O tym jak Google odsiewa ziarno od plew – kilka słów o nieprawidłowych kliknięciach

Rok 2006. Kalifornia. Na wokandzie ląduje sprawa pomiędzy Lane’s Gifts & Collectibles a Google. Przedmiot sporu – nieprawidłowe kliknięcia. Ostatecznie postępowanie kończy się ugodą i Google zrekompensuje straty reklamodawców, którzy padli ofiarą tzw click fraud. Gigant z Mountain View pokrywa koszty sądowe w wysokości 30 mln USD, a kolejne 60 mln oferuje firmie w postaci kredytu na reklamę online. Jednocześnie Google zobowiązuje się do jeszcze skuteczniejszego filtrowania fałszywych kliknięć.

Dziś, niespełna 10 lat po wydarzeniu, algorytmy chroniące reklamodawców są zdecydowanie skuteczniejsze. Właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej z wyższą skutecznością wykrywa nieprawidłowe kliknięcia w reklamy. Czy oznacza to, że nieuczciwa konkurencja i wszędobylskie robaki internetowe nie mają czego szukać na tej płaszczyźnie? Niestety nie. Wraz ze wzrostem skuteczności algorytmów filtrujących Google, rośnie „przebiegłość” ciemnej strony sieci.

Nie ulega wątpliwości, że nieprawidłowe kliknięcia i wyświetlenia reklam AdWords mają miejsce nie zawsze jednak przybierają negatywną postać, czyli click fraud. Niekiedy są wynikiem drobnych błędów nieświadomych internautów. Dziś przyjrzyjmy się ich rodzajom, a także poznajmy odpowiedzi na pytania – jak Google traktuje nieprawidłowe kliknięcia oraz jak chroni przed nimi reklamodawców.

Czym są nieprawidłowe kliknięcia?

Każdy z nas niejednokrotnie spotkał się z sytuacją, gdy przeglądając strony internetowe zupełnie przypadkowo kliknął w reklamę. Niewłaściwie przygotowane banery mogą czasem podsuwać się pod kursor myszki. W takich sytuacjach nie trudno omyłkowo „wejść” w reklamę i zostać przekierowanym do zupełnie nieinteresującej strony. Na szczęście dla portfelu reklamodawców, Google potrafi wychwycić taką sytuację, nazywając ją zjawiskiem nieprawidłowych kliknięć i wyświetleń reklamy AdWords.

Czym są zatem nieprawidłowe kliknięcia? To te działania, które nie wynikają z faktycznego zainteresowania internauty oferowanym produktem. Mogą być przykładowo wynikiem przypadku, czy złośliwego działania konkurencji lub automatów sieciowych.

Od przypadku do złośliwości

Jak wspomnieliśmy wyżej, nieprawidłowe kliknięcia mają różne źródła. Niektóre są świadomym działaniem złośliwych internautów lub automatów, stworzonych z myślą o negatywnym działaniu, inne wynikają z nieuwagi.

Nieprawidłowe klikniecia

Google, zdając sobie sprawę z różnorodności nieprawidłowych kliknięć, dzieli je na:

  • przypadkowe kliknięcia,
  • kliknięcia mające na celu zwiększenie kosztów reklamy,
  • kliknięcia prowadzące do wzrostu zysków właścicieli stron internetowych, na których znajdują się reklamy,
  • kliknięcia będące wynikiem działania złośliwych robotów, robaków itp.,
  • wyświetlenia mające sztucznie zaniżyć CTR reklamodawcy.

 

Co na to Google?

Gigant z Mountain View, mając świadomość wielu rodzajów nieprawidłowych kliknięć, stale udoskonala algorytmy filtrujące. Dzięki temu może poszczycić się wysoką skutecznością prowadzonych działań. Posiadając zaawansowane systemy, które sprawdzają wszystkie kliknięcia reklam AdWords, odsiewa ziarno od plew analizując różnorodne dane – adres IP, czas kliknięcia, powtarzane kliknięcia i wzorce – na podstawie których odrzuca te nieprawidłowe.

Co istotne, algorytmy filtrujące nieprawidłowe kliknięcia reklam AdWords, działają również w przypadku mobilnych wersji stron. Zresztą w ostatnim czasie, gigant z Mountain View wprowadził istotne zmiany w tym zakresie, o czym pisaliśmy pod koniec czerwca tego roku.

Co Ty możesz z tym zrobić?

Jak wiemy, nie ma ludzi nieomylnych, tak samo algorytmy przez nich tworzone, mają prawo zawieść. Dlatego, jako użytkownicy usługi AdWords, możemy we własnym zakresie monitorować nieprawidłowe kliknięcia. By poznać szczegółowe dane, wystarczy, że w statystykach kampanii ustawimy dodatkowe kolumny: Nieprawidłowe kliknięcia oraz Współczynnik nieprawidłowych kliknięć.

Poza możliwością sprawdzenia liczby nieprawidłowych kliknięć, warto przeprowadzić optymalizację konta, stale kontrolować statystyki w Google Analytics oraz współczynniki konwersji.

Nie jesteś pewien jak stworzyć interesującą reklamę, która nie będzie nachalna? Nie masz czasu na śledzenie statystyk reklam AdWords? Nasi specjaliści przygotują i poprowadzą efektywną kampanię Google AdWords, sprawdź naszą ofertę >>>

Komentarze

Dodaj komentarz

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem