Co to są meta tagi i czy znaczniki meta mają znaczenie?

Jeszcze do niedawna opis strony, czyli popularny meta tag Description odgrywał znaczącą rolę jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron. Miał istotny wpływ na wyniki wyszukiwania, dlatego do granic możliwości nasycony był frazami kluczowymi adekwatnymi dla danej podstrony. Kilka lat temu sytuacja uległa drastycznej zmianie – dziś, według informacji wprost od Google, jego waga z punktu SEO jest zerowa. Nie oznacza to jednak, iż nie warto z niego korzystać. Faktycznie, nie przejawia on mocy czysto pozycjonerskiej, jednak z marketingowego punktu widzenia w znacznym stopniu może wpłynąć na ruch na witrynie.

jak-stworzyc-meta-tag-description

Co to są meta tagi wie każdy, kto choć w niewielkim stopniu poznał składnię języka HTML. Są to znaczniki meta zawarte w sekcji nagłówkowej dokumentu, dzięki którym możliwe jest ustalenie tytułu strony, zadeklarowanie słów kluczowych czy opisu treści. Informacje te widoczne są dla przeglądarek i wyszukiwarek i to właśnie z myślą o nich powstają. Jednak nie wszystkie meta tagi są niewidoczne dla użytkownika. Wyjątek stanowi meta tag description będący opisem zawartości konkretnej podstrony.

Co to są meta tagi description?

Meta tag description, podobnie jak pozostałe meta tagi, jest fragmentem kodu HTML dostępnym w sekcji nagłówkowej, odpowiadającym za opis zawartości danej witryny www. Od strony technicznej wygląda następująco:

<META name=”Description” content=”opis strony adekwatny do jej zawartości”>

Jeszcze kilka lat wstecz, opis strony, podobnie jak meta tag keywords, miał istotny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Pozycjonerzy, znając tę właściwość, bez wahania z niej korzystali nasycając oba meta tagi słowami kluczowymi. Nastała era „keywords stuffingu”, która przyczyniła się do zmiany algorytmu wyszukiwarki przez Google. Gigant z Mountain View w oficjalnym oświadczeniu jasno zakomunikował, że „don’t use the description meta tag in our ranking”. W wyniku tego zaprzestano spamowania słowami kluczowymi w meta tagach, ba, nawet całkowicie zrezygnowano z zamieszczania opisów stron przy pomocy tagu description.

Czy warto tworzyć unikatowy opis strony?

Pozycjonowanie (SEO) stron internetowym już dawno przestało być działaniem czysto technicznym. Poza optymalizacją czy linkami do głosu zaczęła dochodzić unikatowa, wartościowa treść. Coraz większy nacisk zaczęto kłaść na marketing, tworzenie chwytliwych tekstów zachęcających do zwiększania naturalnego ruchu na stronie. Znaczniki meta, a szczególnie description, który jako jedyny (obok title), widoczny jest przez internautę, z roli czysto technicznej, gdy miał istotny wpływ na SERP-y, stał się doskonałym narzędziem marketingowym.

Z uwagi na fakt, iż opis strony widoczny jest w wynikach wyszukiwania pod postacią snippeta, często decyduje o dalszym zachowaniu internauty. Ten widząc atrakcyjny, przykuwający uwagę opis chętniej kliknie w zwrócony przez wyszukiwarkę link, niż gdyby dostrzegł automatycznie wygenerowany, często nieczytelny tekst stworzony przez Google, lub „czerstwy” opis przygotowany przez webmastera skupionego na warstwie technicznej strony.

Kilka rad jak stworzyć wyjątkowy meta tag description

Teraz gdy już wiemy co to są meta tagi i jaką rolę w dzisiejszym pozycjonowaniu odgrywa opis strony, powinniśmy się zastanowić jaką powinien przybrać formę. Najlepiej w takim przypadku postawić się w pozycji odbiorcy zainteresowanego znalezieniem stron o podobnym profilu do naszej. Poznanie oczekiwań potencjalnych klientów i stworzenie odpowiedzi na ich potrzeby to klucz do sukcesu. Jasnym jest, że należy stworzyć opis, który zachęci internautę do wejścia na stronę, której dotyczy. Nie może być to zlepek przypadkowych słów, lecz pełne zdanie – lub dwa, trzy, które uwiodą internautę, przykują jego uwagę, ewentualnie – nie odrzucą.

Poniżej kilka przydatnych wskazówek, które pomogą stworzyć wyjątkowe znaczniki meta description dla wszystkich podstron serwisu:

  • postaw na opis – description przede wszystkim powinien powiadomić internautę o tym, co jest na stronie, pokrótce nakreślić jej zawartość;

  • bądź przekonujący – opis strony powinien przekonać odbiorcę, że warto kliknąć w link do strony, której dotyczy. Nie można robić tego nachalnie, lecz delikatnie udowodnić internaucie, że to co znajduje się dalej jest warte uwagi, wyjątkowe, wartościowe i stanowi dokładnie to, czego poszukuje;

  • rozbudź ciekawość internauty – jeśli uda się zainteresować internautę przy pomocy krótkiego opisu można być pewnym, że ten kliknie w link prowadzący do strony. Nie warto zatem odkrywać wszystkich kart streszczając całą zawartość przy pomocy 150 znaków, lecz tak nakreślić temat, by odbiorca powiedział „chcę więcej!”;

  • zmieść się w 155 znakach – description powinien mieć odpowiednią długość. Google jest w stanie zmieścić jedynie 155 znaków w wynikach wyszukiwania, każdy kolejny najzwyczajniej usunie. W wyniku tego opis, który dojrzy internauta będzie niedokończony, ucięty, nie będzie możliwe odczytanie jego całej treści;

  • użyć słów kluczowych – w opisach warto skorzystać z adekwatnych do strony słów kluczowych, gdyż te zostaną pogrubione w zwróconych przez wyszukiwarkę wynikach.

Description? Zdecydowanie warto!

Mimo, iż opis strony nie ma realnego przełożenia na wyniki wyszukiwania, jest w stanie zwiększyć ruch na stronie. Jeśli będzie ciekawy, podany w zgrabnej formie, zachęci internautę do kliknięcia w odnośnik. W końcu to on jako jedyny stoi między wynikami wyszukiwania, a potencjalnym odbiorcą naszych treści. Warto zatem stworzyć go samodzielnie korzystając z wyżej wymienionych wskazówek, a tym samym zwiększyć moc marketingową naszej witryny.

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

POZNAJ OFERTĘ NA POZYCJONOWANIE STRON

Publikacja wpisu: 01/04/2015 oraz aktualizacja: 19/12/2016

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Kamila pisze:

    Dodawanie meta tag description do każdej podstrony to dość pracochłonne zajęcie, ale przekonałam się, że warto. Po ich prawidłowym uzupełnieniu wzrósł CTR dla kluczowych podstron. Na nich meta tag description uzupełniony został ręcznie, a na pozostałych zastosowano skrypt zaciągający tekst z opisu produktu na stronie.

  2. Kasia pisze:

    To prawda, że meta description potrafi być małym dziełem sztuki jak się do tego przyłoży. I w sumie pomimo braku pozycjonowania na prawdę warto do tego usiąść. Wierzę że jak będziemy się starać to to nie zostanie w próżni ;)

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem