Audyt SEO krok po kroku

„Prowadzenie biznesu bez reklamy to jak puszczanie oka do dziewczyny w ciemności. Nikt poza nami nie wie, co robimy” – dr Steuart Henderson Britt

Każdy bez wątpienia zgodzi się z powyższym stwierdzeniem. W dzisiejszych czasach jedną z obowiązkowych form reklamy jest posiadanie strony internetowej a także profilu społecznościowego prowadzonej firmy. Jednak w dobie ogromnej i wszechobecnej konkurencji sama obecność w Internecie to za mało. Stronę internetową należy prowadzić w taki sposób, aby znajdowała się na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce, a dzięki temu będzie widoczna dla naszych potencjalnych klientów. W tym celu niezbędne jest przeprowadzenie audytu SEO.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Na czym polega audyt strony internetowej?

Dzięki wielu dostępnym narzędziom analitycznym, takim jak Google Analytics, otrzymujemy bardzo dużo danych statystycznych zaprezentowanych w przejrzysty i czytelny sposób. Wykorzystujemy je do przeprowadzania audytu strony internetowej.

Naszym oczom ukazują się raporty ułatwiające ocenę tego, jak użytkownicy korzystają z naszej witryny, jakie treści ich najbardziej interesują, jak do niej dotarli i co robić, aby chętniej do niej wracali. Monitoring strony www mogą wykorzystywać zarówno członkowie zarządu, specjaliści ds. marketingu jak i twórcy witryn, gdyż pozwala im on dowiedzieć się między innymi:

– w którym miejscu i dlaczego użytkownicy porzucają witrynę;
– na których stronach użytkownicy spędzają najwięcej czasu;
– z jakich słów kluczowych korzystają, by znaleźć witrynę;
– z jakim segmentem klientów mamy najczęściej do czynienia;
– czy prowadzone przez nas przedsięwzięcia marketingowe są skuteczne czy nie.

Dzięki audytowi strony internetowej możliwa jest także analiza konkurencji. Dowiedzieć możemy się m.in. o tym, jakie działania naszego konkurenta przyniosły u niego zwiększone zainteresowanie.

Audyt strony internetowej jest procesem, który można dokonać poprzez prowadzenie wielu działań. Jednym z nich jest analiza słów kluczowych użytych do pozycjonowania strony www. Aby znaleźć się wśród dziesięciu serwisów wyświetlanych na pierwszej stronie po wpisaniu wybranych słów i fraz należy przejść przez długotrwały proces. By utrzymać efekt ciężkiej pracy konieczne jest systematyczne podążanie za raportami, gdyż Google często zmienia algorytmy związane z wyszukiwaniem, a także trendy wśród słów kluczowych ulegają zmianie. Jest to bardzo użyteczne w przypadku prowadzenia kampanii AdWords, gdyż w kilka minut można zmienić wspomniane słowa kluczowe, treść reklamy jak i wiele innych parametrów. Audyt SEO umożliwia także dokonanie oceny, która wersja strony internetowej jest bardziej użyteczna (web usability) a tym samym bardziej przyjazna odbiorcom.

W przypadku sklepów internetowych badania wskazują, że większość kupujących dodaje produkty do wirtualnego koszyka, po czym opuszcza stronę nie dokonując zakupów. Analiza ścieżki zakupowej pozwala dowiedzieć się, co powoduje takie zachowanie. Połączenie dwóch ostatnich sposobów audytu SEO jest bardzo istotne, gdyż nasza strona może zachowywać się zupełnie inaczej na różnych przeglądarkach. Tak było w przypadku jednego z brytyjskich sklepów internetowych, gdzie użytkownicy korzystający z Internet Explorera przechodząc do podstrony wyboru płatności otrzymywali ostrzeżenie, że dana witryna może być niebezpieczna. Co jest oczywistym, większość porzucała stronę na tym etapie. Jednak po dokonaniu dokładnego audytu strony internetowej, usunięto problem, a przychody firmy znacznie wzrosły.

Facebook pod lupą

Oprócz wspomnianych powyżej przykładów zastosowania audytu SEO, jest to także bardzo użyteczne narzędzie, jeżeli chcemy uzyskać więcej informacji o prowadzonym przez nas profilu na Facebooku. Domyślne statystyki oferowane przez serwis stworzony przez Marka Zuckerberga dostarczają bardzo dużo informacji, którymi można mierzyć zaangażowanie użytkowników czy też dowiedzieć się czegoś na temat demografii naszych fanów i ich zainteresowania publikowanymi przez nas postami. Jednak istnieją pewne ograniczenia. Jeżeli posiadamy na naszym profilu odrębną zakładkę informującą np. o konkursie – nie uzyskamy informacji o tym, ile osób odwiedziło tę podstronę lub co doprowadziło do kliknięcia w zakładkę. Tutaj z pomocą przychodzi Google Analytics. Dzięki temu narzędziu na naszym fanpage’u pojawią się nowe dane statystyczne, które można wykorzystać np. do oceny czy kampanie, które prowadzimy poza Facebookiem w celu powiększenia liczby fanów są skuteczne.

Ile kosztuje audyt SEO?

Ceny nie są z góry określone, gdyż jest to uzależnione od takich czynników jak branża, w jakiej funkcjonuje dana firma czy budowa strony internetowej. Im bardziej złożona jest jej struktura, tym wyższa jest cena audytu. Koszty w dużej mierze zależą także od oczekiwań klienta – jedni będą wymagać przeprowadzenia kompleksowego audytu SEO, inni natomiast zrezygnują z oceny niektórych czynników.

Narzędzia służące do przeprowadzania analizy strony internetowej

Obecnie na rynku istnieje wiele zarówno bezpłatnych jak i płatnych narzędzi, które pomogą nam uzyskać wszystkie interesujące nas informacje. Jak mówi słynne powiedzenie „o gustach się nie dyskutuje” także ciężko stwierdzić, które narzędzie jest najlepsze, gdyż każde z nich oprócz standardowych informacji prezentuje także mniej lub bardziej złożone raporty oparte na oryginalnych, autorskich pomysłach. Dodatkowo narzędzia do analizy strony internetowej można podzielić na ilościowe i jakościowe. Te pierwsze informują nas o tym, do ilu osób dotarła nasza treść lub ile osób porzuciło naszą witrynę po obejrzeniu jedynie strony głównej. Narzędzia jakościowe odpowiadają nam na pytanie dlaczego użytkownicy podejmowali takie a nie inne akcje. Informacje te zbierane są między innymi za pomocą ankiet. Oczywiście najlepszym wyjściem jest stosowanie narzędzi z obu grup, gdyż wtedy będziemy mieli pełen obraz konkretnych sytuacji. Poniżej wymienione zostały jedne z najpopularniejszych programów do przeprowadzania analizy strony internetowej.

Google stworzyło różne, przydatne narzędzia, które w połączeniu prezentują naprawdę wiele informacji, a także pozwalają utrzymywać stronę w dobrej kondycji oraz w zgodności z wymaganiami stawianymi przez Google. Pierwszym z nich jest Google Analytics (GA), które stało się najpopularniejszym narzędziem, z którego w USA korzysta 70% a w Wielkiej Brytanii 80% analityków. Jest to idealne rozwiązane na rozpoczęcie przygody z analityką w firmie. GA jest darmowe a instalacja nie powinna sprawić nikomu większych problemów. Google Webmaster Tools pokazuje stan zaindeksowania oraz błędy witryny. W GWT można znaleźć informacje na temat najpopularniejszych słów kluczowych w treści publikowanej na stronie a także istnieje możliwość zbadania ruchu związanego z wyszukiwaniem chociażby na podstawie linków prowadzących do witryny. Warto także obserwować Google Trends – serwis udostępniający informacje na temat najczęściej kierowanych pytań do wyszukiwarki Google. Istnieje wiele możliwości sortowania tych informacji według takich kryteriów jak kraj, język, zależność od czasu itp. Równie ważne jest wspomniane już wcześniej Google AdWords.

Warto wspomnieć o Alexa Rank. Jest to bezpłatne narzędzie, które dostarcza użytecznych informacji na temat stron internetowych. Wystarczy wpisać adres strony internetowej, o której chcemy uzyskać informację, a po chwili otrzymamy dane dotyczące pozycji strony w rankingu ruchu na stronach tzw. Traffic Rank, ilość odsłon czy dane demograficzne dotyczące osób odwiedzających daną stronę.

Alexa Rank przykład

Analizować samemu czy zlecić firmie?

Przeprowadzenie analizy strony internetowej nie jest procesem skomplikowanym i nie powinien on sprawić najmniejszego problemu nawet początkującemu analitykowi. Jednak warto zlecić to profesjonalistom z kilku podstawowych powodów. Po pierwsze, wyspecjalizowane firmy zajmują się tym na co dzień, dzięki czemu wiedzą na co zwrócić uwagę oraz jak poprawnie odczytywać dane. Znają także sprawdzone rozwiązania radzenia sobie z istniejącymi problemami. Co ważne, firmy analityczne dysponują sprawdzonymi narzędziami, które charakteryzują się dużą skutecznością i prezentują obszerne dane, dzięki czemu analiza strony internetowej przedstawia wszystkie mocne i słabe strony naszej witryny. Ze statystyk, które opisują przeszłość, analitycy mogą wyczytać przyszłość, co przyczyni się do tego, że będziemy zawsze o krok przed głównymi rywalami na rynku. Drugim ważnym powodem, dlaczego przeprowadzenie analityki strony internetowej powinniśmy oddać w ręce ekspertów jest fakt, że nie wszystkie informacje mogą być zrozumiałe i w ten sposób można przeoczyć bardzo istotne słabe strony witryny internetowej.

 

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Marek pisze:

    Świetny wpis. Audyty seo powinny być wykonywane na każdej stronie w miarę regularnie, ponieważ zmieniają się reguły google. Ja osobiście sam robię co jakiś czas korzystając z narzędzi tych które wymieniliście oraz z kilku z listy Sławka http://www.blog.gdaq.pl/2014/07/darmowy-audyt-seo-wykonaj-go-samodzielnie/. Zawsze znajdzie się coś do zmiany czy poprawienia.