44,5 tys. sklepów internetowych w Polsce, 77% internautów, którzy przynajmniej raz dokonali zakupów online i tylko 1 taki dzień w roku. Kto jeszcze twierdzi, że Black Friday to tylko promocje? Dla użytkowników owszem, jest to dzień niesamowitych okazji. Natomiast dla branży e-commerce to silne narzędzie do zwiększenia konwersji, a także konieczność zadbania o całokształt działań dla maksymalnego wykorzystania potencjału sprzedażowego Czarnego Piątku. W artykule znajdziecie zestawienie pomysłów na Black Friday, ale przygotowaliśmy dla Was coś więcej! #wiemyjak
Czy jesteście w 100% przygotowani na tegoroczny Black Friday? Mamy dla Was wiele praktycznych rozwiązań user experience, inspiracje podpatrzone od liderów oraz odpowiedź na pytanie, na jakie potrzeby użytkownika należy odpowiedzieć w Black Friday!
Sprawdźcie najnowszy e-book: „Black Friday, jak przygotować e-commerce na zakupowe szaleństwo” opracowanego przez Zespół UX & Web Analytics.
Black Friday to prawdziwe święto zakupów, na którym zyskują nie tylko konsumenci, ale także (jeśli nie przede wszystkim!) sprzedawcy. Nie ma przecież lepszego sposobu na wzrost sprzedaży, niż dostarczenie atrakcyjnej promocji osobom, które w tym czasie oddają się szaleństwu zakupów. Czasem wystarczy wprowadzić kilka rozwiązań, które nie wymagają wielkich nakładów pieniężnych czy też miesięcy przygotowań. Nawet jeśli prowadzisz niewielki biznes, Black Friday to doskonała okazja nie tylko do zwiększenia bieżącej sprzedaży, ale też do dotarcia do klientów, którzy mogą w ten sposób poznać Twój sklep i dokonać zakupu w późniejszym czasie. Nie wiesz, jak się przygotować na ten dzień? Poznaj nasze 12 pomysłów na Black Friday!
Dlaczego Black Friday naprawdę się liczy?
Zanim przejdziemy do omawiania konkretnych pomysłów, warto dowiedzieć się, czym właściwie jest Black Friday. Pierwszy piątek przypadający po Dniu Dziękczynienia w USA to początek szaleństwa zakupów przed Bożym Narodzeniem. Dane udostępniane przez firmę Adobe Analytics są tylko potwierdzeniem tego szaleństwa. Wg tych badań, tylko w Black Friday, w 2020 roku konsumenci w USA wydali online 9 miliardów dolarów! W Polsce w tym dniu można mówić o równie imponujących wynikach. Jak podaje popularna platforma e-commerce: w 2020 roku w sklepach Shoper liczba transakcji zwiększyła się o 62%, a wartość transakcji o ponad 53% w porównaniu do 2019 roku. Liczby mówią same za siebie. Black Friday to idealna okazja dla sklepów internetowych, aby znacząco zwiększyć sprzedaż!
Więcej liczb, potwierdzających dlaczego Black Friday jest tak ważny dla e-commerce znajdziesz w naszym e-booku!
Jak przygotować stronę na Black Friday?
Prowadzisz sklep internetowy? Black Friday musi znaleźć się w Twoim kalendarzu. 26 listopada 2021 roku to data, której nie wolno przegapić – konsumenci nie tylko spodziewają się, ale wręcz oczekują od sklepów promocji i rabatów. Dzięki naszym prostym wskazówkom dowiesz się, jak przygotować swój biznes na święto zakupów tak, by nic Cię tego dnia nie zaskoczyło. Poniżej znajdziesz 12 gotowych rozwiązań, które pozwolą klientom bez przeszkód skorzystać z Twojej oferty.
1. Sprawdź magazyn
Black Friday to doskonała okazja aby „posprzątać” magazyn z zalegającego towaru. Wymyśl chwytliwą promocję, np. 2 w cenie 1 – dzięki temu sprzedasz go dwa razy szybciej. Koniecznie sprawdź też stany magazynowe popularnych produktów i przeanalizuj sprzedaż w tym okresie w poprzednich latach. Określ, które towary kupowano najczęściej, w jakich ilościach, w jakiej cenie. To pozwoli Ci odpowiednio przygotować się na zwiększoną ilość zamówień i zrobić ewentualne zapasy. Nic tak nie zniechęca potencjalnych klientów, jak brak towaru wrzuconego już do wirtualnego koszyka.
2. Wymyśl promocję
Jeśli wiesz już, na sprzedaży których produktów zależy Ci najbardziej, czas na konkrety. Określ, co zaoferujesz klientom w tym dniu. Obniżki, np. -20% na cały asortyment to doskonały sposób na przyciągnięcie klientów do swojego sklepu. Pamiętaj jednak, że aby promocja okazała się skuteczna i naprawdę zachęcała do zakupów, oferowany rabat musi być atrakcyjny. Ceny obniżone o mniej niż 10% nie będą interesujące dla Twoich odbiorców, którzy w tym dniu szukają najlepszych okazji. Chcesz zwiększyć sprzedaż określonej kategorii produktów albo zależy Ci na wypromowaniu konkretnej marki? Przeceń ją!
Warto też pomyśleć o wartości dodanej jak darmowa przesyłka czy drobny prezent dodawany do każdej paczki. Klienci na pewno ucieszą się, kiedy podczas rozpakowywania swojej przesyłki znajdą w niej coś, czego się nie spodziewają. Ładna kartka z podziękowaniem za zakupy, próbka nowych perfum czy cukierek – to proste rozwiązania, które pomogą Ci budować lojalność konsumentów i przywiązanie do Twojej marki.
3. Poinformuj klientów o promocji na Black Friday
Promocja gotowa, czas zadbać o jej rozpowszechnienie. Na początek stwórz regulamin – określ wysokość obniżki, warunki zakupów i zwrotu, termin. Nie martw się – w internecie znajdziesz wiele przydatnych wzorów, które ułatwią Ci zadanie. Kolejny krok – jeden z najważniejszych – to przygotowanie odpowiednich materiałów marketingowych. Pamiętaj – nawet najlepsza wyprzedaż nie przyciągnie klientów, jeśli ich o niej nie poinformujesz! Zadbaj o stronę graficzną – ładne i chwytliwe bannery na Twojej stronie czy grafiki na Facebooku i Instagramie to często pierwszy element, z jakim styka się Twój potencjalny klient. Prostą grafikę możesz co prawda przygotować we własnym zakresie, jednak lepiej zlecić to zadanie profesjonaliście – koszty nie są duże, a efekt często znacznie przerasta nasze oczekiwania.
4. Robisz promocję? Powiedz o tym subskrybentom!
Pamiętaj, by poinformować swoich subskrybentów o zaplanowanych na Black Friday promocjach. W przypadku, gdy regularnie rozsyłasz newsletter do bazy swoich klientów, będzie to tym bardziej naturalny krok.
Dobrą decyzją będzie wysłanie kilku wiadomości na przestrzeni np. tygodnia — dzięki temu bardziej utrwalisz informację o akcji, niż w przypadku rozesłania jednego mailingu. Będzie to także dobry sposób na stworzenie atmosfery napięcia, oczekiwania i wzbudzenie większego zainteresowania odbiorców.
Tekst wiadomości w kampanii mailingowej nie powinien być długi. Wymyśl chwytliwe hasło, które przyciągnie uwagę – “Black Friday coraz bliżej!”, “Do Black Friday pozostało już tylko 5 dni!”. Zwracaj się bezpośrednio do swoich klientów, używaj zwrotów typu: “Czy jesteś gotowy na zakupowe szaleństwo?”, “Sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy!”. Pamiętaj także o graficznym opracowaniu wiadomości – zdjęcia i kolorowe grafiki są dobrym sposobem przekazania lub uwydatnienia najważniejszych informacji.
5. Przetestuj swoją stronę…
Nie pozwól, by problemy techniczne były źródłem rozczarowania podczas dokonywania zakupów – w internecie przede wszystkim liczy się czas. Koniecznie upewnij się, czy dokonywanie zakupów przebiega sprawnie i bez błędów. Obsługa powinna być możliwie jak najbardziej intuicyjna i funkcjonalna. Uproszczenie całego procesu nie tylko skróci czas trwania zakupów, ale wpłynie również na opinię klientów o Twojej usłudze.
Sprawdź, czy serwer, z którego korzystasz, wytrzyma większą liczbę odwiedzin. Samodzielnie możesz przetestować swoją stronę pod względem m.in. szybkości wczytywania się czy ogólnej struktury za pomocą bezpłatnych narzędzi dostępnych w internecie (np. PageSpeed Insights sprawdza prędkość ładowania się strony, Dead Link Checker kontroluje funkcjonowanie linków na stronie, a Nibbler przeprowadza test ogólnej wydajności strony).
6. … i zaktualizuj ją na Black Friday!
Opublikuj na stronie przygotowane materiały graficzne. Pamiętaj o zaktualizowaniu oferty i wprowadzeniu zmian w cenach. Aby produkty objęte rabatami były bardziej widoczne, możesz skorzystać z kilku sposobów wskazujących na atrakcyjność oferty. W informacjach o produkcie możesz umieścić zarówno aktualną, jak i starą cenę, jak również dane na temat aktualnego stanu dostępności produktu.
7. Facebook to podstawa
Pamiętaj, aby o zbliżających się promocjach informować nie tylko na swojej stronie internetowej, ale też w mediach społecznościowych, np. na Facebooku. Na okres promocji wyznacz jedną lub dwie osoby, które będą na bieżąco monitorować konta firmowe w mediach społecznościowych. Pozwoli to na sprawne udzielanie pomocy i reagowanie na pytania klientów.
Planując posty, zastanów się, która godzina publikacji będzie najbardziej odpowiednia tak, aby po zamieszczeniu dotarła do jak najszerszego grona odbiorców. Warto poznać przyzwyczajenia swoich klientów poprzez analizę danych zebranych przez Facebooka. Odszukaj na swoim fanpage’u zakładkę: Statystyki, Posty – znajdziesz w niej wykres ukazujący aktywność swoich odbiorców z podziałem na dni tygodnia i godziny. Możesz również sprawdzić dane historyczne wcześniejszych postów i przeanalizować zasięgi. W ten sposób dowiesz się, o której godzinie Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni.
Możesz także zorganizować konkurs, by zainteresować potencjalnych klientów swoją ofertą. Dzięki temu ruch na Twojej stronie internetowej może się znacznie zwiększyć. Konkurs nie musi być skomplikowany – najlepsze są proste rozwiązania. Zachęć swoich odbiorców, by w komentarzu opisali idealny prezent, jakim chcieliby obdarować ukochaną osobę. W zamian zaproponuj ciekawą nagrodę w postaci darmowego produktu czy wysokiego rabatu. Dzięki temu nie tylko zwiększysz ruch na swojej stronie, zaktywizujesz fanów, ale też dotrzesz do potencjalnych klientów.
8. Google Ads – pokaż się internautom
W okresie poprzedzającym Black Friday nie bój się zainwestować w reklamę w wyszukiwarce Google. Będzie to idealny moment na uruchomienie specjalnej kampanii pod kątem promocji, która nie tylko może wpłynąć na wyższą sprzedaż w tym okresie, ale również wsparcie Twoich dotychczasowych działań w Google Ads.
Jeżeli prowadzisz już działania reklamowe w wyszukiwarce Google, możesz zainteresować swoją promocją potencjalnych klientów poprzez dodanie opcji odliczania do tekstu reklamy. Wprowadzony do reklamy tekst może brzmieć, np. “Do końca promocji zostały tylko 2 dni!”. Warto także skorzystać z rozszerzenia promocji, co może zaowocować przyciągnięciem uwagi klientów poszukujących ofert specjalnych. Dzięki temu możesz uwzględnić w reklamie informację o zniżce procentowej lub kwotowej.
9. Odliczaj czas do Black Friday!
Na Twojej stronie bardzo dobrze sprawdzi się interaktywny zegar, który będzie odliczał dni i minuty do rozpoczęcia Black Friday, a następnie wskazywał czas, jaki pozostał do zakończenia promocji. Nie bez powodu w dwóch kolejnych poradach poruszyliśmy temat odliczania czasu — dzięki informacji o limicie czasowym, potencjalni klienci częściej decydują się na skorzystanie z promocji, ponieważ nie chcą przegapić okazji. Wskazanie terminu zakończenia akcji promocyjnej wpływa na skrócenie procesu decyzyjnego. Przykład dobrego informowania o limicie czasowym promocji znajdziesz również w naszym e-booku!
10. Zadbaj o odpowiednie opisy produktów
Ważność opisu produktu jest podkreślana przy strategii pozycjonowania strony, jednak w Black Friday może przeważyć również szalę na Twoją korzyść w przypadku nie do końca zdecydowanych konsumentów. Dlatego zadbaj o czytelność opisu produktu. Proste zdania są bardziej zrozumiałe, niż te wielokrotnie złożone. Trudne zdania to trudne rozeznanie wartości produktu i porównanie go z innymi. Merytorycznie postaraj się opisać produkt tak, by budował wyobrażenie wykorzystania. Użytkownik czytając opis powinien czuć, że dany produkt do niego pasuje, spełnia jego potrzeby. Powinien móc łatwo wyobrazić sobie, jak będzie z tego produktu korzystać.
11. Otwórz się na kontakt
W widocznym miejscu na stronie głównej umieść prosty formularz umożliwiający zapisanie się do newslettera. Ułatwi to kontakt z klientami przy okazji kolejnych akcji promocyjnych, a także pozwoli na zbudowanie bazy mailingowej.
Pamiętaj, że dużo większe zaufanie wzbudza serwis, który umożliwia łatwy kontakt z jego pracownikami, dlatego oprócz formularza warto pomyśleć także nad umieszczeniem na stronie narzędzia Live Chat (prosty w obsłudze komunikator, pomocny w wymianie informacji pomiędzy użytkownikami danej strony a pracownikami firmy). Czat pozwala na szybki kontakt z obsługą i uzyskanie odpowiedzi zarówno na pytania produktowe, jak i kwestie techniczne czy serwisowe. Ważne jednak, by udzielane poprzez Live Chat odpowiedzi były natychmiastowe, dlatego warto, by jeden z pracowników na bieżąco nadzorował spływające wiadomości.
12. Daj możliwość zakupu jako gość
Obecnie użytkownicy posiadają dziesiątki kont w różnych serwisach. Zakładanie kolejnego tylko dla jednej transakcji nie jest zachęcające. Zakupy bez logowania to bardzo pożądana rzecz. Użytkownicy jak tylko nie są do tego zmuszani, to nie chcą się logować. Oni przyszli do sklepu na zakupy, a nie po to by tworzyć konto w kolejnym serwisie. Sprawdź, czy jesteś w stanie zaoferować możliwość takiego sposobu zakupów również w swoim e-commerce.
13. Pamiętaj o Cyber Monday
Każdy dodatkowy dzień, podczas którego możesz zaoferować swoim klientom ciekawe promocje, może pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedażowe, a także wizerunek Twojego biznesu. Dlatego zastanów się nad wydłużeniem akcji promocyjnej o kilka dni – weekend oraz następujący potem Cyfrowy Poniedziałek, mogą okazać się idealną szansą! Terminem Cyber Monday zaczęto nazywać pierwszy poniedziałek po Black Friday, kiedy zauważono, że sklepy internetowe odnotowują tego dnia wzrost obrotów.
14. Black Friday i Cyber Monday to nie wszystko
Pamiętaj, że sfinalizowanie transakcji przez klienta nie powinno oznaczać końca Twoich działań. Kiedy uda Ci się pozyskać nowego klienta, warto skupić się na jego zatrzymaniu. Black Friday i Cyber Monday to dobra okazja, aby zaprosić nowych klientów również do świątecznych zakupów w Twoim sklepie. Możesz np. podarować zniżkę na Święta już w Czarny Piątek — w mailu potwierdzającym zamówienie, prześlij kod rabatowy do wykorzystania w okresie świątecznym.
Mamy nadzieję, że przygotowane przez nas wskazówki pomogą Ci wyróżnić się pośród konkurencji i zaowocują imponującymi wzrostami sprzedaży. Trzymamy za Ciebie kciuki!
Jeżeli jesteś zainteresowany zwiększaniem sprzedaży online skontaktuj się z nami, a doradzimy Ci co będzie najskuteczniejsze dla Twojego biznesu.
#wiemyjak zwiększyć sprzedaż w e-commerce
Podoba mi się ebook do pobrania :) Myślę, że na uwagę zasługują wskazówki odnośnie odroczonych płatności. Już w zeszłym roku było widać, jak duże znaczenie ma płatność blikiem. Możliwość zapłacenia później to kolejny krok do ułatwienia zakupów swoim klientom.
Jeżeli myśli się poważnie o black friday to faktycznie warto spojrzeć na to szerzej. Kwestia czyszczenia magazynów to jedno, ale też jestem za tym, żeby na stronie sklepu wyraźnie zasygnalizować, że ta promocja ma miejsce
Zgadzam się, testowanie strony i przygotowanie pod względem technicznym to podstawa. Co roku obserwuję, jak część witryn wysypuje się przez zbyt duże obciążenie, w tym było podobnie.
Dla mnie liczy się budowanie lojalności wśród konsumentów. Wiem, że jeżeli pominę już tak powszechnie stosowane promocje w tym szczególnym dniu, więcej stracę niż zyskam. Polecam wszystkim zaplanować strategię dla swoich sklepów. Fajny artykuł :)
Jestem związany z branżą ecommerce już jakiś czas i zgadzam się, że black friday nie można lekceważyć. Dobre przygotowanie może wyjść tylko na plus