Co to jest adres url strony i jak powinien wyglądać?

URL to skrót z angielskiego Uniform Resource Locator, oznaczający format adresowania zasobów w Internecie. Najczęściej kojarzy nam się z adresem url strony i słusznie. Adres strony www, który wpisujemy w przeglądarce jest oparty na tym formacie i wskazuje położenie strony w sieci.

adres url

Posiadając adres url strony, posiadamy dostęp do dokumentu w sieci jakim jest owa witryna. Niezwykle istotna jest jego forma. Adres url powinien być przyjazny zarówno dla użytkowników jak i wyszukiwarki. Co to znaczy? Wyjaśniamy w naszym artykule!

Przyjazne url stron pozostają w świadomości użytkowników

Co to oznacza, że forma adresu jest ważna? Aby to wyjaśnić, musisz wiedzieć co oznaczają poszczególne elementy adresu url strony. Weźmy na przykład adres naszej strony:

https://www.eactive.pl

https – nazwa protokołu;
www – nazwa usługi internetowej;
eactive – domena;
pl – rozszerzenie.

Przechodząc na poszczególne podstrony danej witryny do adresu dodawane są kolejne znaki, czyli tak zwana ścieżka URL. Na przykład strona, na której się znajdujesz w adresie url zawiera ścieżkę w postaci tego, co znajduje się po znaku .pl/ czyli: https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/co-to-jest-adres-url-strony-i-jak-powinien-wygladac/.

Forma adresu URL jest ważna zarówno ze względu na użytkowników jak i na wyszukiwarkę Google. Z pewnością spotkałeś się z widokiem, kiedy strona miała długi, niezrozumiały adres, zbudowany z ciągu liczb, liter i innych znaków niemających większego sensu. Adres URL strony złożony z nic nie znaczących znaków niewiele mówi użytkownikowi przeglądającemu internet. Często bardzo długie, nie tylko przytłaczają, lecz równie szybko jak na nie spojrzymy o nich zapominamy. Taka strona nie utrwala się w pamięci, a przecież o to zabiegamy. Bo jak zapamiętać zlepek cyfr i przeplatanych pojedynczymi literami? Można przypuszczać, że nawet osoby znające „Pana Tadeusza” na pamięć mogłyby mieć kłopot z ich większą ilością. Nie na tym to polega.

Biorąc pod uwagę użytkowników i web usability, adresy url powinny być łatwe do zapamiętania i łatwe do wpisania, powinny dobrze wyglądać wizualnie i muszą być zgodne ze strukturą witryny. Te proste, potrafiące w jednym lub kilku słowach zawrzeć przydatną informację noszą nazwę przyjaznych adresów URL i dostarczają nie tylko użytkownikowi, ale również wyszukiwarce więcej informacji na temat strony niż dziwne parametry i identyfikator.

Zrób to prościej i czytelniej

Nic nie znaczące znaki tuż po slashu szybko wypadają z pamięci – to już wiemy. Czasem zdarza się nawet, że użytkownicy próbują zmodyfikować te cyfry i litery uważając, że są niepotrzebne co prowadzi do posiadania nieprawidłowego linku.

Przyjazne adresy URL, nie dość, że są czytelniejsze, łatwiej je zapamiętać, wskazują użytkownikowi czego może spodziewać się na danej podstronie, to dostarcza wyszukiwarkom więcej informacji na temat strony niż identyfikator lub dziwnie nazwany parametr.

Wyszukiwarka dostrzeże prosty adres

Wpisując zadaną frazę w wyszukiwarce w wynikach otrzymujemy pogrubione słowa podane jako zapytanie. Dotyczy to zarówno tytułu wyszukanej strony jak i krótkiego opisu. Ze względu na pozycjonowanie strony jest to kolejny powód dla którego powinniśmy korzystać z przyjaznych adresów URL, zawierających zamiast dziwnych znaków słowa kluczowe. Takie adresy zmniejszają ryzyko problemów z indeksacją jak i zwiększają szansę na kliknięcie w nie użytkowników. Umieszczając słowa kluczowe w adresie musisz pamiętać, aby nie przesadzić z ich ilością, ponieważ może zostać uznane to za spam, a Ty otrzymasz karę od Google.

Wyszukiwarka przeszukuje struktury adresów URL pod kątem zadanego zapytania, nawet jeśli są złożone. Nie powinniśmy jednak rezygnować z maksymalnego uproszczenia i skrócenia adresów. Przyniesie to korzyść zarówno wyszukiwarce jak i użytkownikowi. Wskazówki jak powinniśmy upraszczać adresy URL strony znajdziemy w Centrum pomocy Google w dziale Uproszczenie struktury URL-i https://support.google.com/webmasters/answer/76329

Jak zatem powinny wyglądać przyjazne adresy URL?

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, z których warto skorzystać tworząc adresy URL stron by stały się przyjaźniejsze zarówno dla użytkownika jak i wyszukiwarki. Zatem – zgodnie z Podręcznikiem startowym optymalizacji pod kątem wyszukiwarki https://static.googleusercontent.com/media/www.google.pl/pl/pl/intl/pl/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-pl.pdf powinniśmy:

  • używać słów w adresach URL – łatwiej nam odczytać adres https://www.eactive.pl/firma/zespol-eactive/ niż jego bardziej skomplikowaną formą mogącą przybrać zlepek cyfr i znaków po pierwszym slashu. Warto pamiętać przy tym by pozbyć się zbyt ogólnych nazw strony i nie używać zbyt wielu słów kluczowych w adresie,
  • tworzyć prostą strukturę katalogów – zabieg ten pozwoli użytkownikowi zorientować się w jakim miejscu witryny się obecnie znajduje oraz ułatwi organizację treści. Należy przy tym wystrzegać się zbyt rozbudowanej warstwy podkatalogów oraz używania ich nazw, które nic nie znaczą,
  •  korzystać z jednej wersji adresu URL w celu dostępu do dokumentu – należy używać i odwoływać się do jednego adresu URL w strukturze oraz podczas tworzenia wewnętrznych linków do własnych stron. Warto również korzystać z przekierowania 301 jeśli użytkownicy mają dostęp do tej samej zawartości strony z korzystając z kilku adresów URL d których stworzenia rozpoczynamy proces pozycjonowania.
  • używać myślników jako separatora – słowa użyte w adresie url najlepiej oddzielać znakami. Dwoma najczęściej używanymi są myślniki i podkreślniki, choć ten pierwszy jest bardziej zalecany przez specjalistów z branży ze względu na jego lepszą przejrzystość dla wyszukiwarki i użytkowników.

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

NAPISZ DO NAS

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Publikacja wpisu: 13/08/2014 oraz aktualizacja: 15/03/2017

Data dodania: 15/03/2017   Autor: Michał Kliszczak

tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. tomek331 pisze:

    bardzo przydatny artykuł polecam

  2. Piotr pisze:

    Przyjazny adres url strony jest teraz szczególnie ważny ze względu na rozprzestrzeniające się ostatnio linki z wirusami. Przez to użytkownicy facebooka mieli obawy, aby klikać w udostępnione na moim firmowym fanpage linki i musiałem wszystko zmienić..

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to