Ile tajemnic skrywa przed Tobą Twoja marka?

monitorowanie markiProwadzisz firmę, założyłeś stronę internetową, być może prowadzisz Facebooka czy inny profil społecznościowy. Monitorujesz każdą aktywność na stronie, sprawdzasz czy ktoś zostawia komentarz na Twoim blogu, śledzisz statystyki na fanpage’u – ale czy jesteś pewny, że to wystarczy? Być może nie wiesz, że na Twitterze właśnie ktoś podał Twój post dalej albo, że na Facebook’u właśnie toczy się dyskusja o Twoim produkcie lub usłudze.

Twoja marka żyje w wielu miejscach internetu jednocześnie, a Ty możesz nawet nie zdawać sobie z tego sprawy. To zrozumiałe, że nie masz czasu by osobno na każdej platformie sprawdzać czy ktoś w danym momencie nie wydaje opinii na temat Twojego produktu. Może ominąć Cię fakt, że ktoś właśnie niezbyt pochwalnie wypowiada się na temat Twojej usługi np. na forum branżowym, a Ty dowiadujesz się o tym miesiąc później. W internecie bardzo ważne jest by być na czas, wartość ma to co się dzieje tu i teraz. W związku tym warto przyjrzeć się bliżej rozwiązaniom, które pomogą Ci być zawsze tam gdzie Twoja marka. Wszystkie służą do monitorowania internetu, jednak każde jest inne. W związku z tym, warto przetestować kilka z nich, by sprawdzić które narzędzie dla Ciebie jest najodpowiedniejsze. Przykładowe platformy, które możesz sprawdzić to: Brand24, Sentione, Monitori, Buzzsummo, Newspoint. Każde z wymienionych narzędzi oferuje 14-dniowy okres próbny, który pozwala na zapoznanie się z ich funkcjonalnością. Kiedy wybierzesz odpowiednie narzędzie dla siebie to musisz zadać sobie pytanie – co teraz powinienem zrobić z nabytą wiedzą? Jeśli zależy Ci na budowaniu wizerunku marki to pamiętaj, że monitorowanie internetu jest dopiero pierwszym krokiem. Aby dobrze wykorzystać informacje, które będzie dostarczać Ci wybrane narzędzie to przemyśl i rozpisz strategię działania. Musisz zastanowić się:

  • Co robić w sytuacji gdy ktoś napisze pozytywny komentarz/uwagę/opinię na temat Twojego produktu lub usługi? Czy przygotujesz podziękowanie, które publikujesz pod danym wpisem, czy piszesz prywatną wiadomość do osoby, która w sposób pochlebny wyraża się o Twojej firmie? A może idziesz o krok dalej i w takich sytuacjach masz przygotowaną wyjątkową ofertę, którą zaproponujesz wybranym osobom?

  • Jakie kroki podejmiesz gdy znajdziesz negatywny komentarz/uwagę/opinię na temat Twojego produktu lub usługi? Czy odpowiadasz publicznie, czy kontaktujesz się telefonicznie bądź mailowo z taką osobą (jeśli masz taką możliwość)?

Na te i wiele innych pytań musisz sobie odpowiedzieć by budować spójny wizerunek swojej marki. To w jaki sposób będziesz reprezentował swoją firmę przy większych czy mniejszych dyskusjach w internecie wpływa na całościowy obraz Twojej marki. Zastanów się więc jaką strategię komunikacji wybierzesz – bardziej poważną i profesjonalną czy luźniejszą, żartobliwą. Pamiętaj o tym by publikowany przekaz był spójny z przekazem marketingowym oraz z misją i wizją Twojej firmy.

Podczas budowania strategii komunikacji można zaczerpnąć inspiracji od innych marek i przyjrzeć się jak one zarządzają kryzysem w internecie. Przykładowo – Milka przeprosiła klienta, który uszkodził sobie ząb jedząc ich czekoladę. Firma przyznała się do błędu, wysłała klientowi paczkę słodyczy oraz zaproponowała pokrycie kosztów wizyty u dentysty. Jest to doskonały przykład, który pokazuje jak zapobiegać kryzysom. Natomiast jak skutecznie poradzić sobie z kryzysem, który już nadszedł pokazuje sytuacja Tymbarka. Marka bezpośrednio na Facebook’u wytłumaczyła dlaczego na opakowaniu soku zostało napisane „bez substancji słodzących”, mimo że w składzie napoju widnieje „syrop glukozowo-fruktozowy i/lub cukier”. Okazało się, że normy europejskie inaczej definiują substancje słodzące, dlatego jest to poprawne. Mimo to firma obiecała, że ze względu na możliwość wprowadzenia konsumentów w błąd usunie informację „bez substancji słodzących” z opakowania. Temat ten szybko został wyciszony. Warto zapoznać się również z innymi sytuacjami jak marki radzą sobie z kryzysami w social media.

Dzięki narzędziom do monitorowania internetu będziesz miał kontrolę nad wszelkimi wzmiankami pojawiającymi się o Twojej marce w sieci. Dzięki okresom próbnym, możesz zdecydować, które narzędzie spełnia Twoje wymagania i najbardziej Ci odpowiada. Pamiętaj o zasadzie „tu i teraz”, śledź uważnie gdzie piszą o Twojej firmie, stronie, produkcie i odpowiadaj na wszelkie pochwały czy uwagi od internautów. Aby usprawnić pracę stwórz i spisz strategię, kiedy i w jaki sposób dołączasz się do dyskusji, komentujesz itp. Dzięki temu Twoja marka nie będzie kryła przed Tobą wielu tajemnic.

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Bardzo dobry artykuł, od siebie mogę polecić brand24, oraz sentiONE – bardzo dobre platformy w monitorowaniu stron.

  2. SentiOne pisze:

    Dziękujemy za pamięć i polecamy SentiOne.

  3. Śliczne dzięki za wspomnienie o SentiOne, takie referencje są dla nas najcenniejsze!

  4. Hubert pisze:

    Monitori.pl dziękuje :)

  5. Rafał pisze:

    Ciekawy i pouczający tekst, naprawdę można polecić wszystkim zainteresowanym pozycjonowaniem stron internetowych

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem