Reklamy spersonalizowane? Tylko ostrożnie…

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zapewne inwestujesz w internetową reklamę swoich produktów. Raczej na próżno byłoby czekać, aż Twój potencjalny klient sam Cię znajdzie. Możesz wybrać m.in. pozycjonowanie, a także reklamy Google. Dzięki reklamom Twój reklamowy komunikat jest jednak nie tylko widoczny, ale i może wyświetlać się dokładnie tym, którzy są nim potencjalnie zainteresowani. #wiemyjak

Reklamy spersonalizowane - niedozwolone kategorie

Tak, Twoja reklama może być niczym nienachalny akwizytor, który ukradkiem wkupia się w łaski klienta. Ten może kliknąć – otworzyć drzwi i pozwolić wejść do środka bądź zignorować reklamę – otworzyć drzwi, lecz tylko po to, by zaraz je zamknąć. Z pewnością chciałbyś, by w zetknięciu z Twoją reklamą, użytkownik zawsze te drzwi otwierał – nigdy zamykał. I tu dobra wiadomość – jeśli dobrze spersonalizujesz komunikat reklamowy, szansa, że dotrzesz do interesującego Cię odbiorcy, jest bardzo duża. W końcu trafiasz do niego dokładnie z tym, czego on potrzebuje.

POZNAJ naszą ofertę na reklamy Google Ads

Czym są reklamy spersonalizowane i na czym polega personalizacja?

Reklamy spersonalizowane to reklamy dopasowane do potrzeb użytkowników. Dzięki temu nie muszą oni tracić czasu na przeglądanie reklam produktów, które najzwyczajniej ich nie interesują. Reklamodawcy nie muszą zaś płacić za kliknięcia w reklamy, które nie prowadzą do konwersji. Do użytkowników trafiają tylko te reklamy, które odpowiadają ich zachowaniom oraz zainteresowaniom. Zaraz, zaraz… Tylko skąd nadawca reklamy wie o zachowaniach czy zainteresowaniach użytkownika?

Dla kogoś, komu nie obce są działania Google, to pytanie może brzmieć trochę naiwnie. Nie oszukujmy się – to, że Google wyświetlił nam akurat tę a nie inną reklamę, raczej nie oznacza, że czyta nam w myślach, a po prostu… gromadzi nasze dane. To właśnie na ich podstawie tworzy adresowane do nas reklamy.

Zaznaczmy od razu, że gromadzenie danych przez Google to kwestia dość kontrowersyjna. Sieć jest przecież miejscem, w którym na ogół chcemy i lubimy pozostawać anonimowi – przynajmniej w przypadku, gdy mowa o udostępnianiu osobistych informacji obcym osobom. Dlatego Google, mimo że gromadzi sporo naszych danych, stara się odpowiednio z nimi obchodzić. Co to znaczy? Znaczy to tyle, że pozwala wykorzystywać je w określony sposób, czyli przy zachowaniu odpowiednich zasad reklamowych. Zobacz nasz artykuł i poprawnie zmierz konwersje z Google Ads.

Gromadzenie i wykorzystywanie danych

Google duży nacisk kładzie na ochronę danych osobowych oraz odpowiednie ich wykorzystanie. Pobierane od użytkowników dane nie mogą zawierać np. numerów kart kredytowych, rachunków bankowych, przelewów, dowodów osobistych, informacji dotyczących emerytury, ubezpieczenia czy prawa jazdy. Google nie zezwala też na wykorzystywanie danych osobowych takich jak informacje kontaktowe, zdjęcia, zajmowane stanowisko czy informacje o statusie majątkowym. To samo dotyczy informacji o lokalizacji – aby Google mógł je pełnoprawnie wykorzystywać, użytkownik musi wyrazić na to zgodę.

Wykorzystywanie niedozwolonych kategorii i osobistych kwestii

Kolejna ważna kwestia to kategorie niedozwolone z przyczyn prawnych lub kulturowych. Google zabrania poruszania w reklamach tematów takich jak: alkohol (którego reklamowanie reguluje zresztą polskie prawo), hazard, badania kliniczne, lekarstwa dostępne na receptę, a także ,,użytkownicy mający mniej niż 13 lat”. Google zabrania zbierania danych osobowych od dzieci poniżej 13 roku życia oraz nie zezwala na tworzenie treści, które są oparte na ich zainteresowaniach. Tożsamość, wyznanie religijne, zainteresowania seksualne czy nawet osobiste trudności to, zgodnie z zasadami Google, kolejne ,,czułe punkty”.

Informacje o trudnościach osobistych

Czym według Google są trudności osobiste? Chodzi tu głównie o kwestie zdrowotne, osobiste niepowodzenia czy trudne przeżycia. Google zabrania wykorzystywania informacji o dolegliwościach zdrowotnych, przebytych operacjach, zabiegach oraz konsultacjach lekarskich. Nie może pozwalać też przetwarzać informacji o problemach finansowych – długach czy innych trudnościach na tym tle.

Za bardzo osobisty uznaje się także temat związków, popełniania przestępstw (np. zarzuty karne i oskarżenia), doświadczania przemocy (np. ofiary przemocy domowej, przestępstw, wypadków). Reklamy nie mogą także narzucać użytkownikowi negatywnego nastawienia, m. in. w związku z wyszydzaniem niektórych kwestii, np. wyglądu. Sprawdź, jak tworzyć: Inteligentne kampanie Google.

Tożsamość, wyznanie i przynależność rasowa

Z racji, że zarówno orientacja seksualna, jak i wyznawana religia są kwestiami bardzo indywidualnymi oraz osobistymi, również i do nich nie powinny w żadnym wypadku nawiązywać akceptowane przez Google reklamy. Niedozwolone są zatem między innymi informacje dotyczące homoseksualnej czy biseksualnej orientacji oraz wszelkie oferty na tym tle – jak np. noclegi czy wyjazdy dla par jednopłciowych.

Drażliwe według Google tematy to także wspomniane wcześniej wyznanie religijne, przynależność do grup społecznych, pochodzenie rasowe i etniczne, przynależność do związków zawodowych, poglądy polityczne oraz członkostwo w partii czy organizacji politycznej.

Zainteresowania seksualne

Oczywiście Google nie zezwala także na kierowanie reklam spersonalizowanych na podstawie osobistych zainteresowań oraz preferencji seksualnych. Reklamy nie mogą dotyczyć nagości, antykoncepcji oraz innych kontrowersyjnych treści. Google używa nawet specjalnej klasyfikacji do oceny reklam pod tym kątem – to reklamy ,,dla całej rodziny”, ,,nie dla całej rodziny” oraz ,,tylko dla dorosłych”. Zaznaczmy, że w reklamach spersonalizowanych dozwolone są wyłącznie kategorie ,,dla całej rodziny”.

Jakie są konsekwencje niestosowania tych wymogów?

Sprawa jest dość prosta. Jeśli reklamy niedostosowane są do wymogów Google, ten tradycyjnie stosuje jedną ze swoich typowych kar: odrzucenie reklamy, wyłączenie listy, zawieszenie domeny bądź zawieszenie konta. Pamiętaj też, że to nie jedyne zasady Google’a w kwestii reklam AdWords – aby móc je wyświetlać, musisz stosować się także do wielu innych zasad i regulacji.

#wiemyjak robić skuteczne kampanie Google Ads

Artykuł zaktualizowany

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Iza B pisze:

    Jestem zaskoczona, że az tak to jest ściśle okreslone, nie miałam wczesniej świadomości.

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem