Do skrzynki mailowej przeciętnego użytkownika internetu każdego dnia trafia kilkanaście – kilkadziesiąt maili. Oprócz wiadomości od znajomych, dużą część poczty przychodzącej stanowią mailingi. Dzieje się tak za sprawą e-mail marketingu, który jest jednym z najczęściej wybieranych sposobów promocji marki i sprzedaży. Na czym polega skuteczny e-mail marketing i jakie korzyści niesie wysyłanie maili ofertowych i newsletterów? Odpowiedź na te pytania w poniższym artykule.
Czym jest e-mail marketing?
E-mail marketing to jedna z form marketingu bezpośredniego. Polega ona na wykorzystaniu poczty elektronicznej. To właśnie ona jest środkiem komunikacji na linii nadawca (sprzedawca) – odbiorca (klient). Kiedy kampania e-mail marketingowa jest przygotowana właściwie, może się okazać kluczem do zdobycia lojalnych klientów i wzmocnienia pozycji marki. Co istotne, e-mail marketing pozwala na budowanie dobrych relacji z klientami, a także ich utrzymanie. Dzięki kampaniom mailowym można także wzbudzić zainteresowanie konkretnym produktem lub usługą. Skuteczny e-mail marketing to również wpływ na wizerunek firmy. #wiemyjak
Jak pokazują różnego rodzaju analizy, e-mail marketing jest jedną z najchętniej wykorzystywanych form marketingu internetowego. Jest to też jedna z najbardziej opłacalnych form promocji firmy. Według danych Direct Markieting Associaton kampanie z wykorzystaniem e-mail marketingu przynoszą zwrot 43 dolarów, za każdego zainwestowanego w ten sposób dolara.
W Polsce przeprowadzone badania statystyczne przez firmę Gemius pokazują, że wśród polskich firm, które promują się w sieci, około 98% wykorzystuje do tego w jakiś sposób skrzynki poczty elektronicznej. Szacuje się, że w samych Stanach Zjednoczonych na taką formę promocji w tym roku zostanie wydane ok. 2,468 mld dolarów.
Skuteczny e-mail marketing – jakie są jego zalety?
Do największych zalet e-mail marketingu zalicza się przede wszystkim, to o czym już wyżej wspomnieliśmy – wysoki stopień zwrotu z inwestycji. Jednak to nie jedyna zaleta takiej formy promocji firmy.
Przygotowywanie kampanii e-mail marketingowych jest jedną z najprostszych form promocji w sieci. Przy przygotowywaniu treści dla klientów można korzystać z różnorodnych szablonów – zarówno graficznych, jak i tekstowych. Przy ich pomocy można tworzyć zarówno pojedyncze maile, skierowane do konkretnych osób, a także całe kampanie mailingowe.
E-mail marketing pozwala również na bardzo szybkie dotarcie do klienta. Wiadomość, którą chcemy mu przekazać znajduje się u niego w przeciągu kilku sekund od momentu jej wysłania. Pozwala to na błyskawiczne interakcje zarówno z naszej, jak i jego strony. Właśnie dlatego e-mail marketing jest coraz częściej wykorzystywany w kampaniach real time marketingu.
Dodatkowo taka forma promocji firmy jest dobrze mierzalna. To, czy mailing okazał się skuteczny można łatwo sprawdzić przy pomocy specjalnych programów analizujących całą kampanię, jak i każdy pojedynczy mail. Tego rodzaju analizy pozwalają również, w późniejszym czasie lepiej personalizować poszczególne treści mailingu.
Oprócz tego, dla e-mail marketingu nie ma granic geograficznych. Dzięki takiej kampanii równie szybko dostarczymy treści klientowi mieszkającemu w tym samym mieście, a także osobom zamieszkującym drugi koniec świata.
Jakie są formy e-mail marketingu?
W ramach e-mail marketingu wyróżnia się następujące formy:
- marketing promocyjny;
- marketing relacyjny (w tym mailing nastawiony na sprzedaż i mailing nastawiony na dialog);
- wiadomości typu spam.
Warto pamiętać, że pierwsze dwa rodzaje marketingu opierają się na wyrażeniu zgody przez klienta do otrzymywania określony treści – jest to tak zwany permission marketing. W innym przypadku wysyłane wiadomości mogą być uznane za spam.
E-mail marketing a SEO
Można się zastanowić, czy skuteczny e-mail marketing ma coś wspólnego z działaniami SEO. Jak się okazuje, te dwie formy promocji firmy w sieci, choć działają na innych zasadach, mają wiele wspólnych elementów.
Jednym z nich jest w e-mail marketingu temat wiadomości i prehearder (pierwsze zdanie wiadomości wyświetlające się pod tematem), co odpowiada w SEO title i meta tagom. Te elementy odpowiednio sformułowane pomogą zarówno w e-mail marketingu jak i SEO zachęcić użytkownika do zapoznania się z Twoją ofertą i zaangażowania się w treść. To właśnie te pierwsze kilka słów może być znaczące dla pozyskania potencjalnego klienta.
Podobnie jak witryny www, które są widoczne w wyszukiwarce, tak również newslettery mogą być wyświetlane w organicznych wynikach wyszukiwania. Niezbędne w tym celu jest założenie archiwum e-mail – wirtualnej bilbioteki newsletterów, jak również stosowanie zasad SEO podczas tworzenia mailingów. Zawarcie odpowiednich słów kluczowych w tekście oraz nagłówkach i dodawanie tekstów alternatywnych do grafik (tak by roboty Google wiedziały co zawiera grafika bez konieczności jej wyświetlania) – to przykładowe elementy, które możesz kojarzyć z SEO, a które równie dobrze zmaksymalizują efekty kampanii e-mail marketingowych.
Generowanie leadów to także punkt łączący pozycjonowanie SEO i e-mail marketing. Choć powszechnie uważa się, że pozycjonowanie stron i SEO to główne kanały generujące leady, to e-mail marketing jest równie mocno za to odpowiedzialny. Sybskrybenci newsletterów jak i dotychczasowi klienci to najbardziej pewny sposób dotarcia do potencjalnych klientów, odpowiadających Twojej grupie docelowej. Prostym sposobem będącym jednocześnie jedną z podstawowych technik wspierającą działania SEO, jest zawarcie ikon umożliwiających udostępnianie na portalach społecznościowych szerszej społeczności online, treści zawartych w e-mail marketingu. Pamiętaj jednak, że musisz dać swoim odbiorcom mocny powód, aby udostępnili Twoją ofertę.
Powyższe przykłady to tylko część tego, jak można wykorzystywać SEO do wspierania wysiłków w e-mail marketingu i odwrotnie. Są one dowodem na to, że nawet jeśli do tej pory nie stosowałeś e-mail marketingu, to poprzez pozycjonowanie stron www znasz wiele technik, które pomogą Ci skutecznie i efektywnie docierać do odbiorców poprzez e-mail.
#wiemyjak POZYCJONOWAĆ Twoją stronę
POZNAJ OFERTĘ NA POZYCJONOWANIE STRON
Jak dla mnie e mail marketing też już czasy świetności ma za sobą szczególnie jeśli poszukać głębiej w necie danych na ten temat , na blogach, statystykach czy w magazynie online marketing, social media manager. Jednakże , zgodnie z poprzednikiem , spotkałem się z przypadkami e mail marketingu dobrze wykonanego, który docierał do klienta i miał swój wkład w sukces firmy.
Dla mnie email marketing jest wciąż bardzo trudną techniką. Przede wszystkim dlatego, że wysyłana przez nas wiadomość musi zmierzyć się z setkami spamowych maili i wciąż mam wrażenie, że niemożliwością jest przebicie się przez nie. Z drugiej strony czytam ciekawe case study z email marketingu i wiem, że komuś się to udaje;)
Dużo ostatnio czytam na ten temat, fajnie tu podeszliście do tematu i go opracowaliście :D Dzięki za pomoc!