WYKONUJEMY DARMOWE AUDYTY SPRAWDŹ
 

Anchor tekst i jego znaczenie dla pozycjonowania strony

przyjazny_anchor_tekst_grafika

Na pozycjonowanie stron w wyszukiwarce wpływ ma wiele czynników. Jednym z nich jest profil linków prowadzących do witryny. Przed aktualizacją algorytmu, która miała miejsce w 2013 roku, jednym z najsilniejszych narzędzi używanych przez pozycjonerów w celu zbudowania profilu linków był właśnie anchor tekst. Aktualizacja algorytmu Pingwin wprowadziła wiele zmian, wiązała się ona bowiem z obowiązkiem ograniczenia używania anchor tekstów pod groźbą kary od Google. Co to takiego anchor tekst ? Jakie ma teraz znaczenie dla pozycjonowania strony? O tym piszemy w dzisiejszym wpisie.

Czym jest anchor link?

Laik powie, że anchor tekst czy też anchor link to fragment artykułu, który został wyróżniony przez podkreślenie i inny kolor czcionki. Pod tekstem „ukryty” jest link prowadzący do konkretnej strony. Jednak takie wyjaśnienie dla osoby wykonującej pozycjonowanie stron czy też przygotowywaniem treści na nią, jest niewystarczające. Jak zatem można opisać tego typu link?

Anchor tekst to treść, która umieszczana jest w kodzie html pomiędzy znacznikami <a> oraz </a> i wyświetla się jako link:

<a href="https://www.eactive.pl/">EACTIVE</a>

  • „<a>” – tag otwierający kod anchor linku
  • „href=”https://www.eactive.pl/” – link referencyjny, przekierowujący na inną stronę
  • „EACTIVE” – anchor text
  • „</a>” – tag zamykający kod anchor linku

 

Dlaczego anchor link jest ważny przy pozycjonowaniu strony?

Wyszukiwarka Google traktuje anchor tekst linkujący do strony jako wskaźnik tematu danej witryny, czyli dla jakich słów kluczowych strona powinna rankingować. Jeśli dodalibyśmy w tym artykule link do strony z anchor tekstem: „buty sportowe”, byłby to wskaźnik dla Google, że strona ta jest dobrym dopasowaniem do tego zapytania.

Im więcej stron linkujących do tej witryny poprzez anchor zawierający tekst „buty sportowe”, tym większa pewność dla Google, że ta strona powinna rankingować na to zapytanie.

Przed aktualizacją algorytmu w 2013 roku było to powszechne i pozwalające szybko osiągnąć efekty narzędzie, wykorzystywane w link buildingu. Wraz z rozwojem wyszukiwarek oraz pozycjonowania, Google rozpoczęło identyfikację nowych parametrów i wskaźników, na podstawie których ustalany będzie ranking. Po aktualizacji algorytmu Pingwin, który miał na celu walkę z manipulacyjnym, niskiej jakości link buildingiem, wiele stron nadmiernie używających anchor teksty, nagle straciły kluczowe pozycje. Po tym czasie w pozycjonowaniu zaczęto skupiać się nie na ilości, ale na jakości zdobywanych linków, dlatego też niezmiernie ważna stała się różnorodność anchor tekstów i ogólnie wartościowe linki przychodzące.

Tydzień temu miała miejsce kolejna aktualizacja algorytmu – Pingwin 4.0, który działa teraz w czasie rzeczywistym. Na pełny obraz zmian i ich wpływ na witryny musimy jeszcze poczekać.

Jak zoptymalizować anchor tekst?

Opisane powyżej zmiany nie oznaczają, że anchor tekstów nie należy stosować. Kiedy jednak decydujemy się na nie, pamiętajmy, aby dobrze je zoptymalizować. Jaki powinien być SEO friendly anchor tekst?

Jeśli chcesz dodać anchor link kierujący do innej strony o SEO, używając sformułowania: Więcej o SEO przeczytasz tutaj, zamiast anchor tekstu „tutaj”, zastosuj anchor tekst „SEO”.

Oprócz dokładnego dopasowania słów kluczowych, stosuj także częściowe lub słowa z tak zwanego długiego ogona. Zmniejszy to możliwość potraktowania anchor linku jako spamu przez wyszukiwarkę. W tym celu powinno się także stosować synonimy, na przykład jeśli chcesz być widoczny pod frazę „buty sportowe”, zastosuj również anchor „buty sportowe oferta” – dzięki temu pokażesz wyszukiwarce, że nie jest to spam.

Jeśli Twoje treści oraz odbiorcy to umożliwiają, możesz stosować także anchor teksty w różnych językach. Bardzo ważne jest, by anchor linki były naturalne – anchor tekst musi być trafnie dobrany, tak aby użytkownik po przejściu na stronę, wszedł do miejsca, którego się spodziewał po przeczytaniu anchor tekstu.

Dobrym rozwiązaniem jest używanie także adresu URL jako anchor tekstu, czyli tak zwanego „gołego” linka. Nie jest to zakazane przez Google i z pewnością będzie lepsze niż nadużywanie anchor tekstów. Zaleca się więc używanie czasem „gołego” adresu URL.

Wartościową wskazówką w tej kwestii może być stosowanie nazwy marki / domeny jako anchor tekstu. Taki link ma dużą wartość jako że marka wciąż jest jednym z ważniejszych parametrów w ocenie autentyczności w oczach wyszukiwarek.

Warto też pamiętać o odpowiedniej długości tekstu anchor. Specjaliści zalecają, by jego długość nie przekraczała 60 znaków. Analizy przeprowadzane przez osoby zajmujące się pozycjonowaniem, wykazują że o wiele lepsze wyniki uzyskują anchor linki o krótszej treści. Kiedy zalecana długość zostaje przekroczona, zmniejsza się wartość poszczególnych zawartych słów.

Przygotowując tekst zawierający anchor linki należy pamiętać, że o wiele lepiej sprawdzi się jeden dobrze przygotowany link, niż kilka gorszej jakości umieszczonych w całym tekście. Google zbyt dużą ilość odnośników w jednym tekście może odebrać za działanie spamerskie, co może skutkować obniżeniem rankingu strony. Przy powtarzających się działaniach tego typu na stronę może być zostać nałożony filtr.

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

POZNAJ OFERTĘ na POZYCJONOWANIE

30/09/2016
Jakub Lisiecki

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Gość pisze:

    Dzięki za fajny tekst. W końcu ktoś napisał jakieś konkrety :) Zgadzamy się, że naturalne i bezpieczne są: nazwa marki oraz treści linka. „czytaj więcej”, „Zobacz tutaj” też raczej szybko nie będą uważane jako spam :)

  2. Jakub pisze:

    Bardzo fajnie napisany poradnik :) myśle ze dla osób początkujących jak znalazł. Dowiedzą się co znaczy EMA/bezEMA i URL.

  3. Tomasz pisze:

    Super podsumowanie dla początkujących pozycjonerów. Dobrych poradników nigdy za wiele 😉

  4. Izabela pisze:

    Anchor tekst daje efekt, ale nie trzeba korzystać z jego formy jak to było kilka lat temu

  5. Anchory EM nadal działają najlepiej.

  6. Tymon pisze:

    „Więcej o SEO przeczytasz tutaj, zamiast anchor tekstu „tutaj”, zastosuj anchor tekst „SEO”.” – czy to nie jest EM?

  7. Gość pisze:

    Teraz anchor nie jest już taką niewiadomą. Dzięki, super wpis i porcja wiedzy dla osób dopiero rozpocynających zabawę z pozycjonowaniem.

  8. Marta pisze:

    Widzę że wszyscy jak jeden mąż twierdzą że jest to dobre źródło wiedzy więc dzięki skorzystam bo właśnie zaczynam swoją przygodę z pozycjonowaniem.

  9. GOLDWEB pisze:

    Bardzo dobry wpis. Wyjaśnia wiele rzeczy. Thx

  10. Gość pisze:

    Jak wytłumaczyć fakt że moja konkurencja ma 90% mniej linków. Brak tekstów na stronie głównej. Strona od dawna w ogóle nie była aktualizowana A mimo to jest wyżej w Google.

  11. Bardzo przydatny artykuł

  12. Ela W. pisze:

    Zasady wydają się proste, ale czemu tak długo trzeba czekać na pierwsze efekty? Pozycjonowanie, zawód dla cierpliwych.

  13. Michał pisze:

    Bardzo ciekawy artykuł!

  14. Gość pisze:

    Dzięki, przydało się.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to