Pozycjonowanie lokalne firmy. Bądź liderem w swoim mieście

Pozycjonowanie lokalne (local SEO, pozycjonowanie regionalne) to proces polegający na promowaniu strony internetowej w wyszukiwarkach na podstawie słów kluczowych związanych bezpośrednio z określoną lokalizacją. Chcąc dobrze promować swoją firmę w wyszukiwarce warto dostosować się do zachowań internautów. Obecnie wielu użytkowników wyszukuje usług lub produktów w internecie, wpisując frazy związane z konkretnym miastem lub regionem.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Korzyści z pozycjonowania lokalnego

Dzieje się tak chociażby podczas wyjazdu na wakacje, gdy nagle daleko od domu nasz samochód odmawia posłuszeństwa. Oczywiście nie ma mowy o tym, że nasz zaufany mechanik przejedzie kilkaset kilometrów by nam pomóc. W takich sytuacjach sięgamy po tablet czy smartfon i wyszukujemy najbliższego serwisu napraw w okolicy. Podobnie jest gdy szukamy w sąsiedztwie pralni, zegarmistrza lub jubilera. I dlatego właśnie istotne stało się pozycjonowanie lokalne.

Pozycjonowanie (SEO) lokalne

Załóżmy, że prowadzisz gabinet stomatologiczny w Gdańsku i reklamujesz się za pomocą strony internetowej, którą pozycjonujesz przy użyciu słowa „dentysta”. Góral w Zakopanym dosłownie umiera z bólu zęba, wpisuje wspomnianą frazę w wyszukiwarkę i wchodzi na Twoją stronę. Oczywiście natychmiastowo ją opuści, gdyż nie będzie miał zamiaru przemierzać całego kraju, aby ukoić swój ból.

Jak widać pozycjonowanie ogólne firmy często może przynosić efekt w postaci dużej liczby odwiedzin. Jednak bardzo często trafią na stronę osoby w ogóle nie zainteresowane naszą firmą, właśnie ze względu na jej położenie geograficzne. Dlatego dla firm stacjonarnych dużo lepszym i zarazem tańszym rozwiązaniem jest pozycjonowanie lokalne, czyli promowanie firmy pod wyrażeniem kluczowym „dentysta + miasto”. Dzięki temu trafisz tylko do tych osób, które mogą skorzystać z Twojej oferty.

Pozycjonowanie lokalne firmy jest podobne do ogólnego jednak istnieje kilka zasadniczych różnic. Na początku musimy znaleźć słowa kluczowe odpowiadające prowadzonej przez nas działalności, do których koniecznie należy dodać nazwę miejscowości, w której działamy. Będąc właścicielem salonu okien i drzwi oraz świadcząc usługi związane z ich wymianą na terenie Bydgoszczy i okolic, dobrymi hasłami będą wówczas: „okna PCV Bydgoszcz”, „wymiana okien PCV Bydgoszcz” oraz hasła na inne miasta znajdujące się niedaleko Bydgoszczy np.: Koronowo, Białe Błota, Osielsko, Inowrocław.

Następnie warto przyjrzeć się konkurencji i frazom, które używa się do pozycjonowania lokalnego. Może się okazać, że nasi lokalni rywale w ogóle nie posiadają strony www czy wizytówki w Internecie, dzięki czemu proces pozycjonowania naszej firmy będzie łatwiejszy.

Po wybraniu słów kluczowych i przeanalizowaniu sytuacji rynkowej należy przystąpić do optymalizacji strony internetowej. Jest to element kluczowy przy pozycjonowaniu lokalnym jak i ogólnym. Należy ją usprawnić w taki sposób, aby roboty Google nie miały wątpliwości jakiego konkretnego regionu czy miasta dotyczy nasza strona. W tym celu koniecznie trzeba zwrócić uwagę m.in. na nagłówki <title>. Najlepiej, gdy znajdzie się tam miejscowość naszego działania oraz nazwa firmy.

Po dokonaniu wszystkich poprawek czas na zdobywanie linków prowadzących do naszej witryny. Link building jest ważny zarówno przy pozycjonowaniu na frazy ogólne jak i przy pozycjonowaniu lokalnym. Mogą to być artykuły sponsorowane opisujące naszą działalność. Jednak w przypadku pozycjonowania lokalnego dużą rolę odgrywa obecność nazwy i danych teleadresowych firmy na innych stronach. Tutaj bardzo dobrze sprawdzą się różnego rodzaju zaufane katalogi firm.

Kiedy pozycjonowanie lokalne traci sens?

Pozycjonowanie lokalne to nie jest idealna strategia dla każdego biznesu. Tyczy się to przede wszystkim sklepów internetowych. Prowadząc internetowy sklep obuwniczy nie ma najmniejszego sensu jego pozycjonowanie lokalne np. na frazę buty Warszawa, gdyż dostawa obejmuje całą Polskę. Większość sklepów internetowych posiada swoje biura, z których pracownicy je obsługują, jednak jeżeli niemożliwy jest w nich odbiór osobisty towarów to nie należy pozycjonować ich z użyciem nazwy miasta. Musisz zatem zadać sobie podstawowe pytanie czy sprzedaż Twoich produktów i usług są ograniczona do konkretnego miejsca lub regiony – jeśli tak to pozycjonowanie lokalne jest właśnie dla Ciebie.

Od strony klienta

Obecnie coraz więcej osób zaczyna wyszukiwać produkty i usługi przez internet zawężając kryteria wyszukiwania do najbliższej okolicy.

Nie od dziś wiadomo, że małe sklepy czy rodzinne firmy prowadzone są z pasją, a za ladą stoją prawdziwi eksperci z wieloletnim doświadczeniem i olbrzymią wiedzą. Atutem jest fakt, że mamy wówczas osobisty kontakt z właścicielem czy znającymi się na swoim fachu pracownikami. Możemy im zadawać pytania i oczekiwać jasnej i zrozumiałej odpowiedzi. Dodatkowym plusem jest oczywiście bliskość. Wyobraźmy sobie, że właśnie mamy drobną awarię w domu, która wymaga natychmiastowej naprawy. Przecież nie będziemy przedzierać się przez całe miasto do marketu budowlanego, szukali konkretnego działu, w którym znajdują się potrzebne nam materiały, a następnie stali w długiej kolejce do kasy. Wystarczy, że wpiszemy w wyszukiwarce trzy słowa: „skład budowlany + miasto”, a oprócz tradycyjnych wyników pojawi się również mapa z zaznaczonymi firmami. Może się wtedy okazać, że trzy ulice dalej znajduje się sklep, którego szukamy. A jeżeli zapomnimy czegoś kupić, w każdej chwili można do niego wrócić.

Pozycjonowanie regionalne – dla kogo jest najlepszym rozwiązaniem?

Pozycjonowanie regionalne sprawdzi się zarówno w przypadku małych przedsiębiorstw jak i dużych. Osoby zarządzające hipermarketami czy marketami budowlanymi poświęcają mnóstwo pieniędzy zarówno na marketing tradycyjny jak i internetowy. Dzięki temu możliwe jest pozycjonowanie ich stron na ogólne i regionalne słowa kluczowe. Jednak to właśnie małe firmy mogą najbardziej skorzystać inwestując w pozycjonowanie regionalne, czyli pozycjonowanie stron za pomocą fraz związanych z konkretnym województwem, gminą, powiatem. Mają one szanse zaistnieć na rynku a nawet mogą uzyskać przewagę konkurencyjną nad dużo większymi firmami o zasięgu ogólnopolskim.

Pozycjonując firmę na rynku regionalnym mamy możliwość dotarcia do większej ilości klientów. To w rezultacie spowoduje wzrost sprzedaży towarów i usług zarówno w sklepie stacjonarnym jak i internetowym. Dzięki odpowiedniej strategii, można wzmocnić wizerunek firmy w danym obszarze.

Pozycjonowanie regionalne jest także tańsze i łatwiejsze od pozycjonowania ogólnego. Wiąże się to przede wszystkim z mniejszą konkurencją. Osiągnięcie pierwszej pozycji w rankingu lokalnym bądź regionalnym to często droga do zajęcia pozycji lidera w branży.

Dobrym uzupełnieniem działań z zakresu pozycjonowania lokalnego, regionalnego będzie skorzystanie z usługi Google Moja Firma. Dzięki temu dostarczyć można swoim potencjalnym klientom podstawowych informacji o tym, gdzie znajduje się firma, jaki jest jej dokładny adres, dane kontaktowe itd. Wizytówka z informacjami na temat firmy będzie bez problemu dostępna dla użytkowników. Sprawdź: Kilka słów o Google Moja Firma

Od pozycjonowania lokalnego do ogólnego

W związku z tym o czym napisaliśmy wyżej, że pozycjonowanie lokalne może okazać się w niektórych przypadkach tańsze, czasem warto właśnie od niego rozpocząć zwiększanie widoczności w wyszukiwarce. Jeśli konkurencja jest bardzo duża i osiągnięcie widoczności w wynikach wyszukiwania na ogólne frazy wymaga kilkunastu miesięcy pracy to warto rozważyć na początek pozycjonowanie lokalne. Możemy rozpocząć od fraz lokalnych, pod które jest mniejsza konkurencja. Dzięki temu już będziemy docierać do klientów z danego regiony, wciąż pracując nad widocznością pod trudniejsze frazy.

Warto również dodać, że pozycjonowanie lokalne to tylko jedno z działań marketingowych, które mogą wykorzystać firmy do promocji swojej działalności w internecie. Zawsze należy indywidualnie dobrać najskuteczniejsze narzędzie marketingowe, bo tylko w taki sposób można odnieść sukces.

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Publikacja wpisu: 07/05/2014 oraz aktualizacja: 23/05/2018

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Łukasz Zontek pisze:

    Fajny artykuł, stary ale jednak ładnie kopie w serpach. Pozdrawiam!

  2. Alicja pisze:

    Pozycjonowanie lokalne może być dobrym krokiem do zwiększenia liczby klientów. Jeżeli działa się w danym regionie dobrze jest najpierw dać się poznać lokalnej społeczności, czyli tym najbardziej zainteresowanym oferowanymi usługami.

  3. Gość pisze:

    Pozycjonowanie lokalne dzisiaj sprawdza się zarówno przy dużych i małych firmach. Nawet szukając wczoraj nr tel. do firmy, która ma kilka lokalizacji w mieście od razu pojawiła mi się najbliższa w wyszukiwaniu i od razu zadzwoniłem – mega wygodne dla klienta.

TAK

Zostaw kontakt, oddzwonimy

Abonament to stagnacja. Aktywny Model Rozliczeń SEO/ADS potęguje efektywność. Podczas 15-minutowej rozmowy dowiesz się wszystkiego.
Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK
Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Siechnicach, zarejestrowana pod adresem ul. Jana Pawła II 12, 55-011 Siechnice, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem