WYKONUJEMY DARMOWE AUDYTY SPRAWDŹ
 

Marketing szeptany w internecie… czyli jak być na ustach wszystkich

Marketing szeptany to jedno z działań mające na celu promocję produktu. Niestety coraz częściej kojarzy się jedynie z nachalnymi reklamami na forach internetowych. Jednak dobrze wykonany marketing szeptany w Internecie może przynieść firmie, jej produktom bądź usługom oraz klientom, wymierne korzyści. #wiemyjak

Marketing szeptany w internecie

Co to jest marketing szeptany?

Przyszła więc pora na to, aby odpowiedzieć sobie na pytanie co to jest marketing szeptany. Tego rodzaju marketing ma przed wszystkim wywołać dyskusję wokół produktu wśród potencjalnych nabywców. W głównej mierze opiera się on na interakcjach pomiędzy nabywcami produktu, a osobami zainteresowanymi jego kupnem. Jego zadaniem jest dodatkowe wzmocnienie przekazów marketingowych z innych źródeł. Dobrze przeprowadzony marketing szeptany powinien sprawić, że produkt i marka będą dobrze się kojarzyły potencjalnym nabywcom.

Rodzaje marketingu szeptanego

  • evangelist marketing buduje u klienta silną identyfikację z promowanym produktem, w związku z tym klient poleca produkt innym osobom i zachęca do korzystania z oferty firmy. Jednym z popularnych przykładów może być skrypt sprzedaży stosowany w firmie Starbucks oraz jego popularność na portalach społecznościowych (np: kubki z imionami);
  • marketing wirusowy – tworzy atrakcyjne przekazy, które szybko rozprzestrzeniają się w sieci. Przykładem mogą być memy (zabawne obrazki z podpisami), które internauci przesyłają sobie nawzajem, co sprawia, że dociera on do ogromnej ilości osób. Oczywiście musi on budzić pozytywne skojarzenia z marką. Dobrze stworzona kampania wirusowa nie ma znamion reklamy, a jej przekaz nie jest nachalny;
  • trendsetting jest to promowanie produktu poprzez stanowienie trendów i promowanie ich jako coś co klient będzie chciał naśladować, mieć. Ten szeptany marketing zastosowały np: firmy, które zmieniły plastikowe opakowania swoich produktów na papierowe, zgodnie z nasilającymi się ruchami ekologicznymi;
  • casual marketing – to działania wspierające główne działania marketingu szeptanego. Mają wiele czynników zmiennych, są zależne od typu produktu, usługi oraz charakteru firmy czy nawet cech grupy docelowej. Dlatego, gdy stosujemy ten marketing szeptany przykłady są bardzo zróżnicowane: od programów lojalnościowych, po konkursy organizowane w social mediach;
  • cause marketing – wspieranie grup i akcji społecznych w celu zbudowania pozytywnego wizerunku marki np: kampania #iloveyouhater firmy Sprite, walcząca z ogólnoświatowym zjawiskiem hejtu w internecie, która zainspirowała użytkowników portali społecznościowych do dzielenia się swoimi zdjęciami i historiami;
  • product seeding udostępnianie produktów (np. w formie próbek) osobom o wpływach opiniotwórczych, co jest podstawą tzw. influencer marketingu;
  • brand blogging – rozwiązania mające na celu wykorzystanie blogów do promocji produktów, często łączone z trendsettingiem, a przykładem może być Canva która, dzięki blogowi, rozpowszechnia treści dotyczące marketingu i designu, stale odnosząc je do swojej głównej usługi;
  • community marketing – polega na promowaniu produktów firmy i wywoływaniu dyskusji na temat promowanych produktów i usług. Wyróżniamy dwa rodzaje community marketingu: organic to tworzenie przez samych użytkowników miejsc, w których dyskutują, a marka jedynie może się w nich udzielać (np: fora internetowe, grupy, fancluby) oraz sponsored, czyli tworzenie takiego miejsca przez markę (np: Behance firmy Adobe)

Dlaczego marketing szeptany jest tak skuteczny?

W marketingu szeptanym wykorzystuje się wypowiedzi oparte o doświadczenie użytkowników produktów. A jak wykazuje raport “Customer Listening 2.0” opracowany przez Mobile Institute, prawie 40% internetowych nabywców zwraca uwagę na opinie o produkcie, zanim zdecyduje się na ich zakup. Natomiast 1/3 badanych stwierdziła, że czytanie oraz dzielenie się opiniami jest dla nich zupełnie naturalne.
Właśnie dlatego z marketingiem szeptanym najczęściej możemy spotkać się na forach internetowych, portalach społecznościowych, a także na stronach sklepów internetowych i porównywarek cenowych. Najważniejsze zalety marketingu szeptanego w Internecie to:

  • wysoka wiarygodność wśród klientów;
  • stopniowe budowanie pozytywnego wizerunku marki;
  • możliwość poznania rynku, co minimalizuje straty w przypadku błędnego oszacowania zapotrzebowania;
  • długofalowe efekty kampanii marketingowych;
  • marketing szeptany firmy wspiera pozycjonowanie stron;
  • niskie koszty przy bardzo dużym zasięgu reklamy;

Podstawowe etapy działania w kampaniach marketingu szeptanego

  • przygotowanie bazy medialnej – na tym etapie należy spisać portale, strony oraz fora internetowe, które związane są z tematyką promowanego produktu, tak by akcja odniosła jak najlepsze skutki. Przykładowo chcąc promować kosmetyki dla mam najlepiej wybrać fora kobiece, o tematyce dziecięcej itp.;
  • przygotowanie działań – na tym etapie należy rozplanować działania, kampanię marketingową, treści oraz przygotować harmonogram umieszczenia wpisów na forach i portalach społecznościowych;
  • przygotowanie zespołu;
  • przeprowadzenie kampanii;

Jak odpowiednio przygotować się do przeprowadzenia marketingu szeptanego w internecie?

Oto najważniejsze zasady przygotowania kampanii szeptanej:

  • autor wpisów powinien mieć konto z odpowiednią historią na forum lub blogu – już pierwszy wpis z reklamą może nie zbudować zaufania, wręcz przeciwnie;
  • posty muszą być związane z tematyką promowanego produktu;
  • nie wolno kopiować tematów na forum lub sztucznie odświeżać wątki;
  • poznać zasady i regulamin konkretnego forum, profilu, bloga, grupy;
  • nie stosujmy tzw. „anchorów”
  • osoba, która prowadzi akcję powinna czynnie uczestniczyć w życiu forum;
  • we wpisach nie należy „koloryzować” i przekłamywać, lepiej podawać tylko najistotniejsze fakty oraz umieszczać linki do artykułów i konkretnego działu sklepu, a nie do strony głównej firmy;

Marketing szeptany – przykłady w SEO

Dobrze wykonany marketing szeptany firmy na stronie internetowej będzie źródłem linków nofollow. Budując profil linkowy należy pamiętać o zachowaniu proporcji w zdobywaniu tych linków, a w przypadku marketingu szeptanego linki nofollow stanowią ogromną korzyść:

  • stanowią podstawę ruchu organicznego na stronie, który chroni m.in. przed filtrami nakładanymi przez google;
  • zwiększają wiarygodność działań;
  • generują wizyty ze stron zewnętrznych;

Właśnie dlatego działania, budujące podstawy pod dobry marketing szeptany warto zlecić specjalistom z zakresu seo, którzy wiedzą, w jaki sposób je kontrolować, by wyglądały naturalnie.

Marketing szeptany w SEO

Najczęściej pojawiające się błędy

W marketingu szeptanym bardzo łatwo o błędy. Oto najczęściej popełniane wpadki:

  • niepoprawny język;
  • niezaznajomienie się z tematyką i promowanym produktem;
  • zaczynanie dyskusji na forum od postów reklamowych;
  • publikowanie postów na nieodpowiednich stronach (nieindeksowanych w Google, mało odwiedzanych lub spamowych);
  • zakładanie nowych wątków bez sprawdzenia forum, kopiowanie wpisów o tej samej streści w wielu miejscach;
  • umieszczenie wpisów odbiegających od tematyki strony.

Czy marketing szeptany jest etyczny?

To pytanie pojawia się w myśli wielu użytkowników internetu, którzy z marketingiem szeptanym mieli styczność. Kluczem do zrozumienia jego założeń jest dokument, który funkcjonuje pod nazwą: WOMMA (ang. word of mouth marketing association) ethics code. Polski marketing po raz pierwszy zetknął się z nim w 2009 roku. Od tamtej pory w internecie znaleźć można kilka jego wersji, w zależności od branży, w której funkcjonuje firma. Zapoznanie się z nim jest konieczne, by móc prowadzić etyczny, a przede wszystkim, legalny marketing szeptany firmy. Oto główne tematy, które porusza:

  • poszanowanie praw konsumenta;
  • respektowanie zasad panujących w miejscach działalności;
  • rozpowszechnianie prawdziwych informacji;
  • tożsamość osoby prowadzącej marketing szeptany;


NAPISZ do NAS

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Artykuł zaktualizowany

21/08/2019
Dawid Wójcik, Karolina Sobotko

Ocena artykułu:
5/5, głosów: 9

Udostępnij:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Tobiasz pisze:

    W ostatnim czasie ciężko mi znaleźć przykład działań, gdzie marketing szeptany był na wysokim poziomie. No chyba, że był tak świetnie zrobiony, że nie zauważyłem, że to celowe działanie;) Mówi się, że marketing szeptany powinien być naturalny, że nie potrzeba żadnych dodatkowych działań. Uważam jednak, że w dobie ogromnej konkurencji jaką dzisiaj mamy, dobry marketing szeptany w internecie nie narusza etyki i może być skuteczny.

  2. Miłosz pisze:

    Kilka razy spotkałem się z takimi przypadkami, gdzie użytkownicy proponowali czy linkowali jakieś produkty, ale było to tak nienaturalne, że podchodziłem z dużym dystansem. A teraz po przeczytaniu widzę, że wbrew pozorom to nie jest takie proste jak się wydaje na pierwszy rzut oka 😀

  3. Magda pisze:

    Fajnie, że wspomnieliście o kwestiach prawnych. Czytałam o paru przypadkach, gdzie firmy po prostu straciły kontrolę nad “szeptankami”, które wypuściły i zrobiło się nieprzyjemnie.

  4. Nadia pisze:

    Myślę, że warto byłoby jeszcze dodać, że jest to baaaardzo czasochłonne i na wyniki trzeba sobie poczekać nawet do kilku miesięcy.

  5. Krystian pisze:

    Jakoś ta forma marketingu do mnie nie przemawia, mimo wszystko czuję jakbym musiał trochę naciągnąć rzeczywistość, żeby zadziałał. Ale tekst przydatny.

  6. Adrian pisze:

    Przydatny artykuł, można sobie uporządkować informacje. Zdarzyło mi się korzystać z marketingu szeptanego i wiem, że trzeba się pilnować, bo łatwo jest przesadzić i stać się natrętem reklamowym. Przy następnym razie na pewno skorzystam z pomocy specjalisty. Pozdrawiam :)

  7. Asia pisze:

    W sumie ciekawa opcja, żeby poszerzyć swoje działania. W końcu siła social mediów rośnie z roku na rok, więc trzeba się do niej dostosować 😉

  8. Ania pisze:

    Super wpis, na pewno skorzystam z Waszych porad jeżeli zdecyduje się z niego skorzystać :)

  9. Marek pisze:

    Ciekawy artykul. Nie mialem pojecia, ze to są aż tak szczegolowo zaplanowane akcje.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to