Kampanie Google AdWords – czy to się opłaca?

Kampanie AdWords

Kampanie reklamowe Google’a to dziś niemal nieodłączny element internetowych działań marketingowych. Jeśli nieodłączny – musi być też skuteczny. A jeśli skuteczny, to przecież opłacalny. Mimo wszystko niektóre osoby twierdzą, że w ich przypadku kampanie Google AdWords nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.

No właśnie, jak to się dzieje, że niektóre kampanie generują znaczne zyski, a inne z kolei narażają na straty? Sekret tkwi w odpowiedniej ich optymalizacji, a tym samym systematycznym monitorowaniu oraz dostosowywaniu. Chcesz, by Twoje reklamy osiągały możliwie najlepsze wyniki? Google podpowiada, jak zrobić to w kilku krokach. #wiemyjak

Określ cel. Sprawdź, jak go realizujesz

Masz już za sobą swoje pierwsze kampanie, a może dopiero zaczynasz przygodę z Google AdWords? Bez względu na to, na jakim etapie działań reklamowych jesteś, zawsze miej na uwadze cel, jaki wyznaczyłeś swojej kampanii. Ten pozwoli Ci koncentrować się na najistotniejszych działaniach, monitorować najważniejsze dane oraz optymalizować je.

W jednym z wcześniejszych tekstów wspominaliśmy o 4 głównych, najczęściej wybieranych celach kampanii AdWords. Przypomnijmy, to:

  • pozyskiwanie ruchu,
  • wzrost sprzedaży lub innego rodzaju konwersji,
  • zwiększenie świadomości marki,
  • poprawa współczynnika ROI.

Sprawa jest prosta. Jeśli Twoim celem jest zwiększenie liczby odwiedzin, powinieneś monitorować liczbę uzyskiwanych kliknięć. Jeżeli najbardziej zależy Ci na sprzedaży – musisz śledzić konwersję. Chcesz zwiększyć świadomość marki? Popraw zasięg oraz częstotliwość wyświetlania reklam. Interesuje Cię wyższy wskaźnik ROI? Sprawdź, które reklamy oraz używane w nich słowa kluczowe są najskuteczniejsze.

Kontroluj jakość reklam i monitoruj koszty

Aby lepiej zrozumieć działanie Google AdWords, musisz poznać zależność, która zachodzi pomiędzy kosztami reklam, a ich jakością. Okazuje się, że im wyższy Wynik Jakości słów kluczowych użytych w reklamach, tym mniejszy koszt kliknięcia w nie. Oznacza to, że w przypadku wysokiego Wyniku Jakości, w ramach budżetu, jaki przewidziałeś na daną kampanię, uzyskasz jeszcze większą liczbę kliknięć. To jeszcze nie wszystko – Twoja reklama nie tylko będzie częściej wyświetlana, ale i pojawi się na lepszych pozycjach.

Jak poprawić Wynik Jakości? Po pierwsze, możesz to zrobić optymalizując współczynnik klikalności. Aby tego dokonać, kontroluj słowa kluczowe, twórz chwytliwe nagłówki oraz lepsze teksty reklamowe. Przyciągaj słowem, eksponuj korzyści, informuj o promocjach. Przede wszystkim zaś: testuj, bo tylko w ten sposób przekonasz się, która z metod jest najskuteczniejsza.

Drugi sposób na poprawę Wyniku Jakości to praca nad zawartością Twojej strony docelowej. Świetnie zaprojektowana kampania reklamowa AdWords będzie bardzo istotnym elementem, jednak to właśnie miejsce, w które przekierowany zostanie użytkownik, zadecyduje, czy faktycznie dojdzie do zakupu. Co możesz zrobić? Przede wszystkim spełnij obietnicę, którą dałeś w reklamie. Pokaż, że masz to, czego szukał Twój potencjalny klient i po prostu mu to daj. Niech strona docelowa koresponduje z wyszukiwanym przez niego zapytaniem. Jeśli będzie odwrotnie, najprawdopodobniej spotkasz się z wysokim współczynnikiem odrzuceń. A Twoja kampania po prostu nie przyniesie oczekiwanych efektów.

Śledź wskaźnik zwrotu z inwestycji

Inwestujesz, a więc oczekujesz widocznych zysków – to całkiem zrozumiałe. Jak najprościej zmierzyć opłacalność kampanii AdWords? Określisz ją przy pomocy wskaźnika ROI, inaczej wskaźnika zwrotu z inwestycji – to stosunek zysków do kosztów poniesionych na reklamę. Jeśli będziesz go stale monitorować, dowiesz się, jakie kwoty zarabiasz dzięki reklamie AdWords, dzięki czemu łatwiej będzie Ci podejmować decyzje dotyczące tego, na co przeznaczać budżet.

Chcesz zwiększyć wskaźnik ROI? Śledź konwersję oraz określaj skuteczność słów kluczowych. Koszt pozyskania konwersji (kliknięcia) powinien być zawsze niższy od kwoty, jaką dzięki tej konwersji otrzymujesz (czyli od kwoty zakupu). Jeśli zatem w ostatecznym rozrachunku koszt za kliknięcia jest większy niż faktyczna sprzedaż – zadbaj o poprawę swojego ROI. Dzięki Google Analytics możesz dodatkowo prześledzić ścieżkę konwersji oraz uzyskać dostęp do zaawansowanych raportów. W ten sposób łatwiej będzie Ci zlokalizować reklamy oraz słowa kluczowe, które nie przynoszą zysków, a tym samym skupić się konkretnie na nich.

Uwierz, że to się opłaca

Wniosek jest prosty – jeśli kampania jest nieopłacalna, to głównie dlatego, że jest nieumiejętnie prowadzona. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, kampanie Google AdWords wymagają nieustannego monitorowania oraz optymalizowania poszczególnych czynników wchodzących w ich skład. Do tego potrzebna jest przede wszystkim wiedza oraz śledzenie branżowych aktualności.

Nie masz na to czasu? To wszystko wydaje Ci się zbyt trudne? Powierz kampanię AdWords specjaliście – w ten sposób będziesz mieć pewność, że działania reklamowe Twojej firmy są w dobrych rękach >>>

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Trochę nie zgodzę się z ostatnim punktem – „jeśli kampania jest nieopłacalna, to głównie dlatego, że jest nieumiejętnie prowadzona” Jako agencja wiecie jakie czasem macie „kwiatki” (z całym szacunkiem). Jeśli strona nie jest przygotowana sprzedażowo, produkt jest słaby, mamy dużą konkurencję to święty boże nie pomoże bez działań na stronie.

    Zgadzam się z monitoringiem, zgadzam się z ROI, ROAS i kosztem konwersji. Ale pamiętajmy, że prowadząc kampanię AdWords sprowadzamy ruch na stronę, a im bardziej spójna relacja między reklamą, a stroną tym lepiej dla nas bo prawdopodobieństwo konwersji nam rośnie.

    Jeśli ktoś byłby zainteresowany to przygotowałem takie makiety typu CTR vs CVR , z chęcią wytłumaczę zasady ich działania

  2. Jagoda Dynowska EACTIVE pisze:

    Panie Romanie,

    oczywiście zgadzamy się i mamy świadomość, że na efektywność kampanii wpływają też inne czynniki – nie twierdzimy, że nieumiejętne prowadzenie kampanii jest jedynym powodem. Wcześniej wspominamy, że warto też pracować nad zawartością strony internetowej, gdyż miejsce gdzie zostanie przekierowany użytkownik zadecyduje, czy faktycznie dojdzie do zakupu. Możliwe, że mylące okazało się słowo „głównie” – jednak w zamyśle odnosiliśmy się samej kampanii, zakładając, że między reklamą a stroną jest spójna relacja.

  3. Pani Jagodo,
    Zawartość strony to jedno, a oferowane usługi i ceny towarów to drugie. W Polskich realiach są bardzo nikłe szanse by bez wyrobionej marki oferować produkty lub usługi w wysokich cenach. Ludzie poza formą przekazu reklamowego zwracają uwagę także na: szybkość obsługi, jakość obsługi, czas dostarczenia usługi, opinie i sugestie społeczeństwa, bliskość usługodawcy, a nawet samą formę komunikacji. Działania w zakresie kampanii AdWords powinny wyłącznie w kierunku optymalizacji kosztów, zwiększeniu widoczności i nieustannym kontakcie z klientem.

  4. Mierzenie ROI kampanii AdW to chyba nie jest taka prosta sprawa. Czytałem sporo tekstów na ten temat, ale zazwyczaj liczone jest to w oderwaniu od pozostałych kanałów. AdWords widzi tylko swoje działania i jeśli brał udział w konwersji to zalicza ją sobie. Analytics widzi więcej i tę sama konwersję może zaliczyć do innego kanału. Pytanie jak to uwzględnić w obliczeniach? A jeszcze możemy regulować sobie długośc okna konwersji itd.

  5. Jagoda Dynowska EACTIVE pisze:

    Panie Ryszardzie,

    Rzeczywiście mierzenie ROI nie jest łatwym zadaniem. Jeśli chodzi o przypisywanie konwersji do Google AdWords, my korzystamy głównie z Google Analytics i zdecydowanie polecamy takie rozwiązanie.
    Analytics daje możliwość testowania różnych modeli atrybucji – wybór odpowiedniego jest kwestią indywidualną i zależy od wielu czynników. Nie ma jednej, uniwersalnej recepty. Dlatego warto to sprawdzać i mierzyć, aby wybrać najbardziej optymalne rozwiązanie.

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem