Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego? 5 wskazówek jak zadbać o budżet na SEO w e-commerce

Wzrost liczby e-konsumentów w Polsce o 3,4 mln oraz pojawienie się dodatkowych 100 tys. sprzedawców do 2027 roku* to wyraźny sygnał do inwestowania w najlepsze kanały dotarcia do klienta. Pozycjonowanie stron internetowych to właśnie jedno z działań, które skutecznie pozwala pozyskać nowych klientów i zwiększyć zyski e-commerce. Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego? Z jakimi kosztami musimy się mierzyć, aby wprowadzić w przedsiębiorstwie efektywne SEO? Na jakie aspekty należy zwrócić uwagę, aby nie przepalić budżetu na pozycjonowanie? W artykule przedstawiamy 5 wskazówek, które pomogą Ci w ustaleniu budżetu oraz opracowaniu planu działań SEO.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

*Dane pochodzące z raportu strategy&

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu e-commerce

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Niestety nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Koszty usług pozycjonowania są uzależnione od wielu czynników. Nie ma jednego stałego schematu według którego agencje SEO ustalają cenę rynkową za działania pozycjonujące. Dla każdej firmy koszty powinny być ustalane indywidualnie. Powinny być również uzależnione od rodzaju usługi, która będzie wykonywana oraz efektu, jaki dane przedsiębiorstwo chce wypracować. Staraj się unikać firm, które oferują jednakową cenę dla wszystkich. Takie działania mogą świadczyć o braku chęci zrozumienia przez agencję SEO specyfiki danego biznesu.

Co wpływa na koszt pozycjonowania sklepu internetowego?

Wiemy już, że to, ile kosztuje pozycjonowanie strony www sklepu internetowego, jest zależne od wielu czynników. Na jakie więc aspekty musimy zwrócić uwagę planując budżet na działania pozycjonujące?

  • Rodzaj działań – każdy biznes jest inny i każdy potrzebuje innych działań. Cena pozycjonowania będzie więc zależna od zakresu zadań, jakie firma pozycjonująca będzie dla Ciebie wykonywać.
  • Wielkość strony internetowej – to, czy mamy do czynienia z dużą firmą, czy z dopiero rozwijającym się sklepem e-commerce, również ma wpływ na cenę pozycjonowania. Jeżeli startujesz od zera to musisz zdawać sobie sprawę z kosztów, jakie trzeba włożyć, aby działania SEO miały sens.
  • Wielkość asortymentu – jest to kolejny czynnik wpływający na cenę usług pozycjonowania. Jeżeli Twój sklep internetowy posiada duży wachlarz produktów – potrzebnych będzie więcej działań, aby je wypozycjonować, co z kolei przełoży się na rosnącą cenę usług.
  • Konkurencyjność branży – w świecie online konkurencja dla e-commerce jest naprawdę duża. Im więcej sklepów oferujących takie same, bądź zbliżone produkty czy usługi, tym więcej pracy należy włożyć, aby wypozycjonować daną stronę internetową.
  • Wcześniejsze działania – ważną kwestią jest również to, czy dla Twojego sklepu internetowego były wcześniej prowadzone działania pozycjonowania. Jeśli tak – można udoskonalić ten proces, jeżeli nie – zaczynamy całkowicie od zera. Ważny jest również stan serwisu Twojego sklepu e-commerce, gdyż on jest głównym zasobem wpływającym na jakość działań SEO.
  • Cel – pamiętaj, że działania SEO powinny być prowadzone po to, aby osiągnąć zamierzone efekty. Nadwyrężanie budżetu na działania, które nie zrealizują określonych celów dla Twojego e-commerce mija się z celem.
  • Odpowiedzialność za SEO – to czy zdecydujesz się na samodzielne działanie, czy oddasz swoją stronę w ręce specjalistów również wpływa na koszt pozycjonowania. Agencja SEO może zaoferować Ci odpowiednie narzędzia oraz zespół wykwalifikowanych i doświadczonych osób, które zajmą się pozycjonowaniem Twojego e-commerce. Z drugiej strony – koszt pozycjonowania wzrasta. Musisz więc sam zdecydować czy działania podejmujesz razem z agencją, czy stawiasz na obszar in-house.

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego – co powinien zawierać?

Warto zdawać sobie sprawę, jakie podstawowe elementy powinny znaleźć się w ofertach agencji SEO. Przede wszystkim, należy zwrócić uwagę, czy dana oferta zawiera w sobie:

  • audyt SEO – czyli pierwszy krok do tego, aby agencja zapoznała się z tym w jakim stanie jest Twój serwis, jakie elementy wymagają optymalizacji i jakie działania należy podjąć, aby rozpocząć pracę nad SEO w Twoim e-commerce;
  • opracowanie treści – wartościowe treści są jednym z ważniejszych aspektów działań pozycjonujących i powinny być ich nieodłączną częścią. To właśnie one decydują, czy pojawisz się w wynikach wyszukiwarek internetowych;
  • optymalizacja – zarówno contentu, czyli podstawowe działania mające na celu poprawę tytułu i opisu strony, wyboru słów kluczowych, nagłówków czy atrybutów elementów graficznych, a także techniczna, związana m.in. z poprawą szybkości ładowania strony;
  • link building – cena pozycjonowania powinna również zawierać w sobie tworzenie oraz zdobywanie wartościowych linków. Linki o wysokiej jakości wpływają na “moc” naszej domeny i mają znaczący wpływ na działania pozycjonowania strony internetowej;
  • analiza – aby mieć pewność, iż wprowadzone działania przynoszą efekty, należy stale analizować przeprowadzone zmiany. Analiza dostarczy informacji, które obszary prac zostały pomyślnie zakończone, a które potrzebują dodatkowych działań.

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego – stały w czasie?

Decydując się na działania pozycjonujące musimy zdawać sobie sprawę, że nie zawsze będą one kosztować tyle samo. Pozycjonowanie to proces, musi więc trwać i być udoskonalane, aby mogło przynosić długofalowe efekty. Kiedy firma się rozwija – pozycjonowanie też musi przyjąć postać konkretniejszych działań. Jest to również czas na zwrócenie uwagi na inne aspekty, na które, przykładowo na początku planowania budżetu, nie było wolnych funduszy. Biznesy ulegają różnym zmianom, a razem z nimi, powinna zmieniać się również strategia działań pozycjonujących. Nie mamy więc gwarancji, że koszt usług pozycjonowania pozostanie cały czas taki sam i nie zmieni się w czasie.

Najczęstsze błędy planowania budżetu na działania SEO

Planowanie budżetu często staje się jednym z trudniejszych zadań przy wdrażaniu, czy planowaniu określonej strategii marketingowej. Poniżej wymienimy kilka przykładowych, jednak częstych błędów, które zostają popełnione w procesie analizowania i próby odpowiedzenia na pytanie ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego:

  • brak wiedzy o konkurencji,
  • planowanie na podstawie „wydaje mi się”, a nie na podstawie analizy fraz, analizy ich konkurencyjności i trudności,
  • brak odniesienia do sytuacji technicznej strony,
  • brak odniesienia do wielkości sklepu i ilości produktów,
  • planowanie budżetu bez wyznaczenia konkretnych celów sprzedażowych,
  • pominięcie kosztów działań innych działów, jak np. content marketing, czy web development.

5 wskazówek jak nie przepalić budżetu na działania SEO

Skoro wiemy już od czego uzależniony jest koszt pozycjonowania sklepu internetowego, warto zwrócić uwagę na wskazówki, które pozwolą nam w optymalny sposób ustalić dostępny budżet, aby nie okazało się, że wybraliśmy zbyt dużo całkowicie niepotrzebnych działań, za które musimy przecież zapłacić. Na co więc zwrócić uwagę?

Przeanalizuj swój budżet

Bez owijania w bawełnę – analiza budżetu to podstawowy krok, który musi zostać podjęty przy wdrażaniu odpowiedniej strategii SEO. Warto wiedzieć, na ile Twój biznes może sobie pozwolić, aby nie okazało się, że całkowicie przepaliłeś budżet na zaplanowane działania. Po dokładnym przeanalizowaniu dostępnych środków, specjaliści pomogą Ci w doborze odpowiedniej oferty i zaplanowaniu kompleksowych działań, które zbliżą Cię do osiągnięcia postawionych sobie celów.

Określ swoje cele

A jeśli o celach mowa – to jest to kolejny aspekt, który powinien zostać określony jeszcze przed wdrożeniem działań związanych z pozycjonowaniem Twojej strony internetowej. Powinieneś dokładnie przeanalizować jakie efekty chcesz uzyskać, a wówczas łatwiej będzie dobrać odpowiednie narzędzia i metody do realizacji ustalonych celów.

Wybierz niezbędne narzędzia

Działania związane z pozycjonowaniem stron internetowych skupiają wokół masę różnorodnych narzędzi. Niektóre z nich są darmowe, a za korzystanie z niektórych trzeba będzie zapłacić. Warto więc pochylić się nad kwestią narzędzi SEO i wybrać tylko te, które są Ci niezbędne w działaniach. Pamiętaj, że decydując się na pomoc doświadczonej agencji SEO masz pewność, iż posiada ona odpowiednie narzędzia do realizacji określonych celów.

Skup się na konkretnych działaniach

Efekty pozycjonowania mogą być różne, tak samo jak podjęte przez Ciebie, czy wybraną agencję działania. Pamiętaj, że zakres działań powinien przede wszystkim wynikać z postawionych celów. Nie inwestuj w realizację zadań, które nie przyniosą spodziewanych efektów. Skup się jedynie na tych działaniach, które przybliżą Cię do uzyskania wcześniej postawionych celów.

Znajdź odpowiednią agencję SEO

Wybór odpowiedniej agencji SEO to kolejny ważny punkt przy ustalaniu strategii i budżetu dostępnego dla działań SEO. Na rynku jest obecnie dość sporo firm świadczących profesjonalne usługi pozycjonowania. Przejrzyj ich oferty, zaglądnij do opinii, a nawet podpytaj znajomych z branży o polecenia. Ważne, aby agencja odpowiadała Twoim potrzebom i zwracała uwagę na Twoje cele. Nie decyduj się na płytkie obietnice bez pokrycia.

Dodatkowe czynniki, które mają wpływ na to, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu

Narzędzia w SEO

Decydując się na samodzielne działania SEO, będziesz musiał zainwestować w podstawowe narzędzia, które nie tylko ułatwią, ale czasem będą konieczne do przeprowadzenia pewnych działań oraz sprawdzenia ich efektów. Agencja SEO zwykle ma dostęp do wszystkich niezbędnych narzędzi, dlatego przy planowaniu budżetu na pozycjonowanie ważne jest abyś zastanowił się, czy korzystniej będzie działać samemu, czy lepiej rozpocząć współpracę z doświadczoną agencją SEO.

Podstawowe aspekty SEO wspierane narzędziami to m.in. analiza pozyskiwanych linków (do czego można wykorzystać np. Ahrefs), słowa kluczowe, na które pozycjonujemy witrynę (do analizy słów kluczowych wykorzystuje się np. Senuto, czy Planer Słów Kluczowych od Google) oraz analityka, która pozwala śledzić dane witryny dotyczące pozyskiwanego ruchu organicznego.

CMS sklepu internetowego

Kolejnym czynnikiem wpływającym na koszty pozycjonowania w e-commerce jest wybór właściwego CMS, który pozwoli na obsługę treści Twojego serwisu internetowego. Przed wyborem docelowego “silnika” sklepu warto zapoznać się z cenami, właściwościami oraz rozszerzeniami jakie proponują poszczególne systemy CMS. Do najpopularniejszych należą WordPress, Presta Shop, Magento, czy IdoSell. Niektóre z nich posiadają możliwość modyfikacji (np. kodu źródłowego), a inne mają tę możliwość mocno ograniczoną i najczęściej odpłatną.

Przy wyborze odpowiedniego CMS dla e-commerce ważne jest przede wszystkim przeanalizowanie dostępnego budżetu, ale także strategii rozwoju sklepu, dostępności deweloperów oraz skalę oferowanych produktów i usług.

Pozycjonowanie w e-commerce – jesteś na to gotowy?

Warto, abyś przed podjęciem działań nad wypozycjonowaniem Twojego e-commerce zdał sobie sprawę ze złożoności ów procesu. Pozycjonowanie nie jest działaniem, które przynosi natychmiastowe efekty. Na osiągnięcie zamierzonych celów trzeba cierpliwie poczekać. Warto również zastanowić się nad tym, czy w Twoim budżecie marketingowym jest miejsce na podjęcie działań, które stanowić będą długofalową inwestycję. W pozycjonowaniu ważnym elementem jest treść. Czy w otoczeniu Twojego e-commerce znajduje się copywriter, który stworzy odpowiednie treści, zawierające słowa kluczowe? Jeśli nie jesteś przygotowany na taką inwestycję, nie planuj rozbudowanych działań SEO.

Działania SEO, a strategia marketingowa sklepu internetowego

Działania pozycjonowania powinny być odpowiednio zaplanowane i uwzględnione w strategii marketingowej sklepu. W momencie gdy decydujesz się na SEO dla Twojego e-commerce musisz spojrzeć na swój budżet marketingowy całościowo. Jakie kanały i narzędzia generują mniejszy zwrot z inwestycji? Czy jesteś w stanie przeznaczyć część budżetu z tych kanałów, aby wesprzeć SEO? Stwórz hierarchię działań, które prowadzisz obecnie w ramach swojego e-commerce i przyporządkuj im procentowy udział w Twoim budżecie na działania marketingowe.

Gdy uda Ci się ustalić budżet na działania SEO, zastanów się jak koszt pozycjonowania sklepu internetowego chcesz rozłożyć w czasie. Czy na start przeznaczasz całą ustaloną kwotę, czy wolisz wykorzystać przykładowo 70% zaplanowanego budżetu w początkowej fazie działań, a 30% zostawić na ewentualne poszerzenie planu SEO? Jak możesz zauważyć – działania SEO powinny ściśle wynikać z ustalonej strategii marketingowej. Nie warto improwizować w trakcie, ponieważ w takim przypadku koszty mogą okazać się większe od wypracowanych zysków.

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.8/5 (39)

Komentarze

Dodaj komentarz