Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej w marketingu?

Rozmowa kwalifikacyjna to stały element każdej rekrutacji, jednak budzący bardzo często największy stres. Całkowicie niepotrzebnie! Do tego typu rozmów można się odpowiednio przygotować, tak aby być na niej spokojnym, opanowanym i jak najlepiej wypaść.

Poniżej przedstawimy Wam kilka rad, jak dobrze zaprezentować się podczas rozmowy rekrutacyjnej do działu marketingu! #wiemyjak

rozmowa-kwalifikacyjna-do-dzialu-marketingu

Jak wygląda rozmowa rekrutacyjna?

Niezależnie od branży, rozmowa o pracę ma bardzo często podobny schemat. Rekruter bardzo często zaczyna od kilku pytań rozluźniających, następnie zadaje pytania do Twojego CV, szczególnie interesuje go Twoje doświadczeniezakres obowiązków na poprzednich stanowiskach. Możesz spodziewać się również pytań m.in. o Twoje plany rozwoju, odbyte szkolenia/kursy, wykształcenie, sposoby motywacji, umiejętność pracy zespołowej, reagowanie na krytykę, dodatkowe aktywności np. wolontariaty, działałność non-profit czy o Twoje mocne i słabe strony. Oczywiście nie zabraknie także najważniejszych, z formalnego punktu widzenia, pytań czyli tych odnośnie rodzaju umowy, wymiaru godzin oraz oczywiście wynagrodzenia. To ostatnie pytanie często budzi największy stres, a jest to przecież ważny aspekt zatrudnienia.

Rada: Nie bój się mówić otwarcie o oczekiwaniach finansowych, ale przed rozmową zapoznaj się z ofertą firmy i sprawdź jakie wynagrodzenie proponują na stanowisko na które aplikujesz. Rozeznaj się również jaką wysokość pensji proponują firmy na danym rynku osobom z Twoimi kwalifikacjami.

Jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej?

Każda rozmowa rekrutacyjna jest inna i nie można przewidzieć w 100% jej przebiegu. Można natomiast dobrze się do niej przygotować, tak aby żadne pytanie nas nie zaskoczyło!

To warto zrobić przed rozmową:

  • Poczytaj o firmie do której aplikujesz. Warto znać podstawowe informacje o Twoim potencjalnym miejscu pracy. Nie musisz znać całej historii, ale powinieneś wiedzieć czym się zajmuje :)
  • Zapoznać się dokładnie z ogłoszeniem o pracę. Zwróć uwagę szczególnie na zakres obowiązków na danym stanowisku i oferowany wymiar godzin.
  • Przygotuj sobie listę Twoich cech i umiejętności, które pomogą Ci na danym stanowisku. Pomoże Ci to uporządkować swoje mocne strony i jak najlepiej przekonać rekrutera, że idealnie odnajdziesz się w tej konkretnie pracy.
  • Przypomnij sobie jakie są Twoje największa osiągnięcia zawodowe/prywatne. Zastanów się co zrobiłeś, w jaki sposób oraz jaki był tego efekt.
  • Zapoznaj się z najnowszymi informacjami i trendami w branży. Jeśli aplikujesz na stanowisko związane z marketingiem warto sprawdzić co obecnie “dzieje się” w branży.
  • Poczytaj o programach/platformach/narzędziach na których będziesz pracować. Jeśli nie znasz danej strony czy aplikacji, która będzie używana na danym stanowisku na który aplikujesz, dowiedz się o niej podstawowych informacji. Nie każdy musi być mistrzem np. Instagrama czy Google Analytics, ale warto wiedzieć do czego służą. Na pewno tym zaplusujesz!

To warto zrobić na rozmowie:

  • Bądź szczery! Nie bój się mówić wprost o swoich oczekiwaniach i wymaganiach związanych z przyszłą pracą.
  • Pokazuj swoje mocne strony. Nie traktuj mówienia pozytywnie o swoich cechach i osiągnięciach jako formy przechwalania. Chcesz wypaść jak najlepiej więc musisz pokazać swoje plusy!
  • Wybierz odpowiedni strój. Nie jest wymagany całkowicie formalny strój, ale warto ubrać się elegancko. Ty będziesz czuł się pewnie, a dla rekrutera to pierwszy sygnał, że podchodzisz poważnie do spotkania.
  • Dokładnie opisz swoje doświadczenie. Twoje kwalifikacje są ważnym czynnikiem i warto zaprezentować je ze szczegółami.
  • Wspomnij o szkoleniach, kursach czy konferencjach, w których brałeś udział. Świadczy to nie tylko o tym, że posiadasz dodatkową wiedzę, ale także, że ważny jest dla Ciebie samorozwój.
  • Nikt nie ma wiedzy na każdy temat. Nie bój się przyznać, że nie znasz jakiegoś narzędzia, albo nie potrafisz danej czynności, która będzie w Twoim zakresie obowiązków. Ważne, że masz motywację do nauki i chce się rozwijać, ale tak jak pisaliśmy wyżej, poczytaj o programach/platformach/narzędziach na których będziesz pracować.

Rozmowa rekrutacyjna do działu marketingu

Rozmowa rekrutacyjna do działu marketingu nie różni się znacząco od innych rozmów, ale sama branża kładzie przed kandydatem dodatkowe wymagania. Jest bardzo szeroka i rozległa, ale również rozwijająca się niesamowicie dynamicznie. Marketing dzieli się na wiele rodzajów m.in. internetowy, ambient, mobilny, sensoryczny, szeptany, sportowy czy polityczny. W tym artykule skupimy się na marketingu internetowym.

Marketing internetowy to gałąź marketingu, która (jak sama nazwa mówi) jako medium wykorzystuje Internet. Służy on do przesłania informacji marketingowej w celu pozyskania klientów. Kładzie duży nacisk na tworzenie i utrwalanie więzi na linii odbiorca – marka. Składają się na niego działania internetowe, które mają na celu opracowanie odpowiedniej strategii dla wprowadzenia produktu. Działania w marketingu internetowym mają na celu zwiększenie widoczności firmy w internecie.

Więcej o samym marketingu internetowym dowiesz się z naszego artykułu!

Na działania marketingu internetowego składa się m.in.:

  • SEO i pozycjonowanie stron www,
  • reklamy Google Ads,
  • remarketing,
  • video marketing,
  • mailing,
  • content marketing,
  • profile w serwisach społecznościowych (social media).

Warto przed rozmową rekrutacyjną mieć świadomość czym jest sam marketing internetowy, co się na niego składa oraz jakie działania wykonują konkretni specjaliści. Znajomość branży pokazuje Cię zawsze w pozytywnym świetle. Działań w branży marketingu internetowego jest wiele. Każdym tym zadaniem zajmuje się w firmach konkretny dział. Na stanowisko w każdym z tych działów potrzebne są konkretne umiejętności i kwalifikacje. Wiedząc wcześniej, jakie dokładnie informacje powinieneś posiadać, łatwiej będzie Ci przygotować się do takiej rozmowy lub poszerzać swoją wiedzę, jeśli myślisz o pracy na danym stanowisku. Właśnie dlatego, przedstawiamy kilka podstawowych obszarów związanych bezpośrednio z marketingiem internetowym wraz z wymaganiami i radami odnośnie pracy w nich.

Obszary w marketingu internetowym:

SEO

SEO (Search Engine Optimization) to innymi słowy optymalizacja stron internetowych. SEO dzielimy na dwie główne części: SEO on-site czyli umieszczanie w odpowiednich miejscach na stronach konkretnych i wartościowych, pod względem optymalizacji i słów kluczowych treści oraz kontrolę tego, co na danej stronie dzieje się potem, a także SEO off-site czyli wszystkie działania, które odbywają się poza daną stroną m.in. pozyskiwanie i budowanie odpowiednich linków czy przeprowadzanie audytów pod kątem link buildingu.
Stosowane narzędzia:
SEO on-site: Google Search Console, Senuto, Google PageSpeed Insights, Majestic, ScreamingFrog
SEO off-site: Brand24, SurferSEO, ScrapeBox, Clusteric Search Auditor, Link Research Tools
*Podczas rekrutacji na stanowisko związane z SEO możesz spodziewać się zadania rekrutacyjnego jako jednego z etapów rekrutacji, które sprawdzi Twoją praktyczną wiedzę z tego obszaru.

PPC

PPC (Pay Per Click) to nic innego, jak kampanie bannerów lub płatnych linków, które wyświetlają się w wyszukiwarkach internetowych po wpisaniu określonych fraz. System reklam PPC to m.in. Google Ads czy Facebook Ads.
Stosowane narzędzia: Google Ads, Google Analitycs, Google Tag Manager, Facobook Ads
*Podczas rekrutacji na stanowisko w dziale PPC, najprawdopodobniej podczas jednego z etapów rekrutacji otrzymasz zadanie do wykonania. Możesz spodziewać się, że zostaniesz poproszony np. o przeanalizowanie działającej już kampanii reklamowej, analizę danych wrażliwych istniejącej już kampanii lub stworzenie struktury nowej kampanii.

Content Marketing

Content Marketing (marketing treści) to tworzenie wartościowych treści takich jak: artykuły, infografiki, raporty itp. które zwrócą uwagę naszego odbiorcy i odpowiedzą na jego potrzeby.
Stosowane narzędzia: Senuto, Semstorm, Ahrefs, Anwethepublic, Ubersuggest
*Podczas rekrutacji do działu Content Marketingu możesz zostać poproszony o wykonanie zadania w postaci napisania krótkiego tekstu, który będzie stanowił jeden z etapów rekrutacji, a także o udostępnienie swoich poprzednich publikacji. Możesz spodziewać się również pytania o branże w których się specjalizujesz, jeśli chodzi o pisane teksty.

Copywriting

Copywriting to nic innego jak pisanie sloganów reklamowych, tekstów do publikacji, scenariuszy spotów telewizyjnych czy radiowych, a także artykułów i treści stron internetowych.
Stosowane narzędzia: Senuto, Ahrefs
* Podczas rekrutacji na stanowisko copywritera, tak samo, jak w przypadku rekrutacji do działu Content Marketingu możesz spodziewać się zadania polegającego na napisaniu określonego tekstu na konkretny temat, a także udostępnienie swoich poprzednich publikacji.
** Przy tym stanowisku niezbędna jest również nienaganna znajomość języka, w którym będą miały powstawać treści.

Social Media

Social Media Marketing to działania marketingowe, które mają na celu kreowanie wizerunku marki, poprzez docieranie do odbiorców za pomocą portali społecznościowych takich jak: Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Twitter itp.
Stosowane narzędzia: Brand24, Google Analytics, Hootsuite, Content Calendar
* W tym przypadku również możesz spodziewać się zadania rekrutacyjnego w postaci napisania próbnego tekstu.
**Możesz zostać także poproszony o stworzenie listy profili w social media, które miałeś okazję wcześniej prowadzić.

Rada: Przygotuj wcześniej portfolio, w którym umieścisz profile w mediach społecznościowych, które prowadziłeś. Możesz pokazać treści lub posty, które odniosły sukces, wraz z zasięgami lub statystykami rozwoju danych kanałów. Uszereguj je najlepiej chronologicznie, podając okres w którym odpowiadałeś za ich prowadzenie. Zaprezentujesz się profesjonalnie, a dodatkowo Twój potencjalny pracodawca będzie mógł zobaczyć Twoje umiejętności i rozwój.

Grafika Komputerowa

Grafika komputerowa to tak naprawdę dziedzina informatyki, która zajmuje się wizualizacją artystyczną i wizualizacją rzeczywistości za pomocą określonych technik komputerowych. Osoba na stanowisku Grafika, zajmuje się wizualnym przygotowywaniem materiałów reklamowych.
Stosowane narzędzia: Adobe Photoshop, Adobe Illustator
* Podczas rekrutacji do działu Grafiki Komputerowej na pewno zostaniesz poproszony o pokazanie swojego portfolio z dotychczas stworzonymi pracami.

Rada: Nie twórz zbyt długiego portfolio. Wybieraj ⅔ przykładów danego rodzaju pracy np. baneru reklamowego, z których jesteś najbardziej dumny. Dobrze wybrać projekty, które różnią się znacznie od siebie, ponieważ to pokazuje Twoją wszechstronność. Staraj się również uaktualniać swoje portfolio.

UX Design

User Experience Design czyli projektowanie doświadczeń użytkownika to tak naprawdę dbanie o to, aby reklamowany przez nas produkt i korzystanie z niego wzbudzało u klientów pozytywne uczucia i reakcje. Do zadań osób pracujących na stanowisku UX Designer należy m.in. projektowanie makiet i interakcji np. aplikacji, a także testowanie oraz badanie rozwiązań.
Stosowane narzędzia: Google Analytics, Personapp, Adobe Illustrator, Adobe Photoshop
*Aplikując na stanowisko UX Designer również możesz zostać poproszony o dostarczenie portfolio ze swoimi dotychczasowymi pracami.

Dobre przygotowanie do rozmowy to podstawa. Jeśli dokładnie zapoznasz się z ogłoszeniem, będzieciesz potrafił przedstawić swoje mocne strony, doświadczenie zawodowe i dodatkowe kwalifikacje, a ponadto będziesz szczerze i otwarcie podchodzić do rozmowy z rekruterem – dobre wrażenie gwarantowane!

Ocena artykułu:
4.8/5 (17)

Komentarze

Dodaj komentarz

x

ZAMÓW WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak