WYKONUJEMY DARMOWE AUDYTY SPRAWDŹ
 

Projekt kampanii reklamowej. 6 wskazówek tworzenia kampanii internetowej

Podejście do projektu kampanii reklamowej może być różne, a sposobów dotarcia do potencjalnych klientów niezliczenie wiele. Możliwości, jakie zapewniają narzędzia reklamowe od Facebooka czy Google, są kuszącą opcją do tworzenia kampanii internetowej. W końcu skoro można ustawić kampanie reklamowe w oparciu o zainteresowania, wiek czy ostatnie ważne zmiany w życiu użytkownika – projekt kampanii reklamowej nabiera nowego znaczenia.

projekt-kampanii-reklamowej-jak-reklamować-online

1. Ustal, jaki jest Twój komunikat. Jaki produkt chcesz reklamować?

Zanim zaczniemy planować naszą kampanię marketingową i projektować reklamy warto przyjrzeć się naszemu produktowi czy usłudze. Taka analiza pomoże w późniejszych etapach i znacznie ułatwi określenie, do kogo produkt jest skierowany. Każda kampania internetowa może mieć też inne cele. Jeżeli chcemy skupić się na zasięgu i budowaniu rozpoznawalności marki – przygotujemy pewnie reklamę informacyjną, w której damy użytkownikowi możliwość zapoznania się z naszą marką. Kolejnym celem naszej kampanii może być utrzymanie relacji z odbiorcami i podtrzymanie ich zaangażowania. W takim układzie sprawdzi się reklama przypominająca. Kampanie reklamowe prowadzą także do zwiększenia sprzedaży naszych produktów czy usług, innymi słowy ich celem jest konwersja. Tworzymy reklamy nakłaniające, mające doprowadzić do wykonania przez użytkowników postawionych im przez nas celów.

WSKAZÓWKA 1:

Dobrą praktyką jest określenie działań, które w danej chwili są kluczowe dla naszej firmy. W ten sposób będziemy wiedzieć, które z nich wymagają wsparcia marketingowego i projektu kampanii reklamowej.

WSKAZÓWKA 2:

Ważnym aspektem jest również współpraca i korelacja planów sprzedażowych i marketingowych. W ten sposób będziemy mieli przemyślaną strategię i plan na to, co konkretnie wydarzy się w naszej firmie.

2. Określ grupę docelową

Kiedy planuje się kampanię reklamową, to jak wygląda jej kreacja, determinowane jest przez grupę docelową. Podstawą jest zatem określenie do kogo kierujemy nasz komunikat, kto jest jego odbiorcą? Pamiętajmy, że każda grupa docelowa będzie przyswajała inaczej nasze komunikaty. Dodatkowo warto się zastanowić, czy robimy kampanię internetową na szeroką skalę, która ma pozyskać nam nowych sympatyków naszej firmy, czy koncentrujemy się na użytkownikach już skupionych wokół naszej marki.

WSKAZÓWKA 3:

Zrozumienie potrzeb odbiorców jest kluczem do sukcesu naszej kampanii. W ten sposób łatwiej będzie nam dostosować komunikację do konkretnej grupy.

 

Jeżeli mamy określony profil klienta naszej firmy, np. poprzez persony, jest to już wyjście do stworzenia określonych kampanii internetowych. Ale każda platforma za pomocą, której będziemy tworzyć reklamy ma swoje własne możliwości. Przykładowo, korzystając z Google Ads możemy określić naszych odbiorców przede wszystkim po słowach, jakie wpisują w wyszukiwarkę. Wiedząc czego szukają możemy stworzyć kampanie z odpowiednim przekazem reklamowym.

Inną segmentację odbiorców dopuszcza Facebook. Tworząc kampanię reklamową w ramach tego portalu, określamy grupy odbiorców na podstawie informacji, które o sobie udostępniają. Możemy zatem skierować przekaz reklamowy do określonej grupy wiekowej, w konkretnej lokalizacji na świecie, ale także w oparciu o to, gdzie ostatnio logował się ich telefon. W następnej kolejności dochodzą takie informacje jak ich miejsce pracy, wykształcenie, stanowisko, pełnione funkcje i zainteresowania.

Jeżeli zależy nam na konkretnej grupie zawodowej, warto rozważyć reklamy na LinkedIn. Jeżeli posiadasz tam profil masz świadomość, jakie informacje są tam udostępniane – od nazwy miejsca pracy, przez stanowisko po obowiązki służbowe. I w oparciu o te informacje możesz tworzyć reklamy i dobierać grupy odbiorców, na których Ci zależy.

3. Dostosuj sposób komunikacji i kanały do grupy docelowej

Kiedy już ustalimy, kto jest naszą grupą docelową warto zastanowić się, które kanały komunikacji będą najlepsze, ale także jak ta komunikacja powinna wyglądać. Czy zależy nam na poważnym komunikacie czy możemy sobie pozwolić na bardziej odważne, może kontrowersyjne treści? Może się również okazać, że treść, która jest dostosowana do grupy docelowej, znacznie lepiej sprawdzi się wykorzystana na Facebooku i Instagramie, a nie w wiadomości mailowej.

Kanały komunikacji mogą również zależeć od tego, jakim pokoleniem jest nasza grupa docelowa. Przykładowo do pokolenia seniorów najlepiej można dotrzeć z wykorzystaniem kampanii mailingowej albo reklam na Facebooku, a w przypadku Milenialsów warto zainteresować się reklamami na YouTube. Więcej o pokoleniach i zależnościach między pokoleniem a reklamą znajdziecie tutaj: Jak komunikować do pokoleń klientów?

4. Zadbaj o stronę wizualną kampanii internetowej

Wybierając kanały komunikacji szybko zorientujesz się, że każdy z nich narzuca określone formaty reklamy. Przykładowo Facebook na reklamach graficznych nie dopuszcza za wiele tekstu, z czym nie ma problemu Google w ramach reklam display. Jednak w tym drugim przypadku powierzchnia grafiki jest na tyle mała, że nie warto umieszczać na niej za dużo tekstu – będzie to po prostu nieczytelne.

Na wygląd naszych reklam mogą wpływać też techniczne ograniczenia tego medium, w którym będą wyświetlane. Jeżeli tworzymy reklamę wideo na YouTube musimy pamiętać, że w prawym dolnym rogu pojawia się przycisk „Pomiń reklamę”, a dodatkowo mogą wyskakiwać okienka z propozycjami innych filmów. W takim przypadku nie powinno umieszczać się w tych miejscach ważnych dla naszej reklamy informacji, ponieważ najzwyczajniej mogą zostać zasłonięte.

WSKAZÓWKA 4:

Sprawdź jak wyglądają reklamy w danym kanale komunikacji – będziesz wiedział, które elementy w Twoim projekcie mogą być nieczytelne lub zasłonięte przez inne elementy.

 

Wizualna strona kampanii reklamowej może również zależeć od kreacji i pomysłu tworzącego. :) Z jednej strony uważa się, że komunikaty powinny być spójne z marką (reklamodawcą) tak, żeby użytkownik przyzwyczajał się do określonych elementów, charakteryzujących daną markę. Z drugiej strony można pokusić się o odważną kampanię, znacznie odbiegającą wizualnie od tego, co dotychczas prezentowała firma. Drugie podejście niesie za sobą jednak ryzyko złego odebrania reklamy i brak skojarzenia z naszą marką.

5. Monitoruj wyniki

Żaden projekt kampanii reklamowej nie może pominąć etapu mierzenia skuteczności reklam. Monitoring tego, jak funkcjonują nasze kampanie możemy prowadzić w rożnych narzędziach analitycznych. Tworząc reklamy za pomocą menedżerów reklam w mediach społecznościowych czy przy pomocy Google Ads mamy również dostęp do danych statystycznych w ramach tych platform. Na bieżąco możemy zatem zobaczyć ile dana reklama ma wyświetleń, kliknięć czy reakcji.

Kolejnym narzędziem do monitorowania naszych kampanii internetowych jest Google Analytics. Jeżeli w swoich reklamach chcemy umieścić link do treści na naszej stronie, warto zastosować UTM (Urchin Tracking Module), czyli tagi modyfikujące nasz link, w taki sposób, żeby Google Analytics łatwiej odczytał źródło ruchu na naszej stronie internetowej. W ten sposób zobaczymy czy nasze kampanie reklamowe przykładają się do np. zwiększenia konwersji.

Monitoring kampanii internetowych ma również znaczenie przy optymalizacji i kontroli ustawień kampanii.

Możemy analizować następujące wskaźniki:

  • CPM (cost per mile) – koszt za 1000 wyświetleń
  • CPC (cost per click) – koszt za 1 kliknięcie
  • CTR (click through rate) – współczynnik klikalności
  • CR (conversion rate) – współczynnik konwersji

WSKAZÓWKA 5:

Monitoruj wskaźniki i optymalizuj ustawienia kampanii. Może się także okazać, że dana reklama zabiera nasz budżet a nie przynosi w ogóle wyników, co będzie silnym sygnałem do jej zmodyfikowania lub zakończenia.

6. Sprawdzaj konkurencję

Przy tworzeniu projektu kampanii reklamowej warto mieć na uwadze, jakie działania podejmuje nasza konkurencja. Nawet jeżeli oferujemy ten sam produkt czy usługę, będziemy mogli zareklamować to w zupełnie inny sposób. Jeżeli walczymy o tego samego użytkownika, to w jaki sposób zaprojektujmy naszą kampanię, może przyczynić się do zdobycia przewagi na rynku. Pamiętajmy również, że przestrzeń reklam online pozwala na dynamiczne zmiany, dlatego bieżąca analiza zarówno działań konkurencji, jak i naszej firmy jest bardzo potrzebna!

WSKAZÓWKA 6:

Bądź czujny! Sprawdzaj działania konkurencji, ale również firm nie związanych z Twoją branżą. W ten sposób będziesz kontrolował sytuację na rynku i zyskasz materiały do inspiracji!

 

Jeżeli szukasz nowych rozwiązań w marketingu internetowym dla swojej strony – zapraszamy do kontaktu z nami! Pomożemy rozwinąć Twój biznes!
ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

05/06/2019
Iga Katulska

Ocena artykułu:
4.5/5, głosów: 27

Udostępnij:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Maria pisze:

    Dla mnie wśród kampanii reklamowych prowadzonych w internecie i tak wygrywa google ads. Te kampanie zapewniają dużo możliwości, dotarcie do grupy docelowej poprzez wiele kanałów i komunikatów. Uważam je za najbardziej skuteczne.

  2. Feliks pisze:

    Bez monitorowania wyników nie ma po co w ogóle tworzyć kampanii reklamowych. Fajny artykuł. Dzięki :)

  3. Hania pisze:

    Na taką ciągłą kontrolę działań konkurencji często nie ma już czasu, a faktycznie lepiej trzymać rękę na pulsie i nie powtarzać tych samych kreacji.

  4. Grzegorz pisze:

    Monitoring działań jest potrzebny, ale przede wszystkim trzeba do tego podejść z głową. Każde narzędzie ma swój sposób na zbieranie danych i od tego trzeba wyjść przy interpretacji wyników.

  5. Jan pisze:

    Wydaje mi się, że czasami zbyt dużą uwagę przykłada się do wyglądu i projektu graficznego treści. Tymczasem im prościej tym lepiej, a więcej zaangażowania włożyć w odpowiednie kierowanie reklam do naszej grupy docelowej.

  6. Gracja pisze:

    Dobre określenie grupy docelowej to podstawa

  7. Damian pisze:

    Przez tak dużo możliwości, jakie mamy dzięki marketingowi online wydaje mi się, że nie wiadomo od czego zacząć albo chce się robić wszystko od razu. Dlatego warto zgłosić się do specjalistów, żeby zaplanowali nam strategię

  8. Alicja pisze:

    Dla mnie najlepiej sprawdzają się kampanie internetowe w social media

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to