O co pytać agencję SEO

Planujesz rozpocząć współpracę z agencją SEO, a może jesteś w trakcie researchu i nie wiesz jakie pytania do agencji SEO zadać? Konkurencja na rynku jest ogromna, a firm oferujących niesamowite efekty już po kilku tygodniach nie brakuje. Jednak #wiemyjak ważny jest wybór odpowiedniego partnera do współpracy, dlatego w poniższym artykule zaprezentujemy pytania, które powinny paść podczas rozmów z agencją SEO.

#wiemyjak dbać o biznesy naszych klientów
POZNAJ OFERTĘ SEO i SXO w Aktywnym Modelu Rozliczeń!

O co pytać agencję SEO? Pytania, które musisz zadać

Czy posiada doświadczenie?

Gdy zastanawiasz się, o co pytać agencję SEO doświadczenie jest kolejnym z kluczowych aspektów. Przecież chcesz oddać swój biznes w ręce profesjonalistów, prawda? Doświadczenie danej firmy można sprawdzić na wiele sposobów. Na początek, warto zapytać wśród znajomych z branży, sprawdzić Social Media danej agencji SEO, a podczas rozmowy poprosić o case study. Dobrym pomysłem będzie, również zweryfikowanie osiągnięć agencji w konkursach branżowych czy zdobytych certyfikatach — ciągły rozwój w SEO to podstawa! Jeśli jednak Internet „milczy” na temat danej firmy, powinien być to dla Ciebie znak ostrzegawczy. 

Czy agencja współpracowała z firmami z Twojej branży? 

Doświadczenie w konkretnym biznesie to duży plus dla agencji, z którą planujesz podjąć współpracę. Taka agencja wie, czym charakteryzuje się dana branża, rozumie biznes swojego klienta, jego cele i obawy, wie jakich utrudnień może się spodziewać oraz posiada doświadczenie z poprzednich zleceń, więc koleje działania w podobnym obszarze będą przebiegały sprawniej. Równie ważny jest czas, jaki agencja obecna jest na rynku. Firma obecna na rynku SEO od 20 lat będzie znacznie bardziej doświadczona od firmy, która dopiero wkracza w sektor SEO. Doświadczenie z ciągle zmieniającego się rynku oraz poprzednich projektów to ogromna nauka na przyszłość, której nie da się zdobyć w kilka miesięcy. 

Jak będzie wyglądał kontakt od początku współpracy?

To kolejna kwestia, w której  warto kierować pytania do agencji SEO. Komunikacja z klientem powinna być na pierwszym miejscu, nie tylko do momentu podpisania umowy, ale przez cały czas trwania współpracy.  W trakcie wprowadzania działań agencja wielokrotnie będzie potrzebowała zgody klienta lub uzyskania większej ilości informacji. Problemy z komunikacją będą świadczyły nie tylko o braku profesjonalizmu, ale opóźnią wprowadzanie strategii. Warto wcześniej ustalić, na jakich zasadach będzie utrzymywany kontakt lub czy będzie wyznaczona do tego konkretna osoba.

Czy moja strona nadaje się do pozycjonowania? 

Pamiętaj, aby móc rozpocząć współpracę z agencją SEO Twoja strona, powinna spełniać kilka warunków. Na ten temat powstał osobny artykuł, gdzie znajdziesz informacje, co oznacza, że strona internetowa jest dobra oraz Jak stworzyć stronę www wartą pozycjonowania. Warto zadać  pytania do agencji SEO, o to, czy strona, którą chcemy promować, w ogóle się do tego nadaje. Jeśli okaże się, że nie, agencja będzie musiała na  początku zadbać o dostosowanie jej do wymagań Google, a dopiero później przystąpić do wprowadzania strategii SEO, co może zarówno wydłużyć cały proces, jak i zwiększyć koszty.

Raporty SEO, czy będą dla mnie dostępne? 

Raporty to publikacje prezentujące  wyniki przeprowadzonych na zlecenie firmy lub organizacji działań dotyczących wybranego obszaru. Stanowią podsumowanie kluczowych danych oraz interpretację zależności pomiędzy nimi. O tym, co powinno się w nich znaleźć, informuje raport SEO. Jednak pytania do agencji SEO o ich dostępność i formę powinny paść już na etapie researchu danej firmy. Dlaczego? Jako klient powinieneś być stale informowany, na jakim etapie są podjęte działania, i czy przynoszą zakładane efekty. Jednak Twój czas jest cenny, dobrze byłoby również, żeby raporty zawierały naprawdę kluczowe informacje, do których zrozumienia nie będziesz potrzebował technicznej, specjalistycznej wiedzy. Godna zaufania agencja SEO nie będzie miała nic do ukrycia, a wręcz przeciwnie z chęcią podzieli się z klientem efektami swojej pracy. Zadba również o taką prezentację raportów, żebyś w prosty i przejrzysty sposób miał szybki dostęp do najważniejszych informacji. Jeśli agencja nie oferuje udostępniania raportów z prowadzonych działań, powinieneś zwrócić na to uwagę. 

Jaki jest system planowania i rozliczeń? 

Jaki typ umowy zostanie zawarty między agencją a klientem. Czy będzie to rozliczenie abonamentowe, za efekty, określony pakiet działań? Czy klientowi zostanie przedstawiona cała strategia i plan działania? Sposób rozliczania będzie determinował wszystkie dalsze aspekty współpracy. Na tym etapie powinieneś skupić się przede wszystkim na swoim celu i wybrać to rozliczenie, które da największą szansę na jego zrealizowanie. Pamiętaj, że co kontrolujesz, to otrzymujesz. Jeżeli skupisz się np. na działaniach dostępnych w pakiecie (ilość linków, tekstów itd.), będziesz dostawał raporty potwierdzające realizację tych działań, ale wtedy bardzo łatwo możesz zgubić to, co najważniejsze dla Twojego biznesu. Zastanów się, czy wolisz kontrolować np. ilość konwersji dzięki pozycjonowaniu, czy właśnie ilość napisanych treści na Twoją stronę. Strategia SEO to wynik współpracy między doświadczonymi specjalistami a klientem i potrzebami jego biznesu. I właśnie te potrzeby powinny być na pierwszym miejscu.  

Ile kosztują działania oferowane przez agencję? 

Cena podjętych działań SEO oraz sposób rozliczania się od samego początku powinien być jasny dla obydwu  stron. Agencja powinna dostosować działania, nie tylko do aktualnych potrzeb Twojego biznesu, ale również do Twoich możliwości finansowych. Aby współpraca między klientem a agencją SEO przebiegała bez niepotrzebnych nieporozumień, kwestie finansowe powinny zostać jasno ustalone przed rozpoczęciem współpracy. O co pytać agencję SEO? Jakie kwestie są jeszcze istotne?  Zdecydowanie warto ustalić, jakie konkretnie działania obejmuje cena oraz, na jakich warunkach i na jak długo podpisywana jest umowa (znaczący będzie również sposób oraz warunki rozwiązania umowy). Pamiętaj, że klarownie sporządzona umowa to bezpieczeństwo zarówno Twoje, jak i Twojej agencji!

Jaki budżet będę musiał przeznaczyć na działania? 

Na to pytanie nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ cena uzależniona jest od wielu czynników. Jest to między innymi: 

  • Sytuacja wyjściowa (jakość) witryny, 
  • Branża, w jakiej wprowadzane są działania SEO, 
  • Konkurencja (jej wielkość i aktywność),
  • Rynek, na jaki kierujemy działania.

    W jaki sposób rozdzielany będzie budżet? 

    Zanim podejmiesz decyzję o współpracy z agencją, warto zapytać i porównać sposób rozdzielania budżetu przez agencje, nad których ofertami się zastanawiasz. Warto wiedzieć, jaka część pieniędzy przeznaczonych na strategię SEO to faktycznie koszty zaplanowanych działań, jaką część poniesionych kosztów stanowi praca specjalistów, a jaka część budżetu to wynagrodzenie dla agencji. Warto pamiętać, że nad projektami pracują profesjonaliści, których wiedza i doświadczenie mogą w dużym stopniu przełożyć się na sukces wprowadzonych działań,  jednak ich usługi będą bardziej kosztowne. 

    Powyższe przykłady dotyczyły sytuacji, w której przedsiębiorca przygotowuje się do podjęcia współpracy z agencją. Jednak, czy fakt, że Wasza współpraca już trwa, sprawia, że wszystkie pytania zostały już wyczerpane? Prawdopodobnie nie. Więc o co pytać agencję SEO w trakcje prowadzenia działań?  

    Kiedy pojawią się pierwsze efekty współpracy? 

    Zbudowanie pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania wymaga czasu.  Działania SEO to proces długofalowy, ponieważ wiąże się on ze zdobywaniem zaufania wyszukiwarki Google, aby strategia była skuteczna, należy rozłożyć ją w czasie. Bardzo szybki, nienaturalny wzrost pozycji w wyszukiwarce zapewne zakończy się równie szybkim spadkiem. Efekty działań SEO dla sokolka.com.pl oraz  efekty działań SEO dla Orto Magic pokazują, że cierpliwość w przypadku działań SEO jest kluczowa.

    #wiemyjak ważna jest komunikacja z klientem w trakcie trwających działań dlatego pytania do agencji SEO, jakie powinieneś dodatkowo zadać to: czy konieczne są zmiany w dotychczasowej strategii? Czy przyjęte działania na ten moment przynoszą oczekiwane rezultaty? W trakcie wprowadzania strategii SEO może się okazać, że dla uzyskania lepszych efektów działania należy zmodyfikować.  W tym momencie po raz  kolejny powracamy do raportów dla klienta. Ponieważ w ten sposób agencja może potwierdzić skuteczność swoich działań. 

    O co pytać agencję SEO? Kolejne możliwości współpracy! 

    Kiedy planowany czas współpracy z agencją SEO dobiega końca, a obie strony są z niej zadowolone, można zastanowić się nad stałą współpracą i wsparciem agencji SEO. W takiej sytuacji należy zadać pytania do agencji SEO, o kolejne możliwości wspólnych działań. Należy również zwrócić uwagę na to, czy agencja, z którą współpracujemy, nie oferuje innych usług (poza SEO), które mogłyby się sprawdzić dla rozwoju naszej działalności. 

    Chcesz rozpocząć współpracę z agencją SEO? #wiemyjak wypromować Twoją firmę
    w Internecie – nasi specjaliści przygotują najlepszą ofertę dla Ciebie i Twojego biznesu.

     

    Przejdź do komentarzy
    Ocena artykułu:
    4.9/5 (10)

    Komentarze

    Dodaj komentarz