Co to jest SEM i czym różni się od SEO

Marketing internetowy nabiera coraz większego znaczenia w realizowaniu działań promocyjnych współcześnie działających przedsiębiorstw. Obecnie praktycznie każda organizacja posiada swoją stronę internetową, za pośrednictwem której chce oddziaływać na swoich klientów oraz uświadamiać ich o produkowanych wyrobach, świadczonych usługach oraz podejmowanych przedsięwzięciach czy inicjatywach. Aby strona  internetowa stała się widoczna w internecie, konieczne jest odpowiednie jej zoptymalizowanie. Specjaliści zajmujący się marketingiem internetowym realizują w tym celu działania z zakresu SEM i SEO. Poznajmy więc te pojęcia i dowiedzmy się co to jest SEM i czym różni się od SEO?

SEM, SEO, PPC

Co to jest SEM? Co to jest SEO?

SEM (ang. Search Engine Marketingmarketing w wyszukiwarkach) to grupa działań promocyjnych, takich jak na przykład przeprowadzanie kampanii linków sponsorowanych, optymalizacja stron internetowych i pozycjonowanie, których celem jest osiągnięcie widoczności danego serwisu czy strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

O tym czym jest SEO pisaliśmy już wcześniej. Niektórzy niepoprawnie przyjmują, że pojęcie SEM można utożsamiać z pojęciem SEO, natomiast SEM jest pojęciem szerszym i obejmuje działania SEO. Relację pomiędzy tymi pojęciami często przedstawia się za pomocą równania:

SEM = SEO + PPC, gdzie SEO (ang. Search Engine Optimization) odnosi się do pozycjonowania strony, natomiast PPC (ang. Pay Per Click) wiąże się z płatnymi kliknięciami w link do strony.

co to jest SEM

Można więc powiedzieć, że SEM obejmuje całość działań związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, a działania SEO koncentrują się głównie na optymalizowaniu stron internetowych.

Zalety działań SEO I SEM

Marketingowi w wyszukiwarkach przypisuje się wiele zalet, które mają przemawiać za zainwestowaniem w działania SEM i SEO. #wiemyjak

Do najważniejszych zalet SEM należą:

  • efektywność – działania SEM cechują się korzystniejszą relacją efektów do poniesionych kosztów niż w przypadku tradycyjnych działań marketingowych,

  • przyjazny odbiór reklamy – według badań reklama w wyszukiwarkach jest oceniana przez użytkowników jako akceptowana i przyjemna forma reklamy, ze względu na to, iż użytkownik poszukuje informacji o konkretnej usłudze bądź produkcie. O przyjazności SEM świadczy także fakt, że taka forma reklamy nie jest reklamą narzucającą się,

  • targetowanie – SEM nastawione jest na określone słowa i frazy, które użytkownik wpisuje do wyszukiwarki. Istnieje więc większe prawdopodobieństwo, iż reklama dotrze do osoby, która skorzysta z danego produktu lub usługi,

  • szybkie korzyści – SEM daje także możliwość osiągnięcia korzyści w relatywnie krótkim okresie, jak i w dłuższym terminie. Z tego względu możliwe jest sterowanie intensywnością działań marketingowych, by osiągnąć jak największą skuteczność.

Planuj rozsądnie działania SEM i SEO

Mimo widocznych i niezaprzeczalnych zalet marketingu w wyszukiwarkach nie jest on działaniem, które zawsze będzie związane z osiągnięciem sukcesu. Przede wszystkim należy pamiętać, że SEMSEO są działaniami, które należy dokładnie przemyślećzaplanować. Zbytni pośpiech oraz nieracjonalne podejście do prowadzenia kampanii marketingowej może narazić firmę na koszty, które pozbawione będą pozytywnych efektów. O czym należy pamiętać, kiedy planuje się działania SEM i SEO?

1. Wyznacz cele biznesowe – nie wystarczy powiedzieć, że celem jest maksymalizacja zysku. Należy precyzyjnie określić, jak ten cel dana organizacja chce osiągnąć i co tak naprawdę przez niego rozumie. Jeśli celem jest zwiększenie liczby transakcji, to należałoby zastanowić się, jak zintensyfikować działania SEM i SEO, aby dotrzeć do takich klientów, którzy będą chcieli te transakcje zawierać.

2. Nastaw się na poniesienie inwestycji – podejmując decyzję o podjęciu się realizacji działań SEM i SEO należy mieć na uwadze, że pozycjonowanie strony będzie wiązało się z poniesieniem pewnych inwestycji. Osiągnięcie widoczności w wynikach wyszukiwania jest powiązane z posiadaniem funkcjonalnej strony internetowej, na której klient z łatwością będzie mógł się odnaleźć. Jeśli w danym przedsiębiorstwie w dziale marketingu nie ma osoby, która byłaby znawcą i specjalistą SEM i SEO, to lepiej nie ryzykować, samemu podejmując takie działania. W takiej sytuacji lepiej zdać się na profesjonalną agencję świadczącą usługi z zakresu marketingu internetowego.

3. Pamiętaj, że działania SEM są procesem – należy także pamiętać, że SEM nie można traktować jak jednorazowego przedsięwzięcia, jednorazowej akcji czy kampanii reklamowej, która raz przyniosła oczekiwany rezultat, który z kolei będzie przekładał się na ciągły wzrost sprzedaży czy wartość zawieranych transakcji. SEM jest długotrwałym procesem. Optymalizacja i dostosowywanie strony jest działaniem ciągłym, bo wciąż zmieniają się preferencje klientów, powstają innowacyjne rozwiązania technologiczne w zakresie tworzenia i prezentacji stron internetowych. A jednocześnie powstają konkurencyjne przedsiębiorstwa, które również chcą zaistnieć w internecie.

4. Analizuj ruch na stronie – przy podjęciu decyzji o rozpoczęciu działań z zakresu SEM, czyli zarówno SEO jak i PPC należy pamiętać, że niezbędne jest analizowanie ruchu na stronie. Analiza ruchu może na bieżąco ukazywać nam, jak skuteczne są działania SEM, jak i SEO, które podejmowane są w organizacji. Na tej podstawie można podjąć decyzję o zwiększeniu intensywności działań marketingu w wyszukiwarkach, bądź może zastosowaniu innych narzędzi, które zwiększą ruch na naszej stronie, a tym samym przyczynią się do osiągnięcia zakładanych przez firmę celów biznesowych, które przekładają się na jej sukces w otoczeniu biznesowym i wzmocnienie uzyskanej pozycji konkurencyjnej.

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

NAPISZ DO NAS

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

13/01/2017
Jakub Lisiecki

Ocena artykułu:
4.4/5, głosów: 7

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Grażyna Piotrowska pisze:

    Świetny artykuł! Mam pytanie, ile średnio kosztować może firmę jedna kampania? Bo zastanawiam się nad tym od jakiegoś czasu.

    Smutne, że aktualnych informacji o seo jest w polskim internecie tak niewiele. Ostatnio właściwie natknęłam się na (jeden z niewielu) interesujący artykuł dotyczący seo marketingu:
    http://funkymedia.pl/50-twarzy-seo.html

  2. Klaudia Witek EACTIVE pisze:

    Pani Grażyno, trudno jest podać średni koszt kampanii. Zawsze ustalamy cenę indywidualnie, biorąc pod uwagę sytuację i potrzeby klienta. Przy ustalenia budżetu znaczenie ma rodzaj branży, poziom konkurencji, zakres działań, które musimy wdrożyć. Jeśli chciałaby Pani uzyskać więcej szczegółów to zapraszam do kontaktu :)

  3. Mateusz pisze:

    Do tej pory rozumiałem SEM jedynie jako płatne reklamy google. Bardzo przejrzyście wyjaśnione co to jest sem i czym różni się od seo, do kliknięcia zachęciła mnie grafika.

  4. Justyna pisze:

    Podoba mi się, że zwróciłeś uwagę na to, że SEM = SEO + PPC, a nie jest tożsamy z PPC. Zwięzły artykuł.

  5. Gość pisze:

    Bardzo dobry artykuł

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to
Urodzinowe Pozycjonowanie Drzew
zobacz