Jak sprawdzić czy posiadam stronę mobilną?

jak sprawdzić mobilność strony?

Praktycznie każdy z nas ma telefon nowej generacji – tzw. smartfon. Urządzenia tego typu służą już nie tylko do rozmów ze znajomymi czy wysyłania wiadomości. Są to przenośne interaktywne centra rozrywki i pracy. Również tablety zyskują coraz większą popularność. Właśnie z uwagi na to warto dostosowywać wygląd strony do wymogów takich urządzeń. Jak można sprawdzić czy strona jest mobilna i czy można łatwo zmienić dotychczasową stronę na taką, która będzie przyjazna dla użytkowników urządzeń przenośnych?

Czym jest strona mobilna?

Strona mobilna to wersja strony, która jest dostosowana do urządzeń takich jak smartfony czy tablety. Najczęściej jej adres jest inny niż strony głównej. Może być poprzedzony literą „m”. Przykładowo m.nazwastrony.pl.

A może lepsza będzie strona responsywna?

Strona responsywna jest dobrym rozwiązaniem, jeżeli dopiero tworzymy stronę (chociaż zawsze istniejącą stronę można zmienić na responsywną). Dostosowuje się ona automatycznie do rozdzielczości urządzenia. Eliminuje to konieczność tworzenia osobno strony dla urządzeń stacjonarnych i osobnej dla mobilnych.

W jaki sposób można sprawdzić czy strona jest mobilna?

To czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych można sprawdzić bardzo łatwo. Są na to trzy podstawowe sposoby.

Pierwszym z nich jest skorzystanie z narzędzi Google Search Console, które oferuje Google.  Na stronie www.google.com/webmasters/tools dostępne są aplikacje, które pozwolą przeanalizować stronę pod względem mobilności. W menu należy wybrać zakładkę „Ruch związany z wyszukiwaniem”, a następnie „Obsługa urządzeń mobilnych”. To właśnie w tym miejscu znajdziemy dane dotyczące wszelkich błędów strony, które mogą wynikać z braku obsługi urządzeń przenośnych przez stronę.

Drugim sposobem jest wykorzystanie ogólnodostępnego testu „Mobile-Friendly”, czyli test zgodności z urządzeniami mobilnymi. Dzięki niemu można szybko uzyskać informacje czy strona jest dostosowana do korzystania z niej na urządzeniach mobilnych.  Wystarczy wpisać adres url strony w pasku (Podaj URL strony internetowej) i dostaniemy informację zwrotną odnośnie tego czy jest ona dostosowana do urządzeń przenośnych. Test Google pokaże dokładne dane dotyczące elementów, które nie są funkcjonalne i należy je zmienić.

Trzecią opcją jest sprawdzenie bezpośrednio z wyników wyszukiwania, czy Google uznaje naszą stronę za dostosowaną do urządzeń mobilnych. Wyszukiwarce Google na liście wyników wyszukiwania przy stronie pokazuje się informacja czy będzie się ona wyświetlać się na urządzeniach mobilnych. Strona, która jest dostosowana mobilnie oznaczona została przez Google labelem „na smartfony”.

Dlaczego warto mieć stronę mobilną?

Mobilna wersja strony nie tylko zwiększy ilość odwiedzin – chętniej będą na nią wchodziły osoby korzystające ze smartfonów i tabletów. Jest jeszcze jedna zaleta takiego rozwiązania. Strona, która jest przyjazna dla urządzeń mobilnych zyskuje w rankingach Google – będzie miała lepszą pozycję, niż podobna strona, która nie jest mobilna.

Obecnie, jako najlepszą opcję wskazuje się stronę responsywną. Dlaczego? Taka strona to:

  • jeden adres i treść dla wszystkich wersji strony;
  • elastyczne obrazy;
  • taki sam kod HTML;
  • płynny układ strony;
  • szybka możliwość optymalizacji strony;
  • lepsze indeksowanie w wyszukiwarce;
  • brak kopiowanej treści (duplicate content).

Takie rozwiązanie jest rekomendowane przez specjalistów z Google. Jest dostosowane do algorytmów wyszukiwarek. Oczywiście można zdecydować się też na stronę mobilną z odrębnym adresem. Jednak jest to nieco gorsze rozwiązanie z punktu widzenia SEO.

Z kolei dla osoby przeglądającej stronę jej wersja mobilna lub responsywna to:

  • szybsze ładowanie;
  • redukcja błędów wczytywania strony;
  • dostosowanie do urządzenia zdjęcia i elementy interaktywne (banery, okienka wyszukiwania itp.);

Jak uzyskać stronę mobilną lub responsywną?

Jeżeli strona jest założona na jednym z popularnych systemów zarządzania takich jak WordPress czy Joomla można bez problemu znaleźć tematy, które będą responsywne. Istnieją tematy darmowe oraz płatne. Te ostatnie można w pełni dostosowywać do własnych wymagań – spersonalizować każdy z jej elementów. Stronę mobilną i responsywną można też zamówić niezależnie od tego na jakim systemie będzie oparta. Jest to o wiele większy wydatek, jednak mamy pewność, że będzie ona w pełni dostosowana do naszych wymagań i oczekiwań klienta.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Krzysiek pisze:

    Bardzo fajnym i niedrogim sposobem na sprawdzenie dostępności strony internetowej jest zrobienie tego za pomocą strony czysiekreci.pl Sam korzystam z tego narzędzia i jestem bardzo zadowolony. Gdy tylko pojawi się jakiś błąd jestem od razu o tym informowany.

  2. Franz pisze:

    Czy przy stronach mobilnych występuje zjawisko Duplicate Content w stosunku do strony na komputery? Canonical powinien załatwić sprawę, ale nie wszędzie go widzę, więc może jest zbędny?

    • Klaudia Witek EACTIVE pisze:

      W większości przypadków, Google powinno poradzić sobie z subdomenami „m.”, ale i tak zalecane jest stosowanie canonicali, ponieważ dają one większą pewność że wszystko będzie OK.