Era content marketingu

Od dłuższego czasu istnieje teza, że Internet nie jest pewnym źródłem informacji, lecz śmietnikiem pełnym bezwartościowych tekstów i wypowiedzi internautów. Nie raz szukając informacji na temat konkretnego zdarzenia historycznego, kilka portali internetowych zawiera całkowicie odmienne opisy przebiegu wydarzeń.

Mimo wszystko w oceanie przepełnionym bezużytecznymi wiadomościami, wiele osób potrafi znaleźć perełki w postaci witryn, które są źródłem cennych i przede wszystkim sprawdzonych informacji.

To właśnie takie strony cieszą się obecnie największą popularnością i zdobywają rzeszę wiernych użytkowników. Za tym wszystkim stoją marketerzy, którzy docenili content marketing.

Definicja content marketingu

Termin ten pojawił się po raz pierwszy w 2001 roku i do tego momentu nikt nie słyszał o tym pojęciu. Content marketing można zdefiniować jako technikę marketingową polegającą na tworzeniu i rozpowszechnianiu treści, które są wartościowe a nawet pożądane przez odbiorców.

Celem content marketingu, który w Polsce określany jest także jako marketing angażujący lub marketing treści jest właśnie zaangażowanie osób, do których skierowane zostało konkretne zagadnienie. Z definicji dobry content to informacje, po które użytkownicy chętnie sięgają, chcą je czytać, oglądać i udostępniać innym. Jego wyjątkowość polega na tym, że odkrywa potrzeby użytkowników i dostarcza im określone rozwiązania.

Kto sięga po marketing treści?

Można zauważyć, że branżą, która chętnie korzysta z marketingu treści jest farmacja. Producenci leków zakładają portale internetowe, gdzie publikowane są treści w formie artykułów dotyczących przebiegu chorób, sposobów zapobiegania i leczenia. Istnieje też możliwość zadania pytania specjaliście.

Również wielkie koncerny motoryzacyjne wydają czasopisma poświęcone fanom czterech kółek. Działania contentowe nie muszą dotyczyć tylko i wyłącznie branży, w której działa dana firma. Świetnym przykładem jest Skoda, która stworzyła program rekomendujący interesujące przedsięwzięcia kulturalne, z którymi zapoznać można było się zarówno na specjalnie stworzonym serwisie internetowym jak i profilu na Facebooku.

Wartościowe treści w dowolnej formie publikuje coraz więcej znanych firm, jednak marketing treści nie jest zarezerwowany tylko dla „dużych. Mniejsze przedsiębiorstwa o zasięgu krajowym czy lokalnym również śmiało mogą a nawet powinny wykorzystywać to narzędzie. Argumentem przemawiającym za content marketingiem jest fakt, iż koszt samodzielnej kreacji i dystrybucji treści przy wykorzystaniu narzędzia takiego jak WordPress jest praktycznie bezpłatny.

Firmy, które zdecydowały się powierzyć opiekę nad treścią wyspecjalizowanym agencjom, w 2011 przeznaczały na to kwoty, które stanowiły przeciętnie 26% budżetu na działania marketingowe i promocję. W miarę jak z każdym rokiem rośnie budżet przeznaczany na wysokiej jakości treści, tak i coraz więcej firm decyduje się korzystać z usług zewnętrznych firm.

Jakich treści poszukują odbiorcy?

Ludzie zaczynają wytwarzać mechanizmy obronne przed zalewającymi ich z każdej strony reklamami. Jeżeli chcą dokonać jakiegoś zakupu to w 99% sami znajdują potrzebne informacje dotyczące interesującego ich produktu czy usługi. Są to najczęściej opinie innych, którzy już dany towar nabyli czy testy porównujące dwa podobne dobra. Wiele badań wskazuje, że 80% ankietowanych woli uzyskać informacje na temat firmy z artykułów a nie z reklam.

Na wagę złota są informacje, które przekazują cenną wiedzę przydatną w pracy lub życiu codziennym, ale także zapewniające rozrywkę czy inspirujące do działania. Z celem mija się udostępnianie treści, które są powszechnie znane i dostępne. Nikt nie lubi tzw. „odgrzewanych kotletów”. Liczą się oryginalne i nowatorskie pomysły. Prowadzisz bloga dotyczącego social media? Po co komu kolejny wpis pod tytułem „Jak założyć fan page na Facebooku?”. Weź pod lupę kampanię reklamową danej firmy, przeanalizuj jej zawartość, wypisz wady i zalety. Możesz także wspomnieć co według Ciebie warto byłoby dodać, by podjęte działania były jeszcze bardziej skuteczne.

Jak wynika z badań Marketers Benchmarks 2011: A Survey of Marketers Priorities & Challenges, których wyniki zostały opublikowane na łamach czasopisma „Marketing w Praktyce” w 2012 roku, w sektorze B2C najbardziej oczekiwaną przez konsumentów formą dystrybucji treści są blogi (37%), szkolenia online (34%), raporty, analizy i wyniki unikatowych badań (29%) oraz filmy i zdjęcia udostępniane przez zwykłych użytkowników (23%). Można więc wywnioskować, że najbardziej poszukiwane są treści interaktywne i łatwo dostępne.

Przepis na content

Wiele osób może mieć wątpliwości czy w ich branży da się publikować coś ciekawego. Warto spojrzeć szerzej na nasze przedsiębiorstwo – na jego otoczenie, porozmawiać z klientami. Wówczas zauważymy jaka forma i treść komunikatów będzie najlepsza. Weźmy na przykład stronę internetową hotelu. Cóż oprócz opisu pokoi czy okolicy, w której się znajduje można ciekawego napisać? Otóż bardzo wiele! Stwórzmy podstronę, na której znajdą się opisy atrakcji turystycznych regionu, w której będziemy publikować aktualne informacje odnoszące się do nadchodzących wydarzeń i imprez, opiszmy nieznane dotąd legendy nawiązujące do zabytków mieszczących się w okolicy.

Z każdym dniem dociera do nas coraz więcej reklam czy też zaproszeń na firmowe strony w mediach społecznościowych. Nikt nie polubi takiego profilu, gdyż wiemy, że jedyne czego możemy się spodziewać to codzienna dawka reklam dotyczących danego produktu, firmy czy obiektu. Załóżmy zatem profil związany z turystyką w naszym mieście i publikujmy na nim ciekawe treści. Podobnie wykorzystać można również blogi.

Przed przystąpieniem do tworzenia contentu warto określić grupę docelową, do której kierowana jest treść przekazu. Wówczas wiemy jakiego języka używać. Jeżeli treść jest poradnikiem, który opisuje jak wykonać podstawową obróbkę graficzną przy wykorzystaniu konkretnego programu, wówczas powinniśmy używać języka prostego i jasnego dla początkujących. Jeżeli ma być to natomiast tekst dotyczący zaawansowanych funkcji, możemy używać zwrotów, które będą zrozumiałe tylko dla ekspertów.

Bardzo ważne jest także zapoznanie się z najczęściej zadawanymi pytaniami przez internautów lub nowymi trendami. Wówczas będziemy w stanie stworzyć unikatową i wartościową treść, a także będziemy wiedzieli gdzie ją opublikować. Ważne jest odpowiednie dostosowanie formy tworzonego przez nas contentu. Jeżeli ma być to test myszy komputerowych to w tym przypadku wystarczy artykuł opisujący wady i zalety konkretnych modeli, zawierający na końcu podsumowanie. W przypadku, gdy ktoś poszukuje informacji na temat tego jak wykonywać dane ćwiczenie na siłowni lub jak naprawić rower najlepiej sprawdzą się filmy instruktażowe publikowane na firmowym kanale YouTube.

content marketing

Publikowana treść powinna być rzetelna, wysokiej jakości – jedyna w swoim rodzaju. Oprócz tego bardzo duże znaczenie ma tworzenie treści na bieżąco. Powinniśmy określić jak często chcemy publikować – raz w tygodniu, 3 razy w miesiącu itp. Wówczas użytkownicy przyzwyczają się do naszego schematu i z niecierpliwością będą oczekiwać na kolejne artykuły. Jeżeli dostosujemy się do tych wymagań i włożymy serce w publikowane przez nas informacje, zdobędziemy u odbiorców zaufanie i nawiążemy z nimi trwałe relacje, gdyż content to dialog z konsumentem.

Dostarczając im treści, które są dla nich przydatne i w pełni odpowiedziały na ich pytania czy oczekiwania, zdobywamy nie tylko ich lojalność, ale również nowych odbiorców. Użytkownik po przeczytaniu wciągającego artykułu z chęcią podzieli się nim ze znajomymi w kontakcie bezpośrednim oraz za pośrednictwem social media.

Dzięki temu zwiększy się rozpoznawalność naszej marki oraz jej wiarygodność.

 

 

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem