Czym jest współczynnik odrzuceń i jak go poprawić?

Współczynnik odrzuceń to chętnie analizowany wskaźnik, którego wartość możemy odczytać za pomocą Google Analitycs. Dlaczego jest tak znaczący? Jego zbyt wysoka wartość to w wielu przypadkach jasny przekaz, że przyszedł czas przyjrzeć się swojej stronie i wprowadzić istotne zmiany. Poznaj współczynnik odrzuceń od podszewki i dowiedz się, jak możesz go poprawić. #wiemyjak

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEM
POZNAJ OFERTĘ Kampanii Reklamowych Google Ads!

współczynnik odrzuceń

Przygotowując projekt strony internetowej i treści, które mają się na niej znaleźć dokładamy wszelkich starań, aby miały one jak najwyższą jakość – w końcu wszystko to ma przyciągnąć potencjalnych klientów i zwiększać konwersję. Jednak skąd mamy wiedzieć, że osoby odwiedzające naszą stronę faktycznie zaglądają na różne podstrony – przeglądają całą treść, a nie tylko to, co jest na stronie głównej? Z pomocą przyjdzie nam tutaj współczynnik odrzuceń dostępny w Google Analitycs.

Co to jest współczynnik odrzuceń?

Bounce rate, czyli wskaźnik odrzuceń to odsetek sesji, podczas których użytkownik wchodzi tylko na jedną stronę i opuszcza witrynę bez dalszych interakcji – to najczęściej przytaczana definicja wyjaśniająca co to jest współczynnik odrzuceń. Wartość współczynnika zależy od wielu czynników – powody dla których użytkownik opuszcza witrynę szybko po jej otwarciu mogą być bardzo różnorodne. Trzeba też pamiętać, że zjawisko, gdy osoba wchodzi na stroną i czyta jedynie informacje, których poszukiwała i opuszcza stronę jest często spotykana. W niektórych przypadkach współczynnik odrzuceń w granicach 60-70% to nic niepokojącego – wszystko zależy od:

  • charakterystyki strony,
  • jej zawartości,
  • celów poszczególnych stron.

W przypadku, gdy celem jest skłonienie użytkownika do przejścia z danej strony na inną podstronę, wtedy wysoki współczynnik odrzuceń faktycznie powinien martwić. Gdy jednak zależy Ci, aby użytkownik pozostał na danej podstronie i wykonał określoną akcję, wartość tego wskaźnika nie powinna budzić podejrzeń, bo przejście na inną podstronę nie było kluczowym założeniem. W takim przypadku swoją uwagę powinieneś skierować w kierunku współczynnika konwersji. Czym jest współczynnik konwersji i jak go zwiększać?

Jakie są przyczyny wysokiego współczynnika odrzuceń?

Jeżeli zależy Ci, aby użytkownik poruszał się po stronie i przechodził na inne podstrony, powinieneś wiedzieć, jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Na początek sprawdź, co może wywoływać wysokie wartości tego wskaźnika i zacznij temu przeciwdziałać:

  • Kluczową przyczyną może być projekt witryny i jej użyteczność. W przypadku źle zaprojektowanych i nieintuicyjnych witryn wskaźnik odrzuceń może utrzymywać się na wysokim poziomie, gdyż strona nie zachęca użytkownika do podejmowania dodatkowych działań. Warto pomyśleć zatem o zmianie projektu stron wejściowych, aby design nie odstraszał użytkowników.

  • Duże znaczenie ma ilość podstron z których składa się serwis internetowy. Jedną z głównych przyczyn wysokiego współczynnika odrzuceń jest fakt, że witryna składa się tylko z jednej strony – nie ma żadnych podstron, które zwiększałyby liczbę kliknięć. Roboty Google zarejestrują nowe kliknięcie dopiero wtedy, gdy osoba odświeży stronę lub wejdzie na nią ponownie za jakiś czas.
  • Strona zbyt długo się ładuje. Obecnie użytkownicy przeczesują wiele stron internetowych i nie mają oporów przed porzuceniem danej strony, jeśli ta ich irytuje. Bardzo szybko mogą przejść na stronę konkurencji. Aby uniknąć takich sytuacji, zadbaj o prędkość strony. Można to sprawdzić za pomocą WebPageTest.

  • Zbyt duża ilość nachalnych pop-upów. Wyskakujące okienka niesamowicie drażnią użytkowników i szybko zniechęcają ich do strony.

  • nieprawidłowe umieszczenie kodu śledzenia na stronie i brak jego konfiguracji. Więcej informacji o sprawdzaniu konfiguracji kodu śledzenia sieci znajduje się tutaj.

Jak poprawić wskaźnik odrzuceń?

Bazując na wcześniejszych informacjach, już można mieć pewien zarys jak poprawić współczynnik odrzuceń. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na wygląd strony i jej funkcjonalność. Warto zadbać o to, aby strona swoim wyglądem zachęcała internautów do jej częstego odwiedzania i czytania poszczególnych treści. Zachętą może być umieszczenie konkretnego wezwania do działania np. kliknięcia w podobny artykuł. Treść i sposób jej prezentacji też ma ogromne znaczenie, dlatego stwórz czytelną stronę z jasnym przekazem.

Kolejną istotną rzeczą jest zgodność z reklamą. W przypadku linków sponsorowanych najlepiej wybrać najbardziej reprezentacyjną stronę, która zachęci do klikania w kolejne postronny serwisu. Zgodność reklamy ze stroną docelową to ważny element, o którym do tej pory zapominają niektórzy reklamodawcy. Oprócz tego należy sprawdzić dokładne umieszczenie kodu, szczególnie gdy strona opiera się o technologię java lub flash.

Co jeszcze warto wiedzieć o współczynniku odrzuceń?

Dzięki współczynnikowi odrzuceń można sprawdzić czy strona jest zoptymalizowana pod właściwe słowa kluczowe – jeśli jest on bardzo wysoki warto zastanowić się nad wprowadzeniem zmian.

Z kolei, jeśli prowadzimy blog, który ma wielu wiernych czytelników nie musimy przejmować się wysokim wskaźnikiem odrzuceń, gdyż reguły takie osoby zaglądają na stronę tylko po to, aby zapoznać się z najnowszym wpisem – pozostałą treść strony bardzo dobrze znają lub w danym wpisie znajdują wszystkie informacje, których aktualnie poszukują.

#wiemyjak wypromować Twój biznes

    TAK

    Zostaw kontakt, oddzwonimy

    Abonament to stagnacja. Aktywny Model Rozliczeń SEO/ADS potęguje efektywność. Podczas 15-minutowej rozmowy dowiesz się wszystkiego.
    Imię i Nazwisko
    E-mail*
    Numer telefonu*
    Adres strony internetowej*
    Treść wiadomości
    TAK
    Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

    Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

    Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

    Dziękujemy!

     

    Co dalej?

    1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
    2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
    3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

    KLAUZULA INFORMACYJNA

    Informujemy, że:

    1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Siechnicach, zarejestrowana pod adresem ul. Jana Pawła II 12, 55-011 Siechnice, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
    2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
    3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
    4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
    5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
    6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
    7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
    8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
    9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
    10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
    11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

    Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

    Rozumiem

    Publikacja wpisu: 15/07/2015 oraz aktualizacja: 22/11/2017

    Przejdź do komentarzy

    Komentarze

    Dodaj komentarz

    1. Gość pisze:

      U mnie odrzuceń wynosi od 70 do 85% tylko że z reguły jak piszę o czymś temat to już on jest wyczerpujący w danym zagadnieniu i trudno powiedzieć w nim coś więcej czy zrobić na innej stronie uzupełnienia. Mógłbym robić tak jak serwisy że artykuł jest na kilku podstronach, ale to chyba bez sensu, jak sądzicie?

    2. Tadekk pisze:

      Po przeczytaniu artykułu, zajrzałem do statystyk mojej strony na współczynnik odrzuceń- powiało grozą – ale dzięki, wiem co poprawić.

    3. Agnieszka Owczarzak pisze:

      Z reguły szukając informacji w internecie brakuje nam cierpliwości, stąd nawet minimalnie dłuższe ładowanie strony może powodować, że użytkownik zniechęci się do działania. Warto te wspomnieć o responsywności strony, bo coraz więcej użytkowników korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych.

    4. Krzysiek pisze:

      Ja faktycznie mam wysoki współczynnik odrzuceń, ale w moim przypadku nie ma to chyba takiego znaczenia, bo prowadzę bloga. Ludzie trafią do mnie z google’a i bezpośrednio wchodzą na artykuł, który ich interesuje i po przeczytaniu opuszczają stronę ;)

    5. Gość pisze:

      Bardzo fajny wpis. Sporo praktycznej wiedzy. Prawdopodobnie przyda mi się ona wkrótce. Pozdrawiam :)