Komentarze internautów – jak wpływają na pozycjonowanie strony internetowej?

Moderacja dyskusji internautów jest powszechnie stosowana. Administratorzy serwisów starają się usuwać wulgarne treści, wątki niezwiązane z tematem danej strony, a czasami nieprawdziwe bądź niepochlebne opinie użytkowników. Komentarze internautów wskazują na zainteresowanie danym produktem, artykułem czy zamieszczoną grafiką bądź filmikiem. Pozwalają uzyskać informacje na temat publikowanych treści, a także stanowią źródło wiedzy na temat tego jak odbierana jest marka. Mimo to, niektóre portale nie dają możliwości komentowania udostępnianych treści. Czy przyjęcie takiej strategii działania wynika z faktu, iż komentarze mają także wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania? Jaki jest związek między opiniami użytkowników a SEO? A jak Google postrzega pozostawione komentarze? Na te pytania odpowiemy w dalszej części wpisu. #wiemyjak

wskazowki-dla-moderatorow-komentarzy

POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE STRON

Umożliwić internautom komentowanie strony?

Komentarze wpływają na wartość strony, jeśli są zgodne z tematyką danego artykułu i odnoszą się do zawartych w nim treści. Czasami mogą zawierać frazy kluczowe, które akurat zostały pominięte w treści materiału, dzięki czemu będą one wpływały na pozycjonowanie serwisu. Opinie pozostawione przez użytkowników także są indeksowane przez roboty działające w wyszukiwarce. Należy więc zwrócić uwagę na ich treść oraz wydźwięk. Moderując komentarze przede wszystkim należy usuwać te, które są wulgarne lub obraźliwe. Warto również zastanowić się czy komentarz wnosi jakąś wartość czy został pozostawiony jedynie w celu zdobycia linka do własnej strony. Jeśli zastanawiasz się, czy zezwolić użytkownikom na komentowanie publikowanych przez ciebie treści, warto zwrócić uwagę na:

  • dotychczasowe komentarze, jakie publikowali internauci – czy były zgodne z tematyką publikacji, a może odbiegały od zamieszczanych przez ciebie artykułów i odnosiły się wyłącznie do tematów kontrowersyjnych, mających na celu sprowokowanie pozostałych użytkowników do wypowiedzenia się,
  • czas, który będziesz potrzebował na moderowanie komentarzy,
  • koszty administracji komentarzami.

Jak Google reaguje na komentarze internautów na twojej stronie?

Google stale aktualizuje swoje algorytmy, żeby zadbać o dostarczenie użytkownikom treści, które najbardziej odpowiadają na wpisane w wyszukiwarkę zapytanie. Algorytm Panda zajmuje się analizowaniem treści stron internetowych pod kątem ich jakości. Przyznaje on niższe oceny tym witrynom internetowym, na których znajduje się spam, czyli niskiej jakości i nieunikalne teksty. W konsekwencji takie serwisy uzyskują niższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Algorytm Panda zwraca uwagę także na komentarze. Jeśli ich treść nie będzie zgodna z tematyką serwisu, algorytm Google może je uznać za spam. Algorytmy Google stają się coraz inteligentniejsze, dlatego nie warto publikować komentarzy, które nie wnoszą żadnej wartości.

Znaczenie ma również długość wpisu. Jeśli na stronie opublikowany został dłuższy tekst, wysokiej jakości to trudniej jest, aby komentarze mogły obniżyć wartość danej strony. Sprawdź jakie są niebezpieczne techniki SEO

Moderowanie dyskusji – prawidłowe zarządzanie komentarzami

Komentarze przynoszą wartość dodaną dla serwisu. Internauci mogą podzielić się swoimi spostrzeżeniami oraz wypowiedzieć się na tematy, które ich interesują. Dzięki temu możesz poznać użytkowników portalu i następnym razem dostosować tekst pod ich zainteresowania. Jednak decydując się na wbudowanie na stronie funkcjonalności komentowania, musisz liczyć się z zarządzaniem opiniami, które pozostawią internauci.

Pamiętaj, że algorytm Panda zwraca uwagę zarówno na opublikowany przez ciebie artykuł, jak i komentarz użytkownika. Oznacza to, że opinie internautów mają także wpływ na ogólną jakość strony. Z tego względu przeglądaj komentarze i usuwaj te, które nie będą dotyczyły tematu poruszonego w zamieszczonym materiale. Bałagan informacyjny w opiniach użytkowników nie tylko wpłynie na spadek jakości strony, ale także przyczyni się to tego, iż Panda nie będzie wiedziała, z jaką tematyką powiązać serwis.

Nie należy zapominać o innym algorytmie od Google – Pingwinie. Za jego sprawą można otrzymać karę za umieszczanie linków wychodzących na swojej witrynie, które mogą być po prostu spamem bądź mogą prowadzić do zainfekowanych stron. Ten problem może także dotyczyć treści, które pojawiają się za sprawą internautów w komentarzach. Aby uniknąć problemów, można po prostu ustawić atrybut nofollow dla linków zamieszczanych w opiniach użytkowników. Dzięki temu wstawione przez użytkownika hiperłącze będzie nieszkodliwe, a algorytm Pingwin nie obarczy nas za nie karą.

Komentarze w internecie godne uwagi

Moderując, ale także zamieszczając komentarze na czytanych serwisach, powinieneś przestrzegać poniższych rad.

  • Ustal jasne zasady komentowania i poinformuj o nich na stronie. Jeśli ustalisz reguły i każdy będzie je znał, łatwiej będzie Ci moderować komentarze, a inni zrozumieją dlaczego ich wpis nie został przez Ciebie zaakceptowany. Jeśli, ktoś nie przestrzega reguł nie może mieć do Ciebie pretensji.
  • Pozostawiaj komentarze, które podpisane są prawdziwym imieniem, ewentualnie pseudonimem. Usuwaj opinie, których „autorem” są słowa kluczowe bądź frazy pozbawione znaczenia,
  • Zwróć uwagę na komentarze, które pozostawiane są przez osoby związane z twoją branżą, np. przez dostawcę części sprzedawanych przez ciebie rowerów. Dzięki temu będziesz budował relacje biznesowe i swój wizerunek profesjonalisty.
  • Dbaj o jakość komentarzy, zarówno dla Ciebie i dla czytelników interesujące są komentarze, które coś wnoszą. Mniej istotny jest komentarz typu „fajne”, który w wielu przypadkach pozostawiany jest w celu promowania własnej strony, a nie wyrażenia opinii.
  • Odpowiadaj na pytania zadane w komentarzach. Jeśli ktoś z komentujących zada Ci pytanie, nie lekceważ go, nawet jeśli pytanie jest niewygodne. Jeśli już zostało opublikowane to odpowiedz swojemu czytelnikowi.
  • Cenne są opinie naturalne, które wyglądają na spontaniczne oraz napisane pod wpływem prawdziwych emocji. Czytając taki komentarz, pozostali użytkownicy są przekonani, że nie został on opublikowany na zlecenie, a jego autor wyraził swoje prawdziwe przemyślenia. Naturalne komentarze mogą być również cennym źródłem wiedzy dla Ciebie. Moderując komentarze zwróć uwagę czy są takie z których możesz wyciągnąć jakieś wnioski.

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Publikacja wpisu: 24/09/2015 oraz aktualizacja: 22/03/2018

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Andrzej pisze:

    Szczególnie istotne wydają mi się zasady dodawania komentarzy. Wiadomo, że możliwość komentowania może być atrakcyjna dla użytkowników, bo każdy może wyrazić swoje zdanie. Nie należy jednak zapominać o wpływie komentarzy na pozycjonowanie. Dlatego dobrze jest mieć jasno określone reguły, jakie treści będą udostępniane.

  2. Kasia pisze:

    A co w sytuacji, gdy ktoś umieści link do naszej strony na jakiejś witrynie słabej jakości? można jakoś bronić się przed takimi linkami?

  3. Iga Katulska EACTIVE pisze:

    @Kasia

    W takiej sytuacji podstawą jest monitorowanie, gdzie znajdują się linki, prowadzące do naszej strony. Jeżeli znajdziemy linki przez nas niepożądane mamy dwa wyjścia. Pierwszym jest zwrócenie się do administratora strony z prośbą o usunięcie linka. Jeżeli to nie pomoże można stworzyć plik disavow, w którym wskażemy google, których linków chcemy się pozbyć. Drugi sposób jest jednak ostatecznością i warto poświęcić czas na osobisty kontakt z administratorem danej strony :)

  4. Gość pisze:

    Ciekawe w jakim stopniu wpływa taka praktyka na seo

  5. Daniel pisze:

    Świetny artykuł poznałem nowy sposób na pozycjonowanie jak dotąd korzystałem tylko z Seoclerks.

  6. Robert pisze:

    Większość blogów i tak ma wtyczki antyspamowe i tak naprawde wystarczy kilku blogerów dodających nasz komentarz do czarnej listy i tak naprawdę komentowanie dalej np na wordpress niema dalej sensu.

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem