Jak zadbać o redesign strony internetowej?

W ostatnim czasie można zaobserwować, że agencje marketingowe rozszerzają zakres swoich działań. Od kiedy użyteczność strony ma widoczny wpływ na wyniki w pozycjonowaniu, usługi związane z User Experience stają się coraz bardziej popularne. W tym wpisie chcemy przybliżyć kolejną z naszych usług – redesign strony internetowej. Jeżeli jesteście ciekawi, czym jest redesign strony oraz jak w praktyce przeprowadziliśmy ten proces na stronie naszego klienta, zapraszamy do czytania! #wiemyjak

Redesign strony internetowej - grafika

Redesign Strony Internetowej – Grafika

Co to jest redesign?

Jeśli szukać definicji, redesign jest to przeprojektowanie, rewitalizacja, lifting/odmładzanie lub odświeżenie danego elementu na stronie – np. logo, formularza kontaktowego, przycisków CTA, lub całej witryny internetowej.

Ta usługa staje się coraz bardziej popularna, ponieważ nie zakłada stawiania serwisu od podstaw, a jedynie zmianę najważniejszych/najbardziej problematycznych elementów – w zależności od potrzeb danego biznesu. Dzięki temu cały proces jest tańszy i szybszy.

Na czym polega redesign strony internetowej?

Projektowanie od podstaw stron i sklepów internetowych rządzi się swoimi prawami. W świecie web designu istnieją reguły, których każdy projektant powinien przestrzegać – takie, jak na przykład: mobile first, responsywność strony, ograniczenie używania na dużej ilości kolorów i fontów, intuicyjność nawigacji, dużo wolnej przestrzeni, czyli white space i inne.

Stawia to przed projektantami ogromne wyzwanie, jednak na drodze do funkcjonalnego i użytecznego produktu pojawia się wiele drogowskazów w postaci wypracowanych metod projektowych i badawczych. Redesign nie ma ściśle określonej metodyki. W tej dziedzinie projektowania nie ma jasnych reguł, które wskazywałyby, w jaki sposób należy przeprowadzić proces redesignu. Projektanci sami muszą wypracowywać sobie swoje własne metody, pamiętając jednak o tym, że każdy biznes jest inny i ma inne potrzeby.

Kiedy warto zdecydować się na redesign?

Po pierwsze wtedy, kiedy zauważymy, że konkurencja mocno nas wyprzedza – zarówno, jeśli chodzi o wygląd serwisu, jak i o jego funkcjonalność. Trendy i możliwości technologiczne zmieniają się i poszerzają z roku na rok. Rozwiązania, które kiedyś były uznawane za wizjonerskie, dziś są codziennością – dobrym przykładem są, chociażby smartfony z dotykowym ekranem czy responsywne strony internetowe. Ponadto, gama urządzeń, na których korzystamy z Internetu stale się poszerza, co ma bezpośredni wpływ na nasze zachowania jako użytkowników i konsumentów.

Na naszym blogu pisaliśmy o tym, że User Experience ma wpływ na SEO – jest to kolejny powód, dla którego warto zrobić redesign strony internetowej. Jeśli ilość konwersji spada, a współczynnik odrzuceń rośnie bez bezpośredniego powodu, jest to znak, że czas przemyśleć wprowadzenie kilku zmian na stronie i poprawienie jej PageSpeed, który ma związek zarówno z konwersją, jak i UX.

Jeśli dysponujemy danymi z programów analitycznych i systematycznie monitorujemy współczynnik konwersji poszczególnych elementów na stronie, zdecydowanie łatwiej będzie nam ustalić, które elementy nie spełniają swoich funkcji i potrzebują poprawy.

Warto rozważyć redesign, jeśli inwestujemy dużo w działania SEO, lub w kampanie Google Ads – jeśli zwiększamy ruch użytkowników na stronie, musimy też mieć na uwadze, że strona musi zachęcić użytkownika do pozostania na niej i interakcji.

Od czego zacząć?

Przed redesignem trzeba dokładnie ustalić, co należy poprawić – które elementy nie działają, czy layout strony jest estetyczny i dopasowany do aktualnie panujących trendów, jakie są mocne i słabe strony witryny, w jaki sposób użytkownicy dokonują konwersji, a także co wyróżnia nas na tle konkurencji.

Proces zmian na stronie warto rozpocząć od dogłębnej i szczegółowej analizy wszystkich jej elementów. Wcielenie się w rolę użytkownika, pozwoli nam przeanalizować wszystkie kroki procesu – zakupowego czy konwersji – a także wyodrębnić tzw. pain pointy, czyli problemy, z którymi spotyka się użytkownik na stronie. W tym celu powinien zostać przeprowadzony audyt UX serwisu.

Redesign strony na przykładzie serwisu orto-magic.eu

W przypadku naszego klienta – orto-magic.eu – największym problemem serwisu był nieaktualny layout. Serwis powstał ponad 10 lat wcześniej i był wizytówką biznesu – gabinetu ortodontycznego w Szczecinie.

Wspólnie pracowaliśmy nad serwisem od ponad 8 lat, przez co nasz zespół znał go od podszewki. W tym również dział SEO, który stale zwiększał widoczność strony internetowej klienta na pierwszych stronach wyników wyszukiwania Google. Kiedy serwis miał już stałą pozycję na rynku i w wynikach wyszukiwania, została podjęta decyzja o przeprowadzeniu redesignu.

Jak przebiegał proces redesignu strony orto-magic.eu?

Proces redesignu:

  1. Audyt UX
  2. Analiza danych z programów analitycznych: Google Analytics i Google Tag Manager
  3. Brief z klientką – ustalenie głównych celów biznesowych
  4. Zaprojektowanie makiet nowej wersji serwisu (mobile i desktop)
  5. Akceptacja i ewentualne poprawki
  6. Wdrożenie zmian przez nasz zespół developerów

Na etapie badań został ustalony główny cel strony – generowanie konwersji w postaci połączeń telefonicznych wykonanych do gabinetu przez potencjalnych klientów.

Sposoby na osiągnięcie tego celu:

  • usunięcie z zakładki Kontakt formularza kontaktowego,
  • umieszczenie klikalnego numeru telefonu na stronie głównej w dużym rozmiarze i kontrastowym kolorze.

Dodatkowo zostały ustalone także inne założenia całego procesu, które przedstawiamy poniżej.

Redesign miał na celu:

  • dostosowanie serwisu do aktualnych trendów – zmiana layoutu,
  • zastosowanie zasady mobile first, czyli dopracowanie wersji mobilnej,
  • zoptymalizowanie ścieżki konwersji, prowadzącej do wykonania połączenia przez użytkownika – kliknięcie w numer telefonu,
  • ujednolicenie treści na stronie – zmiana czcionki,
  • ujednolicenie cennika usług,
  • zachowanie całości efektów dotychczasowych działań SEO,
  • ujednolicenie grafik zamieszczonych na serwisie.

Przykłady wprowadzonych zmian

Strona główna

PRZED wprowadzeniem zmian:

Screen-orto-magic-strona-glowna-przed-wprowadzeniem-zmian

PO redesign strony:

Screen-orto-magic-strona-glowna-po-redesign-strony

PRZED wprowadzeniem zmian:

Screen-orto-magic-strona-glowna-cz2-przed-wprowadzeniem-zmian

PO redesign strony:

Screen-orto-magic-strona-glowna-cz2-po-redesign-strony

Stopka

PRZED wprowadzeniem zmian:

Screen-orto-magic-stopka-przed-wprowadzeniem-zmian

PO redesign strony:

Screen-orto-magic-stopka-po-redesign-strony

Blog

PRZED wprowadzeniem zmian:

Screen-orto-magic-blog-przed-wprowadzeniem-zmian

PO redesign strony:

Screen-orto-magic-blog-po-redesign-strony

Cennik

PRZED wprowadzeniem zmian:

Screen-orto-magic-cennik-przed-wprowadzeniem-zmian

PO redesign strony:

Screen-orto-magic-cennik-po-redesign-strony

Kontakt

PRZED wprowadzeniem zmian:

Screen-orto-magic-kontakt-przed-wprowadzeniem-zmian

PO redesign strony:

Screen-orto-magic-kontakt-po-redesign-strony

Ocena artykułu:
4.7/5 (6)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Matt pisze:

    Zmiany na lepsze! Ux’owo znacznie lepiej i przyjemniej dla oka

  2. Joachim pisze:

    Proces żmudny, ale za to widać jakie to daje efekty!

  3. Frenchie pisze:

    Bardzo przydatna treść. Dzięki!

  4. Marco pisze:

    Rozwiązanie wydaje się uzasadnione dla stron biznesowych. Jednak przeprojektowanie całego portalu różnotematycznego już nie wydaje się takie proste, dlatego czasami firmy zostawiają swoje strony w niezmienionej formie od wielu lat. Teraz wszystko jest z naciskiem na prędkość wczytywania stron, które wymusza Google. Więc optymalizacja staje się niezbędna.

  5. Robert pisze:

    Często zmagamy się z jeszcze większym problemem. Zgłaszają się Klienci, którym przypomniało się, że mają stroną www z początku XXI w. W tym wypadku raczej zwykle mowa o zaprojektowaniu strony od nowa i takie rozwiązanie proponujemy.

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem