Jak Google Webmaster Tools stało się Google Search Console

Google Search Console ( Google Webmaster Tools)

Jeszcze do niedawna osoby zajmujące się analizą serwisów internetowych mogły korzystać z darmowego narzędzia udostępnianego przez kalifornijskiego giganta – Google Webmaster Tools. 20 maja nastąpiła zmiana – aplikacja przybrała nową nazwę: Google Search Console. Co wprowadza ta drobna modyfikacja? Konieczność uiszczenia dodatkowej opłaty? Zmniejszenie ilości bezpłatnych funkcji? Nowe możliwości programu? Tylko na ostatnie pytanie można odpowiedzieć twierdząco. Dotychczasowi użytkownicy wciąż będą mieli bezpłatny dostęp do wszystkich funkcjonalności tego narzędzia. Wdrożone zostały także pewne nowości i modyfikacje, dzięki którym możliwości aplikacji znacząco wzrosną. Dlaczego zmieniono nazwę programu na Google Search Console? Do kogo jest on dedykowany? #wiemyjak

Czym jest Google Search Console?

Google Serach Console, aplikacja która zastąpiła Google Webmaster Tools, jest usługą przeznaczoną do śledzenia i poprawiania pozycji serwisu lub strony www w wynikach wyszukiwania. Platforma daje możliwość sprawdzenia, jaki jest status zaindeksowania danej witryny przez wyszukiwarkę Google. W programie można także zobaczyć, jak nasza strona jest widziana przez roboty wyszukiwarek. Dostępne są także wskazówki dotyczące optymalizacji serwisu, pozwalające na wzrost pozycji o kilka oczek w rankingu.

Jakie funkcjonalności posiadał Google Webmaster Tools a obecnie Google Search Console?

  • sprawdzenie mapy witryny,
  • statystyki indeksowania przez Google,
  • analiza pliku robots.txt,
  • sprawdzenie linków do strony (zewnętrznych i wewnętrznych),
  • zidentyfikowanie linków wadliwych,
  • statystyki naturalnych wyników wyszukiwania pod określone słowa kluczowe,
  • ustawienie alarmów w przypadku awarii na stronie (zawirusowanie, kary ręczne).

Dlaczego Google Webmaster Tools to obecnie Google Search Console?

Po 10 latach istnienia Google Webmaster Tools gigant z Kalifornii zdecydował się na zmianę nazwy platformy. Głównym powodem niewielkiej modyfikacji była chęć poszerzenia grona użytkowników. Poprzednia nazwa aplikacji kierowana była do webmasterów i programistów. Obecnie Google pragnie zachęcić także marketerów, seowców, właścicieli małych firm, przedsiębiorców, a także hobbistów do swobodnego korzystania z udostępnianego narzędzia.

Wraz ze zmianą nazwy Google Search Console zostało od razu wyposażone w nową funkcjonalność – śledzenie aplikacji mobilnych. Korzystanie z tej opcji umożliwia analizowanie pozycji w wynikach wyszukiwania generowanych na podstawie wyszukań dokonywanych przez użytkowników urządzeń mobilnych.

Korzystaj z Google Search Console, jeśli prowadzisz stronę internetową

Praktycznie wszyscy seowcy wykorzystują możliwości aplikacji Google Search Console. Bezpłatny dostęp do programu oraz podążanie za wskazówkami, które podpowiada sam Google przynosi wiele korzyści. Optymalizacja strony staje się prostsza, gdyż znane są zalecenia najpopularniejszej wyszukiwarki. Aby korzystać z większości informacji udostępnianych w panelu nie trzeba posiadać specjalistycznej wiedzy. Samodzielnie można przechodzić między kolejnymi zakładkami aplikacji i wyciągać wnioski na temat umieszczonych tam danych.

Google Search Console podpowie nam m.in. o:

problemach na naszej witrynie – roboty wyszukiwarki często napotykają na różnego rodzaju problemy podczas indeksowania naszej strony, np. kod może być dość zawiły albo mogą się pojawić wyrażenia niezrozumiałe dla algorytmów Google’a. Informacje o jakichkolwiek kłopotach trafią właśnie do Google Search Console. Po ich przeczytaniu, będziemy mogli rozwiązać problem i zadbać o odpowiednią indeksację naszego serwisu,

elementach wymagających poprawy – aplikacja wskaże rekomendowane zmiany w metaopisach, description, konieczności uzupełnieniu tagów tytułowych. Propozycje dotyczące udoskonaleń odnoszą się także do kodu html,

ręcznym filtrze Google – stosowanie agresywnego link-building nie jest dozwolone. Jeśli przesadzimy z linkami zewnętrznymi prowadzącymi do naszej witryny, zostanie nam założony filtr – strona przestanie być indeksowana. O ewentualnym filtrze także możemy dowiedzieć się z Google Search Console,

strukturze ruchu na stronie – w panelu możemy sprawdzić słowa kluczowe, za pośrednictwem których trafiają na stronę użytkownicy. Dogłębna analiza pozwala na wyodrębnienie fraz, pod które można rozpocząć pozycjonowanie strony. Aplikacja wskazuje również liczbę internautów, którzy zawitali w danym okresie na nasz serwis,

analiza linków zewnętrznych – aplikacja pokaże, w jakich serwisach są umieszczone linki, za pośrednictwem których trafiają na naszą stronę klienci. Dzięki temu otrzymamy listę witryn, dzięki którym tworzy się wartościowy ruch na naszej stronie. Pamiętaj, że zamieszczanie linków w serwisach uznanych jako spam może przyczynić się do nałożenia filtra na naszą witrynę.

Jak dodać serwis do Google Search Console?

Samodzielnie zajmujesz się administracją strony internetowej? Koniecznie dodaj ją do Google Search Console. Czynność ta nie jest trudna – wystarczy, że zastosujesz się do kilku kroków:

1. Utwórz a następnie zaloguj się na konto w dawnym Google Webmaster Tools

2. Najedź na ikonę Dodaj witrynę. Tam wpisz adres URL swojej strony internetowej. Nie zapomnij o protokole http://, poprzedzającym adres twojej witryny.

3. Po kliknięciu Kontynuuj otworzy się zakładka związana z weryfikacją twojej strony www.

4. Wybierz jeden z dostępnych sposobów weryfikacji i postępuj zgodnie z zamieszczonymi instrukcjami.

Google Search Console jest platformą dość intuicyjną w obsłudze. Jeśli jednak nie będziesz mógł sobie samodzielnie poradzić, skorzystaj z pomocy i instrukcji, które zamieszczone są w serwisie. Wielu specjalistów SEO i agencji zajmujących się pozycjonowaniem prowadzi także swoje blogi, na których wyjaśniane są poszczególne funkcje i użyteczności tej aplikacji. Warto z nich skorzystać.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz