E-mail marketing – narzędzie doskonałe?

zalety-email-marketing-grafika

Do skrzynki mailowej przeciętnego użytkownika internetu każdego dnia trafia kilkanaście – kilkadziesiąt maili. Oprócz wiadomości od znajomych, dużą część poczty przychodzącej stanowią mailingi. Dzieje się tak za sprawą e-mail marketingu, który jest jednym z najczęściej wybieranych sposobów promocji marki i sprzedaży. Na czym polega skuteczny e-mail marketing i jakie korzyści niesie wysyłanie maili ofertowych i newsletterów? Odpowiedź na te pytania w poniższym artykule.

Czym jest e-mail marketing?

E-mail marketing to jedna z form marketingu bezpośredniego. Polega ona na wykorzystaniu poczty elektronicznej. To właśnie ona jest środkiem komunikacji na linii nadawca (sprzedawca) – odbiorca (klient). Kiedy kampania e-mail marketingowa jest przygotowana właściwie, może się okazać kluczem do zdobycia lojalnych klientów i wzmocnienia pozycji marki.  Co istotne, e-mail marketing pozwala na budowanie dobrych relacji z klientami, a także ich utrzymanie. Dzięki kampaniom mailowym można także wzbudzić zainteresowanie konkretnym produktem lub usługą. Skuteczny e-mail marketing to również wpływ na wizerunek firmy. #wiemyjak

Jak pokazują różnego rodzaju analizy, e-mail marketing jest jedną z najchętniej wykorzystywanych form marketingu internetowego. Jest to też jedna z najbardziej opłacalnych form promocji firmy. Według danych Direct Markieting Associaton kampanie z wykorzystaniem e-mail marketingu przynoszą zwrot 43 dolarów, za każdego zainwestowanego w ten sposób dolara.

W Polsce przeprowadzone badania statystyczne przez firmę Gemius pokazują, że wśród polskich firm, które promują się w sieci, około 98% wykorzystuje do tego w jakiś sposób skrzynki poczty elektronicznej.  Szacuje się, że w samych Stanach Zjednoczonych na taką formę promocji w tym roku zostanie wydane ok. 2,468 mld dolarów.

Skuteczny e-mail marketing – jakie są jego zalety?

Do największych zalet e-mail marketingu zalicza się przede wszystkim, to o czym już wyżej wspomnieliśmy – wysoki stopień zwrotu z inwestycji. Jednak to nie jedyna zaleta takiej formy promocji firmy.

Przygotowywanie kampanii e-mail marketingowych jest jedną z najprostszych form promocji w sieci. Przy przygotowywaniu treści dla klientów można korzystać z różnorodnych szablonów – zarówno graficznych, jak i tekstowych. Przy ich pomocy można tworzyć zarówno pojedyncze maile, skierowane do konkretnych osób, a także całe kampanie mailingowe.

E-mail marketing pozwala również na bardzo szybkie dotarcie do klienta. Wiadomość, którą chcemy mu przekazać znajduje się u niego w przeciągu kilku sekund od momentu jej wysłania. Pozwala to na błyskawiczne interakcje zarówno z naszej, jak i jego strony. Właśnie dlatego e-mail marketing jest coraz częściej wykorzystywany w kampaniach real time marketingu.

Dodatkowo taka forma promocji firmy jest dobrze mierzalna. To, czy mailing okazał się skuteczny można łatwo sprawdzić przy pomocy specjalnych programów analizujących całą kampanię, jak i każdy pojedynczy mail. Tego rodzaju analizy pozwalają również, w późniejszym czasie lepiej personalizować poszczególne treści mailingu.

Oprócz tego, dla e-mail marketingu nie ma granic geograficznych. Dzięki takiej kampanii równie szybko dostarczymy treści klientowi mieszkającemu w tym samym mieście, a także osobom zamieszkującym drugi koniec świata.

Jakie są formy e-mail marketingu?

W ramach e-mail marketingu wyróżnia się następujące formy:

  • marketing promocyjny;
  • marketing relacyjny (w tym mailing nastawiony na sprzedaż i mailing nastawiony na dialog);
  • wiadomości typu spam.

Warto pamiętać, że pierwsze dwa rodzaje marketingu opierają się na wyrażeniu zgody przez klienta do otrzymywania określony treści – jest to tak zwany permission marketing. W innym przypadku wysyłane wiadomości mogą być uznane za spam.

E-mail marketing a SEO

Można się zastanowić, czy skuteczny e-mail marketing ma coś wspólnego z działaniami SEO. Jak się okazuje, te dwie formy promocji firmy w sieci, choć działają na innych zasadach, mają wiele wspólnych elementów.

Jednym z nich jest w e-mail marketingu temat wiadomości i prehearder (pierwsze zdanie wiadomości wyświetlające się pod tematem), co odpowiada w SEO title i meta tagom. Te elementy odpowiednio sformułowane pomogą zarówno w e-mail marketingu jak i SEO zachęcić użytkownika do zapoznania się z Twoją ofertą i zaangażowania się w treść. To właśnie te pierwsze kilka słów może być znaczące dla pozyskania potencjalnego klienta.

Podobnie jak witryny www, które są widoczne w wyszukiwarce, tak również newslettery mogą być wyświetlane w organicznych wynikach wyszukiwania. Niezbędne w tym celu jest założenie archiwum e-mail – wirtualnej bilbioteki newsletterów, jak również stosowanie zasad SEO podczas tworzenia mailingów. Zawarcie odpowiednich słów kluczowych w tekście oraz nagłówkach i dodawanie tekstów alternatywnych do grafik (tak by roboty Google wiedziały co zawiera grafika bez konieczności jej wyświetlania) – to przykładowe elementy, które możesz kojarzyć z SEO, a które równie dobrze zmaksymalizują efekty kampanii e-mail marketingowych.

Generowanie leadów to także punkt łączący pozycjonowanie SEO i e-mail marketing. Choć powszechnie uważa się, że pozycjonowanie stron i SEO to główne kanały generujące leady, to e-mail marketing jest równie mocno za to odpowiedzialny. Sybskrybenci newsletterów jak i dotychczasowi klienci to najbardziej pewny sposób dotarcia do potencjalnych klientów, odpowiadających Twojej grupie docelowej. Prostym sposobem będącym jednocześnie jedną z podstawowych technik wspierającą działania SEO, jest zawarcie ikon umożliwiających udostępnianie na portalach społecznościowych szerszej społeczności online, treści zawartych w e-mail marketingu. Pamiętaj jednak, że musisz dać swoim odbiorcom mocny powód, aby udostępnili Twoją ofertę.

Powyższe przykłady to tylko część tego, jak można wykorzystywać SEO do wspierania wysiłków w e-mail marketingu i odwrotnie. Są one dowodem na to, że nawet jeśli do tej pory nie stosowałeś e-mail marketingu, to poprzez pozycjonowanie stron www znasz wiele technik, które pomogą Ci skutecznie i efektywnie docierać do odbiorców poprzez e-mail.

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

POZNAJ OFERTĘ NA POZYCJONOWANIE STRON

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Olka pisze:

    Dużo ostatnio czytam na ten temat, fajnie tu podeszliście do tematu i go opracowaliście :D Dzięki za pomoc!

  2. Przemek pisze:

    Dla mnie email marketing jest wciąż bardzo trudną techniką. Przede wszystkim dlatego, że wysyłana przez nas wiadomość musi zmierzyć się z setkami spamowych maili i wciąż mam wrażenie, że niemożliwością jest przebicie się przez nie. Z drugiej strony czytam ciekawe case study z email marketingu i wiem, że komuś się to udaje;)

  3. Kordian pisze:

    Jak dla mnie e mail marketing też już czasy świetności ma za sobą szczególnie jeśli poszukać głębiej w necie danych na ten temat , na blogach, statystykach czy w magazynie online marketing, social media manager. Jednakże , zgodnie z poprzednikiem , spotkałem się z przypadkami e mail marketingu dobrze wykonanego, który docierał do klienta i miał swój wkład w sukces firmy.

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem