WYKONUJEMY DARMOWE AUDYTY SPRAWDŹ
 

Co to jest domena internetowa – nasz adres w sieci

Domena internetowa to jeden z elementów adresu internetowego naszej strony www. Jest najbardziej rozpoznawalną częścią naszego adresu, albowiem to jej nazwę wpisujemy w wyszukiwarce i to ją jesteśmy w stanie zapamiętać. Domena internetowa, którą wybierzemy jako adres naszej strony, jest niepowtarzalna na całym świecie.

co-to-jest-domena-internetowa

Kiedy spytamy informatyka, co to jest domena internetowa, odpowie nam, że to ciąg nazw systemu DNS (Domain Name System), który składa się z wyrazów, umieszczonych w określonej strukturze DNS. Nazwa domeny może zawierać litery, cyfry oraz myślnik. Nie ma znaczenia, czy litery są duże, czy małe. Dodatkowo w domenach IDN (Internationalized Domain Name) możliwe jest wykorzystywanie poza standardowymi literami, także diakrytycznych znaków narodowych. Domeny internetowe ułożone są w określonej hierarchii, która pozwala na katalogowanie komputerów (serwerów) w sieci, co sprawia, że nazwy adresów internetowych są możliwe do zapamiętania i są uporządkowane.

Domena internetowa – budowa jej nazwy

Wiemy już co to jest domena internetowa, czas dowiedzieć się jak zbudowana jest nazwa domeny. Nazwa domeny składa się z naszej własnej nazwy (wymyślonej przez nas) i gotowej nazwy domeny krajowej lub funkcjonalnej, oddzielonych od siebie kropkami.
Dla domeny krajowej: Naszawlasnanazwa.nazwadomenykrajowej na przykład FirmaX.pl
Dla domeny funkcjonalniej: Naszawłasnanazwa.nazwadomenyfunkcjonalnej na przykład SzkołaX.edu

Do czego potrzebna jest domena internetowa?

Do czego potrzebna jest nam domena internetowa? Do tego, aby każdy człowiek na świecie, po wpisaniu naszego adresu internetowego w wyszukiwarce, mógł otworzyć naszą stronę internetową.

Nazwa domeny internetowej powinna kojarzyć się z tematyką naszej strony (np. „sklepelektryczny”) lub z nazwą firmy („firmaanna”). Nazwa domeny może składać się z jednego wyrazu (np. „auta”) lub z większej ich ilości (np.„autajaponskie”, „sportoweautajaponskie”) ale zawsze łatwiej zapamiętać nazwy krótkie. Dlatego często używa się skrótów (np. „SE” zamiast „Superekspress”, „PIS” zamiast „PrawoISprawiedliwosc” itd.). Nazwy domen bierze się także od nazw produktów (np. „nazwaznanegonapoju”). Zdania dotyczące wpływu nazwy domeny na pozycjonowanie stron www są podzielone. Google coraz częściej podaje informacje, że słowa kluczowe zawarte w nazwie domeny nie wpływają na jej ranking. Znaczenie w tej sytuacji ma brand i marka, a słowa kluczowe zawarte w nazwie domeny mogą spowodować nawet spadek pozycji.

Domena internetowa – podział

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, domeny internetowe ustawione są w ustalonej hierarchii. Na szczycie znajdują się domeny najwyższego poziomu TLD – Top-Level Domain. Wśród nich wyróżniamy domeny funkcjonalne oraz domeny krajowe ccTLD – country code TLD.

Przykłady domen funkcjonalnych to:

.edu – przeznaczone dla szkół i instytucji oświatowych
.gov – przeznaczone dla rządów – .mil – przeznaczone dla wojska
.int – dla organizacji międzynarodowych
.com – dla firm komercyjnych
.org – dla organizacji nie czerpiących zysków ze swojej działalności
.net – dla biznesu
.info – dla stron informacyjnych

Istnieją także narodowe domeny funkcjonalne:
.edu.pl , .gov.pl , .org.pl , .biz.pl – przeznaczone dla biznesu
.agro.pl – przeznaczone dla rolnictwa
.art.pl – przeznaczone dla organizacji związanych ze sztuką

Krajowe domeny najwyższego poziomu (country code TLD) mają zawsze dwuliterowe nazwy. Są one przypisane do krajów i terytoriów zależnych.

Przykłady domen krajowych najwyższego poziomu:

.pl – Polska
.eu – Unia Europejska
.be – Belgia
.de – Niemcy
.dk – Dania
.ec – Ekwador
.ee – Estonia
.fr – Francja

Subdomeny

Posiadanie domeny internetowej umożliwia także zakładanie subdomen, które można tworzyć we własnej domenie wedle uznania.

Subdomena pozwala na rozbudowę własnej strony i stworzenie osobnego adresu dla forum lub dla każdego działu. Jeśli domena firmy to sklepodzieżowy.pl można ją na przykład rozbudować o subdomeny odziezmeska.sklepodzieżowy.pl lub odziezdamska.sklepodzieżowy.pl

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

POZNAJ OFERTĘ

Publikacja wpisu: 21/10/2014 oraz aktualizacja: 30/11/2016

30/11/2016
Michał Kliszczak

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Seweryn pisze:

    Dobra domena to połowa sukcesu. Pozostała połowa to już ciężka praca. Przykład z rozbudowaniem subdomeny stosują np. portale informacyjne / plotkarskie.

  2. Kamil pisze:

    Moim zdaniem wszystko zależy od budżetu, jeżeli stać nas na pozycjonowanie i marketing to nazwa domeny ma znaczenie drugoplanowe. Fakt, że posiadanie domeny generycznej dodaje prestiżu ale nie przesądza o sukcesie.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to