SEO Analiza, czyli co mogło spowodować spadek pozycji w Google?

Spadek pozycji w Google – te słowa spędzają sen z powiek każdemu właścicielowi sklepu internetowego, bloga czy początkującego portalu internetowego. Jest to o tyle zła informacja, że zapowiada kolejne, bardziej intensywne działania, w celu wypromowania witryny na nowo. Oczywiście, najlepiej by tego rodzaju działania poprzedziła odpowiednia SEO analiza, dzięki której będzie można sprawdzić, co dokładnie spowodowało spadek pozycji w Google, a także jakie działania mogą poprawić ten wynik. 

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

seo analiza jak nie spasc w wynikach google
Jak nie spaść w wynikach wyszukiwarki Google – grafika

Dlaczego następuje spadek pozycji w Google?

Przyczyn takiej sytuacji może być wiele, a na dodatek są bardzo zróżnicowane. Naprawa niektórych zajmie chwilę, z innymi będziemy musieli się mocno namęczyć. Ważne jednak aby dowiedzieć się, która opcja pasuje do naszego przypadku, żeby móc w rzetelny sposób temu zaradzić.

  • Wprowadzenia zmian w strukturach wewnętrznych linków – (np. zmiany nazw kategorii na blogu czy w sklepie internetowym, zmiany nazw podstron) – takie działanie przeprowadzone przez niedoświadczone osoby może spowodować, że strony i podstrony, na które było zlecone pozycjonowanie, nie będą widoczne dla wyszukiwarki. Nie odbędzie się tzw. crawling, a wyszukiwarka nie wyświetli pozycji w wynikach. Prawdopodobne jest także, że wywoła to zaburzenia w działaniu strony.
  • Udostępnienie strony pod nową domeną – tutaj problem może wiązać się ze złym przekierowaniem w obrębie strony. W celu prawidłowego działania musi ona być przekierowana. Można to zrobić przy pomocy przekierowania 301. Jeżeli to rozwiązanie nie zostanie zastosowane, może się okazać, że pojawi się kilka stron o tej samej treści, co wyszukiwarka będzie traktowała jako duplicate content i przez to może spać nasza pozycja w rankingu.
  • Duplikowanie treści – wyżej wspominany duplicate content dotyczy nie tylko treści w obrębie jednej witryny. Cały czas można spotkać się z kopiowaniem treści z innych stron. Powszechną praktyką jest powtarzanie się opisów produktów w sklepach internetowych. Takie działanie naraża stronę nie tylko na spadek pozycji, ale i inne nieprzyjemności. O wiele lepiej jest zainwestować w dobrze przygotowane, również pod kątem SEO opisy i treści, które wspomogą pozycjonowanie strony, ale także wpłyną na to, jak klienci ją odbierają.
  • Nadmierna optymalizacja strony internetowej – warto przypomnieć, że wypisywanie na siłę słów kluczowych negatywnie wpływa na naszą pozycję w wyszukiwarce. Należy zadbać, aby wymieniane frazy były związane z ogólnym tematem całego tekstu i miały naturalny wydźwięk. A pisanie tekstów pod SEO miało miejsce z zachowaniem podstawowych zasad.

Spadek pozycji w Google – jak zareagować?

Analiza pozycji w Google to niezwykle ważne działanie, które pozwala Ci na stałe kontrolowanie na jakim obecnie miejscu w wynikach wyszukiwania pojawia się Twoja domena. Nie należy więc go lekceważyć, a wszystkie niepokojące zmiany warto wnikliwie przeanalizować. Jeśli zauważyłeś, że Twoja strona internetowa traci pozycje, warto dokładnie przyjrzeć się danym z narzędzi analitycznych. Skup się na wynikach, które prezentują zjawiska takie jak np. spadek pozycji na konkretne słowa kluczowe, spadek ruchu czy spadek widoczności w Google. W wyciągnięciu wniosków i podjęciu odpowiednich działań pomoże Ci przeprowadzenie wnikliwej seo analizy.

Seo analiza – dlaczego warto ją przeprowadzić?

Seo analiza to pierwsza czynność, którą należy podjąć w czasie, kiedy okazuje się, że nasza strona bardzo szybko straciła wysoką pozycję w Google. Jak się okazuje, często zdarzają się spadki nawet o kilkaset pozycji w dół. Dobrze przeprowadzona SEO analiza pozwoli w miarę szybko określić problem, a także da narzędzia do jego rozwiązania. Do podstawowych działań, które mają pomóc w uzyskaniu wysokiej pozycji strony, w zależności od problemu, należą przede wszystkim:

  • odpowiednie przekierowania – pozwalają na przekierowanie adresu strony i uniknięcie duplikowania się treści. Takie działania umożliwiają także osobom zainteresowanym naszą ofertą, jej szybkie odnalezienie, w razie, gdyby adres główny lub adresy poszczególnych podstron zostały zmienione.
  • linkowanie wewnętrzne – w przypadku, gdy do zmiany pozycji przyczyniły się zmiany w linkach wewnętrznych, warto spróbować przywrócić ich poprzednią strukturę, która pozwalała na wysoką pozycję w wyszukiwarce.
  • optymalizacja strony – teksty i grafiki umieszczone na stronie powinny być odpowiednio zoptymalizowane. To zadanie warto zlecić specjaliście, który przeprowadzi audyt strony i określi, co dokładnie wymaga zmian. Niekiedy wystarczy dopracowanie tekstów, innym razem konieczne okazać się może wprowadzenie gruntownych zmian nie tylko w treści, ale i w szacie graficznej całej witryny. Dbałość o te szczegóły wpłynie pozytywnie zarówno na pozycjonowanie, jak i również na opinię użytkowników, którzy docenią ciężką pracę nad zawartością strony.
  • wartościowy content – nie od dziś wiadomo, że działania SEO są wrażliwe na jakość treści. Jeśli opisy Twoich produktów lub informacje umieszczone na stronie ofertowej, odbiegają atrakcyjnością od Twojej konkurencji, ciężko będzie Ci utrzymać odpowiednią pozycję i zwiększać ruch na Twojej stronie internetowej. Warto więc zadbać o to, by Twój content wyróżniał się na tle innych firm działających w tej samej branży, tym samym przyciągając do Ciebie użytkowników. Nie ograniczaj się i postaw na kreatywność.
  • regularne audyty – należy systematycznie upewniać się, czy strona prawidłowo funkcjonuje. Jednym z elementów, o którym łatwo zapomnieć, są backlinki. Może się okazać, że zostały utracone te bardzo wartościowe, przez co podupadła także jakość naszej witryny. Warto wtedy zorientować się skąd dokładnie pochodziły linki, dlaczego je straciliśmy i czy jest szansa na ich odzyskanie.

Co jeszcze mogło sprawić, że strona spadła w Google?

Gdy zauważyłeś spadek pozycji w Google, warto sprawdzić, czy na stronę nie została nałożona kara przez Google (ban lub filtr). Zazwyczaj jest to spowodowane stosowaniem niedozwolonych technik pozycjonowanie. Ale być może ktoś z konkurencji postanowił postąpić nieetycznie i zaszkodził Twojej stronie. Możliwe przyczyny spadku to:

  • aktualizacje Google – Google nieustannie rozwija się i zmienia, aby dostarczyć swoim użytkownikom jak najlepszych doświadczeń. W związku z tym wprowadza aktualizacje, które mogą tymczasowo, ale również i trawle wpłynąć na wyniki wyszukiwań. Warto śledzić, czy spadek pozycji w Google występował jedynie ze względu na tak zwany “Google dance”, czy też zainicjowane w procesie innowacji zmiany, na stałe zdegradowały miejsce naszej witryny w rankingu.
  • konkurencja – zawsze warto śledzić konkurencje i jej poczynania, szczególnie w przypadku kiedy pozycja danej strony została przez nich zdominowana. Być może mają lepiej dopracowane słowa kluczowe, ciekawszą szatę graficzną, a może poruszają w swoich tekstach bardziej intrygujące tematy. Jeśli kontrolowanie poczynań konkurencji, a następnie ich analiza sprawiają Ci kłopot, lub zwyczajnie nie masz na to czasu, warto zgłosić się do profesjonalistów. Z ich pomocą dowiesz się, co zrobić, aby podnieść pozycję swojej strony w rankingach.
  • cloaking – możliwe jest również, że w związku z działaniami hakerskimi, dana strona została poddana tzw. cloakingowi. W tym przypadku treści, które są widoczne dla użytkownika, rozmijają się z tymi pokazywanymi wyszukiwarce. Google widzi to jako działania black hat SEO i nałoży na stronę filtr lub ban, powodującą spadek pozycji w Google.
  • sprawność strony – to, z jaką prędkością ładuje się strona oraz czy w ogóle działa, ma bardzo duże znaczenie. Użytkownik, który długo czeka, czasem z zerowym rezultatem, na wyświetlenie oczekiwanych treści, może porzucić domenę i zwiększyć tym samym współczynnik odrzuceń. Ma to oczywiście negatywny wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Należy zadbać o optymalizację witryny w celu przyspieszenia jej działania, ale również regularnie sprawdzać, czy dokonano opłaty za domenę oraz, czy właściciel serwera, z jakiego się korzysta, dba o dostarczaną usługę. Nie zaszkodzi także zatroszczyć się o stworzenie sprawnej wersji mobilnej, która ułatwi odnalezienie i poruszanie się po witrynie osobom używającym smartfona czy tabletu.
  • sezonowość – warto pamiętać, że zainteresowania użytkowników zmieniają się w zależności od pory roku, aktualnych trendów, czy tego, co obecnie dzieje się na świecie. Przykładowo, latem większe zainteresowanie zyskują stroje kąpielowe, a zimą świąteczne swetry, czy rękawiczki. Dokonując analizy pozycji Google i sprawdzając liczbę odwiedzin, czy ruch na stronie, należy pamiętać o sezonowości biznesów i zmieniających się preferencjach użytkowników ze względu na dany miesiąc.

    Na którym miejscu jest moja strona w Google?

    Aby nie musieć w panice zadawać sobie tego pytania, najlepiej zadbać, żeby SEO analiza przeprowadzona została przez wyszkolony do tego zespół. Dzięki temu sprawniej zostaną znalezione przyczyny spadku pozycji w Google, ale również rozwiązania tego problemu. Zaoszczędzi to czas, pieniądze i nerwy właścicielom domeny, a jej użytkownikom zapewni najlepsze możliwe doświadczenia.

    #wiemyjak wykonać SEO analizę dla Ciebie

    Przejdź do komentarzy
    Ocena artykułu:
    3.6/5 (9)

    Komentarze

    Dodaj komentarz

    1. Mariusz pisze:

      Dobrze, że analiza seo została wspomniana w powyższym artykule. Odpowiednio przeprowadzona, przynosi naprawdę wiele informacji i wniosków, które następnie można wykorzystać w celu odbudowania swojej pozycji. Świetny artykuł!

    2. Dominika pisze:

      Spadek pozycji w Google to trudny temat, który niejednokrotnie spędził mi sen z powiek. Najważniejsza jest analiza błędów i szybka reakcja – czas w tym wypadku zawsze działa na niekorzyść.

    3. Adaś pisze:

      Moja witryna mimo poprawności spada, jest szybsza niż konkurencja i nic.

    4. Aneta Boritzka pisze:

      Dziękuje za kolejny wartościowy artykuł. Szkoda, że wcześniej nie poznałam tej stronki. Dzisiejszy wieczór spędzam tutaj jak na czytaniu – naprawdę wciągającej książki :)

    5. Nataly pisze:

      Dzień dobry.

      Ciekawy post.

      Wydaje mi się, że spadków w wynikach Google może być wiele i aby się dowiedzieć co tak naprawdę spowodowało spadek w SERPA’ch należy zrobić analizę strony. Jednak wydaje mi się, że jeśli będziemy grać „fair” z Google (czyt. nie spamować i nie zdobywać słabych wartościowo linków), nie powinniśmy mieć problemów z większymi spadkami w wynikasz wyszukiwania.
      Pozdrawiam

    6. Michał Leszek pisze:

      Sądzę, że seo analizę warto przeprowadzać nie tylko gdy coś złego stało się z witryną, ale również wtedy gdy osiągamy szczególnie wysokie wyniki. Wtedy można zaobserwować co przyczyniło się do pozytywnych zmian i wzmocnić te działania.

    TAK

    Zostaw kontakt, oddzwonimy

    Abonament to stagnacja. Aktywny Model Rozliczeń SEO/ADS potęguje efektywność. Podczas 15-minutowej rozmowy dowiesz się wszystkiego.
    Imię i Nazwisko
    E-mail*
    Numer telefonu*
    Adres strony internetowej*
    Treść wiadomości
    TAK
    Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

    Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

    Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

    Dziękujemy!

     

    Co dalej?

    1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
    2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
    3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

    KLAUZULA INFORMACYJNA

    Informujemy, że:

    1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Siechnicach, zarejestrowana pod adresem ul. Jana Pawła II 12, 55-011 Siechnice, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
    2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
    3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
    4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
    5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
    6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
    7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
    8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
    9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
    10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
    11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

    Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

    Rozumiem