Czym jest współczynnik odrzuceń i jak go poprawić?

Współczynnik odrzuceń to chętnie analizowany wskaźnik, którego wartość możemy odczytać za pomocą Google Analitycs. Dlaczego jest tak znaczący? Jego zbyt wysoka wartość to w wielu przypadkach jasny przekaz, że przyszedł czas przyjrzeć się swojej stronie i wprowadzić istotne zmiany. Poznaj współczynnik odrzuceń od podszewki i dowiedz się jak możesz go poprawić #wiemyjak

współczynnik odrzuceń

Przygotowując projekt strony internetowej i treści, które mają się na niej znaleźć dokładamy wszelkich starań, aby miały one jak najwyższą jakość – w końcu wszystko to ma przyciągnąć potencjalnych klientów i zwiększać konwersję. Jednak skąd mamy wiedzieć, że osoby odwiedzające naszą stronę faktycznie zaglądają na różne podstrony – przeglądają całą treść, a nie tylko to, co jest na stronie głównej? Z pomocą przyjdzie nam tutaj współczynnik odrzuceń dostępny w Google Analitycs.

Co to jest współczynnik odrzuceń?

Bounce rate, czyli wskaźnik odrzuceń to odsetek sesji, podczas których użytkownik wchodzi tylko na jedną stronę i opuszcza witrynę bez dalszych interakcji – to najczęściej przytaczana definicja wyjaśniająca co to jest współczynnik odrzuceń. Wartość współczynnika zależy od wielu czynników – powody dla których użytkownik opuszcza witrynę szybko po jej otwarciu mogą być bardzo różnorodne. Trzeba też pamiętać, że zjawisko, gdy osoba wchodzi na stroną i czyta jedynie informacje, których poszukiwała i opuszcza stronę jest często spotykana. W niektórych przypadkach współczynnik odrzuceń w granicach 60-70% to nic niepokojącego – wszystko zależy od:

  • charakterystyki strony,
  • jej zawartości,
  • celów poszczególnych stron.

W przypadku, gdy celem jest skłonienie użytkownika do przejścia z danej strony na inną podstronę, wtedy wysoki współczynnik odrzuceń faktycznie powinien martwić. Gdy jednak zależy Ci, aby użytkownik pozostał na danej podstronie i wykonał określoną akcję, wartość tego wskaźnika nie powinna budzić podejrzeń, bo przejście na inną podstronę nie było kluczowym założeniem. W takim przypadku swoją uwagę powinieneś skierować w kierunku współczynnika konwersji.

Jakie są przyczyny wysokiego współczynnika odrzuceń?

Jeżeli zależy Ci, aby użytkownik poruszał się po stronie i przechodził na inne podstrony, powinieneś wiedzieć jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Na początek sprawdź, co może wywoływać wysokie wartości tego wskaźnika i zacznij temu przeciwdziałać:

  • Kluczową przyczyną może być projekt witryny i jej użyteczność. W przypadku źle zaprojektowanych i nieintuicyjnych witryn wskaźnik odrzuceń może utrzymywać się na wysokim poziomie, gdyż strona nie zachęca użytkownika do podejmowania dodatkowych działań. Warto pomyśleć zatem o zmianie projektu stron wejściowych, aby design nie odstraszał użytkowników.

  • Duże znaczenie ma ilość podstron z których składa się serwis internetowy. Jedną z głównych przyczyn wysokiego współczynnika odrzuceń jest fakt, że witryna składa się tylko z jednej strony – nie ma żadnych podstron, które zwiększałyby liczbę kliknięć. Roboty Google zarejestrują nowe kliknięcie dopiero wtedy, gdy osoba odświeży stronę lub wejdzie na nią ponownie za jakiś czas.
  • Strona zbyt długo się ładuje. Obecnie użytkownicy przeczesują wiele stron internetowych i nie mają oporów przed porzuceniem danej strony, jeśli ta ich irytuje. Bardzo szybko mogą przejść na stronę konkurencji. Aby uniknąć takich sytuacji, zadbaj o prędkość strony. Można to sprawdzić za pomocą WebPageTest.

  • Zbyt duża ilość nachalnych pop-upów. Wyskakujące okienka niesamowicie drażnią użytkowników i szybko zniechęcają ich do strony.

  • nieprawidłowe umieszczenie kodu śledzenia na stronie i brak jego konfiguracji. Więcej informacji o sprawdzaniu konfiguracji kodu śledzenia sieci znajduje się tutaj.

Jak poprawić wskaźnik odrzuceń?

Bazując na wcześniejszych informacjach, już można mieć pewien zarys jak poprawić współczynnik odrzuceń. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na wygląd strony i jej funkcjonalność. Warto zadbać o to, aby strona swoim wyglądem zachęcała internautów do jej częstego odwiedzania i czytania poszczególnych treści. Zachętą może być umieszczenie konkretnego wezwania do działania np. kliknięcia w podobny artykuł. Treść i sposób jej prezentacji też ma ogromne znaczenie, dlatego stwórz czytelną stronę z jasnym przekazem.

Kolejną istotną rzeczą jest zgodność z reklamą. W przypadku linków sponsorowanych najlepiej wybrać najbardziej reprezentacyjną stronę, która zachęci do klikania w kolejne postronny serwisu. Zgodność reklamy ze stroną docelową to ważny element, o którym do tej pory zapominają niektórzy reklamodawcy. Oprócz tego należy sprawdzić dokładne umieszczenie kodu, szczególnie gdy strona opiera się o technologię java lub flash.

Co jeszcze warto wiedzieć o współczynniku odrzuceń?

Dzięki współczynnikowi odrzuceń można sprawdzić czy strona jest zoptymalizowana pod właściwe słowa kluczowe – jeśli jest on bardzo wysoki warto zastanowić się nad wprowadzeniem zmian.

Z kolei, jeśli prowadzimy blog, który ma wielu wiernych czytelników nie musimy przejmować się wysokim wskaźnikiem odrzuceń, gdyż reguły takie osoby zaglądają na stronę tylko po to, aby zapoznać się z najnowszym wpisem – pozostałą treść strony bardzo dobrze znają lub w danym wpisie znajdują wszystkie informacje, których aktualnie poszukują.

#wiemyjak wypromować Twój biznes

NAPISZ do nas

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Publikacja wpisu: 15/07/2015 oraz aktualizacja: 22/11/2017

Data dodania: 22/11/2017   Autor: Michał Kliszczak

tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Gość pisze:

    Bardzo fajny wpis. Sporo praktycznej wiedzy. Prawdopodobnie przyda mi się ona wkrótce. Pozdrawiam :)

  2. Krzysiek pisze:

    Ja faktycznie mam wysoki współczynnik odrzuceń, ale w moim przypadku nie ma to chyba takiego znaczenia, bo prowadzę bloga. Ludzie trafią do mnie z google’a i bezpośrednio wchodzą na artykuł, który ich interesuje i po przeczytaniu opuszczają stronę 😉

  3. Z reguły szukając informacji w internecie brakuje nam cierpliwości, stąd nawet minimalnie dłuższe ładowanie strony może powodować, że użytkownik zniechęci się do działania. Warto te wspomnieć o responsywności strony, bo coraz więcej użytkowników korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych.

  4. Tadekk pisze:

    Po przeczytaniu artykułu, zajrzałem do statystyk mojej strony na współczynnik odrzuceń- powiało grozą – ale dzięki, wiem co poprawić.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to