Web Core Vitals, czyli Podstawowe wskaźniki internetowe – omówienie nowych metryk

Web Core Vitals zaprezentowane w roku 2020 przez Google, jest zbiorem wskaźników mierzących doświadczenia użytkowników na stronach internetowych bądź aplikacjach. Wśród nich znajdziemy: LCP, FIDCLS. Każda z tych metryk zostanie dokładnie omówiona w dalszej części artykułu.

Web Core Vitals - podstawowe wskaźniki internetowe

Od ich ogłoszenia minęło sporo czasu, jednak dopiero niedawno zauważalnym trendem w świecie SEO jest optymalizacja stron z ich szczególnym uwzględnieniem. Z pewnością, związane jest to z informacją ze strony Google, które poinformowało, że wraz z aktualizacją algorytmu w maju 2021, Web Core Vitals staną się czynnikami rankingowymi. Wspólnie z elementami odpowiedzialnymi za User Experience, staną się więc istotnym bodźcem, który skłoni wielu administratorów do optymalizacji stron internetowych nie tylko pod kątem robotów crawlujących, ale również realnych użytkowników.

Rzadko zdarza się, że gigant z Mountain View zapowiada aktualizację algorytmu swojej wyszukiwarki. Dodatkowo udziela nam szeregu porad i informacji jak możemy się do tej aktualizacji przygotować. Dlatego osobiście uważam, że będziemy świadkami dużych zmian pozycji. Jeśli nie analizowałeś swojej strony pod kątem nowych metryk, zachęcam do przeczytania całego wpisu, gdzie m.in. opowiadam jak to zrobić.

Jakie metryki mierzone są w Web Core Vitals

Wraz z wprowadzeniem Web Core Vitals poznaliśmy 3 nowe metryki LCP (Largest Contentful Paint), FID (First Input Delay) oraz CLS (Cumulative Layout Shift) – za co odpowiadają i co tak naprawdę mierzą? Podstawowe wskaźniki internetowe, bo tak właśnie nazwane zostały w polskiej wersji językowej, odpowiadają za czas ładowania, interaktywność strony oraz stabilność wizualna.

LCP – Largest Contentful Paint

Largest Contentful Paint informuje o szybkości ładowania się strony. Metryka mierzona jest od początku ładowania się witryny internetowej do wyrenderowania największego bloku w obszarze above the fold. Może być to grafika, blok tekstowy, animacja czy film.

Largest Contentful PaintŹródło: https://web.dev/vitals/

FID – First Input Delay

To metryka mierząca czas, po którym możliwe jest wykonanie przez użytkownika interakcji z witryną. Najczęściej występującymi akcjami jest możliwość kliknięcia przycisku, kliknięcia linku czy jakakolwiek inna akcja w JavaScript. Czas zalecany przez wprowadzoną przez Google metrykę, nie powinien przekraczać 2,5 sekundy.

First Input DelayŹródło: https://web.dev/vitals/

CLS- Cumulative Layout Shift

To metryka mierząca przesunięcia układu strony w sekcji above the fold. Prościej rzecz ujmując, jest to mierzenie stabilności wizualnej strony. Przesunięcia układu w trakcie ładowania się strony (np. menu, czy przycisków call to action) od zawsze mocno irytowały użytkowników. Dlatego akceptowalna wartość w tej metryce nie przekracza 0.1. Z mojego doświadczenia wynika, że to właśnie ten czynnik najczęściej wymaga poprawy.

Cumulative Layout ShiftŹródło: https://web.dev/vitals/

Google podczas wprowadzania metryki Core Web Vitals poinformowało użytkowników, że będą one swoistym uzupełnieniem sprawdzanych już elementów odpowiedzialnych za doświadczenia internautów na stronie. Mowa tutaj o elementach takich jak:

  • Certyfikat SSL (HTTPS) – Szyfrowanie danych w prosty sposób przekłada się na bezpieczeństwo użytkowników. O tym, że strona jest zabezpieczona, certyfikatem przeglądarka informuje Cię w postaci kłódki i przedrostka https://.
  • Dostosowanie do urządzeń mobilnych (mobile friendly) – Strona powinna być przystosowana do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Mowa tutaj o przyjaznym dla użytkownika rozmiarze klikanych elementów, treści, grafik itd. Najprostszym sposobem na sprawdzenie jest wykonanie testu na stronie: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Uwaga: Test należy wykonać na stronie głównej, wpisach blogowych, kategoriach czy stronach produktowych. Element ten sprawdzimy również w usłudze Google Search Console

  • Bezpieczeństwo stron – Chodzi tutaj o to, czy na stronie nie znajdują się wirusy/malware, strona nie zachęca do pobierania niebezpiecznego oprogramowania lub za jej pomocą nie próbuje się ukraść danych (np. phishing).
  • Występowanie inwazyjnych elementów (np. natrętnych reklam). Przechodząc na stronę z wyników wyszukiwania, mogą to być wyświetlane reklamy (np. pop-up), zasłaniające główny content.

Narzędzia, którymi zmierzysz podstawowe wskaźniki internetowe

Wiemy czym są poszczególne metryki, oraz znamy wartości, które powinny posiadać, aby zostały ocenione przez Google jako właściwe/dobre. Jednak jak sprawdzić Core Web Vitals dla swojej strony internetowej? Z pomocą przychodzi nam szereg narzędzi, które w szybki i przystępny sposób pomagają określić czy nasza witryna wymaga poprawek.

core web vitals

Źródło: https://web.dev/vitals-tools/

Google Search Console – Podstawowe wskaźniki Internetowe

Pierwszym narzędziem, z którego powinniśmy skorzystać decydując się na optymalizację strony pod kątem Web Core Vitals jest przede wszystkim znana Search Console. Posiadając zweryfikowaną stronę w usłudze, możemy sprawdzić raport dostosowania strony pod kątem podstawowych wskaźników internetowych. Narzędzie przedstawia nam dane zarówno z wersji mobilnej strony jak i tej przeglądanej na urządzeniach desktopowych. Na czytelnych wykresach znajdziemy informacje, jak wiele adresów URL w domenie jest dobrej lub złej jakości oraz ile wymaga poprawy. Google informuje nas, że dane przedstawione w analizie pochodzą z raportu na temat użytkowania Chrome, czyli tak naprawdę realnych użytkowników odwiedzających naszą stronę. Wyświetlane dane pochodzą z ostatnich 28 dni.

Uwaga: W narzędziu Google Search Console sprawdzisz również dostosowanie strony do urządzeń mobilnych.

Core Web Vitals w GSCObraz: Jak sprawdzić Core Web Vitals w GSC

PageSpeed Insights – Sprawdzenie Core Web Vitals

Darmowe narzędzie pozwalające na sprawdzenie szeregu wskaźników dotyczących strony internetowej, w tym również już od dłuższego czasu Web Core Vitals. Test przeprowadzany jest dla wybranego przez nas adresu URL, nie dla całej witryny, dlatego należy przetestować różne typy stron występujących w obrębie naszej domeny. Wynik testu przedstawia osobne wyniki dla urządzeń mobilnych i desktopów.
Dane dotyczące doświadczenia użytkownika na stronie, podawane są na podstawie wcześniej wspomnianych wskaźników FCP, CLS oraz FID, dostępnych z dwóch źródeł. Pierwszym z nich są statystyki pozyskane od użytkowników Chrome odwiedzających naszą stronę. Następnie widoczne są dane laboratoryjne pochodzące z analizy Lighthouse.

Core Vitals w PageSpeed InsightsObraz: Core Vitals w PageSpeed Insights

Jak sprawdzić Web Vitals w Chrome przy pomocy DevTools?

Wskaźniki odpowiadające za doświadczenia użytkownika możemy sprawdzić bezpośrednio z poziomu naszej przeglądarki. Specjaliści SEO korzystają z DevTools na co dzień w swojej pracy, jednak zwykli użytkownicy często nie wiedzą, jak potężne narzędzie mają wbudowane w przeglądarkę. Wystarczy, że włączymy narzędzie DevTools (Command + Option + C (dla Mac) lub Control + Shift + C (dla Windows). Następnym krokiem jest przejście do zakładki „Performance” i zaznaczenie opcji Core Vitals. Kolejno kombinacją klawiszy przeładowujemy stronę (Command + Option + E (dla Mac) lub Control + Shift + E (dla Windows). Będziemy mogli sprawdzić FID, LCP jak również to, jaki element odpowiada za Layout Shift naszej strony, dzięki wygodnym screenom.

Web Core Vitals w DevToolsObraz: Web Core Vitals w DevTools

Rozszerzenia do przeglądarek – Sprawdzenie strony z poziomu wyników wyszukiwania

W Chrome Web Store dostępnych jest kilka rozszerzeń, oferujących nam sprawdzenie parametrów Core Web Vitals bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Z całą pewnością, w najbliższej przyszłości możemy spodziewać się powstania coraz większej liczby narzędzi, próbujących zastąpić PageSpeed Insights. Osobiście w mojej przeglądarce wykorzystuje narzędzie Core Serp Vitals.

Wtyczka mierząca Core Vitals w wynikach wyszukiwaniaObraz: Wtyczka mierząca Core Vitals w wynikach wyszukiwania

Lighthouse – Audyt strony z poziomu przeglądarki

Narzędzie Lighthouse pozwala również na przeprowadzenie audytu, dzięki któremu możesz sprawdzić:

  • First Input Delay FID,
  • Largest Contentful Paint LCP,
  • Cumulative Layout Shift CLS.

Wyniki w narzędziu LighthouseObraz: Wyniki w narzędziu Lighthouse

Czy należy skupić się na wprowadzeniu poprawek?

Ponieważ rzadko kiedy mamy możliwość odpowiedniego przygotowania się do zmian zapowiadanych przez Google, uważam, że optymalizacja Web Vitals jest elementem koniecznym. Wykonanie zmian poprawiających niektóre elementy, może jednak wiązać się ze sporymi nakładami czasu, a co za tym idzie również pieniędzy. Jeśli nawet metryki te nie będą miały tak dużego wpływu na pozycjonowanie, jak przypuszczają specjaliści, to czy samo poprawienie doświadczeń użytkowników na stronie, nie wpłynie na wzrost konwersji?

marek-rogowski
Marek Rogowski
BIO: Na co dzień pracując w Agencji KS zajmuje się optymalizacją stron WWW na podstawie wcześniej opracowanej długoterminowej strategii. Poszukujący nowości ze świata SEO, które chętnie sprawdza w swoich projektach. Szczególnie chętnie zajmuje się projektami związanymi z Ecommerce.

 

Ocena artykułu:
5/5 (11)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Ciekawy artykuł. Skoro Google tak dużo czasu poświęca na informowanie nas o Web Core Vitals, to chyba „coś jest na rzeczy”. Korzystam też GTmetrix do sprawdzania Web Vitals. Co myślisz o tym narzędziu?
    Pozdrawiam :)

  2. Oczywiście korzystanie z GTmetrix jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ metryki Web Core Vitals wyświetlane są na podstawie danych z Lighthouse.
    Jedynym minusem, jaki widze, jest kwestia braku możliwości testowania wersji mobilnej w darmowej wersji narzędzia.

  3. Jarek pisze:

    W moim przypadku wysoki CLS spowodowany był elastycznymi reklamami Adsense. Warto zarezerwować dla nich jakąś wyskokość np. 300px w stylach i po problemie :)

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem