Co to są meta tagi i czy znaczniki meta mają znaczenie?

Meta tagi, czyli oczywista oczywistość dla specjalistów odpowiedzialnych za pozycjonowanie strony internetowej. Jakie jednak znaczenie mają dla większości użytkowników internetu? Czym są i jaką informację zwrotną przekazują? W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na zadane pytania i przedstawić wybrane meta tagi, ważne z punktu widzenia użytkowników internetu.

Co to są meta tagi

Co to są meta tagi i jakie ich rodzaje wyróżniamy?

Co to są meta tagi, wie każdy, kto, choć w niewielkim stopniu, poznał składnię języka HTML. Są to znaczniki meta zawarte w sekcji nagłówkowej dokumentu, dzięki którym możliwe jest ustalenie tytułu strony, zadeklarowanie słów kluczowych czy opisu treści. Informacje te widoczne są dla przeglądarek i wyszukiwarek i to właśnie z myślą o nich powstają.

Jakie meta tagi możemy więc wyróżnić? W artykule skupimy się na kilku podstawowych meta tagach, jakimi są:

  • meta tag tittle,
  • meta tag description,
  • meta tag robots,
  • meta tag keywords.

Meta tag tittle – ważny dla SEO

Jak sama nazwa wskazuje, meta tag tittle odnosi się do tytułu danej podstrony. Jest to jeden z rodzajów meta tagów, widoczny dla użytkownika. Jego zadanie sprowadza się do poinformowania robotów wyszukiwarki internetowej o tym czego dotyczy konkretna podstrona. Jest to również jeden z elementów ważnych dla pozycjonowania. Z punktu widzenia SEO ważne jest, że na podstawie tego znacznika, Google zbuduje treść linka prowadzącego do danej podstrony. Wpływa więc on bezpośrednio na widoczność w wynikach wyszukiwarek internetowych.

Każda podstrona Twojej witryny powinna mieć swój unikatowy meta tag tittle. Przyjmuje się, że jego długość nie powinna przekraczać 55 znaków. Pamiętaj, że treść jest bardzo ważna. Meta tittle ma zachęcić użytkownika internetu do przejścia na Twoją witrynę. Powinien więc być atrakcyjny i rzetelnie napisany.

Meta tag robots – nawigacja dla robotów Google

Ten rodzaj meta tagu pozwala na zarządzanie indeksowaniem danej podstrony. Nie jest on bezpośrednio widoczny dla użytkowników, a w swojej budowie powinien zawierać jeden lub kilka parametrów, dzięki którym przekaże Google instrukcje, związaną z dodaniem strony do indeksu Google. Możemy wyróżnić wiele takowych parametrów, przykładowo:

  • noindex – przekazuje informacje o tym, aby dana podstrona nie była indeksowana przez Google,
  • index – przekazuje informacje o konieczności zaindeksowania danej podstrony. Jest on tagiem domyślnym, który nie musi zostać bezpośrednio użyty w kodzie źródłowym,
  • follow – zastosowanie tego tagu pozwala robotom indeksującym na podążanie za wszystkimi linkami na stronie
  • nofollow – czyli sytuacja odwrotna do poprzedniej. Dzięki zastosowaniu tego tagu roboty indeksujące nie będą podążać za linkami do strony ani przekazywać ich dalej,
  • none – używany gdy chcemy jednocześnie wykorzystać tag noindex, jak i nofollow,
  • noimageindex – wykorzystywany w celu przekazania robotom informacji o tym, aby nie indeksowały żadnego obrazu pojawiającego się na danej podstronie.

Meta tag keywords

Dawniej był to tag szczególnie wpływający na procesy pozycjonowania strony internetowej. Obecnie, nie jest uważany już za kluczowy element SEO. Roboty Google same oceniają na jakie frazy dana podstrona powinna się pojawiać. Działania te odbywają się w ramach analizy treści, skupiającej się na jej ocenie, a następnie przypisaniu do odpowiednich i konkretnych słów kluczowych.

Słowa kluczowe w meta tagach

Meta tagi mają za zadanie opisanie witryny i jej zawartości dla wyszukiwarek. Wybrane słowa kluczowe dla każdej podstrony powinny być różne i szczegółowo określać to, co na niej znajdziemy. Stanowią one wskazówkę nie tylko dla robotów Google, ale także dla samego użytkownika internetu, gdyż w treści meta descirption zostaną one pogrubione i z pewnością przyciągną wzrok potencjalnego klienta. Na pytanie, czy warto używać słów kluczowych w meta tagach, odpowiadamy z przekonaniem TAK!

Meta tag description – czym są i jak stworzyć ten wyjątkowy

Jest to kolejny z meta tagów, który jest widoczny dla użytkownika internetu. Tak samo jak pozostałe tagi jest fragmentem kodu HTML, dostępnym w sekcji nagłówkowej, odpowiadającym za opis zawartości danej witryny www. Nie jest to element istotny z punktu widzenia pozycjonowania, natomiast stanowi funkcję informacyjną dla użytkownika i zwiększa moc marketingową danej witryny.

Ważne jest, aby w aspekcie meta tag description skupić się na treści. To ona zachęca użytkownika do kliknięcia danego linku do Twojej strony internetowej. Poniżej przedstawiamy kilka przydatnych wskazówek, które pomogą stworzyć wyjątkowe znaczniki meta description dla wszystkich podstron serwisu:

  • postaw na opis – description przede wszystkim powinien powiadomić internautę o tym, co jest na stronie, pokrótce nakreślić jej zawartość;
  • bądź przekonujący – opis strony powinien przekonać odbiorcę, że warto kliknąć link do strony, której dotyczy. Nie można robić tego nachalnie, lecz delikatnie udowodnić internaucie, że to, co znajduje się dalej, jest warte uwagi, wyjątkowe, wartościowe i stanowi dokładnie to, czego poszukuje;
  • rozbudź ciekawość internauty – jeśli uda się zainteresować internautę przy pomocy krótkiego opisu można być pewnym, że ten kliknie w link prowadzący do strony. Nie warto zatem odkrywać wszystkich kart, streszczając całą zawartość przy pomocy 150 znaków, lecz tak nakreślić temat, by odbiorca powiedział „chcę więcej!”;
  • zmieść się w 155 znakach – description powinien mieć odpowiednią długość. Google jest w stanie zmieścić jedynie 155 znaków w wynikach wyszukiwania, każdy kolejny najzwyczajniej usunie. W wyniku tego opis, który dojrzy internauta, będzie niedokończony, ucięty, nie będzie możliwe odczytanie jego całej treści;
  • użyj słów kluczowych – w opisach warto skorzystać z adekwatnych do strony słów kluczowych, gdyż te zostaną pogrubione w zwróconych przez wyszukiwarkę wynikach.

jak-stworzyc-meta-tag-description

Unikatowy opis strony – warto czy nie warto?

Pozycjonowanie oraz SEO stron internetowych już dawno przestało być działaniem czysto technicznym. Poza optymalizacją czy linkami do głosu zaczęła dochodzić unikatowa, wartościowa treść. Coraz większy nacisk zaczęto kłaść na marketing, tworzenie chwytliwych tekstów zachęcających do zwiększania naturalnego ruchu na stronie. Znaczniki meta, a szczególnie description stał się doskonałym narzędziem marketingowym.

Z uwagi na fakt, iż opis strony widoczny jest w wynikach wyszukiwania, często decyduje o dalszym zachowaniu internauty. Ten widząc atrakcyjny, przykuwający uwagę opis chętniej kliknie w zwrócony przez wyszukiwarkę link, niż gdyby dostrzegł automatycznie wygenerowany, często nieczytelny tekst stworzony przez Google, lub „czerstwy” opis przygotowany przez webmastera skupionego na warstwie technicznej strony.

Description? Zdecydowanie warto!

Mimo, iż opis strony nie ma realnego przełożenia na wyniki wyszukiwania, jest w stanie zwiększyć ruch na stronie. Jeśli będzie ciekawy, podany w zgrabnej formie, zachęci internautę do kliknięcia w odnośnik. W końcu to on jako jedyny stoi między wynikami wyszukiwania a potencjalnym odbiorcą naszych treści. Warto zatem stworzyć go samodzielnie, a tym samym zwiększyć moc marketingową naszej witryny.

Ocena artykułu:
4.9/5 (32)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Ania pisze:

    Super artykuł. Nie wszystkie meta tagi służą pozycjonowaniu, ważne jest też, aby powiadomić użytkownika co tak naprawdę znajduje się na naszej stronie i czego może się spodziewać klikając w link :)

  2. Paweł pisze:

    Ja w swojej strategii już od lat wykorzystuję meta tagi jako informację dla klienta. Ważne, aby odpowiednio i chwytliwie dobrać słowa i przyciągnąć użytkownika na naszą stronę. Ciekawy artykuł

  3. Kasia pisze:

    To prawda, że meta description potrafi być małym dziełem sztuki jak się do tego przyłoży. I w sumie pomimo braku pozycjonowania na prawdę warto do tego usiąść. Wierzę że jak będziemy się starać to to nie zostanie w próżni ;)

  4. Kamila pisze:

    Dodawanie meta tag description do każdej podstrony to dość pracochłonne zajęcie, ale przekonałam się, że warto. Po ich prawidłowym uzupełnieniu wzrósł CTR dla kluczowych podstron. Na nich meta tag description uzupełniony został ręcznie, a na pozostałych zastosowano skrypt zaciągający tekst z opisu produktu na stronie.

TAK

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK
Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem