełnie innej, niż we wskazanym linku, treści. Dobrą praktyką wg. Google, jest łączenie tego typu atrybutu, ze wspomnianym wcześniej kodem ” target=”_blank”, otwierającym stronę w nowej karcie przeglądarki internetowej.

UGC i linki z atrybutem sponsored

Linki UGC, czyli User Generated Content jest to rodzaj treści udostępnianych przez użytkowników, np. na forach internetowych, blogach, czy w sekcji komentarzy. Można więc stwierdzić, że są to treści generowane bez naszego udziału. Jeżeli jednak Twoje treści nie są udostępniane przez internautów, zawsze możesz skorzystać z linków sponsorowanych. Linki sponsored to takie, które powinny być używane do wszystkich treści, które pozyskaliśmy poprzez płatne reklamy, czy artykuły sponsorowane. Służą one do rozprzestrzeniania treści promocyjnych.

Oczywiście to nie wszystkie rodzaje linków, które istnieją. Możemy wyróżnić jeszcze wiele innych ich odmian, np. ze względu na typ (linki graficzne lub tekstowe), czy też działanie (linki martwe lub żywe). Ważne jest, aby wszystkie zamieszczane linki (wewnętrzne, czy zewnętrzne) posiadały jakość i pomagały w osiągnięciu zaplanowanego celu.

Co to jest link building i dlaczego jest tak ważny?

Link building to proces polegający na zdobywaniu linków do swojej strony internetowej z innych witryn. Działania te wchodzą w zakres pozycjonowania. Proces ten, jest więc niezwykle istotny, ponieważ przyczynia się do zwiększenia widoczności w wynikach wyszukiwania. Dzięki niemu wzrasta również świadomość konsumenta o istnieniu danej marki, a sam wizerunek firmy zostaje ugruntowany. Poprzez dobrze przygotowane i obarczone odpowiednim atrybutem linki, zwiększamy także szanse strony na pozyskanie nowych użytkowników. Dzięki temu generujemy ruch na stronie, co dodatkowo wspiera proces pozycjonowania.

Zdobywanie linków – jak do tego podejść?

Obok dobrze zoptymalizowanej strony i unikalnego content marketingu, zdobywanie linków jest najważniejszym elementem pozycjonowania. Najpopularniejsze źródła linków to:

  • Fora internetowe — są to strony, na których użytkownicy zadają wiele pytań, na które możemy udzielić profesjonalnej odpowiedzi i korzystając z okazji, pozostawić link do naszej oferty. Nie należy jednak robić tego pod każdym znalezionym przez nas zapytaniem. Warto wybrać te fora internetowe, które są powiązane z naszą działalnością.
  • Blogi — prowadząc bloga zewnętrznego lub formę poradnika na naszej stronie, możemy publikować interesujące materiały i zdobywać linki, które będą kierować bezpośrednio do naszej strony internetowej.
  • Kreatywne pozyskiwanie linków — linki możesz pozyskać, wykazując się nieco kreatywnością. Jest to całkowicie darmowy proces, a przynosi zadowalające efekty. Możesz przykładowo poprosić swoich klientów o zamieszczenie krótkich recenzji, w których opiszą, co skłoniło ich do zakupu i czy cały proces zakupu spełnił ich oczekiwania.
  • Artykuły sponsorowane – ta forma promocji przynosi wiele korzyści, począwszy od zwiększenia ilości potencjalnych klientów dzięki poszerzonemu zasięgowi treści, po poprawienie pozycji danej strony www. Artykuły powinny być zamieszczane na zaufanych i popularnych portalach, dopasowanych do tematyki tekstu.
  • Wpisy gościnne — to kolejna forma zdobywania linków, podobna do wcześniej omawianych artykułów sponsorowanych. Polega ona na tym, że inne firmy proszą nas o zamieszczenie wpisu, czy komentarza eksperta na ich stronie internetowej. Zyskujemy w ten sposób przestrzeń do publikowania ciekawych treści, wraz z odnośnikiem do naszej strony. Tym sposobem podnosimy pozycje naszej witryny, a także kreujemy wizerunek marki godnej zaufania i świadczącej profesjonalne usługi.
  • Social media — portale społecznościowe mogą służyć do dodawania treści, które zainteresują naszych obserwatorów i przy okazji będą zawierać link do danej strony docelowej, a także pomóc w rozprzestrzenianiu tych treści przez użytkowników internetu.
  • Zastosowanie marketingu szeptanego — wykorzystaj fakt, że im więcej pozytywnych opinii o Twoich produktach, czy usługach będzie krążyło od nabywców do potencjalnych klientów, tym więcej osób będzie skłonnych do ich kupna. Marketing szeptany pomoże Ci zwiększyć świadomość konsumentów o istnieniu Twojej marki, a być może skłoni ich również do dokonania zakupu.

Jak zdobywać linki- pomysły

Zadbaj o dobry link

Dobrze zbudowany, opatrzony odpowiednim atrybutem i udostępniony na odpowiednim portalu link, pomoże w pozycjonowaniu Twojej strony. Wpłynie on także pozytywnie na odbiór Twojej marki i zbuduje w świadomości użytkowników i potencjalnych klientów wizerunek eksperta. Charakterystyczne cechy, które powinien posiadać dobry link to przede wszystkim odpowiednia tematyka oraz wiarygodne źródło pochodzenia.

Ocena artykułu:
4.8/5 (141)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Ania pisze:

    Analiza to podstawa niemal w każdych działaniach marketingowych, nic dziwnego, że widać ją też przy link buildingu. Szczególnie ważna kwestia, dobrze, że została wspomniana.

  2. Maciek pisze:

    To prawda, złej jakości linki mogą tylko pogorszyć sprawę i zamiast wspierać pozycjonowanie, firma będzie tracić. Ciekawy artykuł.

  3. Kamila pisze:

    Zdobywanie linków to nie takie proste zadanie, zwłaszcza kiedy liczy się ich jakość. Fajnie, że zostały wyszczególnione na to pomysły, na pewno pomogą na start :)

  4. Michał pisze:

    Ciekawy artykuł !
    Oby takich więcej. :)

  5. Michał pisze:

    Dzięki, szkoda że tak krótko.

  6. Marcin pisze:

    Nie ma czegoś takiego na „dofollow”

  7. Roma pisze:

    Trzeba przede wszystkim „link buildingować” tak aby wyglądało to bardzo naturalnie, a wydaje mi się, że nie jest to zbyt trudne;) Wtedy algorytmy googla mogą się schować :)

  8. Bartosz Wojciechowski EACTIVE pisze:

    @Jana

    To zależy od branży oraz w jakiej ilości i w jakim formacie to zrobisz. Jeśli profil linkowy będzie bogaty wyłącznie w takie domeny to z pewnością może się to przyczynić do postrzegania Twojej domeny jako mało wiarygodnej.

  9. Jana pisze:

    Fajny wpis! Moim zdaniem najlepszą strategią linkbuildingową jest taka którą jest w stanie wykonać przeciętny Kowalski. Na przykład, umieszczając wpis we forach internetowych oprócz uzyskania efektu SEO możemy przeprowadzić szeptankę, monitorować opinię naszych klientów i zmiany trendów w branży. Ale co do stron presell pages mam jednak obawy, czy umieszczenie artykułu na takiej miejscówce nie zostanie odebrane przez Google za nienaturalne działania?

  10. Thomas pisze:

    Trzeba przede wszystkim „link buildingować” tak aby wyglądało to bardzo naturalnie, a wydaje mi się, że nie jest to zbyt trudne;) Wtedy algorytmy googla mogą się schować :)

  11. Arek pisze:

    Obecnie ciężko rozróżnić, które ze sposobów link buildingu i zdobywania linków są uznawane przez google za te dobre. Co chwilę któryś ze specjalistów komentuje, że artykuły sponsorowane nie, guest blogging nie…a moim zdaniem mocne ograniczenie tych sposobów prowadzi tlyko i wyłącznie do szukania innych niekoniecznie legalnych możliwości i nasila tą procedurę.

TAK

Zostaw kontakt, oddzwonimy

Abonament to stagnacja. Aktywny Model Rozliczeń SEO/ADS potęguje efektywność. Podczas 15-minutowej rozmowy dowiesz się wszystkiego.
Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK
Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem