Jak przywróciliśmy widoczność dla czaszegarkow.pl i zdobyliśmy nominację European Search Awards?

CEL DZIAŁAŃ: Głównym celem działań było odzyskanie ruchu sprzed spadku widoczności. Przed samym spadkiem uzyskiwaliśmy około 1400/1500 kliknięć z wyszukiwarki. Według danych z Ahrefs serwis był widoczny na około 1550 fraz kluczowych w TOP3. Po spadku, według Ahrefs, widoczność w TOP3 wyniosła 270 słów kluczowych, a ruch spadł do około 300 kliknięć z wyszukiwarki Google. Naszym zadaniem było przywrócenie widoczności i ruchu przynajmniej do tego samego poziomu, który mieliśmy przed spadkiem.

Przywrócenie widoczności do poziomu 2000 fraz w TOP3

O naszym kliencie

Czas Zegarków należy do szwedzkiego Scandinavian Luxury Group — jednego z największych w Europie internetowych sprzedawców ekskluzywnych oraz markowych zegarków. Celem ich działalności jako e-commerce jest połączenie bezpiecznych zakupów, niskich cen, szerokiego asortymentu oraz szybkiej obsługi klienta. Od powstania w 2006 roku dostarczyli dzięki zakupom online już ponad 45.000 zegarków.

Strategia

Nasza strategia koncentrowała się głównie na znalezieniu przyczyn spadku. Było to utrudnione również ze względu na fakt, że nie cały serwis zanotował spadek. Niektóre adresy URL odnotowały nawet wzrosty (mimo spadku prawie całego serwisu).

W takich sytuacjach działamy w trzech obszarach:
1. Content Specialist weryfikuje treść na stronie oraz jej indeksację.
2. SEO Off-site Specialist weryfikuje spadki ważnych linków, przekierowania, duże przyrosty linków z kategorii SPAM.
3. Technical SEO Specialist weryfikuje wszystkie szczegóły techniczne, które mogły mieć wpływ na spadki.

Opis działań

Po przeprowadzeniu analiz uzyskaliśmy następujące informacje:

  • Analiza treści wykazała, że ​​wszystko jest w porządku. Nie ma problemu z indeksacją, treści się nie zmieniły, a w sieci nie pojawiły się żadne niebezpieczne duplikacje treści.
  • Analiza off-site nie wykazała żadnych nieprawidłowości. Linki były odpowiednie, żadnych linków SPAM, żadnych innych niepokojących sygnałów.
  • Analiza techniczna – najbardziej obszerna, nie wykazała duplikacji, kanibalizacji, problemów z crawlowaniem serwisu czy indeksowaniem witryny, żadnych wirusów ani problemów z kanonizacją.

Mieliśmy wrażenie, że coś umyka naszej uwadze. W celu pozyskania informacji spotkaliśmy się z naszym klientem i zapytaliśmy o podobne sytuacje w przeszłości. Naszą uwagę zwrócono na sytuację z maja 2018 roku. I wtedy zauważyliśmy to w Google Search Console:

wyniki google search console

Nasza intuicja podpowiedziała nam, że zaistniała sytuacja będzie dotyczyła serwera. Problem występował przy bardzo dużych przeciążeniach serwera, które trudno byłoby wywołać ręcznie.

Zaczęliśmy robić mocne testy przeciążeniowe. Okazało się, że gdy serwer był przeciążony z jednego adresu IP, to domena robiła przekierowanie 301 na stronę weryfikacyjną captcha-czas-zegarkow.pl (nazwa przypadkowa) i po dodatkowej weryfikacji użytkownik wracał na stronę czaszegarkow.pl przyciskiem (czego GoogleBot nie był w stanie zrobić).

Po wdrożeniu mocniejszego serwera problem został rozwiązany.

Dzięki temu dowiedzieliśmy się, że podczas aktualizacji, Google przy niektórych serwisach mocno podnosi crawl budget oraz przelicza wszystkie wartości. Po zweryfikowaniu całej sytuacji i naprawieniu błędu w końcu uzyskaliśmy bardziej szczegółowe dane. Okazało się wtedy, że gdy GoogleBot otrzymywał kilkanaście zwrotów 301 pod rząd, to poprzestawał na tym i nie crawlował adresów URL ze swojej kolejki.

Wyniki

Efektem naszych działań było nie tylko odzyskanie widoczności i wzrost ruchu, ale także ich zwiększenie. Widoczność w TOP3 według Ahrefs urosła do około 2000 słów kluczowych. A liczba kliknięć z wyników wyszukiwania wzrosła do ponad 2000 dziennie.

wyniki widoczności dla czaszegarkow - eactive

Przedstawiony case dotyczył nietypowego problemu, w którym nawet wykonanie analiz z wykorzystaniem prawie wszystkich możliwych narzędzi nie pomogło. Dodatkowo nie mieliśmy dostępu do serwera, a jednak dzięki wyczuciu i połączeniu faktów znaleźliśmy przyczynę spadku ruchu i widoczności.

Nominacja European Search Awards

Opisaną wyżej kampanię: EACTIVE #wiemyjak & Czas zegarkow — An unusual error caused a 90% drop in SEO zgłosiliśmy do European Search Awards 2021. Nasze działania zostały docenione i to case study znalazło się wśród finalistów w kategorii The Best Use of Data (SEO). O zdobytej nominacji informowaliśmy również w naszej sekcji Z życia, we wpisie: EACTIVE finalistą European Search Awards 2021

Sprawdź, jak możemy zwiększyć widoczność Twojej strony!

Zapoznaj się z naszą Ofertą Pozycjonowania Stron.

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.9/5 (8)

Komentarze

Dodaj komentarz