RLSA vs. Customer Match – niczym Holyfield z Tysonem

rlsa vs customer match

Na początku października 2015 roku Google uraczyło nas nową funkcjonalnością swojego systemu reklam AdWords. Udostępniło bowiem możliwość promocji opartą o adresy e-mail. Pozwoliło angażować użytkowników, którzy już wcześniej zaufali marce powierzając jej swoje dane, w tym przypadku adres poczty elektronicznej, i ponownie do nich dotrzeć. Brzmi znajomo, prawda?

Owszem, Google korzysta z techniki podobnej do cookies w remarketingu czy funkcji Customer Audiences dostępnej przy tworzeniu Facebook Ads, jednak robi to po „nowemu”. Otwiera przed reklamodawcami nowe możliwości, dzięki którym będą mogli jeszcze skuteczniej docierać do użytkowników. Czy rzeczywiście tak jest? Postarajmy się poznać odpowiedź na to pytanie porównując „pachnącą” świeżością usługę Customer Match z dobrze znanymi listami remarketingowymi AdWords.

Lewy narożnik – listy remarketingowe

Stare prawidło marketingowe mówi, iż najlepszymi klientami są ci dotychczasowi. Jeśli ktoś raz zrobił, bądź chciał zrobić, zakupy w Twoim sklepie możesz być niemal pewny, że wróci do niego ponownie. Warunek jest tylko jeden – musi być zadowolony z poprzedniego zakupu bądź zostać z pozytywnym wrażeniem. Na tej zasadzie bazują listy remarketingowe AdWords w wyszukiwarce (RLSA). Korzystając z nich docierasz do osób, które wcześniej odwiedziły Twoją stronę poprzez reklamy w wyszukiwarce kierowane właśnie do nich. #wiemyjak

Prawy narożnik – Customer Match

Wprowadzona na początku października 2015 roku usługa Customer Match przypomina listy remarketingowe. Bazuje jednak na posiadanych w bazie adresach e-mail. Dlatego jeśli posiadasz spory zbiór e-maili możesz zrobić z nich pożytek, przesyłając je do systemu, by pozwolić Google dotrzeć do najbardziej wartościowych klientów.

Usługa Customer Match działa w następujący sposób – w pierwszym kroku, przez panel AdWords, importujesz listę adresów e-mail swoich klientów, na podstawie których system stworzy grupę docelową odbiorców. Adresy pocztowe powiązane z zarejestrowanymi kontami w różnych usługach Google posłużą jedynie do identyfikacji użytkownika. Po przeprowadzeniu tego procesu, reklama niczym remarketing dotrze do użytkowników nie tylko przez sieć wyszukiwania, ale również przez video w YouTube czy wiadomości Gmail.

RLSA vs. Customer Match. Runda I

Pierwsza różnica między dwoma usługami dotyczy sposobu konfiguracji. Jeśli korzystasz z list remarketingowych musiałeś dodać tag remarketingu w kodzie witryny, bądź skorzystać z odpowiedniej funkcjonalności na koncie menadżera. W ten sposób system identyfikuje każdego użytkownika, który odwiedził witrynę, dodając go do listy. Na podstawie tej listy pewna grupa reklam wyświetla się jedynie użytkownikom, którzy wcześniej gościli na Twojej witrynie.

Customer Match działa w oparciu o adresy e-mail, które zgromadziłeś w swojej bazie. Mogą to być adresy zarejestrowanych użytkowników, dotychczasowych klientów bądź zdobyte w jakikolwiek inny sposób. I tylko tyle. System, po otrzymaniu pliku z adresami e-mail, będzie mógł odnaleźć Twoich byłych użytkowników w Google i prezentować im specjalnie przygotowane reklamy.

RLSA vs. Customer Match. Runda II

Czas zbierania danych – to kolejna z różnic między listami remarketingowymi w wyszukiwarce, a Customer Match. W przypadku RLSA maksymalny okres ważności listy remarketingowej wynosi 180 dni. Nawet jeśli ustawisz większy zasięg czasowy, zostanie on automatycznie skrócony do wspomnianych wyżej 180 dni.

Okres ważności nie dotyczy Customer Match, choć w pewnym sensie może. Decydując się na dotarcie do dotychczasowych użytkowników wykorzystując do tego ich adresy e-mail, nie musisz się ograniczać. Możesz skorzystać ze wszystkich zgromadzonych danych, bez względu na to, kiedy do Ciebie dotarły. Powinieneś jednak pamiętać, że okres członkostwa danych e-maili na liście nie może być dłuższy niż 180 dni.

Dlatego też CM jest lepszym wyborem w przypadku, gdy chcesz dotrzeć do „uśpionych” użytkowników, którzy robią zakupy sezonowo, np. w okresie świątecznym. RLSA nastawiony jest na użytkowników, którzy stosunkowo niedawno weszli w interakcje z Twoją witryną.

RLSA vs. Customer Match. Runda III

Listy remarketingowe AdWords dla reklam w wyszukiwarce pozwalają dotrzeć jedynie do dotychczasowych klientów. Warunkiem koniecznym jest, by użytkownik chociaż raz odwiedził Twoją stronę. Customer Match również dociera do dotychczasowych klientów, jednak dzięki opcji Silmilar Audience daje szansę by pozyskać nowych klientów o podobnych zainteresowaniach, co użytkownicy z naszej bazy danych e-maili.

Należy jednak pamiętać, że opcja Silmilar Audience dotyczy jedynie kierowania reklam na sieć YouTube i pocztę Gmail.

RLSA vs. Customer Match. Runda IV

Niezwykle popularne listy remarketingowe bazują na ciasteczkach na komputerach lokalnych, tzw. cookie. Nie zawsze jest to idealne rozwiązanie. Otóż, wedle statystyk, około 15 proc. użytkowników regularnie je usuwa. Customer Match nie dotyczy ten problem, w związku z czym można uznać, że jest to rozwiązanie bardziej stabilne.

RLSA vs. Customer Match. Runda V

W zależności od stopnia zaawansowania osoby tworzącej kampanię remarketingową, listy remarketingowe mogą być mniej lub bardziej precyzyjne. Najogólniejsza lista remarketingowa zawiera wszystkich użytkowników, którzy byli na stronie. Jednak listy te mogą być bardziej precyzyjne, przykładowo:
– osoby, które weszły na formularz kontaktowy, ale go nie wysłały,
– osoby, które dodały produkt do koszyka ale go nie kupiły,
– osoby, które oglądały na stronie produkt/usługę,
– osoby, które odwiedziły konkretną podstronę,
– osoby, które dokonały zakupu/wysłały formularz kontaktowy.

W przypadku Customer Match, wszystkie adresy e-mailowe niejako znajdują się w „jednym worku”. Użytkownicy nie są segregowani, przekaz reklamowy trafia do wszystkich, których adresy e-mailowe znajdą się na liście i są powiązane z kontem Google.

Zwycięzcą jest…

W tym pojedynku wynik może być tylko jeden – remis. Oba rozwiązania, dobrze znane listy remarketingowe AdWords dla reklam w wyszukiwarce oraz niedawny „wypust” Google czyli Customer Match łączy jedno – bazując na gromadzonych danych pozwalają użytkownikowi dotrzeć do osób, które w przeszłości zainteresowały się ofertą. Pewnym jest, że Customer Match to kolejny krok w kierunku lepszego dopasowania reklam do odbiorców. To rozwinięcie tego, co dotychczas oferowały między innymi listy remarketingowe. Rozwiązania te doskonale się uzupełniają i warto samodzielnie je przetestować, by wybrać te skuteczniejsze.

Jeśli nie wiesz którą opcję wybrać, zgłoś się do naszych specjalistów. Przygotują dla Ciebie skuteczną i efektywną reklamę w Google AdWords >>>

Komentarze

Dodaj komentarz

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem