Breadcrumbs SEO. Dlaczego nawigacja okruszkowa ma znaczenie?

Narzędzi związanych z nawigacją na stronie internetowej jest sporo. Ich celem jest ułatwienie użytkownikowi poruszania się po witrynie i łatwe znajdowanie konkretnych podstron, zakładek, treści. Nawigacja okruszkowa to forma nawigacji, dzięki której użytkownik może śledzić swoją aktualną lokalizację w obrębie witryny. Breadcrumbs SEO przekłada się również na pozycjonowanie stron www, ponieważ pomaga w określeniu struktury witryny. Jak zatem wykorzystać breadcrumbs SEO? #wiemyjak

zalety-wprowadzenia-breadcrumbs

Jak to działa w wyszukiwarce?

Dzięki znacznikom breadcrumb (okruszkom) w treści strony internetowej, wyszukiwarce jest łatwiej dopasować uzyskane ze strony informacje do wyników wyszukiwania. Element nawigacyjny kategoryzuje zawartość w kontekście zapytania wyszukiwarki Google. Nawigacja wyświetlana w wynikach umożliwia na klikanie w każdy poziom oprócz adresu strony. Pamiętajmy, że breadcrumbs nie będą wyświetlały się dla wszystkich możliwych zapytań czy wszystkich podstron danego serwisu. Wyszukiwarka dostosuje wyświetlanie ścieżki nawigacyjnej do charakteru zapytania użytkownika.

Nawigacja okruszkowa miła dla użytkownika

Stosowanie breadcrumbs seo może zarówno ułatwić poruszanie się po witrynie robotom Google, jak i użytkownikom. Przede wszystkim dzięki nim, użytkownicy mogą łatwiej zrozumieć układ witryny. Ścieżka jest widoczna i pokazuje powiązania między poszczególnymi elementami. Użytkownik może swobodnie przemieszczać się w obrębie naszej strony. Dodatkowo korzystanie z nawigacji okruszkowej przez użytkownika jest dobrowolne. Jeżeli nie chce ich używać nie jest do tego zobligowany, a umieszczone u góry strony nie przeszkadzają mu w poruszaniu się po witrynie. Dzięki okruszkom użytkownik może poruszać się po witrynie znacznie szybciej. Po prostu skanuje ścieżkę i wybiera stronę, która w danej chwili najbardziej mu odpowiada. Sprawdź: Co irytuje odwiedzających Twoją stronę?

Rodzaje breadcrumbs

Wśród breadcrumbs seo można wyróżnić następujące sposoby nawigacji:

  • Oparte na hierarchii, które wskazują na miejsce danej podstrony w strukturze witryny oraz ile kroków dzieli użytkownika od powrotu na stronę główną. Są statyczne, a przykładem zastosowania takiej kategorii okruszków może być post na blogu firmowym, który w hierarchii witryny będzie widoczny w ten sposób: Strona główna>Blog>Kategoria>Nazwa posta.
  • Oparte na atrybucie, które najczęściej pojawiają się po dokonaniu selekcji, zastosowaniu filtrów na stronie. Dobrym przykładem są sklepy internetowe, gdzie określamy parametry danego produktu a następnie otrzymujemy wyniki. Dzięki breadcrumbs możemy określić w jakim miejscu witryny znajduje się dany produkt.
  • Oparta na historii, pokazująca po prostu konkretne kroki użytkownika na stronie. Dzięki temu nie trzeba wracać do osobnej historii, a właśnie można skorzystać z tej formy nawigacji okruszkowej. Jest to dynamiczny rodzaj nawigacji, który zapisuje faktycznie przebytą drogę użytkownika do bieżącej strony.

Breadcrumbs SEO – jakie to ma znaczenie dla pozycjonowania?

Ścieżka nawigacyjna pokazuje poszczególne elementy następujące po sobie. Każdy z nich jest klikalny, dzięki czemu można łatwo przechodzić między nimi. Nawigację okruszkową można spotkać w obrębie konkretnej strony internetowej, ale także w wynikach wyszukiwania. Jeżeli zadbamy o dodanie nawigacji, sprawimy że sposób wyświetlania będzie atrakcyjny. Nawigacja wskazuje na słowa kluczowe, które określają witrynę, co pomaga zrozumieć wyszukiwarce jak różne strony są ze sobą powiązane. Dzięki zastosowaniu breadcrumbs, użytkownicy mogą dotrzeć do strony z bardzo różnych typów zapytań. W zależności od kontekstu wyszukiwania, wyniki w wyszukiwarce mogą wyświetlać różne ścieżki nawigacyjne. Sprawdź: 3 typy zapytań – jak szuka informacji Twój potencjalny klient?

Breadcrumbs jako narzędzie wzbogaca interfejs użytkownika, pomaga w sytuacji gdy witryna ma złożoną hierarchię, ale też pomaga zrozumieć wyszukiwarce wewnętrzną strukturę witryny. Dodatkowo nawigacja okruszkowa jest dobrym narzędziem do linkowania wewnętrznego. Dzięki jej zastosowaniu możesz wzmocnić i ulepszyć wewnętrzną strukturę linków Twojej witryny i zapewnić kontekstowe połączenie z innymi pokrewnymi stronami.

Nawigacja okruszkowa może przyczynić się również do zmniejszenia współczynnika odrzuceń. Dzięki temu nawet jeżeli użytkownik trafi na stronę produktu będzie mógł pozostać na naszej stronie i zobaczyć inne produkty korzystając właśnie z tej nawigacji. Jest to lepsze rozwiązanie w przypadku jeżeli dana strona nie spełni oczekiwać użytkownika. Pozostaje on wtedy dalej w obrębie naszej witryny, a nie wraca do wyników Google :)

O czym należy pamiętać dostosowując breadcrumbs SEO?

Przede wszystkim należy się zastanowić czy stosowanie nawigacji okruszkowej faktycznie ułatwia i pomaga użytkownikom poruszanie się po stronie. Dobrym przykładem są tutaj sklepy internetowe, gdzie poruszanie się pomiędzy różnymi kategoriami produktów może być skomplikowane, a zastosowanie nawigacji okruszkowej na pewno uporządkuje i pomoże w sprawnym przemieszczaniu się po witrynie.

Zwykle okruszki są widoczne u góry strony. Należy jednak pamiętać żeby nawigacja była łatwo dostępna i wyróżniona, ale niekoniecznie centralnym i najważniejszym punktem na witrynie. To ma być dyskretny pomocnik. Ważna jest konsekwencja – jeżeli wprowadzimy ten rodzaj nawigacji na jedną stronę powinniśmy używać w całej witrynie.

Nawigacja okruszkowa jest bardzo przydatna, ale nie może zastąpić podstawowej nawigacji na stronie! Tzn. nie powinna zastępować przycisku wstecz w przeglądarce użytkownika. Stosowanie tej nawigacji ma na celu przechodzenie do ściśle powiązanych ze sobą stron, które zawierają jeden lub więcej poziomów w danej kategorii. Używanie tego typu elementów nawigacyjnych ma więc uzasadnienie w przypadku witryn wielopoziomowych, które logicznie przechodzą ze strony do kolejnych podstron.

Wdrażając nawigację okruszkową należy upewnić się, że wszystkie jej elementy są połączone logicznie i dobrze skonstruowane. Prawidłowe zastosowanie breadcrumbs seo uczyni nawigację przydatną i zachęci użytkowników do poruszania się w tych obszarach strony, w których chcesz i które są ważne dla Twojej witryny. Nawigacja okruszkowa jest wskazówką dla Google o strukturze witryny i może przyczynić się do poprawy efektywności działań SEO.

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Michal pisze:

    fajny artykuł :)

  2. Paula pisze:

    Już od dawna miałam wprowadzić okruszki na stronie, artykuł przypomniał mi o tym:)

  3. Gość pisze:

    Okruszki są przydatne tylko czasami pojawiają się z nią problemy jak strona ma przykładowo też forum – i tam zaczyna się plątać bo nie istnieją jakiś katalogi jaki syntezuje forum ale nie ma tam wpisu. Czasami wiec warto ją wyłączyć

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem