eCommerce – 12 pomysłów na Black Friday 2019

Eksperci z EACTIVE – Agencji Marketingu Online radzą:

Black_Friday _12_rad_dla_e-commerce

Black Friday to prawdziwe święto zakupów, na którym zyskują nie tylko konsumenci, ale także (jeśli nie przede wszystkim!) sprzedawcy. Nie ma przecież lepszego sposobu na wzrost sprzedaży, niż dostarczenie atrakcyjnej promocji osobom, które w tym czasie oddają się szaleństwu zakupów. Wystarczy wprowadzić kilka rozwiązań, które nie wymagają wielkich nakładów pieniężnych czy też miesięcy przygotowań. Nawet jeśli prowadzisz niewielki biznes, Black Friday to doskonała okazja nie tylko do zwiększenia bieżącej sprzedaży, ale też do dotarcia do klientów, którzy mogą w ten sposób poznać Twój sklep i dokonać zakupu w późniejszym czasie. Nie wiesz, jak się przygotować na ten dzień? Poznaj nasze 12 pomysłów na Black Friday!

Black_Friday_korzyści

Dlaczego Black Friday naprawdę się liczy?

Zanim przejdziemy do omawiania konkretnych pomysłów, warto dowiedzieć się, czym właściwie jest Black Friday. Pierwszy piątek przypadający po Dniu Dziękczynienia w USA to początek szaleństwa zakupów przed Bożym Narodzeniem. W Czarny Piątek w 2018 roku aktywność konsumentów na świecie, w porównaniu ze zwykłym dniem, wzrosła średnio o 663%, co stanowi wzrost o 39 pkt. proc. w porównaniu z rokiem 2017. Dane dotyczące sprzedaży w Polsce są jeszcze bardziej imponujące. Polscy konsumenci kupowali w tym dniu dużo więcej niż zwykle – wzrost liczby sprzedaży wyniósł aż 979%! To ogromny skok w porównaniu z rokiem 2017 – wówczas liczba transakcji była większa o 692%. Liczby mówią same za siebie.Black Friday to idealna okazja dla sklepów internetowych, aby znacząco zwiększyć sprzedaż – podczas Black Friday 2019 Polacy zamierzają zrobić zakupy za średnio 663 zł!

wzrost_transakcji_Black_Friday_w_Polsce

Jak przygotować stronę na Black Friday?

Prowadzisz sklep internetowy? Black Friday musi znaleźć się w Twoim kalendarzu. 29 listopada 2019 roku to data, której nie wolno przegapić – konsumenci nie tylko spodziewają się, ale wręcz oczekują od sklepów promocji i rabatów. Dzięki naszym prostym wskazówkom dowiesz się, jak przygotować swój biznes na święto zakupów tak, by nic Cię tego dnia nie zaskoczyło. Poniżej znajdziesz 12 gotowych rozwiązań, które pozwolą klientom bez przeszkód skorzystać z Twojej oferty.

1. Sprawdź magazyn

Black Friday to doskonała okazja aby „posprzątać” magazyn z zalegającego towaru. Wymyśl chwytliwą promocję, np. 2 w cenie 1 – dzięki temu sprzedasz go dwa razy szybciej. Koniecznie sprawdź też stany magazynowe popularnych produktów i przeanalizuj sprzedaż w tym okresie w poprzednich latach. Określ, które towary kupowano najczęściej, w jakich ilościach, w jakiej cenie. To pozwoli Ci odpowiednio przygotować się na zwiększoną ilość zamówień i zrobić ewentualne zapasy. Nic tak nie zniechęca potencjalnych klientów, jak brak towaru wrzuconego już do wirtualnego koszyka.

2. Wymyśl promocję

Jeśli wiesz już, na sprzedaży których produktów zależy Ci najbardziej, czas na konkrety. Określ, co zaoferujesz klientom w tym dniu. Obniżki, np. -20% na cały asortyment to doskonały sposób na przyciągnięcie klientów do swojego sklepu. Pamiętaj jednak, że aby promocja okazała się skuteczna i naprawdę zachęcała do zakupów, oferowany rabat musi być atrakcyjny. Ceny obniżone o mniej niż 10% nie będą interesujące dla Twoich odbiorców, którzy w tym dniu szukają najlepszych okazji. Chcesz zwiększyć sprzedaż określonej kategorii produktów albo zależy Ci na wypromowaniu konkretnej marki? Przeceń ją!

Warto też pomyśleć o wartości dodanej jak darmowa przesyłka czy drobny prezent dodawany do każdej paczki. Klienci na pewno ucieszą się, kiedy podczas rozpakowywania swojej przesyłki znajdą w niej coś, czego się nie spodziewają. Ładna kartka z podziękowaniem za zakupy, próbka nowych perfum czy cukierek – to proste rozwiązania, które pomogą Ci budować lojalność konsumentów i przywiązanie do Twojej marki.

3. Poinformuj klientów o promocji

Promocja gotowa, czas zadbać o jej rozpowszechnienie. Na początek stwórz regulamin – określ wysokość obniżki, warunki zakupów i zwrotu, termin. Nie martw się – w internecie znajdziesz wiele przydatnych wzorów, które ułatwią Ci zadanie. Kolejny krok – jeden z najważniejszych – to przygotowanie odpowiednich materiałów marketingowych. Pamiętaj – nawet najlepsza wyprzedaż nie przyciągnie klientów, jeśli ich o niej nie poinformujesz! Zadbaj o stronę graficzną – ładne i chwytliwe bannery na Twojej stronie czy grafiki na Facebooku i Instagramie to często pierwszy element, z jakim styka się Twój potencjalny klient. Prostą grafikę możesz co prawda przygotować we własnym zakresie, jednak lepiej zlecić to zadanie profesjonaliście – koszty nie są duże, a efekt często znacznie przerasta nasze oczekiwania.

4. Robisz promocję? Powiedz o tym subskrybentom!

Pamiętaj, by poinformować swoich subskrybentów o zaplanowanych na Black Friday promocjach. W przypadku, gdy regularnie rozsyłasz newsletter do bazy swoich klientów, będzie to tym bardziej naturalny krok.

Dobrą decyzją będzie wysłanie kilku wiadomości na przestrzeni np. tygodnia — dzięki temu bardziej utrwalisz informację o akcji, niż w przypadku rozesłania jednego mailingu. Będzie to także dobry sposób na stworzenie atmosfery napięcia, oczekiwania i wzbudzenie większego zainteresowania odbiorców.

Tekst wiadomości w kampanii mailingowej nie powinien być długi. Wymyśl chwytliwe hasło, które przyciągnie uwagę – “Black Friday coraz bliżej!”, “Do Black Friday pozostało już tylko 5 dni!”. Zwracaj się bezpośrednio do swoich klientów, używaj zwrotów typu: “Czy jesteś gotowy na zakupowe szaleństwo?”, “Sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy!”. Pamiętaj także o graficznym opracowaniu wiadomości – zdjęcia i kolorowe grafiki są dobrym sposobem przekazania lub uwydatnienia najważniejszych informacji.

5. Przetestuj swoją stronę…

Nie pozwól, by problemy techniczne były źródłem rozczarowania podczas dokonywania zakupów – w internecie przede wszystkim liczy się czas. Koniecznie upewnij się, czy dokonywanie zakupów przebiega sprawnie i bez błędów. Obsługa powinna być możliwie jak najbardziej intuicyjna i funkcjonalna. Uproszczenie całego procesu nie tylko skróci czas trwania zakupów, ale wpłynie również na opinię klientów o Twojej usłudze.

Sprawdź, czy serwer, z którego korzystasz, wytrzyma większą liczbę odwiedzin. Samodzielnie możesz przetestować swoją stronę pod względem m.in. szybkości wczytywania się czy ogólnej struktury za pomocą bezpłatnych narzędzi dostępnych w internecie (np. PageSpeed Insights sprawdza prędkość ładowania się strony, Dead Link Checker kontroluje funkcjonowanie linków na stronie, a Nibbler przeprowadza test ogólnej wydajności strony).

6. … i zaktualizuj ją!

Opublikuj na stronie przygotowane materiały graficzne. Pamiętaj o zaktualizowaniu oferty i wprowadzeniu zmian w cenach. Aby produkty objęte rabatami były bardziej widoczne, możesz skorzystać z kilku sposobów wskazujących na atrakcyjność oferty. W informacjach o produkcie możesz umieścić zarówno aktualną, jak i starą cenę, jak również dane na temat aktualnego stanu dostępności produktu.

Zakupy_w_Black_Friday

7. Facebook to podstawa

Pamiętaj, aby o zbliżających się promocjach informować nie tylko na swojej stronie internetowej, ale też w mediach społecznościowych, np. na Facebooku. Na okres promocji wyznacz jedną lub dwie osoby, które będą na bieżąco monitorować konta firmowe w mediach społecznościowych. Pozwoli to na sprawne udzielanie pomocy i reagowanie na pytania klientów.

Planując posty, zastanów się, która godzina publikacji będzie najbardziej odpowiednia tak, aby po zamieszczeniu dotarła do jak najszerszego grona odbiorców. Warto poznać przyzwyczajenia swoich klientów poprzez analizę danych zebranych przez Facebooka. Odszukaj na swoim fanpage’u zakładkę: Statystyki, Posty – znajdziesz w niej wykres ukazujący aktywność swoich odbiorców z podziałem na dni tygodnia i godziny. Możesz również sprawdzić dane historyczne wcześniejszych postów i przeanalizować zasięgi. W ten sposób dowiesz się, o której godzinie Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni.

Możesz także zorganizować konkurs, by zainteresować potencjalnych klientów swoją ofertą. Dzięki temu ruch na Twojej stronie internetowej może się znacznie zwiększyć. Konkurs nie musi być skomplikowany – najlepsze są proste rozwiązania. Zachęć swoich odbiorców, by w komentarzu opisali idealny prezent, jakim chcieliby obdarować ukochaną osobę. W zamian zaproponuj ciekawą nagrodę w postaci darmowego produktu czy wysokiego rabatu. Dzięki temu nie tylko zwiększysz ruch na swojej stronie, zaktywizujesz fanów, ale też dotrzesz do potencjalnych klientów.

8. Google Ads – pokaż się internautom

W okresie poprzedzającym Black Friday nie bój się zainwestować w reklamę w wyszukiwarce Google. Będzie to idealny moment na uruchomienie specjalnej kampanii pod kątem promocji, która nie tylko może wpłynąć na wyższą sprzedaż w tym okresie, ale również wsparcie Twoich dotychczasowych działań w Google Ads.

Jeżeli prowadzisz już działania reklamowe w wyszukiwarce Google, możesz zainteresować swoją promocją potencjalnych klientów poprzez dodanie opcji odliczania do tekstu reklamy. Wprowadzony do reklamy tekst może brzmieć, np. “Do końca promocji zostały tylko 2 dni!”. Warto także skorzystać z rozszerzenia promocji, co może zaowocować przyciągnięciem uwagi klientów poszukujących ofert specjalnych. Dzięki temu możesz uwzględnić w reklamie informację o zniżce procentowej lub kwotowej.

9. Odliczaj czas!

Na Twojej stronie bardzo dobrze sprawdzi się interaktywny zegar, który będzie odliczał dni i minuty do rozpoczęcia Black Friday, a następnie wskazywał czas, jaki pozostał do zakończenia promocji. Nie bez powodu w dwóch kolejnych poradach poruszyliśmy temat odliczania czasu — dzięki informacji o limicie czasowym, potencjalni klienci częściej decydują się na skorzystanie z promocji, ponieważ nie chcą przegapić okazji. Wskazanie terminu zakończenia akcji promocyjnej wpływa na skrócenie procesu decyzyjnego.

10. Otwórz się na kontakt

W widocznym miejscu na stronie głównej umieść prosty formularz umożliwiający zapisanie się do newslettera. Ułatwi to kontakt z klientami przy okazji kolejnych akcji promocyjnych, a także pozwoli na zbudowanie bazy mailingowej.

Pamiętaj, że dużo większe zaufanie wzbudza serwis, który umożliwia łatwy kontakt z jego pracownikami, dlatego oprócz formularza warto pomyśleć także nad umieszczeniem na stronie narzędzia Live Chat (prosty w obsłudze komunikator, pomocny w wymianie informacji pomiędzy użytkownikami danej strony a pracownikami firmy). Czat pozwala na szybki kontakt z obsługą i uzyskanie odpowiedzi zarówno na pytania produktowe, jak i kwestie techniczne czy serwisowe. Ważne jednak, by udzielane poprzez Live Chat odpowiedzi były natychmiastowe, dlatego warto, by jeden z pracowników na bieżąco nadzorował spływające wiadomości.

11. Pamiętaj o Cyber Monday

Każdy dodatkowy dzień, podczas którego możesz zaoferować swoim klientom ciekawe promocje, może pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedażowe, a także wizerunek Twojego biznesu. Dlatego zastanów się nad wydłużeniem akcji promocyjnej o kilka dni – weekend oraz następujący potem Cyfrowy Poniedziałek, mogą okazać się idealną szansą! Terminem Cyber Monday zaczęto nazywać pierwszy poniedziałek po Black Friday, kiedy zauważono, że sklepy internetowe odnotowują tego dnia wzrost obrotów.

12. Black Friday i Cyber Monday to nie wszystko

Pamiętaj, że sfinalizowanie transakcji przez klienta nie powinno oznaczać końca Twoich działań. Kiedy uda Ci się pozyskać nowego klienta, warto skupić się na jego zatrzymaniu. Black Friday i Cyber Monday to dobra okazja, aby zaprosić nowych klientów również do świątecznych zakupów w Twoim sklepie. Możesz np. podarować zniżkę na Święta już w Czarny Piątek — w mailu potwierdzającym zamówienie, prześlij kod rabatowy do wykorzystania w okresie świątecznym.

Mamy nadzieję, że przygotowane przez nas wskazówki pomogą Ci wyróżnić się pośród konkurencji i zaowocują imponującymi wzrostami sprzedaży. Trzymamy za Ciebie kciuki!

Jeżeli jesteś zainteresowany zwiększaniem sprzedaży online skontaktuj się z nami, a doradzimy Ci co będzie najskuteczniejsze dla Twojego biznesu.

#wiemyjak zwiększyć sprzedaż w e-commerce

Ocena artykułu:
4.7/5 (38)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Patryk pisze:

    Jestem związany z branżą ecommerce już jakiś czas i zgadzam się, że black friday nie można lekceważyć. Dobre przygotowanie może wyjść tylko na plus

  2. Mikołaj pisze:

    Dla mnie liczy się budowanie lojalności wśród konsumentów. Wiem, że jeżeli pominę już tak powszechnie stosowane promocje w tym szczególnym dniu, więcej stracę niż zyskam. Polecam wszystkim zaplanować strategię dla swoich sklepów. Fajny artykuł :)

  3. Sylwia pisze:

    Zgadzam się, testowanie strony i przygotowanie pod względem technicznym to podstawa. Co roku obserwuję, jak część witryn wysypuje się przez zbyt duże obciążenie, w tym było podobnie.

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem