SPRAWDŹ, CO OFERUJEMYPoznaj Aktywny Model Rozliczeń SEO & Ads

Web usability, czyli jak ważna jest użyteczność stron www

Siadasz przed klawiaturą, włączasz komputer i szukasz interesujących stron w sieci. Jeszcze nie masz pojęcia, że za chwilę poddasz próbie web usability, czyli użyteczność przeglądanych witryn www. Z marszu pomijasz te, które odpychają szatą graficzną, są nieczytelne i wymagają instalacji dodatkowych wtyczek do przeglądarki. Nie chcesz tracić czasu na witryny, które nie chcą z Tobą współpracować. Wolisz czytać te, które swoją treścią, wyglądem i komfortem przeglądania zachęcają do użytkowania.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

uzytecznosc strony www

Nic więc dziwnego, że projektanci witryn coraz większa uwagę przykładają właśnie do aspektu użyteczności stron internetowych, traktując proces ten równoważnie np. z pozycjonowaniem. Bo co nam z wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, jeśli potencjalny odbiorca zaraz po wejściu opuści stronę zrażony jej niską użytecznością. Jednak czy możliwe są wysokie pozycje bez użytecznej strony?

W czym tkwi sekret użyteczności stron www?

Zanim zaczniemy zajmować się użytecznością stron internetowych, przypomnijmy sobie czym jest popularne hasło web usability. Użyteczność jest to własność produktów decydująca o ich jakości użytkowej. Dokładając do tej zwięzłej definicji przedrostek „web-” dowiemy się, iż web usability to szereg cech odnoszących się do ergonomii i funkcjonalności witryn internetowych.

Tak jak każda branża, tak i web usability ma swojego guru. Jest nim Jakob Nielsen, duński specjalista w dziedzinie użyteczności. Opisał on najważniejsze czynniki decydujące o  web usability. Poniżej lista elementów mających wpływ na komfort korzystania z witryny internetowej

Pierwszy z czynników określa stopnień trudności w wykonywaniu podstawowych zadań przez użytkownika w trakcie pierwszej wizyty na stronie www. Jeśli ten bez problemu zrealizuje swój plan, to nie zostanie zniechęcony wysokim stopniem skomplikowania i prawdopodobnie zostanie na stronie dłużej. Kolejny z elementów usability wypunktowanych przez Nielsena – efficiency, czyli czas jakiego potrzebuje użytkownik do wykonania zadania przy znajomości serwisu wkracza, gdy internauta pozna serwis i wróci do niego przy najbliższej okazji. Jest to w pewnym stopniu zależne od punktu wcześniejszego, gdyż powrót będzie realny jedynie w przypadku, gdy nie zniechęci się w trakcie pierwszej wizyty. Ponadto ważna jest również szybkość dojścia do wprawy przy poruszaniu się po stronie internetowej po długiej nieobecności, liczba błędów popełnianych przez userów oraz stopień satysfakcji w trakcie korzystania ze strony www – jeśli użytkownik lubi serwis, jest w stanie przymknąć oko na drobne niedogodności.

Przy wdrażaniu powyższych elementów należy jednak pamiętać o znalezieniu złotego środka. Jeśli za bardzo skupimy się na którymś punkcie usability, pozostałe mogą zostać potraktowane po macoszemu. Warto zachować rozwagę – serwis www musi być nie tylko przyjazny, ale również funkcjonalny. Powinien pozwolić na realizację zaplanowanych zadań przez użytkownika, ułatwiając mu ten proces w sposób maksymalny.

User friendly czy search engine friendly?

Jeśli mamy na myśli użyteczność stron internetowych skupiamy się przede wszystkim na użytkowniku. Pragniemy zapewnić mu jak największą przyjemność z użytkowania serwisu, proponujemy funkcjonalne i łatwe w obsłudze menu, przejrzysty układ pozwalający na szybkie znalezienie potrzebnych informacji oraz czytelną, prawidłowo dobraną czcionkę. Ustalamy właściwe miejsce na reklamy, by te nie przeszkadzały w trakcie korzystania z serwisu, uzbrajamy stronę www w miły dla oka design oraz pozbywamy się obciążających skryptów i zbędnych animacji. Dbamy również o szybki serwer, który nie każe użytkownikowi zbyt długo czekać na załadowanie strony, pozbawiony przykrych niespodzianek takich jak problemy z wyświetleniem zawartości czy bezpieczny od ciągłych komunikatów o błędach.

Jednak mówiąc o web usability często zapomina się, że strona powinna być również przyjazna wyszukiwarce internetowej. Wprawdzie user friendly oraz search engine friendly to pojęcia współpracujące ze sobą, gdyż najnowsze wyszukiwarki starają się oceniać witrynę właśnie jak użytkownik, istnieją jednak poszczególne aspekty, które można poprawić z myślą o wyszukiwarce, które niekoniecznie zostaną dostrzeżone przez internautę. Mowa tu o procesie optymalizacji stron internetowych, którego jednym z czynników jest zresztą web usability. Sprawdź: Analiza danych Twojej strony www – 6 często popełnianych błędów

Web usability prowadzi do wysokich pozycji w wyszukiwarce

Pozycjonowanie stron internetowych, realizowane w długotrwałym procesie składającym się z wielu etapów, w dużej mierze opiera się na optymalizacji witryny. Jednym z elementów nad którymi swoje prace prowadzą specjaliści SEO jest dbałość o użyteczność stron www, czyli web usability. W tym momencie dochodzimy do sedna sprawy i odnajdujemy odpowiedź na pytanie, które wręcz cisnęło się na usta gdy rozpoczęliśmy rozmawiać o użyteczności – po co to wszystko?

Warto dbać o użyteczność stron www – jedynie przyjazna użytkownikom witryna zachęci ich do korzystania, zatrzyma na dłużej zachęcając do powrotu w przyszłości. Zadowolony użytkownik to cenny użytkownik, jeśli w trakcie prac nad użytecznością strony internetowych uda nam się osiągnąć poziom wymagany przez internautę, ten w podzięce odwdzięczy nam się poleceniem strony znajomym, którzy generować będą naturalny, jakże cenny ruch. A ruch dla Google to sygnał, że strona żyje i zasługuje na wysoką pozycje w wyszukiwarce!

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Publikacja wpisu: 15/04/2015 oraz aktualizacja: 31/08/2017

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.2/5 (6)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Gość pisze:

    niestety sporo firm o ux nawet nie słyszała, ba nawet niektóre wielkie marki są na bakier z uxem często :) Nie raz przy audytowaniu takich sklepów internetowych wychodzą takie kwiatki, że ho ho :) Aż dziw, że mają jakąkolwiek konwersję ;)

  2. Iza pisze:

    Myślę, że użyteczność stron internetowych ma duże znaczenie i właściciele stron powinni dobrze przemyśleć jak ich strona ma funkcjonować, żeby osiągnąć zamierzone cele i nie zniechęcić użytkowników na starcie.

  3. Gość pisze:

    Wszystkie rozwiązania są dobre, aby piąć się w górę w wyszukiwarce, dzięki za świetny poradnik, na pewno się przyda.

  4. Maciek Kołodziejczyk pisze:

    Zgadzam się z Waszym artykułem. Dopóki nie zastosowałem zmian zgodnych z web usability na swojej stronie, w ogóle nie zauważałem znaczenia user experience. Warto spróbować i przekonać się samemu:)

TAK

Zostaw kontakt, oddzwonimy

Abonament to stagnacja. Aktywny Model Rozliczeń SEO/ADS potęguje efektywność. Podczas 15-minutowej rozmowy dowiesz się wszystkiego.
Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK
Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Siechnicach, zarejestrowana pod adresem ul. Jana Pawła II 12, 55-011 Siechnice, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem