SPRAWDŹ, CO OFERUJEMYPoznaj Aktywny Model Rozliczeń SEO & Ads

Projekt kampanii reklamowej. 9 wskazówek tworzenia kampanii internetowej

Podejście do projektu kampanii reklamowej może być różne, a sposobów dotarcia do potencjalnych klientów niezliczenie wiele. Możliwości, jakie zapewniają narzędzia reklamowe od Facebooka czy Google, są kuszącą opcją do tworzenia kampanii internetowej. W końcu kampania internetowa może zostać zaprojektowana na podstawie zainteresowania, wieku czy ostatnich ważnych zmiany w życiu użytkownika – dzięki czemu projekt kampanii reklamowej nabiera nowego znaczenia. #wiemyjak

Projekt kampanii reklamowej - jak reklamować online?

Szukasz marketingowych rozwiązań dla swojej firmy?
#wiemyjak zrealizować Twoje biznesowe cele
POZNAJ Aktywny Model Rozliczeń Usług SEO & Ads

1. Poznaj elementy kampanii reklamowej

  • Celprojektując internetową kampanię reklamową musisz poznać i ustalić Twoje oczekiwania wobec tej kampanii. W tym celu podpowiedz sobie na pytania:  co chcesz osiągnąć? Chcesz generować leady, zdobywać nowych klientów, a może angażować istniejących? Chcesz  zwiększyć swoją widoczność, sprzedaż konkretnego produktu lub usługi? Twoim celem może być również zwiększenie ruch na stronie – możliwości jest wiele! Pamiętaj jednak o tym, że muszą być one dostosowane to Twojego biznesu i oczekiwań. 
  • CTA (wezwanie do działania) – nie zostawiaj zainteresowanych użytkowników bez zaoferowania im czegoś więcej.  Daj im coś, co jest darmowe, wartościowe i unikalne na przykład: case study, e-book lub  bezpłatna konsultacja. A także dać im możliwość poproszenia o więcej informacji. Wezwanie do działania pomoże Ci zidentyfikować potencjalnych klientów i odróżnić ich od użytkowników niezainteresowanych Twoją ofertą.
  • Wysokiej jakości treścikampania internetowa może osiągnąć sukces, dzięki unikalnym treściom. Jednak ciągła kreatywność oraz wymyślanie oryginalnych pomysłów na kampanie nie jest takie proste. Pozwól konkurencji pobudzić Twoją wyobraźnię. Będzie to dobry start dla Twoich oryginalnych pomysłów.  Nigdy nie kopiuj pracy innych. Projekt kampanii reklamowej konkurencji pokratkuj jako szablon, na który nałożysz warstwę własnych unikalnych  rozwiązań. 
  • Budżet planowanie kampanii reklamowej do również ustalenie tego  ile jesteś gotów zainwestować w swoje działania marketingowe. Pomyśl z wyprzedzeniem o wszystkich kosztach, które będziesz musiał ponieść, a także uwzględnij nieprzewidziane koszty. Pamiętaj, że koszty kampanii reklamowej będą zależały od wcześniej ustalonych celów. 

WSKAZÓWKA 1

Ustal swoje cele za pomocą modelu SMART, który pozwoli Ci precyzyjnie określić biznesowe plany. Więcej na temat metody SMART piszemy w artykule poświęconemu kampanii w social mediach.

2. Ustal, jaki jest Twój komunikat. Jaki produkt chcesz reklamować?

Zanim zaczniemy planować naszą kampanię marketingową i projektować reklamy warto przyjrzeć się naszemu produktowi czy usłudze. Taka analiza pomoże w późniejszych etapach i znacznie ułatwi określenie, do kogo produkt jest skierowany. Każda kampania internetowa może mieć też inne cele. Jeżeli chcemy skupić się na zasięgu i budowaniu rozpoznawalności marki – przygotujemy pewnie reklamę informacyjną, w której damy użytkownikowi możliwość zapoznania się z naszą marką. Kolejnym celem naszej kampanii może być utrzymanie relacji z odbiorcami i podtrzymanie ich zaangażowania. W takim układzie sprawdzi się reklama przypominająca. Kampania reklamowa prowadzi się także do zwiększenia sprzedaży naszych produktów czy usług, innymi słowy jej  celem jest konwersja. Tworzymy reklamy nakłaniające, mające doprowadzić do wykonania przez użytkowników postawionych im przez nas celów.

WSKAZÓWKA 2

Dobrą praktyką jest określenie działań, które w danej chwili są kluczowe dla naszej firmy. W ten sposób będziemy wiedzieć, które z nich wymagają wsparcia marketingowego i projektu kampanii reklamowej.

WSKAZÓWKA 3

Ważnym aspektem jest również współpraca i korelacja planów sprzedażowych i marketingowych. W ten sposób będziemy mieli przemyślaną strategię i plan na to, co konkretnie wydarzy się w naszej firmie.

3. Odnajdź swoją  grupę docelową

Kiedy planuje się kampanię reklamową, to jak wygląda jej kreacja, determinowane jest przez grupę docelową. Podstawą jest zatem określenie, do kogo kierujemy nasz komunikat, kto jest jego odbiorcą? Pamiętajmy, że każda grupa docelowa będzie przyswajała inaczej nasze komunikaty. W tym przypadku bardzo ważną rolę odgrywa psychologia reklamy i jej techniki. Dodatkowo warto się zastanowić, czy robimy kampanię internetową na szeroką skalę, która ma pozyskać nam nowych sympatyków naszej firmy, czy koncentrujemy się na użytkownikach już skupionych wokół naszej marki.

WSKAZÓWKA 4

Zrozumienie potrzeb odbiorców jest kluczem do sukcesu naszej kampanii. W ten sposób łatwiej będzie nam dostosować komunikację do konkretnej grupy.

Jeżeli mamy określony profil klienta naszej firmy, np. poprzez persony, jest to już wyjście do stworzenia określonej kampanii internetowej. Ale każda platforma, za pomocą której będziemy tworzyć reklamy, ma swoje własne możliwości. Przykładowo, korzystając z Google Ads, możemy określić naszych odbiorców przede wszystkim po słowach, jakie wpisują w wyszukiwarkę. Wiedząc, czego szukają, możemy stworzyć kampanie z odpowiednim przekazem reklamowym.

Inną segmentację odbiorców dopuszcza Facebook. Tworząc kampanię reklamową w ramach tego portalu, określamy grupy odbiorców na podstawie informacji, które o sobie udostępniają. Możemy zatem skierować przekaz reklamowy do określonej grupy wiekowej, w konkretnej lokalizacji na świecie, ale także na podstawie to, gdzie ostatnio logował się ich telefon. W następnej kolejności dochodzą takie informacje jak ich miejsce pracy, wykształcenie, stanowisko, pełnione funkcje i zainteresowania.

Jeżeli zależy nam na konkretnej grupie zawodowej, warto rozważyć reklamy na LinkedIn. Jeżeli posiadasz tam profil,  masz świadomość, jakie informacje są tam udostępniane – od nazwy miejsca pracy, przez stanowisko po obowiązki służbowe. I na podstawie tych informacji możesz tworzyć reklamy i dobierać grupy odbiorców, na których Ci zależy.

4.  Projekt kampanii reklamowej – określ gdzie znajdziesz swoją grupę docelową

Jeśli już wyznaczyłeś, kim powinien być Twój klient, gdzie powinien mieszkać, w jakim jest wieku oraz czym się zajmuje, zastanów się gdzie, jest jego miejsce w Internecie. 

Na jakich platformach spędza on swój wolny czas. Aby to ustalić, odpowiedz sobie na pytania: 

  • Z jakich komunikatorów wysyła wiadomości?
  • W jakie działania się angażują? 
  • Jakie są ich codzienne preferencje? 
  • W jaki sposób wykonuje zakupy? 

Dzięki takiej wiedzy doskonale dobierzesz kanały komunikacji Twojej kampanii reklamowej i nie stracisz budżetu reklamowego na osoby niezainteresowane Twoją ofertą. 

5. Dostosuj sposób komunikacji i kanały do grupy docelowej

Kiedy już ustalimy, kto jest naszą grupą docelową, warto zastanowić się, które kanały komunikacji będą najlepsze, ale także jak ta komunikacja powinna wyglądać. Czy zależy nam na poważnym komunikacie, czy możemy sobie pozwolić na bardziej odważne, może kontrowersyjne treści? Może się również okazać, że treść, która jest dostosowana do grupy docelowej, znacznie lepiej sprawdzi się wykorzystana na Facebooku i Instagramie, a nie w wiadomości mailowej.

Kanały komunikacji mogą również zależeć od tego, jakim pokoleniem jest nasza grupa docelowa. Przykładowo do pokolenia seniorów najlepiej można dotrzeć z wykorzystaniem kampanii mailingowej albo reklam na Facebooku, a w przypadku Milenialsów warto zainteresować się reklamami na YouTube. Więcej o pokoleniach i zależnościach między pokoleniem a reklamą znajdziecie tutaj: Jak komunikować do pokoleń klientów?

6. Zadbaj o stronę wizualną kampanii internetowej

Wybierając kanały komunikacji, szybko zorientujesz się, że każdy z nich narzuca określone formaty reklamy. Przykładowo Facebook na reklamach graficznych nie dopuszcza za wiele tekstu, z czym nie ma problemu Google w ramach reklam display. Jednak w tym drugim przypadku powierzchnia grafiki jest na tyle mała, że nie warto umieszczać na niej za dużo tekstu – będzie to po prostu nieczytelne.

Na wygląd naszych reklam mogą wpływać też techniczne ograniczenia tego medium, w którym będą wyświetlane. Jeżeli tworzymy reklamę wideo na YouTube, musimy pamiętać, że w prawym dolnym rogu pojawia się przycisk „Pomiń reklamę”, a dodatkowo mogą wyskakiwać okienka z propozycjami innych filmów. W takim przypadku nie powinno umieszczać się w tych miejscach ważnych dla naszej reklamy informacji, ponieważ najzwyczajniej mogą zostać zasłonięte.

WSKAZÓWKA 5

Sprawdź, jak wyglądają reklamy w danym kanale komunikacji – będziesz wiedział, które elementy w Twoim projekcie mogą być nieczytelne lub zasłonięte przez inne elementy.

Wizualna strona kampanii reklamowej może również zależeć od kreacji i pomysłu tworzącego. :) Z jednej strony uważa się, że komunikaty powinny być spójne z marką (reklamodawcą) tak, żeby użytkownik przyzwyczajał się do określonych elementów, charakteryzujących daną markę. Z drugiej strony można pokusić się o odważną kampanię, znacznie odbiegającą wizualnie od tego, co dotychczas prezentowała firma. Drugie podejście niesie za sobą jednak ryzyko złego odebrania reklamy i brak skojarzenia z naszą marką.

7. Monitoruj wyniki

Żaden projekt kampanii reklamowej nie może pominąć etapu mierzenia skuteczności reklam. Monitoring tego, jak funkcjonują nasze kampanie, możemy prowadzić w różnych narzędziach analitycznych. Tworząc reklamy za pomocą menedżerów reklam w mediach społecznościowych czy przy pomocy Google Ads mamy również dostęp do danych statystycznych w ramach tych platform. Na bieżąco, możemy zatem zobaczyć, ile dana reklama ma wyświetleń, kliknięć czy reakcji.

Kolejnym narzędziem do monitorowania naszych kampanii internetowych jest Google Analytics. Jeżeli w swoich reklamach chcemy umieścić link do treści na naszej stronie, warto zastosować UTM (Urchin Tracking Module), czyli tagi modyfikujące nasz link, w taki sposób, żeby Google Analytics łatwiej odczytał źródło ruchu na naszej stronie internetowej. W ten sposób zobaczymy czy nasze kampanie reklamowe przykładają się do np. zwiększenia konwersji.

Monitoring kampanii internetowej ma również znaczenie przy optymalizacji i kontroli ustawień kampanii.

Możemy analizować następujące wskaźniki kosztów reklamy:

  • CPM (cost per mile) – koszt za 1000 wyświetleń
  • CPC (cost per click) – koszt za 1 kliknięcie
  • CTR (click through rate) – współczynnik klikalności
  • CR (conversion rate) – współczynnik konwersji

WSKAZÓWKA 6

Monitoruj wskaźniki i optymalizuj ustawienia kampanii. Może się także okazać, że dana reklama zabiera nasz budżet, a nie przynosi w ogóle wyników, co będzie silnym sygnałem do jej zmodyfikowania lub zakończenia.

8. Sprawdzaj konkurencję

Przy tworzeniu projektu kampanii reklamowej warto mieć na uwadze, jakie działania podejmuje nasza konkurencja. Nawet jeżeli oferujemy ten sam produkt czy usługę, będziemy mogli zareklamować to w zupełnie inny sposób. Jeżeli walczymy o tego samego użytkownika, to w jaki sposób zaprojektujmy naszą kampanię, może przyczynić się do zdobycia przewagi na rynku. Pamiętajmy również, że przestrzeń reklam online pozwala na dynamiczne zmiany, dlatego bieżąca analiza zarówno działań konkurencji, jak i naszej firmy jest bardzo potrzebna!

WSKAZÓWKA 7

Bądź czujny! Sprawdzaj działania konkurencji, ale również firm niezwiązanych z Twoją branżą. W ten sposób będziesz kontrolował sytuację na rynku i zyskasz materiały do inspiracji!

9. Kampania reklamowa z agencją czy bez? Poznaj korzyści obu rozwiązań

Jeśli chcesz zrealizować mniejszą kampanię reklamową przy niższym budżecie, możesz samodzielnie rozpocząć pracę nad działaniami reklamowymi. Możesz również wprowadzić część działań osobiście. Natomiast z pomocy specjalistów skorzystać, jedynie przy elementach, z którymi do tej pory nie pracowałeś lub nie są Twoją mocną stroną. Jednak przy samodzielnej obsłudze kampanii reklamowej całą odpowiedzialność za powodzenie lub niepowodzenie kampanii bierzesz na siebie, a w tym drugim przypadku możesz stracić zainwestowany budżet. 

Na korzyść agencji przemawia (zazwyczaj) wieloletnie doświadczenie. Jeśli planujesz rozbudowaną kampanię marketingową z wieloma działaniami reklamowymi lub zależy Ci na wprowadzeniu kampanii marketingowej w bardzo krótkim czasie, warto poszukać kompetentnej agencji. Odpowiednio wybrana agencja będzie aktywnie wspierać Cię w kreatywnym i strategicznym planowaniu. A jednocześnie zapewni terminowe wykonanie zadań i oczekiwane rezultaty.

WSKAZÓWKA 8

Przed wyborem agencji marketingowej wykonaj prostą analizę rynku. Sprawdź:  jakie usługi oferują agencje, ile lat działają na rynku, a przede wszystkim upewnij się, czy w ich ofercie znajdują się usługi dostosowane do potrzeb konkretnych klientów. Jeśli oferują jedynie standardowe pakiety działań, bez możliwości indywidualnego dostosowania, nie jest to najlepszy sygnał. Pamiętaj, że podstawową zasadą kampanii reklamowych jest indywidualne podejście do klienta i jego biznesu.

#wiemyjak prowadzić wydajne kampanie w Internecie 

Ocena artykułu:
4.5/5 (29)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Laura pisze:

    Moim zdaniem przy tworzeniu pierwszej kampanii reklamowej pomoc agencji jest niezbędna. Jeśli nigdy wcześniej ktoś nie projektował takich działań, pewnych błędów nie uniknie i tylko się zniechęci. Sama skorzystałam i jestem bardzo zadowolona :)

  2. Sebastian pisze:

    Monitorowanie wyników jest możliwe tylko wtedy gdy stworzymy plan i jasno określimy cele. Często zdarza się, że kampania przynosi rezultaty, ale nie takie jak zostały wstępnie założone (przekonałem się na własnym biznesie), dlatego warto stale monitorować kampanie, a nie i szukać przyczyny takich efektów.

  3. Alicja pisze:

    Dla mnie najlepiej sprawdzają się kampanie internetowe w social media

  4. Damian pisze:

    Przez tak dużo możliwości, jakie mamy dzięki marketingowi online wydaje mi się, że nie wiadomo od czego zacząć albo chce się robić wszystko od razu. Dlatego warto zgłosić się do specjalistów, żeby zaplanowali nam strategię

  5. Gracja pisze:

    Dobre określenie grupy docelowej to podstawa

  6. Jan pisze:

    Wydaje mi się, że czasami zbyt dużą uwagę przykłada się do wyglądu i projektu graficznego treści. Tymczasem im prościej tym lepiej, a więcej zaangażowania włożyć w odpowiednie kierowanie reklam do naszej grupy docelowej.

  7. Grzegorz pisze:

    Monitoring działań jest potrzebny, ale przede wszystkim trzeba do tego podejść z głową. Każde narzędzie ma swój sposób na zbieranie danych i od tego trzeba wyjść przy interpretacji wyników.

  8. Hania pisze:

    Na taką ciągłą kontrolę działań konkurencji często nie ma już czasu, a faktycznie lepiej trzymać rękę na pulsie i nie powtarzać tych samych kreacji.

  9. Feliks pisze:

    Bez monitorowania wyników nie ma po co w ogóle tworzyć kampanii reklamowych. Fajny artykuł. Dzięki :)

  10. Maria pisze:

    Dla mnie wśród kampanii reklamowych prowadzonych w internecie i tak wygrywa google ads. Te kampanie zapewniają dużo możliwości, dotarcie do grupy docelowej poprzez wiele kanałów i komunikatów. Uważam je za najbardziej skuteczne.

TAK

Zostaw kontakt, oddzwonimy

Abonament to stagnacja. Aktywny Model Rozliczeń SEO/ADS potęguje efektywność. Podczas 15-minutowej rozmowy dowiesz się wszystkiego.
Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK
Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem