Persona klienta – Święty Graal marketingowców?

Persona klienta

Szukasz marketingowych rozwiązań dla swojej firmy?
#wiemyjak zrealizować Twoje biznesowe cele
POZNAJ Aktywny Model Rozliczeń Usług SEO & Ads

Przygotowując strategię marketingową dla swojej firmy, musisz się zastanowić, do kogo chcesz kierować swój przekaz. Inaczej bowiem przebiegać będzie komunikacja z nastolatkami zakochanymi w Ryanie Goslingu, inaczej z właścicielami ogromnych korporacji. Pomocne w tym procesie będą persony.

Jeśli coś jest dla wszystkich, jest dla nikogo. Co do tego nie można mieć wątpliwości. Analizując sukcesy wielkich marek, doskonale widać, że skupiały się na konkretnych odbiorcach. Zaspokajały potrzeby wybranych grup. Nie było w tym przypadku – tęgie głowy, bazując na angażujących badaniach, zdefiniowały grupę docelową do której chciały trafić. Poznały jej język, potrzeby, przeanalizowały zachowania w trakcie podejmowania decyzji. Słowem – zbudowały persony. Skupiły się na kliencie, bo to on jest najważniejszy przy tworzeniu strategii marketingowej. #wiemyjak

Czym jest persona?

Persona to kumulacja cech, potrzeb, zachowań i predyspozycji indywidualnych osób. Zebrane w całość tworzą model klienta, którego chcemy pozyskać. Bez różnicy czy będzie to marketing B2B czy B2C – osobą kontaktową, decydentem, zawsze jest człowiek. Definiując persony powinieneś skupić się zarówno na człowieku, jak i jego emocjach w kontakcie z produktem. Poznanie sposobu w jaki podejmuje decyzję, o co pyta, jakie może mieć wątpliwości, jakie towarzyszą temu emocje – to wszystko jest na wagę złota. Pamiętaj jednak, by informacje jakie zawrzesz w personie, były zgodne z prawdą!

Jak tworzyć persony?

Wiedzę na temat persony ma każdy pracownik firmy, począwszy od biura obsługi klienta, poprzez handlowców, na właścicielach kończąc. Każde spojrzenie na klientów, indywidualne odczucia i przemyślenia są cenne. To oczywiste, że najwięcej o klientach powiedzą osoby, które mają z nimi kontakt, lecz nie powinniśmy się do nich ograniczać.

Proces budowania persony może być w miarę prosty. W tworzeniu zarysu grupy docelowej pomogą narzędzia zbierające dane o klientach takie jak Google Analytics, Brand24 czy SentiOne. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by poszerzyć podstawowe informacje. Rozmowy z działem produktowym, handlowcami, analitykami, obsługą klienta, a wreszcie klientami, z pewnością dostarczą wielu cennych wiadomości.

Powyższe działania dotyczą sytuacji, gdy chcesz tworzyć persony będąc obecnym na rynku. Jeśli planujesz zmienić ofertę bądź dopiero zadebiutować na rynku, możesz zbudować personę opierając się na swojej wizji.

Jakich informacji potrzebujesz by zbudować personę?

Setki tysięcy słów co przekłada się na dziesiątki gigabajtów – tyle informacji dziennie wpływa do Internetu. Jak widzisz, nie ma tu miejsca na puste słowa. Budując persony musisz skupić się na konkretach. By być skutecznym w swoim przekazie marketingowym, używaj jedynie trafnych słów, których klient od Ciebie oczekuje. By tak się stało musisz określić:

  • jego dane osobowe, tj. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zainteresowania etc.,
  • codzienne rytuały – o której wstaje, co robi w wolnym czasie,
  • cel jaki chce osiągnąć przez interakcje z Twoją marką, tak zwaną „marchewkę”,
  • problemy jakie towarzyszą klientowi przy podejmowaniu decyzji,
  • obawy, które go dotyczą.

Informacje zebrane w oparciu o powyższe kryteria warto wzbogacić fotografią. Najlepiej, by ta przedstawiała naturalny wizerunek. Zdjęcie urzeczywistni personę, ułatwi myślenie o niej, pozwoli ją sobie wyobrazić.

W jakim celu tworzyć persony?

Jak widzisz, proces budowy persony niekoniecznie będzie prosty. Nie możesz się jednak zniechęcić. Korzyści płynących z jej utworzenia jest całe mnóstwo. Poniżej kilka z nich:

1. Definiujesz grupę docelową
Nie ma nic cenniejszego dla marketingowca, niż jasno sprecyzowana grupa docelowa. Ba, dobry marketingowiec nie rozpocznie działań zanim nie zdefiniuje odbiorców swoich działań. A przecież persona jest przedstawicielem grupy docelowej Twojej firmy.
2. Systematyzujesz sposób myślenia całego zespołu o kliencie
Gdy prowadzisz wieloosobową firmę, z pewnością spotkałeś się z problemem braku jednakowej wiedzy u poszczególnych członków zespołu odnośnie konkretnego klienta. Persona usunie tę niedogodność.
3. Eliminujesz nieskuteczne kanały dotarcia
Persona pozwoli Ci inwestować jedynie w te kanały dotarcia do Twoich klientów, które dają realną szansę na konwersję. Słowem – unikniesz wyrzucania pieniędzy w błoto.
4. Wyjdziesz naprzeciw oczekiwaniom odbiorców
Gdy już poznasz swoją grupę docelową będziesz mógł dopasować do niej język swoich komunikatorów i dać jej to, czego oczekuje. Każdy grupa ma inne potrzeby, rozmawia o innych sprawach, obawia się czego innego, w odmienny sposób podejmuje decyzje. Budując persony będziesz krok przed nimi, dając im dokładnie to, czego oczekują.

Persona czy persony?

W przypadku prostych działań marketingowych, np. prowadzeniu bloga na stronie firmy, wystarczy jedna, maksymalnie dwie persony. Posiłkując się aplikacjami gromadzącymi dane o klientach, zdobędziesz wiele wystarczających (w takiej sytuacji) informacji.

Ograniczając się zaledwie do jednej persony kreujemy statystycznego użytkownika. A ten wiadomo, może mieć 1,5 psa i 0,4 kota. Dlatego najlepiej, jeśli stworzysz maksymalnie wiele person. Droga ta prowadzić Cię będzie do jak najdokładniejszego przekazu kierowanego prosto do odbiorców Twojej firmy!

My wybieramy dla każdego klienta indywidualnie najlepszy zestaw metod zwiększania widoczności w internecie i analizujemy personę, aby stworzyć trafny przekaz. Zobacz, czym jest nasza autorska oferta KOP pozycjonowania stron >>>

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz