YouTube SEO: jak wygląda pozycjonowanie filmów na YouTube?

youtube SEO

Kanały na YouTube stają się coraz bardziej popularnym narzędziem w rękach specjalistów od marketingu. Coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie własnych kanałów w celu promocji produktów i usług. Często umieszczają na nich również filmiki poradnikowe czy pokazujące życie firmy „od środka”. Również wielu blogerów decyduje się na założenie kanału, jako dodatkowego miejsca pozyskiwania odbiorców przygotowywanych przez siebie treści. Zdarza się, że kanały na YouTube zaczynają żyć własnym życiem i to one skupiają wkoło siebie więcej odbiorców niż strona internetowa. Jak zatem powinno wyglądać pozycjonowanie filmów na YouTube, by filmy pokazywały się wysoko w wyszukiwarce tego serwisu? Oto najważniejsze informacje dotyczące YouTube SEO. #wiemyjak

YouTube SEO – jak działa wyszukiwarka serwisu?

Wyszukiwarka serwisu YouTube działa podobnie jak wyszukiwarka Google. Jej działanie opiera się w głównej mierze na algorytmach, w których brane jest pod uwagę między innymi zaangażowanie odbiorców – to czy dany film został obejrzany do końca, czy jest komentowany lub udostępniany innym użytkownikom. Na pozycję filmu może wpłynąć też liczba subskrybentów kanału. Nie bez znaczenia są również inne czynniki dzięki którym pozycjonowanie filmów na YouTube jest o wiele sprawniejsze. Są to czynniki, które bierze się pod uwagę wykonując również tradycyjne pozycjonowanie stron www (słowa kluczowe, tytuł, opis). Istotny jest także czas trwania filmu. Wpływ na pozycję filmu w serwisie ma także jego jakość (chodzi tutaj zarówno o jakość dźwięku, jak i obrazu).

Oczywiście zdarza się tak, że film słabej jakości, bez odpowiedniego przygotowania zyskuje ogromną popularność, rozchodząc się wirusowo. Wówczas jedynym czynnikiem, który na to wpłynął był – genialny pomysł.

Ale sprawdźmy co można zrobić by pomóc filmom na YouTube zdobywać widoczność.

Pozycjonowanie na YouTube – na co zwrócić uwagę?

Jak to zostało już wspomniane pozycjonowanie filmów na YouTube wygląda bardzo podobnie, jak pozycjonowanie stron w wyszukiwarce. Jednak warto wiedzieć, na co dokładnie zwrócić uwagę, jeśli chodzi o YouTube SEO. Przygotowując się do pozycjonowania na YouTube, warto zwrócić uwagę na następujące elementy:

  • tytuł filmu – tytuł, to obok miniatury filmu, jeden z pierwszych elementów przyciągających uwagę odbiorcy. Warto w tytule zawrzeć słowa kluczowe, które ułatwią pozycjonowanie na YouTube, ale należy pamiętać, aby tytuł był ciekawy i przyciągający uwagę, który zaintryguje i sprawi, że osoba szukająca informacji będzie chciała obejrzeć film. W tytule może być zawarta nazwa firmy. A jeżeli przygotowujesz cykl filmów możesz umieścić również numer odcinka. Istotne jest to, żeby tytuły filmów były krótkie i konkretne, gdyż serwis może automatycznie uciąć część zbyt długiego tytułu;
  • miniatura – do jej przygotowania mogą posłużyć zdjęcia wykonane w czasie przygotowywania filmu. W tym przypadku należy pamiętać o wybraniu optymalnej rozdzielczości, a także ciekawego ujęcia, które sprawi, że osoba szukająca filmów kliknie w przygotowany przez Ciebie. Do tworzenia miniatury warto przyłożyć dużą uwagę, gdyż w dużej mierze to właśnie ona decyduje o popularności filmiku. Przykładem mogą być tutaj kanały znanych performerów i vlogerów, którzy chcą się wyróżnić na tle innych, standardowych miniatur i udaje im się to w spektakularny sposób;
  • opis filmu – z punktu widzenia pozycjonowania filmów na YouTube jest to jeden z ważniejszych elementów. Oczywiście istotne jest to, aby opis pasował stylem do tytułu i miniatury – był jak najbardziej oryginalny i niestandardowy. Jednak należy pamiętać również o tym, że musi zawierać frazy kluczowe oraz najważniejsze informacje o nim. W opisie filmu warto umieścić także link do strony firmowej, ale i linki do najciekawszych momentów filmu, a także dodatkowych materiałów, dla osób, które będą chciały się dowiedzieć czegoś więcej na temat przedstawiony w filmie;
  • słowa kluczowe – czyli tak zwane tagi pozwalają na lepsze pozycjonowanie filmów na YouTube. Powinny być dobrane pod kątem treści filmu, ale i branży, w jakiej działa Twoja firma. Frazy kluczowe do filmu można dobrać przy pomocy specjalistycznych narzędzi np. plannera słów kluczowych Google Adwords;
  • nazwa pliku wideo – to kolejny element YouTube SEO, nie każdy wie, że również w samej nazwie pliku, który umieszczony jest w serwisie warto umieścić słowa kluczowe, gdyż to również może mieć znaczenie w ostatecznym ustaleniu gdzie w wyszukiwarce znajdzie się nasze wideo.

Co wpływa na ranking strony w serwisie YouTube?

Na ranking strony w serwisie YouTube wpływa wiele czynników. Część z nich pokrywa się z tymi, które pomagają pozycjonować filmy na YouTube. Do czynników rankingowych należy zaliczyć także:

  • staż kanału na YouTube – według niektórych im starszy kanał, tym szansa na zyskanie większego zaufania portalu YouTube, oczywiście o ile portal był regularnie prowadzony i cieszył się zainteresowaniem;
  • czas przez jaki wyświetlany jest film przez konkretnego użytkownika – najlepiej, jeżeli użytkownik obejrzy go w całości lub skończy oglądać jak najbliżej końca filmu. Ma to duże znaczenie, gdyż „pokazuje” algorytmom, że filmy są interesujące dla poszczególnych użytkowników;
  • liczba osób, które obejrzały film – nie bez znaczenia jest liczba osób, do której dotarł nasz film, im bardziej popularny tym większa szansa na zyskanie wyższej pozycji w wyszukiwarce serwisu, oczywiście jeśli film zebrał pozytywne oceny.
  • liczba subskrybentów – aby ją zwiększyć, warto w opisie filmu lub w samym filmie zachęcić do subskrypcji wykorzystując zasady związane z call to action;
  • obecność w innych sieciach społecznościowych – wcześniej wspominaliśmy o udostępnianiu treści pomiędzy użytkownikami YouTube, jednak warto być obecnym również w innych serwisach społecznościowych, gdyż będą to kolejne linki i udostępnienia, które pozwolą na dotarcie do większej liczby odbiorców, ale także wpłyną na wzrost pozycji filmu w wyszukiwarce YouTube.

Oczywiście to tylko kilka wytypowanych elementów. Nikt nie zna dokładnego algorytmu odnośnie pozycji filmów na YouTube. Zespół Google nie zdradza, które czynniki w jakim stopniu są decydujące. Taka sama sytuacja dotyczy pozycjonowania stron i algorytmów działających w wyszukiwarce Google.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Jakub Lisiecki EACTIVE pisze:

    @Serowski
    Niestety, ale nie. Nie da się. :)

  2. Serowski pisze:

    A czy da się zrobić tak lub jak to stymulować aby z boku na liście podobnych były własne filmy a nie mieszanka?

  3. Gość pisze:

    Dobry artykuł. Filmy na YouTubie powinny byc jednym z elementów promocji marki czy produktu

  4. Marcin Kołys pisze:

    Mi się wydaje że YT samo też promuje co im się podoba. Mi ciągle proponuje filmy znanych osób jakich nie oglądam i ich nie lubię i nie mają nic wspólnego z tym co oglądam tematycznie a ciągle ich wpychają mi na siłę. Im ktoś ma więcej tym mocniej go wpychają mam wrażenie.

  5. Krzysiek pisze:

    Obecnie YT zmienił wygląd strony, trochę pokombinował z różnymi funkcjonalnościami. Zastanawiam się jak takie zmiany wpływają na wcześniej dodawane filmy. Słyszałem wiele nieprzychylnych opinii co do zmienionego interfejsu, w związku z czym można podejrzewać, że użytkownicy gubią się a przecież ich aktywność w yt wpływa na pozycjonowanie filmów na YouTube.

  6. Michal Wiewior pisze:

    Dziękuję Pani Agato za odpowiedź i info, miłego dnia!

  7. Michal Wiewiór pisze:

    Witam,

    dzięki za świetny wpis. Mam pytanie na temat napisów do filmu – czy opłaca się dodać napisy? pomijam fakt użyteczności dla użytkowników, pytam czysto ze strony SEO – czy boty na youtubie sprawdzają i indeksują także teksty z napisów?

    Pozdrawiam,
    Michal

    • Agata Strzębska pisze:

      Panie Michale,

      jak najbardziej warto umieszczać transkrypcję filmu. Jest to jeden z czynników decydujących o kolejności wyświetlanych wyników wyszukiwania w YouTube. YouTube indeksuje napisy dodane do filmu i wykorzystuje je do umieszczenia wideo w rankingu na podstawie użytych w transkrypcji słów kluczowych.