Co to jest link building i kiedy jest skuteczny?

Pozycjonowanie stron od zawsze kojarzyło się ze zdobywaniem linków z innych witryn do własnej. Do niedawna zadanie to było stosunkowo proste, gdyż liczyła się ilość a nie jakość. Czym więcej linków do danej strony znajdowało się w Internecie, tym dana strona była wyżej w rankingu wyszukiwania. Jednak specjaliści z Google wprowadzili wiele zmian w algorytmach najpopularniejszej wyszukiwarki, które spowodowały, że stosowane do tej pory zabiegi nie są już skuteczne. Inaczej linki zdobywało się przed krwawą sobotą 4 października 2013 roku, czyli dniem wprowadzenia algorytmu o nazwie Pingwin, a inaczej teraz. Jakie więc działania należy podjąć prowadząc link building?

Co to jest link?

Przed działaniami związanymi z pozyskiwaniem linków, należy odpowiedzieć sobie na pytanie co to tak naprawdę jest link. Jest to nic innego jak odsyłacz umieszczony na jednej stronie internetowej lub w dokumencie elektronicznym, po kliknięciu którego zostajemy przeniesieni na inną witrynę bądź do innego dokumentu.

Link może być powiązany z fragmentem tekstu zwanym anchor tekst, elementem graficznym lub po prostu występować jako adres URL. W pozycjonowaniu stosowało się bardzo często anchor tekstu, który był jednym z najważniejszych czynników podnoszących wartość stron internetowych w Google. Jest to tekst skrywający w sobie link. W tym miejscu używa się przeważnie słów kluczowych, które najlepiej opisują naszą stronę i są najczęściej używane przez internautów, aby do niej dotrzeć. Przykładowo, prowadząc salon piękności, anchor tekst może wyglądać następująco:

<a href=”www.salonpieknosciXYZ.pl”>stylizacja paznokci </a>

W anchorze może zostać użyta ogólna fraza kluczowa jak powyżej, ale także bardziej rozbudowana jak „stylizacja paznokci Opole” czy nawet „stylizacja paznokci na sylwestra”.

Legendarnym już przykładem działania anchor tekstu są frazy „kretyn”, „siedziba szatana” i „ptasia grypa”, których internauci używali na przeróżnych portalach, przez co pozycje wskazanych stron internetowych znacznie wzrosły. Jednak od wspomnianej już krwawej soboty wszystko się zmieniło. Kiedyś używanie anchorów było dozwolone a czym więcej zdobytych w ten sposób linków tym lepiej. Obecnie ich używanie jest karane przez Google. W związku z tym opracowanie przemyślanej strategii link buildingu jest bardzo ważne.

Typy linków i ich skuteczność

Możemy wyróżnić linki wewnętrzne, czyli takie, po których kliknięciu zostaniemy przeniesieni na inną podstronę tego samego serwisu. Wyobraźmy sobie, że jesteśmy właścicielami internetowego sklepu wędkarskiego i piszemy artykuł pod tytułem „10 rzeczy, które każdy wędkarz powinien mieć zawsze przy sobie”. Wymieniając w tekście m.in. spławiki warto je podlinkować odsyłaczem prowadzącym bezpośrednio do sekcji, w której znajdziemy ich bogaty wybór.

Kolejny rodzaj linków to linki zewnętrzne. Typ odnośników prowadzących do naszej strony, które pojawiają się na innych portalach są traktowane niczym głosy oddawane przez innych na naszą witrynę. Można je podzielić na naturalne i nienaturalne. Link naturalny to każdy link wstawiony bezinteresownie przez użytkowników, którzy uznali treści przez nas publikowane jako wartościowe i godne polecenia. W tym momencie może nam się nasunąć myśl, że nikt nie lubi linkować do nie swoich stron. Nic bardziej mylnego. Internauci chętnie podzielą się interesującą treścią, a tym samym pomogą nam w link buildingu. Jednak aby dany link pozycjonował daną stronę, musi spełnić kilka wymagań technicznych m.in. nie może być linkiem nofollow, nie może być stworzony przy pomocy javascipt, link musi być w kodzie strony podczas wizyty.

Linki nienaturalne przyjmują zazwyczaj formę spamowych komentarzy na blogach i forach typu: Zapraszam na stronę www.XYZ.pl lub wiele linków z tym samym anchorem na stronach.

Jak zdobywać linki?

Obok dobrze zoptymalizowanej strony i unikalnego content marketingu, zdobywanie linków jest najważniejszym elementem pozycjonowania. Przychodzące linki ze stron charakteryzujących się wysokim PageRank spowodują, że Google doceni witrynę i wybije ją na wysokie pozycje. Najpopularniejsze źródła linków to:

Katalogi – najlepiej nadają się do pozycjonowania firm, gdyż obok linku można tam dodać dane teleadresowe przedsiębiorstwa. Bardzo ważne jest, aby dany katalog był powiązany tematycznie z naszą branżą. W przeciwnym wypadku na naszą stronę może zostać nałożony filtr;

Blogi – prowadząc hurtownię elektryczną można założyć bloga zewnętrznego lub w formie poradnika na naszej stronie, na którym będziemy publikować porady dotyczące doboru oświetlenia do ogrodu lub jak poprowadzić prostą instalację elektryczną. W publikowanych postach można zdobywać linki, które będą kierować bezpośrednio do naszej strony;

Presell pages – inaczej mówiąc katalogi artykułów potocznie zwane preclami. Są to strony, na których można zamieścić artykuły z podlinkowanymi frazami kluczowymi. Oczywiście nie możemy przesadzać z ilością odsyłaczy, gdyż tekst najeżony słowami kluczowymi będzie nieprzystępny dla czytelnika, a ten szybko się zrazi i cała włożona praca pójdzie na marne. Mimo wszystko pozycjonowanie (SEO) w ten sposób jest obecnie mało skuteczne ponieważ liczy się oryginalny content a nie krótkie, często nic nie wnoszące notatki;

Fora internetowe – to właśnie tutaj najczęściej internauci zadają mnóstwo pytań, na które możemy udzielić profesjonalnej odpowiedzi tym samym zachęcając do skorzystania z usług naszej firmy. Jest to użyteczne narzędzie do link buildingu i budowania wizerunku eksperta.

Portale social media – prowadzenie działań na Facebooku czy Google + pozwala zaistnieć w internecie, zbudować dobry wizerunek i zdobyć nowych klientów.

Artykuły sponsorowane – ta forma promocji przynosi wiele korzyści począwszy od zwiększenia ilości potencjalnych klientów dzięki poszerzonemu zasięgowi treści, po poprawienie pozycji danej strony www. Artykuły zamieszczamy na zaufanych i popularnych portalach, dopasowanych do tematyki tekstu. Ich skuteczność wzrasta, gdy są pisane obiektywnie a linki stosowane są w celu podania źródła informacji (np. „wykres pochodzi ze strony: www.XYZ.pl”).

SWL – System Wymiany Linków, który jest uznany za naruszenie wytycznych. Przykłady systemów wymiany linków (SWL) są następujące:

– Kupowanie linków, ta metoda pozwala na zdobycie ogromnej ilości linków przychodzących w bardzo krótkim czasie. Najczęściej jednak pochodzą one ze stron o niskiej jakości, które najczęściej dotyczą całkowicie innej tematyki. Oprócz samego kupowania niedozwolona jest także wymiana linków za produkty lub usługi;

– Masowa wymiana linków, nawiązywanie współpracy z innymi portalami, która polega na wzajemnym umieszczaniu linków w dużej ilości „Umieść link do mnie, a ja umieszczę link do Ciebie”;

– Umieszczanie linków na stronach klientów, to praktyka powszechnie znana wśród firm tworzących strony internetowe. Webmasterzy umieszczają w stopce link prowadzący do swoich witryn najczęściej bez wiedzy swoich zleceniodawców;

– Spamowanie, odbywa się najczęściej przy użyciu zautomatyzowanych programów, które dokonują masowych rejestracji na forach lub blogach, a następnie umieszczają w hurtowych wręcz ilościach linki.

Wyżej wymienione formy link buildingu to tylko przykłady, jednak nie wszystkie są tolerowane przez Google. Niektóre z tych działań są niedozwolone, np. korzystanie z SWL. Zabronione działania opisane są m.in. we wskazówkach dla webmasterów opublikowanych przez Google. Znajdziemy tam informacje o linkach, które manipulują wartością PageRank lub pozycją witryny w wynikach wyszukiwania Google. W momencie, gdy roboty Google stwierdzą stosowanie nieregulaminowych metod bez wahania nałożą na stronę karę w postaci filtra lub co gorsza bana, a wówczas proces pozycjonowania będzie dłuższy i droższy.

Najważniejsze przy zdobywaniu linków są jednak dwie kwestie:

– Po pierwsze musimy zwracać uwagę, czy link jest pozycjonujący, czyli np. czy jest opatrzony atrybutem dofollow czy nofollow. Ten pierwszy powoduje, że publikowane przez nas linki są widoczne dla robotów Google, a tym samym mogą one podnieść pozycję naszej strony.

– Po drugie liczy się jakość a nie ilość. Warto skupić się na opracowaniu strategi jak zdobywać linki z wartościowych źródeł zamiast z katalogów, forów czy blogów, stworzonych na potrzeby pozycjonowania. Każda osoba, która chce zajmować się pozycjonowaniem powinna skupić się na content marketingu, który polega na publikowaniu unikalnych treści. Dzięki temu jest szansa, że nasza twórczość będzie udostępniana przez użytkowników.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Arek pisze:

    Obecnie ciężko rozróżnić, które ze sposobów link buildingu i zdobywania linków są uznawane przez google za te dobre. Co chwilę któryś ze specjalistów komentuje, że artykuły sponsorowane nie, guest blogging nie…a moim zdaniem mocne ograniczenie tych sposobów prowadzi tlyko i wyłącznie do szukania innych niekoniecznie legalnych możliwości i nasila tą procedurę.

  2. Thomas pisze:

    Trzeba przede wszystkim „link buildingować” tak aby wyglądało to bardzo naturalnie, a wydaje mi się, że nie jest to zbyt trudne;) Wtedy algorytmy googla mogą się schować :)

  3. Jana pisze:

    Fajny wpis! Moim zdaniem najlepszą strategią linkbuildingową jest taka którą jest w stanie wykonać przeciętny Kowalski. Na przykład, umieszczając wpis we forach internetowych oprócz uzyskania efektu SEO możemy przeprowadzić szeptankę, monitorować opinię naszych klientów i zmiany trendów w branży. Ale co do stron presell pages mam jednak obawy, czy umieszczenie artykułu na takiej miejscówce nie zostanie odebrane przez Google za nienaturalne działania?

  4. Bartosz Wojciechowski EACTIVE pisze:

    @Jana

    To zależy od branży oraz w jakiej ilości i w jakim formacie to zrobisz. Jeśli profil linkowy będzie bogaty wyłącznie w takie domeny to z pewnością może się to przyczynić do postrzegania Twojej domeny jako mało wiarygodnej.

  5. Roma pisze:

    Trzeba przede wszystkim „link buildingować” tak aby wyglądało to bardzo naturalnie, a wydaje mi się, że nie jest to zbyt trudne;) Wtedy algorytmy googla mogą się schować :)

  6. Marcin pisze:

    Nie ma czegoś takiego na „dofollow”

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem