Praca w marketingu okiem specjalistów SEO – wywiad z ekspertami EACTIVE

Asia Zenker i Marcin Gaworski to świetni specjaliści z zakresu optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek, od lat pracujący w EACTIVE. Postanowiliśmy zapytać ich, jak rozpoczęli przygodę z pozycjonowaniem, a także jak z ich perspektywy wygląda praca w marketingu, a konkretnie w Dziale SEO. Jesteście ciekawi ich odpowiedzi? Zapraszamy do lektury! #wiemyjak

praca-w-seo-wywiad

Dlaczego zdecydowałeś się na podjęcie pracy w SEO?

Marcin: Fakt, że moje działania mogą diametralnie poprawić sytuację finansową, nierzadko bardzo dużych firm, niesamowicie motywuje. Zacząłem od kilku swoich serwisów, na których testowałem różne rozwiązania, aż w końcu postanowiłem spróbować wdrożyć to, czego się nauczyłem u znajomego, w sklepie internetowym. Dzięki temu dostałem zastrzyk motywacji, aby pójść dalej, ponieważ okazało się, że praktycznie wszystkie zalecenia zdały egzamin. Wprawdzie był to mój pierwszy poważny przypadek i mogło się okazać, że po prostu trafiłem z odpowiednimi rozwiązaniami. Jednak był to moment, który sprawił, że chciałem zajmować się SEO komercyjnie, na co dzień.

Zazwyczaj SEO nie jest pierwszym kierunkiem, jaki wybierają kobiety w świecie marketingu online. Co Ciebie skłoniło do podjęcia decyzji o specjalizacji w tym obszarze?

Asia: W związku z tym, że pracę w EACTIVE zaczynałam od tak zwanej ,,kuchni”, a mianowicie od pracy w naszym Dziale Administracji, nie mając pojęcia, czym dokładnie jest pozycjonowanie i jak działa, zaczęło mnie to ciekawić. Wtedy postanowiłam więcej na ten temat czytać, dopytywać, aż dostałam szansę szkolenia się w zakresie pozycjonowania w naszym Dziale SEO. To, co zachęcało mnie do rozwoju w tym kierunku, to:

  • wiele niewiadomych związanych z reakcjami serwisów na wprowadzane zmiany,
  • ciekawość, co wydarzy się, kiedy podejmiemy takie, a nie inne działania,
  • możliwość podejmowania nowych wyzwań.

Praca w SEO w dużej mierze zależy od aktualizacji Google, dlatego w tej branży cały czas trzeba być na bieżąco, podążać za nowinkami.

Niektórzy myślą, że stanowisko Specjalisty SEO to 8 godzin monotonnej pracy bez kontaktu ze światem zewnętrznym. Jak skomentujesz te rewelacje?

Marcin: Dość pejoratywnie zadane pytanie, jednak niekiedy jest w tym trochę prawdy. W tym aspekcie mam na myśli zaabsorbowanie danym problemem. W momencie, kiedy chcesz dojść do rozwiązania trudnego tematu i masz wewnętrzne przekonanie, że znajdziesz rozwiązanie dzisiaj, bo czujesz, że jesteś blisko – dokończysz to. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby tę monotonną pracę bez kontaktu ze światem zewnętrznym, jak ujęte jest w pytaniu, zmienić na kreatywną pracę w miejscu, w którym czujesz się dobrze, wśród ludzi, których lubisz. Jeśli czujesz, że wygodniej pracuje Ci się na powietrzu – czemu nie. Osobiście nie praktykuję takich rozwiązań, bo uważam, że szybciej rozwiążę problem nieco bardziej „stacjonarnie”, ale słyszałem o takich przypadkach.

Pracę SEOwca określiłbym jako kreatywną, a nie monotonną. Musimy również pamiętać, że cały czas pracujemy na serwisach Klientów, dlatego nasza praca w dużej mierze opiera się na kontakcie z nimi, więc błędem byłoby stwierdzenie, iż jesteśmy odizolowani od świata zewnętrznego.

Co Twoim zdaniem wyróżnia pracę w SEO na tle innych zawodów?

Asia: Praca w SEO to przede wszystkim ciągły rozwój, wieczne nowinki w branży, a co za tym idzie niekończące się zmiany. Z tego powodu nie możemy narzekać na monotonię i nudę. Dynamika tej pracy nie pozwala zatrzymać się w miejscu, powoduje, że cały czas musimy być na czasie nie tylko z aktualnościami z branży, ale również z całego świata marketingu online.

Co stanowi największe wyzwanie w pracy SEOwca?

Marcin: Myślę, że umiejętność radzenia sobie w każdej sytuacji. Czasem może się zdarzyć, że serwis, mimo dobrej optymalizacji on-site, odpowiedniego powiązania tematycznego między poszczególnymi sekcjami, prawidłowego linkowania wewnętrznego, poprawnego profilu linkowego itd., pod względem pozycji nie wzrasta. Zawsze można powiedzieć, że te wszystkie aspekty są „dobre”, ‘’poprawne’’, a nie „bardzo dobre”, ’’doskonałe’’. Jednak w momencie, gdy analizując konkurencję, dochodzimy do wniosku, że tam te elementy są na podobnym, a nierzadko niższym poziomie, czasem niezbędne jest pokuszenie się o niekonwencjonalne rozwiązanie i to moim zdaniem stanowi duże wyzwanie. W SEO nieszablonowe myślenie to podstawa, czasami trzeba wyjść poza ramy, aby znaleźć idealne rozwiązanie przynoszące efekty.

Jakie cechy powinny wyróżniać skutecznego Specjalistę SEO?

Asia: Przede wszystkim dociekliwość, kreatywność, dokładność i spostrzegawczość. Dobry specjalista SEO musi charakteryzować się ciągłą chęcią rozwoju, odwagą do podejmowania trudnych i ryzykownych decyzji, ale też zdrowym rozsądkiem – musimy pamiętać, że odpowiadamy za biznes naszych Klientów, jego wyniki, przychody.

W tej pracy niezwykle ważne są zdolność przewidywania i intuicja – czasami musimy kierować się swoim przeczuciem, aby wypracować efektywne rozwiązanie. Nie możemy również zapomnieć o najważniejszym – wiedzy. Praca w marketingu to ciągła nauka, doszkalanie, podążanie za nowościami, nie można zatrzymać się choćby na chwilę.

Ile czasu potrzeba aby zostać ekspertem SEO?

Marcin: Jeśliby określać mianem eksperta osobę, która zna wszystkie aspekty wykorzystywane w SEO, to myślę, że można oszacować czas potrzebny na osiągnięcie takiego poziomu. Jednak, jeżeli eksperta definiujemy jako tego, który zawsze znajduje rozwiązanie danej sytuacji – tutaj moim zdaniem potrzeba trochę doświadczenia i pracy ze zróżnicowanymi serwisami.

Oczywiście są aspekty, które wykonuje się tak samo na każdej stronie, można by powiedzieć „dobre praktyki”, jednak są sytuacje, w których te „dobre praktyki” nie wystarczają i wtedy kreatywność skorelowana z doświadczeniem oraz zdobytymi umiejętnościami będzie najcenniejsza. Nie raz całkowicie niezgodne z wytycznymi Google aspekty działają, a innym razem serwisy reagują bardzo „prawidłowo” biorąc pod uwagę zalecenia optymalizacyjne.

Jeśli miałbym odpowiedzieć krótko na to pytanie – moim zdaniem odpowiedź jest bardzo przewidywalna – nie da się określić czasu, jaki ktoś będzie potrzebował na zostanie ekspertem. Ile doświadczenia wystarczy, ile serwisów trzeba dogłębnie przeanalizować i ile aspektów trzeba przetestować – jest to kwestia bardzo indywidualna.

Czym dla Ciebie jest praca w SEO?

Asia: Dla mnie praca w SEO to nieustanny rozwój i nowe wyzwania każdego dnia. Nigdy nie wiadomo, co zastaniemy po kolejnych aktualizacjach Google bądź jak dany serwis zareaguje na nasze działania optymalizacyjne – zawsze musimy być przygotowani na różne scenariusze. Jednakże właśnie o to w SEO chodzi, jednego dnia nasze działanie może wydawać się strzałem w dziesiątkę a innym razem całkowitą porażką.

Jaką radę dałbyś osobie, która dopiero zaczyna swoją przygodę z pozycjonowaniem?

Marcin: Przede wszystkim dużo testować. To, co kiedyś zdawało egzamin i można o tym przeczytać na różnych forach niekoniecznie wciąż działa bądź nie będzie działało w określonych przypadkach. Dlatego moim zdaniem im więcej testujesz, tym lepszym specjalistą możesz zostać. Dzięki temu zyskujesz doświadczenie i umiejętność, o której wspomniałem wyżej jako o najważniejszym wyzwaniu w pracy SEOwca, czyli umiejętność radzenia sobie w każdej sytuacji.

Dołącz do naszego grona
EKSPERTÓW #wiemyjak

    x

    APLIKUJ

    na stanowisko:

    *

    *

    *

    *

    (pliki do 5 MB w formatach: pdf, doc, docx, png, jpg)

    Uwagi:

    Filtr antyspamowy

    *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie (55-010), pod adresem ul. Główna 26/2, NIP 896-15-47-353, REGON 363683262. czytaj więcej

    * Pole wymagane

    #wiemyjak

    Trwa wysyłanie...

    Ocena artykułu:
    4.5/5 (16)

    Komentarze

    Dodaj komentarz

    Zamów bezpłatną wycenę

    Imię i Nazwisko
    E-mail*
    Numer telefonu*
    Adres strony internetowej*
    Treść wiadomości
    TAK

    Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

    Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

    Dziękujemy!

     

    Co dalej?

    1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
    2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
    3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

    KLAUZULA INFORMACYJNA

    Informujemy, że:

    1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
    2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
    3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
    4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
    5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
    6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
    7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
    8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
    9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
    10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
    11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

    Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

    Rozumiem