Co to jest konwersja?

Marketerzy ciągle mówią o  współczynnikach konwersji, kosztach konwersji, optymalizacji współczynnika konwersji lub jego spadku? Jednak termin ”konwersja” nie jest dla Ciebie do końca zrozumiały? Chcesz lepiej poznać branżę e-commerce? A może prowadzisz własny sklep internetowy i zależy Ci na jeszcze lepszych wynikach sprzedażowych?  Przeczytaj poniższy tekst i zyskaj wiedzę, która pomoże Ci osiągnąć wyznaczone cele! 

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Co to jest konwersja? Poznaj definicje i dowiedz się czy klient dobiegł do celu

Co to jest konwersja? Poznaj definicję tego pojęcia

Słowo „konwersja” w słownikowej definicji oznacza zmianę postaci danej rzeczy, przekształcenie, transformację. Natomiast konwersja w marketingu  – jest to określone, oczekiwane działanie wykonane przez odbiorcę, potencjalnego klienta w odpowiedzi na skierowaną do niego kampanię reklamową w internecie czy działania SEO. W praktyce konwersja zachodzi, gdy użytkownik wykona na stronie ważną dla Twojej firmy czynność (np. dokona zakupu, wypełni formularz rejestracyjny).

co-to-jest-konwersja

Co to jest wskaźnik konwersji?

Wskaźnik konwersji pokazuje liczbę konwersji w przeliczeniu jej na liczbę wszystkich odwiedzin strony. Dzięki niemu możemy sprawdzić efektywność swojej strony internetowej czy sklepu internetowego. Wylicza się go za pomocą prostego wzoru:

wskaznik_konwersji

Mówiąc prościej, jeśli wskaźnik konwersji dla strony, którą odwiedziło w ciągu miesiąca 15 000 osób, wynosi 1.4 proc., to oznacza, że 1.4 proc. odwiedzających zrealizowało cel konwersji – a więc dokonało zakupów w sklepie / zainteresowało się katalogiem / spędziło kilka minut na stronie, przeglądając materiały.

Cele konwersji – dlaczego powinieneś je wyznaczyć?

Każdy właściciel strony internetowej powinien jasno wyznaczyć cel konwersji dla swojej strony internetowej i dążyć do jego osiągnięcia. Cele konwersji mogą pomóc Ci mierzyć skuteczność marketingu sklepu internetowego oraz wyznaczać obszary, nad którymi należy jeszcze poprawić, aby osiągnąć założone cele. Pomiar ma kluczowe znaczenie dla celów konwersji.  Jeśli Twoim celem jest skłonienie użytkowników do pobrania e-booka z Twojej witryny, ale nie śledzisz liczby pobrań, nie będziesz mieć możliwości sprawdzenia, na jakim poziomie jest wskaźnik konwersji dla tego celu.

Cele konwersji mogą być różne. Dla sklepu internetowego najważniejszym celem konwersji będzie dokonanie zakupu przez klienta. Dla firm, które prowadzą działalność sprzedażową nie tylko w internecie, ale i w formie stacjonarnej, celem konwersji może być nawiązanie kontaktu ze strony klienta za pomocą formularza kontaktowego, maila lub telefonu, co w konsekwencji i tak doprowadzi do zakupu przez niego produktu.

Dla wielu stron celem konwersji może być to, aby użytkownik pozostał na ich stronie jak najdłużej. Najłatwiej zilustrować to na przykładzie portali internetowych, prezentujących wiadomości lub materiały rozrywkowe. Im dłużej użytkownik zostaje na stronie, tym dokonuje więcej odsłon i tym więcej reklam do niego trafia. Odpowiednio dobrany cel konwersji pozwoli na eliminację tak zwanego pustego ruchu.

Pusty ruch to wiele wejść ze strony użytkowników, z których jednak właściciele stron nie mają żadnego zysku. Klienci:

  • Nie kupują, 
  • Nie nawiązują kontaktu, 
  • Nie pozostają długo na stronie. 

Dlaczego? Najprawdopodobniej znaleźli się tu przypadkowo albo też zostali tu skierowani przez nieodpowiednią kampanię reklamową lub źle sprecyzowane słowa kluczowe. 

Dlaczego konwersje mają znaczenie?

Konwersja to dla sporej części użytkowników internetu źródło zarobków. Są oni właścicielami sklepów internetowych lub też ich strona internetowa jest miejscem, dzięki któremu klienci mogą zamówić oferowane im usługi.

Strony w internecie mogą zakładać także specjaliści, którzy chcą sprzedać swoją wiedzę, firmy zarabiające na pośrednictwie, a także typowe, niewielkie firmy, które dzięki swojej stronie internetowej chcą nawiązać kontakt z klientem. Także typowe portale, oferujące klientom treści, grafiki i multimedia również chcą mieć jak największą liczbę odbiorców, co przełoży się na zyski z reklam.

W każdym z tych przypadków właściciele stron internetowych liczą na określone działanie ze strony klienta. Konwersje w sklepach internetowych nastawione są na dokonanie zakupu przez klienta, specjaliści czekają na zainteresowanie ich usługami, pośrednicy na możliwość przedstawienia oferty, niewielkie firmy i call center dużych firm na kontakt a portale oferujące dostęp do treści na zapisanie się na newsletter, co jest równoznaczne z zostaniem stałym odbiorcą ich treści. Każdy na pytanie co to jest konwersja, może odpowiedzieć inaczej, ponieważ każdy z nas może oczekiwać innego działania ze strony odwiedzających witrynę.

Dlaczego konwersja spada? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów

  • Nie wiesz, kim jest Twój klient. Sprzedajesz swój produkt niewłaściwym osobom, prowadzisz działania marketingowe skierowanie do niewłaściwych osób, a w efekcie mówisz do nich w obcym języku. Jeśli dostosujesz przekaz do odpowiednich grup odbiorców, z pewnością zauważysz wzrost konwersji.
  • Twoja strona posiada słabe filtrowanie i sortowanie. Użytkownik wchodzi na stronę Twojego sklepu, chcę odnaleźć konkretny produkt. Jednak przez brak możliwość wyszukania produktów, które odpowiadają jego potrzebą,  czuje się przytłoczony i rezygnuje z dalszych poszukiwań.  Zadbaj, aby użytkownik mógł dowolnie filtrować i sortować produkty, a nie stracisz w ten sposób klienta, natomiast wskaźnik konwersji Twojej strony wzrośnie. 
  • Tracisz mobilnych klientów. Twoja strona jest nieprzystosowana pod ruch pochodzący z urządzeń mobilnych. Pozyska klienta bezwzględu na to, na jakim urządzeniu przegląda Twoją ofertę. W tym punkcie równie ważna jest promocja aplikacji mobilnych — stworzyłeś wersję mobilną twojej strony? Doskonale! Zadbaj, aby użytkownicy o niej usłyszeli! 

      Co to jest konwersja w Google Ads?

      Podobnie jak pisaliśmy wcześniej, jest to pożądane działanie wykonane przez użytkownika, które w tym przypadku jest liczone, od momentu, w którym odbiorca wejdzie w interakcję z Twoją reklamą. Są to działania takie jak kliknięcie reklamy tekstowej lub obejrzenie reklamy wideo, a następnie wykonanie działania, które określiłeś jako wartościowe dla Twojej firmy (np. zakup online lub połączenie do Twojej firmy z telefonu komórkowego). 

      Śledzenie konwersji w google Ads

      Śledzenie konwersji  w Google Ads monitoruje działania podejmowane przez użytkowników po interakcji z Twoimi reklamami. Jeśli chcesz poznać wartości, jakie generuje Twoja kampania, musisz zacząć od zdefiniowania działań (konwersji) wartościowych dla Twojej firmy, a następnie skonfigurować je na swoim koncie Google Ads. Jednak dlaczego śledzenie konwersji reklam Google Ads jest tak ważne? Już wyjaśniamy! Śledzenie konwersji pozwala zobaczyć, które reklamy wygenerowały najwięcej konwersji. Dzięki temu możesz wprowadzić zmiany w strategii kampanii alby uzyskać jak najlepsze efekty. Przykładowo lepiej  dopasować słowa kluczowe, budżet kampanii, czy stawki. 

      Konwersje na Facebooku

      Konwersje na Facebooku odnoszą się do interakcji z reklamami podczas korzystania z tego serwisu. Dotyczą one reklam, które są wyświetlane na Facebooku oraz zostały stworzone w środowisku Facebooka. Dane dotyczące konwersji są zbierane przez Pixel Facebooka, czyli krótki fragment kodu, który pozwala mierzyć skuteczność reklam na podstawie analizy działań podejmowanych przez użytkowników. Natomiast zebrane dane są dostępne w menedżerze reklam Facebooka. 

      Jeśli tworzenie skutecznych reklam na Facebooku jest nieodłączną częścią Twojej strategii w mediach społecznościowych,  zadbaj o optymalizacje współczynnika konwersji właśnie na tej platformie.  Warto mieć świadomość, że systemy w różny sposób mierzą konwersję, co wyjaśniamy w oddzielnym artykule Google Analytics vs Facebooka

      Konwersja w marketingu

      Marketerzy wykorzystują wiele metod, aby osiągnąć swoje cele konwersji. Kilka wartościowych działań, z których warto skorzystać to:

        1. Śledź inne wskaźniki konwersjinie koncentruj się jedynie na głównych celach. Mikro konwersje są równie ważne, ponieważ mogą przyczynić się do sprzedaży w późniejszym czasie. 
        2. Usprawnij nawigację Twojej strony — zwiększenie ruchu w witrynie jest bezcelowe, jeśli użytkownicy mają trudności z poruszaniem się po niej. Dlatego, zanim zaprosisz użytkowników na stronę, zapewnij im bezproblemowe poruszanie oraz upewnij się, że na stronie znajdują się wszystkie konieczne informacje takie jak informacje kontaktowe.
        3.  Popraw czas wczytywania stronyprzy coraz krótszej koncentracji i trudniejszym zdobyciu uwagi użytkowników nie trać czasu na zbyt długie ładowanie strony. Aby skrócić czas ładowania, możesz zacząć od optymalizacji obrazów lub użyć zewnętrznych platform hostingowych dla dużych plików multimedialnych.
        4. Zoptymalizuj swoje formularze Jak stworzyć skuteczny formularz kontaktowy na stronę? Aby osiągnąć wyższy współczynnik konwersji, usuń wszystkie niepotrzebne pola lub połączyć je, jeśli to możliwe. Eksperymentuj z wymaganymi i opcjonalnymi polami formularzy, aby znaleźć te, które są absolutnie niezbędne.

        Konwersja to jeden z najważniejszych wskaźników w przypadku komercyjnych stron internetowych i ma istotny wpływ na osiągnięcie sukcesu w biznesie. Decydując się na pozycjonowanie stron czy kampanie Google Ads możesz wpłynąć na czynniki zwiększające wskaźnik konwersji na Twojej stronie, a efekcie na wzrost konwersji i Twoich zysków.

        #wiemyjak zwiększyć Twoją konwersję

        Przejdź do komentarzy

        Komentarze

        Dodaj komentarz

        1. Katarzyna pisze:

          Konwersje polegają nie tylko na ułatwianiu poruszaniu się po stronach i dostosowywaniu ich do użytkowników, ale też na motywowaniu do działania. Dlatego ważne jest silne wezwanie do działania np. „kup teraz” lub „zarejestruj się”.

        2. Tomek pisze:

          Ciekawy artykuł :) z waszych wpisów na blogu można się wiele dowiedzieć i wykorzystać w swoich działaniach

        3. Mateusz EACTIVE pisze:

          @Jurek Czajkowski
          Ciężko odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie (podając konkretną cyfrę, procent), ponieważ wszystko uzależnione jest od tego jaką rolę pełni pop-up. Inny współczynnik konwersji będzie „zadowalający” w przypadku, gdy ktoś prowadzi specjalistyczny blog, inny dla kogoś kto ma w footerze drobny formularz, inny dla pop-upu. Rola jaką pełni jest tu istotna.

          W związku z tym, można powiedzieć o dużym rozstrzale, ponieważ dla pop-upu równie dobrze może to być skuteczność na poziomie 1%, a także 10%.

        4. Jurek Czajkowski pisze:

          Dołączam się do pytania i zapytuję:)Jaka wg was jest zadowalająca konwersja dla popup mających na celu zapis do newslettera?

        5. Agata Strzębska EACTIVE pisze:

          Panie Rafale, przykłady działań dla naszych klientów znajdują się na naszym blogu w dziale „analityka internetowa”. Znajdują się tam także case study mówiące o tym, jak zwiększyliśmy konwersję. Zachęcam do zajrzenia do tej kategorii i zapoznania się z wpisami, pozdrawiam!

        6. Rafał pisze:

          A możecie Państwo podać jakieś przykłady praktyczne zmiany konwersji, aby łatwiej było zrozumieć jak o to zadbać​? Pozdrawiam, dziękuję.

        7. Filip Kaźmierczak EACTIVE pisze:

          Pani Aneto, wszystko zależy od branży, oferty, samej strony/aplikacji, czy warunków w jakich w danym czasie przychodzi działać – sezonowość, konkurencja itd. Oczywiście można i nawet należy wyznaczyć, jaki wskaźnik konwersji jest dobry/zadowalający, jeszcze przed rozpoczęciem działań promocyjnych, aby wiedzieć, co musimy osiągnąć by całe przedsięwzięcie było rentowne – ilość konwertujących osób, life time value itd. Zdarzają się też takie sytuacje, w których firmy specjalnie chcą obniżyć współczynnik konwersji (choć to temat na osobny wpis), więc nie ma jednej reguły na wyznaczenie zadowalającej wartości konwersji.

        8. Aneta M. pisze:

          Czy można wyznaczyć średni wskaźnik konwersji, który oznacza, że osiągamy dobry wynik? Jaka konwersja jest zadowalająca?

        TAK

        Zostaw kontakt, oddzwonimy

        Abonament to stagnacja. Aktywny Model Rozliczeń SEO/ADS potęguje efektywność. Podczas 15-minutowej rozmowy dowiesz się wszystkiego.
        Imię i Nazwisko
        E-mail*
        Numer telefonu*
        Adres strony internetowej*
        Treść wiadomości
        TAK
        Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

        Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

        Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

        Dziękujemy!

         

        Co dalej?

        1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
        2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
        3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

        KLAUZULA INFORMACYJNA

        Informujemy, że:

        1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Siechnicach, zarejestrowana pod adresem ul. Jana Pawła II 12, 55-011 Siechnice, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
        2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
        3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
        4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
        5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
        6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
        7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
        8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
        9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
        10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
        11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

        Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

        Rozumiem