Dobierz właściwe wskaźniki KPI i zrealizuj swoje cele biznesowe!

eactive_kpi

W poprzednim artykule o ważnych krokach wdrażania analityki internetowej w firmie, jako jeden z pierwszych etapów wymieniłam opracowanie Key Performance Indicators, czyli kluczowych wskaźników wydajności. Jest to nie tylko jeden z pierwszych, ale również jeden z ważniejszych etapów we wprowadzaniu analityki w firmie, dlatego chciałabym szerzej omówić to zagadnienie.

Jeśli chcesz efektywnie realizować strategię marketingową w swojej firmie, powinieneś śledzić nie tylko to jak skutecznie osiągasz większe – strategiczne cele, ale przede wszystkim zidentyfikować „to”, co kieruje klientami przy podejmowaniu działań na Twojej stronie. Pomóc w tym mogą właśnie kluczowe wskaźniki wydajności. W tym artykule znajdziesz kilka wskazówek, dzięki którym określisz wskaźniki KPI najlepsze dla Twojej branży. #wiemyjak

Co to są Key Performance Indicators?

Key Performance Indicators (pol. kluczowe wskaźniki wydajności) to rodzaj pomiaru wykorzystywany do śledzenia postępów w realizowaniu celów firmy – jest to metryka, która określi na jakim jesteś etapie wypełniania swoich celów biznesowych. Oznacza to, że zanim zaczniesz wyznaczać swoje KPI, będziesz musiał zdefiniować cele organizacji – zarówno te główne – strategiczne, oraz operacyjne – czyli poszczególne kroki, które zbliżą Cię do urzeczywistnienia celu głównego. Ważne jest, aby nie mylić celów z kluczowymi wskaźnikami wydajności. Wskaźniki KPI w procesie realizacji celów uznawane są za mikro cele lub mikro konwersje. Nie czyni ich to jednak celami a po prostu dobrymi punktami odniesienia w monitorowaniu sukcesów swoich działań. Przykładem celu strategicznego może być zysk, celem operacyjnym – zwiększenie sprzedaży, zaś wskaźnikiem KPI miesięczny obrót.

Z pewnością chciałbyś mieć kontrolę nad tym, jak owe cele są osiągane. Możesz to zmierzyć przy pomocy odpowiedniej metryki, czyli wskaźników KPI. Pozwolą Ci one zrozumieć czy Twoja witryna współgra z wyznaczonymi celami. Dobrze dobrane KPI umożliwią zmierzenie postępu (lub jego brak) w obszarach będących kluczem do wydajności witryny.

Rodzaje kluczowych wskaźników wydajności

Key Performance Indicators dzielą się na dwa rodzaje: zewnętrzne i wewnętrzne. Wewnętrzne (internal) wskaźniki są używane przez zespół do mierzenia i optymalizowania wydajności swoich kampanii marketingowych. Nie umieszcza się ich w raporcie dla przełożonych czy klientów. Współczynnik odrzuceń (bounce rate) jest dobrym wewnętrznym wskaźnikiem wydajności do optymalizacji stron docelowych, jednakże jest dość szczegółowy i przydatny w bieżących działaniach, dlatego nie uwzględnia się go w raporcie. Przedstawiamy w nim tylko najważniejsze KPI, wywierające największy wpływ na biznes. Jeśli naszym celem byłby na przykład wzrost ruchu na stronie, a wskaźnikiem ilość odsłon strony, to naszemu przełożonemu nie raportujemy ile i jaka podstrona miała odsłon.

Drugi rodzaj to zewnętrzne (external) kluczowe wskaźniki wydajności. Są to najważniejsze wskaźniki, strategiczne dla biznesu i z tego względu powinny być raportowane dla klientów czy przełożonych. Mówiąc ogólnie o KPI, mamy na myśli te zewnętrzne. Właśnie ze względu na ich istotne znaczenie, nazywamy je kluczowymi. Przykładowe zewnętrzne KPI to: średnia wartość zamówienia, współczynnik konwersji, CPA czy dochód.

Jak wybrać właściwe KPI?

Efektywne Key Performance Indicators powinny charakteryzować się kilkoma konkretnymi cechami. Muszą być:

1. Dostępne i mierzalne

Należy używać jedynie tych wskaźników KPI, które są dostępne. Odnosi się to również do sytuacji, kiedy chcesz zmierzyć coś niemożliwego do zmierzenia (na przykład nastrój klienta, który dokonał zakupu). Musisz być stuprocentowo pewny, że wskaźniki, które wybrałeś są możliwe do zmierzenia i raportowania przez używane przez Ciebie narzędzie.

2. Wpływające na rozwój biznesu

Jeśli metryka nie wpływa w znaczącym stopniu na biznes, nie jest dobrym wskaźnikiem zewnętrznym.

3. Odpowiednio dopasowane

Jeżeli wybrane KPI są priorytetowe i znacząco oddziałują na biznes, wówczas są też dopasowane do celów biznesowych. Jeśli zaś nie są istotne ze względu na cele firmy, nie będą także strategiczne.

4. Użyteczne

Użyteczność w tym przypadku oznacza, że możesz szybko podjąć działania w oparciu o dane uzyskane na podstawie KPI.

5. Aktualne

Wybrane wskaźniki KPI powinny być dostępne w odpowiednim czasie, w którym będą niezbędne do podjęcia działań. Jeśli przykładowo używasz metryki składającej się z kilku wskaźników jako KPI i musisz czekać kilka miesięcy, aby go obliczyć – nie jest to dobry wskaźnik dla celów krótkoterminowych, ponieważ nie możesz na jego podstawie podejmować decyzji w konkretnym czasie.

Musisz pamiętać, że nie ma uniwersalnego rozwiązania. Istnieje wiele rożnych wskaźników KPI, które mogą być właściwe wielu branżom jednocześnie. W marketingu internetowym w zależności od tego na czym skupiają się działania, jedne z nich będą istotne, podczas gdy inne już nie. Ponieważ niektóre ze wskaźników KPI są zależne od planowanych działań, nie można znaleźć jednej uniwersalnej listy takich wskaźników dla marketingu internetowego. Powinieneś także analizować wybór swoich celów firmowych, dzięki czemu lepiej zrozumiesz czy dobór wskaźników był właściwy. Pamiętaj jednak, że mają one potencjał do zmiany w czasie. Może się okazać, że pewne cele nie są tak opłacalne jak inne i trzeba na nowo dostosować model biznesowy. W takim przypadku musisz zawsze zastanowić się nad swoimi KPI i upewnić się, że podążają one za zmianami celów firmy.

Nasi specjaliści wiedzą jak dobrać wskaźniki KPI dla Twojej branży. Poznaj naszą ofertę pozycjonowania stron >>

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Nina pisze:

    Zgadzam się, wskaźniki kpi to absolutna podstawa w analityce internetowej, ale wybranie tych właściwych to już trudniejsze zadanie…

TAK

Zostaw kontakt, oddzwonimy

Abonament to stagnacja. Aktywny Model Rozliczeń SEO/ADS potęguje efektywność. Podczas 15-minutowej rozmowy dowiesz się wszystkiego.
Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK
Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Siechnicach, zarejestrowana pod adresem ul. Jana Pawła II 12, 55-011 Siechnice, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem