Rich snippets, czyli jak dogadać się z wyszukiwarką Google?

Rich snippets. Dużo się o nich słyszy, ale mało kto zdaje sobie sprawę, czym są. Żeby to zrozumieć, musisz wiedzieć, że wyszukiwarka Google każdego roku przetwarza ponad dwa tryliony zapytań. Jest to spowodowane, wzrostem znaczenia Internetu dla społeczeństw. Dla wielu ludzi wyszukiwarka Google stała się głównym źródłem informacji.

rich snippets

W jaki jednak sposób sprawić, by osoba szukająca wieloznacznego hasła dostała dokładnie taką odpowiedź, jakiej oczekuje? Na ratunek przychodzą tzw. rich snippets (dane strukturalne). Dowiedz się, czym dokładnie są i czy mają jakiś wpływ na pozycjonowanie stron. #wiemyjak

stale się rozwijamy WIEMY JAK

Rich snippets, co to takiego?

Rich snippets to w dużym skrócie rozszerzone opisy strony internetowej. Wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google i poza standardowymi elementami, takimi jak tytuł (title) i opis (meta description) mogą zawierać o wiele więcej informacji. Sklepy internetowe bardzo często wykorzystują rich snippets do przekazania swoim klientom, ceny, dostępności oraz stanu swoich produktów. Można w nich również zawrzeć liczbę opinii, średnie oceny użytkowników, zdjęcia, czy chociażby dokładną datę i miejsce planowanego wydarzenia. Rich snippets wyświetlane są dzięki danym strukturalnym. Są to specjalne znaczniki, które pozwalają wyszukiwarce zrozumieć, co znajduje się na konkretnej stronie WWW. Można je porównać do tłumacza, przekładającego informacje zrozumiałe dla człowieka na „język robotów indeksujących”. Dane strukturalne umieszczane są na stronie w jednym z czterech formatów:

  • mikrodane,
  • mikroformaty,
  • RDF,
  • JSON-LD.

Gdy tylko strona internetowa pojawia się w wynikach wyszukiwania, użytkownicy dostają dostęp do szeregu bardzo ważnych informacji. W przypadku portali społecznościowych o charakterze zawodowym, rich snippets, wykorzystujące dane strukturalne, stanowić mogą informacje o tym, gdzie szukana osoba pracuje oraz jakie zajmuje stanowisko.

Czy rich snippets i dane strukturalne mają wpływ na pozycjonowanie stron?

Wyszukiwarka Google ma to do siebie, że jej sposób działania jest trudny do przewidzenia. Coraz to nowsze funkcje takie jak Knowledge Graph i Featured Snippets (zapytania podobne do) sprawiają, że użytkownicy jeszcze chętniej wpisują wyszukiwane frazy do wyszukiwarki Google. Tworzy to duże wyzwanie dla twórców, ponieważ muszą oni tak planować zawartość swoich stron, by odpowiadała ona na pytania zadawane przez internautów i jednocześnie przekonywała samą wyszukiwarkę, do tego, że odpowie na zapytania lepiej niż inne witryny. Gdy to się uda, więcej użytkowników trafia tam, gdzie chce, a wyszukiwarka indeksuje stronę internetową prawidłowo, pod względem tematycznym. Rich snippets i dane strukturalne mogą mieć realny wpływ na pozycjonowanie stron, zwiększając klikalność oraz generując na nich ruch, który jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na pozycje.

Dane strukturalne – jak to wygląda w praktyce?

Wyobraź sobie sytuację, że dwóch niezależnych od siebie użytkowników wpisuje w wyszukiwarkę frazę “zamek”. Przy takim zapytaniu każdemu z nich może chodzić o coś zupełnie innego. Jeden może szukać informacji o zamkach w kontekście średniowiecznych fortyfikacji, a drugi będzie rozglądać się za nowym zamkiem do drzwi. Jak zatem zadbać o to, by miłośnik historii nie musiał przekopywać się przez setki witryn poświęconych zabezpieczeniu mieszkań? Do tego właśnie służą rich snippets i dane strukturalne. Wyszukiwarki pobierają podpowiedzi od wydawców stron, dzięki czemu są w stanie zaklasyfikować dane zapytanie do odpowiedniej grupy tematycznej. Wystarczy tylko na stronie umieścić znaczniki danych, które będą informować roboty Google o dokładnej tematyce witryny.

Rich snippets – to prostsze niż myślisz

Jak więc widzisz, rozszerzone opisy strony internetowej mogą realnie wpłynąć na Twoje pozycje w wyszukiwarce Google. Oczywiście, pod warunkiem, że prawidłowo rozmieścisz znaczniki danych strukturalnych. Na szczęście istnieje wiele narzędzi, które zrobią to praktycznie za Ciebie. Nie musisz się więc martwić, że popełniłeś  gdzieś błąd. Przetestuj to rozwiązanie na Twojej stronie i przekonaj się, jak wiele dobrego mogą przynieść rich snippets. Jeżeli masz wątpliwości lub nie wiesz, w jaki sposób zaopatrzyć stronę w rich snippets, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy specjalistów z profesjonalnej agencji SEO. Będziesz mieć wtedy pewność, że cały proces przebiegnie prawidłowo, a opisy prawidłowo wpłyną na pozycjonowanie Twojej witryny.

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Z ocenianiem postów, produktów też nie należy przesadzać, bo znam przypadki, że to poszło w drugą stronę :)

  2. Jack pisze:

    Chciałbym zapytać czy jeśli dodaję Markery danych poprzez Search Console to konieczne jest dodanie tych samych markerów w kodzie strony na podstawie schema.org?
    np.

    bla bla bla

    Wtedy oznaczam jakby to samo dwa razy. Z góry dzięki za odp.

  3. Kwiatek pisze:

    W dłuższej perspektywie korzystanie z rich snippets powinno pomóc stronie ale jak bardzo to już wiedzą sami pracownicy googla.

  4. Jakub Lisiecki EACTIVE pisze:

    Jack, marker danych ma na celu zastępować mikrodane, więc nie ma konieczności używania schematów w kodzie strony. Należy jednak pamiętać, że marker danych może nie poradzić sobie ze zmianami w strukturze strony, dlatego należy weryfikować jago działanie przy okazji zmian w szablonach stron.

  5. Tomasz pisze:

    Witam, mam pytanie co do gwiazdek na stronie i pokazywania ich w wynikach wyszukiwania gogle. Na mojej stronie jest stosowane 6 gwiazdek czyli jest możliwa ocena wpisu od 1 do 6. Przykładowo wpis http://www.open-youweb.com/zegarek-sanda-320-oraz-tt-life-ts18-i-skmei-1026-opinia-i-test/ i w testach danych uporządkowanych nie ma problemów. Ale nigdy nie są wyświetlane te gwiazdki w wynikach wyszukiwania. Czy jest możliwe to, że na swojej stronie też trzeba mieć 5 gwiazdek a nie 6 tak jak wyświetla google aby to działało płynnie? Czy jednak on sam sobie to jakoś przelicza a problem lezy gdzie indziej?

  6. Jakub Lisiecki EACTIVE pisze:

    Panie Tomaszu,

    zauważył Pan ciekawą rzecz. Nie ma 100% pewności, ale wyświetlanie gwiazdek w wynikach wyszukiwania będzie prawdopodobnie zależne od rodzaju zapytania. Np. wpisując nazwę Pańskiej strony w wyszukiwarkę, gwiazdki pojawią się. Jak widać na poniższym screenie, nie ma wtedy znaczenia, czy na swojej stronie stosuje Pan inną skalę oceny, bo jest ona wyświetlana obok gwiazdek w wynikach wyszukiwania. Jednakże nigdy nie ma gwarancji, że przy jakimkolwiek zapytaniu gwiazdki będą pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Mogą się pojawiać przy części lub wcale, jeśli strona ma po prostu słabsze parametry. Google rozpoznaje system oceny, ale może go nie wyświetlać z wielu różnych powodów.
    screen do komentarza

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem