Dlaczego nie warto opierać digital marketingu na jednym kanale dotarcia do klienta?

Obecnie firmy i ich działy marketingu są coraz bardziej świadome mocy, jaką niesie ze sobą Internet i marketing cyfrowy. Ostatnie dwa lata spowodowały, że działania marketingowe w sieci stały się nie tyle możliwością, ile koniecznością. Pandemia i spowodowane nią ograniczenia w przemieszczaniu się i kontaktach międzyludzkich, pokazały jaką siłę posiada Internet w momencie, kiedy firma nie jest w stanie pojechać i spotkać się z klientem, czy obsłużyć go w stacjonarnym salonie sprzedaży. Właściciele firm zdali sobie sprawę, że serwis internetowy to nie wszystko i aby dotrzeć do klienta, potrzebne są dodatkowe działania, przede wszystkim te z obszaru digital marketingu. #wiemyjak

W digital marketingu warto łączyć kanały dotarcia do klienta

Kanały digital marketingowe

W ramach digital marketingu wyróżniamy kilka głównych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów:

  • Pozycjonowanie — tj. SEO, content marketing, link building i analityka internetowa;
  • Google Ads — kampanie prowadzone z konta reklamowego Google tj. kampanie tekstowe, kampanie produktowe, remarketing, display i kampanie wideo;
  • Social Ads — kampanie prowadzone w mediach społecznościowych tj. Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok;
  • Kampanie Allegro Ads;
  • Kampanie na CENEO;
  • E-mail marketing — różnego rodzaju mailingi.

Planując marketing internetowy, powinniśmy przede wszystkim wyjść od ustalenia celów biznesowych, tych krótko i długoterminowych. Kolejnym bardzo istotnym elementem będzie określenie grupy docelowej odbiorców, do których chcielibyśmy dotrzeć z naszym przekazem. Zanim rozpoczniemy, powinniśmy określić również budżet marketingowy na działania w najbliższych kilku miesiącach.

W momencie rozpoczynania działań marketingowych w sieci, bez danych historycznych, często ciężko jest określić, który sposób dotarcia do klienta będzie tym najbardziej skutecznym. Oczywiście dobieramy kanały na podstawie celu, grupy docelowej i planowanego budżetu, aby jak najszybciej osiągnąć zwrot z nakładów na marketing cyfrowy. Bardzo ważne jest jednak testowanie sposobów dotarcia do naszej grupy docelowej. Warto uruchamiać różne kampanie i działania, żeby zweryfikować, które najlepiej docierają do naszego potencjalnego klienta.

Dlaczego jeden kanał digital marketingowy to za mało?

Wiele firm, które na co dzień się do nas zgłaszają, z prośbą o wsparcie w zakresie marketingu internetowego, popełnia bardzo podobny błąd — opierają swoje działania tylko na jednym sposobie dotarcia do potencjalnych klientów. Naszym celem w takiej sytuacji jest uświadomienie jakie zagrożenia (i ograniczenia) niesie za sobą taka strategia i dopasowanie optymalnych kanałów dotarcia do grupy docelowej.

Dywersyfikacja działań jest konieczna przy planowaniu skutecznej strategii digital marketingowej, ponieważ:

  • klienci szukają produktu/usługi w różnych miejscach w sieci, a proces zakupowy jest często złożony i rozciągnięty w czasie, dlatego powinniśmy szukać jak największej ilości punktów styku z potencjalnym klientem;
  • kilka kanałów dotarcia działających jednocześnie daje zdecydowanie lepsze rezultaty, przekaz do klienta jest uzupełniany w różnych miejscach i wzajemnie się napędza;
  • dzięki takiemu podejściu możemy lepiej optymalizować wydatki na marketing cyfrowy i uzyskiwać lepszy zwrot z nakładów na reklamę np. gdybyśmy postawili wyłącznie na reklamę Google Ads w branży, która mocno się rozwija i staje się bardzo konkurencyjna (przykład branża fotowoltaiczna), mogłoby się okazać, że po kilkunastu miesiącach musimy inwestować bardzo duże budżety, aby uzyskać podobny rezultat do tych sprzed kilkunastu miesięcy;
  • zmiany w politykach reklamowych pojawiają się w różnych kanałach bardzo często. Google praktycznie w każdym miesiącu wprowadza zasady ograniczające reklamodawców. Facebook jest nieco bardziej liberalny, natomiast też posiada sporo ograniczeń, które na pewno będą się zmieniać. Na innych platformach również obowiązują zasady dotyczące reklamodawców, w związku z tym może się okazać, że niektóre tematy lub reklamy zostaną w pewnym momencie jeszcze bardziej ograniczone, lub zupełnie zakazane, i jeżeli będziemy opierać nasz biznes w Internecie na jednym kanale dotarcia do klienta, może pojawić się spory kłopot;

Czy to aby na pewno wszystkie argumenty?

Jeżeli kogoś do dywersyfikacji działań nie przekonały jeszcze wystarczająco powyższe argumenty, to trzeba również wspomnieć o możliwym czarnym scenariuszu opierania swojego biznesu internetowego „na jednej nodze”:

  • widoczność organiczna zaczyna generować coraz mniej ruchu i konwersji;
  • konto reklamowe Google z jakiegoś powodu zostało zablokowane i w efekcie tego reklamy przestały się wyświetlać;
  • podobny problem pojawił się na Facebook’u lub na innej platformie;

Wyżej wymienione problemy, zdarzają się niestety dosyć często. Jeżeli ta jedna noga, na której stoi biznes napotka na swojej drodze przysłowiową „skórkę od banana”, to konsekwencje tego będą bardzo oczywiste. A powodów, przez które taki problem może się pojawić, jest niestety więcej.

Przykłady działań powodujących utratę ruchu i widoczności

Każdy z kanałów digital marketingu ma swoją politykę i zasady dotyczące promowanych treści, produktów czy usług. Kilkukrotnie już zdarzyło się, że zmiany wprowadzone w zasadach m.in. reklamowych spowodowały, że niektóre branże zostały praktycznie pozbawione możliwości reklamowania się na przykład w kanale Google Ads. Jeżeli w takiej sytuacji nasz marketing internetowy oparty był wyłącznie na tym jednym kanale, pojawia się spory problem z dotarciem do potencjalnego klienta. Z takimi sytuacjami mieliśmy już kilkakrotnie do czynienia. Poniżej kilka przykładów.

  • Nieautoryzowane serwisy sprzętu elektronicznego m.in. komputerów, laptopów i telefonów komórkowych. Google zablokował możliwość reklamowania tego typu firm, ponieważ nie był w stanie zweryfikować, które serwisy są uczciwe, a które oszukują swoich klientów, np. używając wątpliwej jakości podzespołów do naprawy lub wykradają dane z urządzeń swoich klientów. W związku z tym Google stwierdził, że będzie blokował reklamy wszystkich serwisów nieautoryzowanych. Taka zmiana spowodowała, że również te uczciwe firmy zostały pozbawione często jedynego kanału dotarcia do potencjalnego klienta;
  • Ośrodki leczenia uzależnień również zostały pozbawione kilka lat temu możliwości wyświetlania reklam świadczonych terapii. Spora ilość tego typu ośrodków praktycznie z dnia na dzień zniknęła z wyszukiwarki Google, a stało się to dlatego, że model pozyskiwania użytkowników oparty był wyłącznie na jednym kanale;
  • Produkty z CBD są w ostatnich latach na świeczniku Google i Facebooka. W obu kanałach promocja tego typu produktów czy to kosmetycznych, czy kolekcjonerskich jest mocno ograniczona. Firmy oferujące produkty z tej branży powinny już zastanawiać się, na jaki dodatkowy kanał marketingowy postawić w momencie, kiedy możliwość promocji ich produktów zostanie zupełnie zablokowana;
  • Serwisy z kategorii health&beauty zanotowały niedawno bardzo duże spadki widoczności organicznej. Google zaczął faworyzować te serwisy, na których publikacje były sygnowane nazwiskiem rzeczywistego specjalisty. Jest to spowodowane m.in. tym, że w momencie kiedy szukamy porady lekarskiej w Google, to jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że diagnozą internetową będzie nowotwór.

W jaki sposób zabezpieczyć swój biznes online?

Oczywiście jak to bywa w marketingu internetowym, wszystko bardzo często rozbija się o posiadany budżet. Lepiej posiadać 2-3 dobrze rozwinięte kanały sprzedażowe, niż od razu uruchomić ich 4-5 z nierynkowym budżetem, przez który konkurencja zgarnie dla siebie większość ruchu. Tak czy inaczej, nie należy skupiać się tylko na 1 kanale, ponieważ niejeden biznes czekała z tego powodu brutalna weryfikacja. Należy przede wszystkim zacząć od porządnego researchu grupy docelowej i zbudowania na tej podstawie długofalowej strategii marketingowej. Trzeba również zadbać o to, aby w tej strategii użyć tych narzędzi, dzięki którym sięgniemy po te owoce, które „wiszą najniżej”. Gdy te narzędzia z upływem czasu będą coraz skuteczniejsze nie warto osiadać na laurach, ale rozszerzać działania o kolejne. W ten sposób można nie tylko zwiększyć przychody, ale przede wszystkim zabezpieczyć swój biznes na wypadek niespodziewanych turbulencji.

Paweł Schmidt

Paweł Schmidt

New Business Leader

Od 8 lat zajmuję się dopasowywaniem najskuteczniejszych strategii marketingu internetowego. Przez ten czas udało mi się sfinalizować ponad 600 współprac, budując przy tym trwałe relacje z moimi kontrahentami. Współpracowałem m.in. z takimi firmami jak: Gerda, Hert, Wielton, BMW Premium Arena, Urbancity, PCG, Profit Development, Epaka, Best Western i wiele wiele innych.
linkedin.com/in/paweł-schmidt


Kamil Koleśnik

Kamil Koleśnik

Premium Digital Marketing Advisor

W EACTIVE #wiemyjak sfinalizowałem ponad 100 wielowymiarowych projektów i strategii digital marketingowych. Wśród moich klientów są takie marki jak Senetic, Organique, Dolina Charlotty, Agroas czy Almi Decor. Obecnie zdecydowanie bardziej niż handlowcem, jestem doradcą i strategiem digital marketingowym. Rozmawiając z klientami o celach biznesowych i oczekiwaniach, pomagam wzmocnić wizerunek i obecność firm w Internecie.
linkedin.com/in/kamil-koleśnik

Ocena artykułu:
4.9/5 (11)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Gość pisze:

    jeden kanał to potencjalna smierć biznesu przy wycięciu, dzięki za tekst

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem