Jak przeprowadziliśmy migrację SEO serwisu urbancity.pl bez utraty widoczności?

Migracja SEO bez spadku widoczności

#wiemyjak

UrbanCity & EACTIVE

Urbancity.pl to sklep internetowy, w którego asortymencie znajdziecie odzież streetwear, hip-hop i lifestyle. Jak sami piszą: oferują tylko oryginalną odzież, najmodniejszych aktualnie marek. Naszą współpracę zaczęliśmy właśnie od zlecenia na migrację sklepu, by od lipca 2021 kontynuować ją w ramach pozycjonowania strony.

Agencja SEO i Performance Marketingu. Oferujemy skuteczne strategie SEO i SXO, które spełnią nawet największe wymagania marek. Naszym zadaniem jest jak najlepsze zrozumienie potrzeb marki w ramach realizowanego projektu i kompleksowe podejście do pozycjonowania stron. #wiemyjak łączyć doświadczenie, wiedzę, innowacyjność i profesjonalizm. ROZWIĄZANIA dla wymagających marek.

Wyzwanie

Nasze zadanie

Głównym oczekiwaniem wobec naszej agencji i wyznaczonym celem była skuteczna migracja SEO serwisu urbancity.pl na nową platformę e-commerce oraz utrzymanie pozycji w Google po zakończeniu tego procesu.

Plan migracji, jaki wyznaczyliśmy, zakładał 6 etapów:

  • Audyt SEO nowego serwisu
  • Uzyskanie adresów URL starej wersji serwisu wraz z kodami odpowiedzi
  • Audyt zgodności serwisów, mapowanie i przekierowania
  • Ostateczna weryfikacja przed przepięciem serwisu
  • Przepięcie serwisu
  • Monitoring po przepięciu

Cały proces migracji miał zrealizować wyznaczony cel oraz umożliwić dalsze pozycjonowanie serwisu w przyszłości.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Rozwiązania

Migracja serwisu UrbanCity.pl na nową platformę e-commerce trwała ponad rok i została zakończona 22 czerwca 2021. Zdecydowaną większą część tego czasu zajęły prace nad integracją systemów i importami produktów. Kiedy trwały procesy na zapleczu serwisu my zajmowaliśmy się audytem i rekomendacjami technicznymi. W ostatnich miesiącach przeprowadziliśmy mapowanie adresów URL i zajęliśmy się wdrożeniem odpowiednich przekierowań, a także optymalizacją stron kategorii.

Proces mapowania adresów URL

Zdecydowanie najciekawszym pod kątem realizacyjnym procesem było przygotowanie mapowania adresów URL.

Na samym początku współpracy ustaliliśmy z dostawcą nowej platformy, że przypisze identyfikatory produktów ze starego sklepu do produktów w nowym sklepie — dzięki temu bez problemu można było przekierować stare adresy URL produktów na nowe.

Żeby nie pominąć żadnych adresów, które występowały w historii serwisu, wykorzystaliśmy dane z Google Analytics, Google Search Console, web.archive.org, logów serwera, crawlu serwisu w trybie Spider (Screaming Frog). Udało się uzyskać z narzędzi łącznie ponad 240 tysięcy adresów URL. Można się zastanawiać — po co? Mając tak szeroką bazę adresów URL, mamy pewność, że nie pominiemy np. jakichś zapomnianych przez wszystkich przekierowań z wersji witryny sprzed wielu lat.

Adresy URL starego serwisu zostały posegmentowane w następujący sposób:

  • Brand
  • Kategoria
  • Kategoria główna
  • Kategoria ON
  • Kategoria ONA
  • Nowości
  • Promocje
  • Produkt
  • Wpis blogowy
  • Strony specjalne / landing page

Uzyskane adresy URL przypisane do segmentów służyły jako wzorce do tworzenia wyrażeń regularnych, pozwalających na przekierowanie wszystkich adresów danego segmentu. Wszystkie wskazania na adresy kanoniczne (przekierowania 3XX, canonicale) zostały zamienione na pojedyncze przekierowania 301 bezpośrednio do nowego adresu docelowego (eliminując w ten sposób łańcuchy przekierowań / canonicali występujących w starej witrynie).

Wprowadzone rozwiązanie: Zamiast tworzyć ponad dwieście czterdzieści tysięcy pojedynczych reguł dla każdego znalezionego adresu URL, stworzyliśmy kilkanaście wyrażeń regularnych wraz z krótkimi tablicami przypisań identyfikatorów i logiką przekierowań w PHP, które obejmują wszystkie znalezione URLe.

Takie podejście ma dwie podstawowe zalety:

Wydajność — zamiast porównywać przy każdym requeście adres URL do listy ponad dwustu tysięcy URLi mamy do sprawdzenia tylko kilkanaście wyrażeń regularnych (dodatkowo twórcy platformy e-commerce wprowadzili wstępną filtrację adresów URL pasujących do wzorców nowej witryny, co jeszcze dodatkowo poprawia wydajność zapytań, które nie są przekierowane)

Dużo większe pokrycie URLi — to, że korzystaliśmy z około 240 tys. URLi nie oznacza, że prawidłowo zostaną przekierowane tylko te adresy — wystarczyło, że pojawił się jeden adres z danym wzorcem i został on uwzględniony w wyrażeniu regularnym. Dzięki temu, jeśli mieliśmy nawet tylko jeden URL z danym wzorcem, a w rzeczywistości istnieją tysiące adresów korzystające z tego wzorca — wszystkie zostaną poprawnie przekierowane.

Bieżąca współpraca z naszym klientem

Aby cały proces przebiegł poprawnie, na poszczególnych etapach potrzebowaliśmy konkretnych działań wykonanych przez naszego klienta.

Na etapie tworzenia przekierowań adresów URL, stworzyliśmy wyrażenie, które pozwoli automatycznie przekierować stare adresy URL marek we wszystkich możliwych wariantach (kanonicznych i niekanonicznych) na nowe odpowiedniki:

Ten kod obejmuje wszystkie ponad 5700 kanonicznych i niekanonicznych wariantów adresów URL stron marek, które zostały wykryte w trakcie analizy serwisu (naszemu klientowi przedstawiliśmy kompletny plik PHP).

Plik pozwolił nam na wykrycie również ewentualnych błędów, dzięki czemu na bieżąco mogliśmy prosić klienta o wprowadzanie stron brakujących marek do nowej wersji sklepu, uzupełnienie brakujących produktów na stronach marek oraz pilnować poprawności kodów przekierowań.

Ostateczna checklista, czyli co wykazał audyt SEO

Równolegle do naszych działań przygotowujących migrację, pracowała firma odpowiedzialna za stworzenie nowego sklepu. Przeprowadzany audyt SEO zweryfikował gotowość nowego serwisu na migrację.

Problemy znalezione podczas audytu:

1) Strona po wyłączeniu obsługi JavaScript

Po wyłączeniu obsługi JavaScript w zasadzie wszystkie listingi produktów w witrynie znikają, zarówno listy np. na stronach kategorii jak i karuzele. Wynika to z faktu zastosowania komponentów Vue.js do realizacji funkcji wyświetlania poszczególnych bloków z kafelkami produktowymi. Podczas crawlowania witryny, roboty Google będą więc wolniej indeksować zmiany w zawartości podstron, a co ważne w przypadku strony migrowanego serwisu – linków do produktów.

Wprowadzone rozwiązanie: stosowanie server-side renderingu dla tak kluczowych elementów jak listingi produktowe

2) Brak pliku robots.txt

W pliku robots.txt powinny znaleźć się reguły blokujące dostęp do takich sekcji jak koszyk, logowanie, schowek, czy panel administracyjny. Dodatkowo powinniśmy umieścić tam adresy filtrów, w odpowiednim zakresie (część łączeń filtrów będziemy chcieli dopuścić do indeksacji, a część nie).

Wprowadzone rozwiązanie: wprowadzenie rekomendowanej zawartości pliku robots.txt

3) Nie informacyjna zawartość nagłówków stron i title na stronach kategorii

Podczas audytu zauważyliśmy również problem z wielkości nagłówków, które powinny być wyraźnie większe od pozostałych elementów tekstowych na stronie. W przypadku tego konkretnego serwisu zarekomendowaliśmy wielkość przynajmniej 24 px. Naszym zaleceniem było również, aby główny nagłówek zgodnie ze sztuką umieszczać w znaczniku h1. Dodatkowo zauważyliśmy, że nagłówki i tytuły niewystarczająco opisują zawartość podstron kategorii, co prowadzi do powieleń tytułów i nagłówków.

Wprowadzone rozwiązanie: tworzenie nagłówków i tytułów w podkategoriach kategorii „Odzież” zgodnie ze wzorem:
{nazwa_kategorii_nadrzędnej} {nazwa_kategorii_podrzednej} {meskie_lub_damskie}

Czyli np.:

  • Kurtki jeansowe damskie
  • Spodnie jeansowe męskie
  • itd…

Proces tworzenia nagłówków i tytułów został zautomatyzowany w 90% (część wartości wymagała poprawek, żeby było gramatycznie po polsku). Wprowadzanie ich do sklepu zostało także całkowicie zautomatyzowane, przez przygotowany przez nas prosty program (korzystający z Puppeteer), który sam automatycznie porusza się po panelu CMS i ustawia odpowiednie wartości dla title i nagłówków.

Efekty

Analiza witryny po przepięciu

Serwis był znakomicie przygotowany do migracji, niemniej zaraz po przepięciu wykryliśmy jeden poważny błąd w przekierowaniach. Dotyczył on podwójnych przekierowań ze starych adresów na nowe:

i został naprawiony według wcześniejszych zaleceń.

Po miesiącu od przeprowadzenia migracji zauważyliśmy pojawił się spadek widoczności serwisu w wyniku aktualizacji algorytmów Google. Ponieważ pobraliśmy w dniu migracji dane o widoczności z Senuto i innych narzędzi wiedzieliśmy dokładnie jakich fraz kluczowych dotyczył spadek widoczności w wyniku tej aktualizacji z początku lipca. Obecnie cały czas kontynuujemy prace nad pozycjonowaniem serwisu i jego widocznością w wyszukiwarce.

Podsumowanie migracji SEO

Migracja, która miała miejsce 22 czerwca przebiegła bez spadków widoczności (spadki pojawiające się po 5 lipca są wynikiem aktualizacji algorytmów Google, a mianowicie oficjalnie potwierdzonego Core Update’u między 1 a 17 lipca. Serwis był wcześniej podatny na zmiany w algorytmach i w wyniku aktualizacji Google wielokrotnie, dużo bardziej drastycznie, zmieniał swoją widoczność — np. w lutym i marcu widać wyraźną reakcję na niepotwierdzone update’y dotyczące Featured Snippets). Obecnie pracujemy już regularnie nad SEO witryny, a jednym z założeń będzie „uodpornienie” serwisu na kolejne aktualizacje.

Źródło: Senuto, dane z września 2021

Obecnie widoczność serwisu to:

  • 3369 fraz w TOP10
  • 886 fraz w TOP3

Główne korzyści dla klienta:

Oprócz braku utraty widoczności, a co za tym idzie ruchu i sprzedaży z kanału google/organic warto wspomnieć, że podejście zastosowane przy realizacji przekierowań za pomocą kilkunastu reguł w PHP zamiast 240 tysięcy pojedynczych wpisów w .htaccess / tabeli przekierowań w CMS, ma znaczący wpływ na wydajność serwisu oraz daje pewność dużego pokrycia starych URLi.

Zainteresowały Cię działania opisane w tym case study? Sprawdź, co możemy zaproponować Twojej firmie w Aktywnym Modelu Rozliczeń. Twój cel to nasz cel!

Wypowiedź Eksperta

Największym wyzwaniem była praca z tak dużą ilością adresów do przekierowania, które dodatkowo pochodziły z różnych okresów istnienia serwisów. Wyeliminowanie łańcuchów przekierowań i canonicali i zapewnienie, że wszystkie stare adresy zawsze dokładnie jednym przekierowaniem 301 doprowadzą roboty do nowego adresu docelowego, wymagały programistycznego podejścia do tematu.

Jakub Lisiecki,

Cheif Innovation Specialist

Oczekujesz dedykowanych rozwiązań dla swojej marki?

Napisz do nas, skontaktujemy się z Tobą i przygotujemy propozycję współpracy.

    TAK
    Adres strony internetowej*
    E-mail*
    Telefon*
    TAK
    Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

    Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

    Dziękujemy!

     

    Co dalej?

    1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
    2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
    3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

    Komentarze

    Dodaj komentarz