5 głównych błędów usability e-sklepu przez które możesz stracić klientów

czym są błędy usability

Wszystkim właścicielom e-sklepów zależy na zwiększeniu dochodu. Ich chęci często nie przekładają się jednak na odpowiednie przygotowanie strony i zachęcenie klienta do zakupu – a istnieje wiele elementów, które mogą zniechęcić klienta i odwieźć go od dokonania transakcji. Zapewne niejednokrotnie sam znalazłeś się w sytuacji, gdy odwiedzając daną stronę www po prostu poddałeś się i wyszedłeś, bo w końcu po co tracić czas na witryny, które utrudniają Ci poszukiwanie pożądanych produktów bądź usług? Sprawdź, z czym najczęściej musi się mierzyć Twój użytkownik i jakie są błędy związane z użytecznością strony. #wiemyjak

Zaraz, zaraz, ale czym jest ta użyteczność?

Zacznijmy od wyjaśnienia pojęcia – web usability (użyteczność stron www) to nic innego jak szereg kwestii związanych z ergonomią i funkcjonalnością witryn internetowych. Chodzi o wygodę i łatwość użytkowania strony – wszystkie te działania wykonywane są pod użytkownika, aby bez problemu znalazł to, czego szuka i odnalazł się w komunikacji na stronie. Odpowiednie przygotowanie strony to ukłon w stronę użytkownika i korzyść dla właściciela e-sklepu, bo mając przystępny serwis można zwiększyć swoje szanse na sprzedaż. Ułatwiając odwiedzającym poruszanie się po stronie sprawiamy, że są oni zadowoleni i chętnie na niej zostaną, a nawet wrócą w przyszłości. Na użyteczność wpływa kilka czynników – opisaliśmy je w jednym z naszych artykułów.

Jakich błędów unikać?

Sporo klientów źle ocenia odwiedzony sklep internetowy i szybko go opuszcza, dlatego warto wiedzieć które błędy odstraszają ich najbardziej. Taka pozwoli na wprowadzenie odpowiednich zmian i zatrzymanie klienta, zachęcenie go do zakupu i zwiększenie sprzedaży. Najczęstsze problemy i pułapki związane z łatwością użycia strony dotyczą:

1. Układu strony i rozmieszczenia informacji. Strony często nie są przygotowane pod użytkowników, którzy zwracają uwagę, że są nieczytelne, czy nie mogą znaleźć informacji, których potrzebują. Na stronie głównej problemy mogą się mnożyć, od braku informacji o tym co firma oferuje, po błędy w strukturze menu (też określeniu gdzie jest główne menu). Błędne okazuje się również rozmieszczenie informacji – te najważniejsze często znajdują się dopiero po przewinięciu.

2. Nawigacji. Użytkownicy nie mogą znaleźć tego, czego potrzebują? A może gubią się w natłoku informacji? Częstym problemem jest niewłaściwa nawigacja – zbyt dużo informacji i ogólny chaos na stronie sprzyja temu, że użytkownik pogubi się i wyjdzie, nie dokonując żadnej transakcji. Nawigacja powinna kierować odwiedzającego stronę ścieżką zakupową. Ważną kwestią jest również właściwy wybór i odpowiednie oznaczenie przycisków CTA – zdarza się, że są one niejasne i zbyt długie, co wcale nie nakłania klienta do dokonania pożądanej czynności. W nawigacji istotne jest również kierowanie do miejsca, gdzie klient może zasięgnąć rady – infolinii lub czatu internetowego.

3. Formatowania tekstu i kolorystyki. W tym przypadku można wymieniać…. I wymieniać! Tekst na stronie jest bardzo istotny – w końcu dobrze przygotowany content pozwoli na zatrzymanie klienta i w dalszej perspektywie budowanie pozytywnego wizerunku. Wszystko zepsuć jednak może niewłaściwie dobrana czcionka, brak odpowiedniego formatowania tekstu i jego nieodpowiednie umieszczenie. Estetyka to podstawa, chodzi w końcu o to, aby tekst był chętnie czytany, a ogólna kolorystyka nie odstraszała, a przyciągała. Należy unikać doboru czcionki, której kolor zlewa się z tłem. Nie sprawdza się również przeładowanie strony kolorami i migającymi elementami.

4. Kwestii technicznych. Błędy 404, zbyt długi czas ładowania strony, czy inne problemy natury technicznej na pewno nie spowodują uśmiechu na twarzy Twoich klientów. Oni chcą szybko, wygodnie i bez większych problemów znaleźć to czego potrzebują, a Twoja strona powinna im to ułatwić. Słaba optymalizacja strony www też należy do częstych błędów, podobnie jak przeładowanie linkami, czy umieszczanie niedziałających linków wewnątrz serwisu.

5. Problemu z wyszukiwarką i sortowaniem produktów. Wyszukiwarka produktów powinna działać bezbłędnie, w końcu to jedna z ważniejszych funkcji e-sklepu – a ograniczania listy wyszukiwania, lub jej niewłaściwe przygotowanie odstraszy najwytrwalszych internautów. Jeżeli użytkownik po raz kolejny otrzyma nietrafną odpowiedź, szybko się zniechęci. Ważne tez, żeby była umieszczona w widocznym miejscu. Konsumenci stają się coraz bardziej niecierpliwi i wymagający, stąd potrzeba jak najlepszego dopasowania do nich swoich usług.

Nie jesteś pewien jak poprawić stronę swojego sklepu internetowego,aby przynosiła zyski? A może nie masz na to czasu? My się tym zajmiemy. Pozwól zwiększyć swoją widoczność w internecie i sprzedaż>>>

30/06/2016
Jagoda Dynowska

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

  1. Mateusz pisze:

    Fajnie przedstawione ogólne wskazówki, jednak w kwestiach technicznych dodałbym jeszcze brak szyfrowania połączenia, koszyk na zewnętrznej domenie wykonawcy sklepu.
    Dodałbym jeszcze taki punkt jak „Zaufanie”
    Pozdrawiam

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to