Targetowanie behawioralne krok po kroku, czyli jak celnie kierować reklamę Ads

Precyzyjne dotarcie do odbiorców za pomocą reklamy to marzenie każdego reklamodawcy. Sęk w tym, aby celnie dotrzeć ze swoim przekazem do odpowiedniej osoby we właściwym czasie. Google ma na to rozwiązanie – kierowania reklam, które pozwala na spełnienie tych celów. Dowiedz się, czym jest targetowanie behawioralne, reklama behawioralna oraz jak targetować reklamy. Zapewniamy, reklama behawioralna to jedna z możliwości, obok której nie warto przejść obojętnie.  #wiemyjak

Targetowanie behawioralne krok po kroku, czyli jak celnie kierować reklamę Google Ads

Co to jest targetowanie reklam i dlaczego jest tak ważne?

Targetowanie reklam (inaczej kierowanie lub ukierunkowywanie) polega na umieszczaniu reklam w określonych obszarach, na określonych platformach lub u określonych użytkowników. Ta metoda marketingowa ma na celu zwiększenie widoczności witryn i zaangażowania docelowych odbiorców.

Pamiętaj, im większe zaangażowanie Twoich odbiorców w reklamę, tym większe prawdopodobieństwo, że zwiększysz liczbę potencjalnych klientów, konwersji i sprzedaży – bez względu na początkowy cel marketingowy.

Czym jest targetowanie behawioralne i jak działa?

Ten rodzaj targetowania jest szczególnie interesujący, ponieważ pozwala na dotarcie do użytkowników pod kątem ich zainteresowań. W jaki sposób? Reklama jest dopasowywana bezpośrednio do konkretnego użytkownika, na podstawie tego, jakie:

  • Odwiedza strony, 
  • Subskrybuje kanały, czy portale, 
  • Ogląda treści,
  • Wpisuje hasła w wyszukiwarkach.

W jaki sposób zainteresowania przypisywane są użytkownikom? Pod uwagę brana jest ich historia surfowania po sieci. Działania takie zapamiętywane są poprzez pliki cookies, po czym Google przypisuje użytkownika do wybranej kategorii. Kluczowe znaczenie mają tu zatem nie tylko strony, na których wcześniej pojawiał się dany użytkownik, ale również czas przeglądania witryny, a także częstotliwość, z jaką to robił.

Targetowanie behawioralne dostępne jest w sieci reklamowej Google – to zbiór stron, filmów i aplikacji, gdzie można wyświetlać reklamy. Tworząc kampanię w sieci reklamowej, można zauważyć, jak kompleksowe są możliwości kierowania reklam. Docieranie do odbiorców na podstawie zainteresowań to tylko jedna z opcji, gdyż można korzystać również z:

  • Kierowania na miejsca docelowe — metoda kierowania umożliwia wybranie konkretnych witryn, filmów, kanałów, aplikacji i kategorii aplikacji należących do YouTube i sieci reklamowej Google, w których chcesz wyświetlać reklamy.
  • Kierowania kontekstowego — które pozwala na dopasowywaniu reklam do odpowiednich witryn w sieci reklamowej za pomocą m.in. słów kluczowych lub tematów.
  • Geotargetowania — jest to sposób dotarcia do grupy docelowej, na podstawie danych geograficznych takich jak obszar zamieszkania lub aktualnego przebywania.
  • Kierowania demograficznego — korzystając z opcji kierowania demograficznego, reklamodawca może wybrać: wiek, płeć, status rodzicielski lub dochód. 

Reklama behawioralna w e-commerce

Targetowanie behawioralne warto stosować również  w e-commerce w celu poprawy skuteczności kampanii marketingowych. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, poznanie rzeczywistych zachowań użytkowników pozwoli Ci na stworzenie odpowiednich reklam, które będą zgodne z tym czego oczekują odbiorcy. Odpowiednia segmentacja klientów pozwala na wyświetlanie im trafnych treści. Zanim zaczniesz tworzyć reklamy, warto przyjrzeć się bliżej zachowaniu użytkowników w sieci i odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Na jakich zachowaniach użytkowników chcesz skupić się w swoich reklamach?
  • Kim są użytkownicy, którzy przejawiają dany typ zachowania?
  • Co możesz im zaoferować? Jakie treści uznają za najbardziej atrakcyjne?

Taka taktyka pomaga firmom zoptymalizować przekaz, aby dopasować się do grupy docelowej i poprawić konwersję. Spersonalizowane reklamy to obustronna korzyść — kupujący mają lepsze wrażenia z zakupów, ponieważ trafiają na reklamy dostosowane do ich aktualnych potrzeb i zachowań. Natomiast reklamodawca czerpie korzyści z lepszej sprzedaży i aktywności w witrynie, zwiększając popularność i zysk firmy.

Reklama targetowana – dostępne możliwości

W Google Ads istnieje kilka opcji targetowania behawioralnego. Przedstawimy niektóre z nich:

  • Niestandardowi odbiorcy o podobnych zainteresowaniach. Dzięki tej opcji reklamodawca ma możliwość docierania do bardziej szczegółowych grup odbiorców, przykładowo producent koszulek sportowych zamiast docierania do ogólnych grup miłośników sportu, może skupić się tylko na pasjonatach maratonów sportowych. Odbiorcy mogą być zatem definiowani według dowolnych zainteresowań wpisanych jako słowa kluczowe lub adresów URL używanych jako proxy dla grup zainteresowań.
  • Zdarzenia z życia. W tej opcji kluczową rolę odgrywają tzw. zdarzenia z życia użytkowników. Reklamodawca może kierować przekaz reklamowy do użytkowników, którzy np. niedługo wezmą ślub, czy są przed lub po przeprowadzce. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że zdarzenia takie występują z reguły stosunkowo rzadko (w związku z tym wybrana grupa użytkowników nie jest duża), ale za to mogą przekładać się na konkretne efekty, gdyż dane decyzje wiążą się z większymi niż zazwyczaj decyzjami zakupowymi.
  • Remarketing. Jest to możliwość ponownego docierania do odbiorców, którzy już wcześniej byli na danej stronie, jednak ją odpuścili, nie decydując się na zakup.

Korzyści z użycia targetowania behawioralnego

Taki system przyporządkowywania konkretnej tematyki do danej osoby przynosi korzyść zarówno reklamodawcy, jak i użytkownikowi – w końcu spersonalizowane komunikaty reklamowe mają swoje plusy. Jeżeli reklama jest odpowiednio skonfigurowana, reklamodawca trafia wprost do grupy docelowej, a użytkownik otrzymuje reklamę produktu/usługi, która faktycznie może go interesować. Nienachalne reklamy, dopasowane do naszych zainteresowań nie przeszkadzają, a wręcz przeciwnie – mogą wzbudzić zainteresowanie. Podstawowe korzyści z targetowania behawioralnego to zatem:

  • Dotarcie do tych internautów, którzy mogą być najbardziej zainteresowani reklamą. Tak jak pisaliśmy wcześniej jeśli  reklama targetowana behawioralnie, została źle sprecyzowania, odbiorcy nie będą zainteresowani Twoją ofertą i  nie dokonają określonego działania. 
  • Większe prawdopodobieństwo kliknięcia reklamy. Jeśli dany produkt zainteresuje użytkownika, jest on znacznie bardziej skłonny kliknąć reklamę i sprawdzić ofertę. Nawet jeśli nie planuje kupna. Zapamiętanie i świadomość produktu są bardzo ważne — taki użytkownik zawsze może do Ciebie wrócić. W końcu już wie, gdzie szukać. 
  • Bogata oferta kategorii zainteresowań, które można wybierać. Nie musisz wybierać jednego konkretnego zainteresowania użytkowników, łącz je, sprawdzaj efekty, bądź elastyczny.  
  • Wzrost widoczności i sprzedaży. Jeśli reklama behawioralna odpowiada użytkownikom, czyli proponuje im to, czego aktualnie, w danym momencie szuka, .ich działania przełożą się na widoczność Twojego biznesu oraz sprzedaż. 
  • Podejmowanie bardziej świadomych decyzji. Kierowanie behawioralne dostarcza konkretnych informacji o zachowaniach Twoich odbiorców, dzięki czemu opierasz swoje działania marketingowe na pewnych, sprawdzonych danych, a nie hipotezach. 
  • Tworzenie spersonalizowanych i autentycznych treści. Konsumenci są coraz bardziej doświadczeni w odbiorze treści marketingowych, dlatego nie zareagują w oczekiwany sposób na nieautentyczną reklamę. Targetowanie behawioralne pozwala stworzyć przekaz, który w naturalny sposób zachęci użytkowników do dalszych kroków. A finalnie może przyczynić się do podjęcia decyzji zakupowej. 

Gdzie i jak targetować reklamy? Spróbuj także na Facebooku!

Media społecznościowe również dysponują ogromną bazą danych o swoich użytkownikach i  ta wiedza może przełożyć się na to, jak skuteczna będzie reklama behawioralna! Jeśli użytkownik ogląda dane treści, „lajkuje”, reaguje, udostępnia czy komentuje, Facebook to zapamięta, a Ty skorzystasz z tego zasobu danych. 

Facebook jest to miejsce, w którym użytkownicy nie tylko udostępniają swojej zdjęcia, ale również dzielą się swoimi pasjami oraz szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania  — odpowiedzią na wiele z nich może być Twój produkt.  Dlatego wybór odpowiednich zainteresowań to największy krok, ale też największe wyzwanie przy odpowiedzi na pytanie, jak targetować reklamy na Facebooku. 

Mniejsza, ale skuteczniejsza grupa docelowa 

Twoja firma zajmuje się sprzedażą żywności bio? Zamiast kierować reklamę behawioralną do wszystkich zadeklarowanych miłośników jedzenia, bądź bardziej precyzyjny, zastanów się, czym tak naprawdę może interesować się ten użytkownik. W ogólnych zainteresowaniach znajdziesz szerokie  grupy odbiorców. Precyzyjna grupa odbiorców jest mniejsza, ale bardziej skłonna do zakupu, ponieważ oferujesz jej to, czego właśnie szuka. 

Postaw na nieoczywiste zainteresowania! 

Postaw się na miejscu swojego klienta! Jesteś właścicielem hurtowni kosmetycznej, swoje działania reklamowe kierujesz głównie do młodych kobiet, proponując im najpopularniejsze produkty na rynku? Jeśli tak to spójrz na tę sytuację z nieco innej strony. Jakie działania reklamowe wprowadziła twoja konkurencja?  Najprawdopodobniej takie same. A co za tym idzie, twoja reklama będzie kolejną reklamą tych samych produktów, na którą Twoi klienci nie zwrócą uwagi. Myśl nieszablonowo. Targetowanie reklam, to dostosowane do persony, a nie grupy.

Reklama behawioralna a kierowanie kontekstowe

Warto zwrócić uwagę na różnice, które pojawiają się pomiędzy poszczególnymi formami targetowania. W związku z tym, że jest ich kilka, czasem można spotkać się z omyłkowym utożsamianiem targetowania behawioralnego z kontekstowym. Dzieje się tak ze względu na pewne podobieństwo w obu metodach – w końcu celem jest emitowanie reklamy, która trafi do określonej grupy użytkowników. Jak już zapewne wiesz po przeczytaniu tego artykułu, targetowanie behawioralne bazuje na zainteresowaniach użytkowników, inaczej jednak przedstawia się sprawa z kierowaniem kontekstowym. Polega ono na dopasowaniu treści reklam do treści danej strony, co umożliwia przykładowo emitowanie reklam butów do biegania na stronach dotyczących tematyki sportowej. Warto spróbować obu rozwiązań, w końcu targetowanie reklam to bardzo ważny aspekt strategii reklamowej i skutecznego docierania do odbiorców.

Targetowanie behawioralne przykład reklamy ukierunkowanej

Doskonałym przykładem targetowania behawioralnego są  kampanie e-mailowe. Mogą być wdrażane na podstawie działań podjętych na stronie internetowej, takie jak subskrypcja newslettera, dodanie produktu do koszyka lub wyświetlenie strony. Jak stworzyć taką kampanię? Na początku należy dokonać segmentacji np. na klientów którzy wykonują:

  • Zakupy jednorazowe,
  • Kilkukrotne zakupy,
  • Stałych klientów,
  • Uśpionych klientów.

Kolejny krok to stworzenie przekazów dostosowanych do każdej z tych grup. Przykładowo jeśli klient zostanie zakwalifikowany jako „klient uśpiony”, zostanie mu wysłana wiadomość e-mail o najnowszej kolekcji w sklepie. Następnie, jeśli w ciągu dwóch tygodni nie nastąpi żadna konwersja, należy zachęcić użytkownika do ponownego zaangażowania, wysyłając mu e-mailem ofertę rabatową.

Jak wdrożyć targetowanie behawioralne w swoim biznesie?

Podsumowując kierowanie behawioralne, jest to działanie, które ma na celu poprawienie trafności reklamy do odpowiednich grup odbiorców (dopasowanych na podstawie ich zainteresowań oraz nawyków). Jeśli chcesz wykorzystać targetowanie behawioralne w swojej strategii marketingowej pierwszym oraz najważniejszym krokiem jest podjęcie decyzji, jaką kampanię będziesz stosować. Do wyboru masz m.in. kampanię promocyjną produktu, różne rodzaje kampanii e-mailowej czy kampanie oparte na lokalizacji. Za pomocą kierowania behawioralnego możesz uzyskać lepszy zwrot z inwestycji dzięki wyższym współczynnikom klikalności i konwersji.

#wiemyjak wypromować Twój biznes

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.8/5 (10)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Dawid pisze:

    Ciekawym sposobem na wykorzystanie targetowania behawioralnego jest sprzedaż sugerowana, czyli to po prostu oferowanie wyborów na podstawie przedmiotów, które klienci już kupili.

  2. Anita pisze:

    Myślę, że z punktu widzenia użytkowników dostosowywanie reklam jest czymś pozytywnym, ponieważ użytkownikom wyświetlają się reklamy takie, które faktycznie mogą ich zainteresować, dzięki czemu reklamy nie są tak irytujące.

  3. Sławek Węgliński EACTIVE pisze:

    Panie Michale,

    na sukces kampanii wpływ ma wiele czynników – m.in. sposób prowadzenia kampanii, czy np. zainwestowany budżet, jakość strony www. Oczywiście różne działania sprawdzają się w danych typach biznesów. Jeśli chodzi o efekty sprzedażowe, naszym zdaniem często lepsze wyniki przy mniejszym nakładzie finansowym można osiągnąć siecią wyszukiwania niż reklamową. Wynika to z tego, że reklamy Linków Sponsorowanych czy Google Shopping odpowiadają na konkretne zapytanie użytkownika podczas gdy reklamy w sieci reklamowej kierujemy na osoby potencjalnie zainteresowane. Są oczywiście odbiorcy na rynku, czyli grupa, która pozwala pokierować reklamy, na osoby o intencji zakupowej. Efekty reklamy w sieci reklamowej mogą być pozornie niewidoczne, ponieważ trudniej je mierzyć, co nie oznacza jednak, że ich nie ma. Dobrze jest łączyć działania. Dlatego lubimy wykorzystywać remarketing w sieci reklamowej jako działanie wspierające sprzedaż, na przykład w połączeniu z Google Shoppingiem czy linkami sponsorowanymi.

  4. Michal pisze:

    Robilem juz wiele adwordsow i siec reklamowa google nigdy nie przynosila nawet zwrotu inwestycji, natomiast reklama w wynikach wyszukiwania owszem. Jak to jest u was?