Analiza słów kluczowych. Bądź o krok przed konkurencją

Praktycznie każdego dnia przeszukujemy zasoby Internetu w celu znalezienia interesujących nas zagadnień, towarów czy usług. Robimy to zarówno w życiu prywatnym poszukując nowych butów do biegania lub najbliższego klubu fitness, jak i służbowym, aby znaleźć hotel dla pracowników lub firmę transportową. Po wpisaniu słów, które odpowiadają poszukiwanym przez nas informacjom, w 90% przypadków klikamy tylko w te wyniki, które znajdują się w pierwszej dziesiątce. To właśnie na tych stronach dokonujemy transakcji czy znajdujemy wiadomości, na których nam zależało. W takim przypadku właściciele stron www znajdujących się w top 10 mogą czuć się usatysfakcjonowani, że ich działania związane z marketingiem internetowym są w pełni skuteczne. Taki sukces to zasługa rzetelnej analizy słów kluczowych, ich selekcji, wyboru oraz odpowiedniego pozycjonowania.

Dobór słów kluczowych

Dobór odpowiednich słów kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkach przez użytkowników jest kluczem do efektywnego pozycjonowania strony i wielu innych działań marketingowych. Dlatego powinien być to jeden z pierwszych wykonanych kroków. Jednak skąd mamy wiedzieć jakie frazy będą najlepsze? W tym celu wykorzystuje się analizę słów kluczowych.

Analiza strony internetowej

Audyt SEO strony www pozwala poznać zachowanie użytkowników korzystających z witryny i jest kluczem do prawidłowego doboru słów kluczowych. Uzyskujemy wówczas takie informacje, które mówią o tym co ich najbardziej interesuje, czy strona jest dla nich przejrzysta i co najważniejsze – jakich fraz użyli, aby do niej dotrzeć. Wiele narzędzi analitycznych wykazuje spis słów i fraz użytych do wyszukania naszej strony. Dzięki temu od razu można zidentyfikować najczęściej wykorzystywane słowa oraz odrzucić te bezużyteczne.

Analiza konkurencji

Gdyby nie konkurencja, nie byłoby konieczności pozycjonowania naszej witryny, gdyż tak czy inaczej znajdowałaby się na pierwszym miejscu. Jednak jeżeli już takowa istnieje warto przyjrzeć się jakie słowa są przez nią używane. Najlepiej skupić się na stronach, które znajdują się najwyżej w rankingu, gdyż świadczy to o skuteczności używanych fraz. Wystarczy, że spojrzymy na znacznik title. Słowa w nim użyte mają duże znaczenie dla pozycjonowania danej podstrony.

Bardzo ważne jest, aby być zawsze o krok przed konkurencją. Na horyzoncie każdej branży pojawiają się szanse, które warto wykorzystać zanim zrobią to inni. W sektorze turystycznym taką szansą są chociażby plotki o tym, jak rzekomo słynny włoski producent sportowych samochodów zamierza otworzyć hotel i park rozrywki. Tour operatorzy, którzy zaczną pozycjonowanie (SEO) fraz takich jak „hotel Ferrari”, „park rozrywki Ferrari” itp. mogą później wykorzystać ich wysokie pozycje do sprzedaży wycieczek właśnie do tego miejsca.

Podobnie mogły zachować się sklepy internetowe oferujące sprzęt elektroniczny, które pozycjonowały słowa związane z Play Station 4 na długo przed premierą najnowszej konsoli.

Myśl jak klient

Internauci, nawet myśląc o tym samym produkcie co Ty, mogą użyć innych słów aby go znaleźć. Prowadząc sklep internetowy, w którym sprzedajemy buty wyobraźmy sobie, że jesteśmy klientami. Analiza słów kluczowych zmusi nas by wziąć pod uwagę wszystkie możliwe zapytania. Zacznijmy od tych ogólnych (buty), następnie przejdźmy do bardziej szczegółowych (buty sportowe) a na całych pytaniach kończąc (Jakie są najlepsze buty do biegania?).

planer słów kluczowych

Warto także skonsultować dobór słów kluczowych ze znajomymi. Prowadząc sklep z narzędziami, jako eksperci dokładnie wiemy czym są „trytytki” jednak większości osób nazwa ta nic nie mówi. Ludzie spoza branży podsuną nam proste aczkolwiek skuteczne rozwiązania. Spytajmy co wpisaliby w wyszukiwarce szukając danej informacji. Dlatego chcąc sprzedawać przykładowe trytytki w Internecie najlepiej stosować słownictwo potoczne – opaski zaciskowe.

Określenie trudności słowa

Dobór słów kluczowych pod względem ich trudności jest elementem strategii pozycjonowania i kampanii Google AdWords. Jeżeli świadczymy usługi fotograficzne to najważniejszym słowem kluczowym będzie wówczas słowo „fotografia”. Niestety jest to dopiero punkt wyjścia gdyż takie ogólne słowo nie będzie proste do wypozycjonowania. Wynika to z faktu, że bardzo wiele firm pozycjonuje własną stronę internetową wykorzystując daną frazę. Wystarczy wpisać je w wyszukiwarkę Google, a następnie należy spojrzeć tuż nad pierwszym wskazanym wynikiem. Naszym oczom ukaże się liczba wszystkich odnalezionych stron, które dotyczą tego konkretnego słowa. Po wpisaniu słowa fotografia, Google znajdzie około 87 900 000 wyników.

Istotna jest także liczba średnich miesięcznych wyszukiwań. Wyżej wspomniane słowo ma ich ok. 12 100, z czego wynika, że jest ono trudne do pozycjonowania (zajmie to bardzo dużo czasu a jednocześnie nie mamy żadnej gwarancji, że osiągniemy pozycję w pierwszej dziesiątce). Dużo lepszym pomysłem będzie wzięcie pod uwagę i pozycjonowanie (SEO) się pod hasłem „fotografia artystyczna”, która ma już 1 600 średnich wyszukiwań przez co proces ten będzie znacznie szybszy.

Najlepiej wybrać frazy o różnym stopniu trudności, przykładowo:

Analiza słów kluczowych

Uszczegółowienie słów kluczowych

Bardzo ważne jest określenie głównego słowa dla branży, w której pracujemy. Analiza pozwoli na dobranie wszystkich słów kluczowych odpowiadających naszej działalności. Przykładowo świadcząc usługi elektryczne będzie to słowo „elektryk”. Jednak jest to określenie zbyt ogólne i skupienie się tylko na nim nie jest dobrym pomysłem. Należy zacząć od wybrania całej listy fraz, ogólnych po najbardziej rozbudowane, szczegółowe. W tym przypadku można dobrać frazy „elektronika samochodowa” , „elektryk samochodowy”, „elektryk cennik” czy „dobry elektryk samochodowy” i wiele innych.

Narzędzie planowania słów kluczowych Google AdWords

Posiadając już pewien zbiór słów kluczowych, za pomocą których chcemy pozycjonować naszą stronę można sprawdzić ich prognozowaną skuteczność przy użyciu narzędzia planowania słów kluczowych, który jest dostępny za darmo w Google AdWords. Wpisujemy kilka fraz a planer pokarze nam ich konkurencyjność, średnie miesięczne wyszukiwanie a do tego zaproponuje słowa podobne. Dzięki temu m.in. znajdowane frazy są bardziej precyzyjne, które nie są często wyszukiwane (tzw. złożone słowa kluczowe), a które mogą częściej prowadzić do konwersji.

Narzędzie planowania słów kluczowych to umożliwia również szukanie propozycji fraz do nowej lub istniejącej kampanii. Planer umożliwia między innymi tworzenie list słów kluczowych, ich powielanie czy kierowanie wyników na konkretną lokalizację lub język. Rzetelna analiza słów i trafne ich dobranie to podstawa rozpoczęcia zarówno pozycjonowania jak i kampanii Google AdWords. Wszystkie prowadzone działania są zapisywane, a wgląd do statystyk (dostępne także w Google Analytics) pozwala lepiej wybrać słowa kluczowe do nowej lub istniejącej kampanii, ocenić ewentualną skuteczność tych słów i określić budżet.

Istnieje także wiele innych narzędzi planowania słów kluczowych, które pomogą wybrać te najlepsze. W związku z tym, posłużyć się można również – Majestic SeoAhrefs.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem