5 głównych błędów usability e-sklepu przez które możesz stracić klientów

czym są błędy usability

Wszystkim właścicielom e-sklepów zależy na zwiększeniu dochodu. Ich chęci często nie przekładają się jednak na odpowiednie przygotowanie strony i zachęcenie klienta do zakupu – a istnieje wiele elementów, które mogą zniechęcić klienta i odwieźć go od dokonania transakcji. Zapewne niejednokrotnie sam znalazłeś się w sytuacji, gdy odwiedzając daną stronę www po prostu poddałeś się i wyszedłeś, bo w końcu po co tracić czas na witryny, które utrudniają Ci poszukiwanie pożądanych produktów bądź usług? Sprawdź, z czym najczęściej musi się mierzyć Twój użytkownik i jakie są błędy związane z użytecznością strony. #wiemyjak

Zaraz, zaraz, ale czym jest ta użyteczność?

Zacznijmy od wyjaśnienia pojęcia – web usability (użyteczność stron www) to nic innego jak szereg kwestii związanych z ergonomią i funkcjonalnością witryn internetowych. Chodzi o wygodę i łatwość użytkowania strony – wszystkie te działania wykonywane są pod użytkownika, aby bez problemu znalazł to, czego szuka i odnalazł się w komunikacji na stronie. Odpowiednie przygotowanie strony to ukłon w stronę użytkownika i korzyść dla właściciela e-sklepu, bo mając przystępny serwis można zwiększyć swoje szanse na sprzedaż. Ułatwiając odwiedzającym poruszanie się po stronie sprawiamy, że są oni zadowoleni i chętnie na niej zostaną, a nawet wrócą w przyszłości. Na użyteczność wpływa kilka czynników – opisaliśmy je w jednym z naszych artykułów.

Jakich błędów unikać?

Sporo klientów źle ocenia odwiedzony sklep internetowy i szybko go opuszcza, dlatego warto wiedzieć które błędy odstraszają ich najbardziej. Taka pozwoli na wprowadzenie odpowiednich zmian i zatrzymanie klienta, zachęcenie go do zakupu i zwiększenie sprzedaży. Najczęstsze problemy i pułapki związane z łatwością użycia strony dotyczą:

1. Układu strony i rozmieszczenia informacji. Strony często nie są przygotowane pod użytkowników, którzy zwracają uwagę, że są nieczytelne, czy nie mogą znaleźć informacji, których potrzebują. Na stronie głównej problemy mogą się mnożyć, od braku informacji o tym co firma oferuje, po błędy w strukturze menu (też określeniu gdzie jest główne menu). Błędne okazuje się również rozmieszczenie informacji – te najważniejsze często znajdują się dopiero po przewinięciu.

2. Nawigacji. Użytkownicy nie mogą znaleźć tego, czego potrzebują? A może gubią się w natłoku informacji? Częstym problemem jest niewłaściwa nawigacja – zbyt dużo informacji i ogólny chaos na stronie sprzyja temu, że użytkownik pogubi się i wyjdzie, nie dokonując żadnej transakcji. Nawigacja powinna kierować odwiedzającego stronę ścieżką zakupową. Ważną kwestią jest również właściwy wybór i odpowiednie oznaczenie przycisków CTA – zdarza się, że są one niejasne i zbyt długie, co wcale nie nakłania klienta do dokonania pożądanej czynności. W nawigacji istotne jest również kierowanie do miejsca, gdzie klient może zasięgnąć rady – infolinii lub czatu internetowego.

3. Formatowania tekstu i kolorystyki. W tym przypadku można wymieniać…. I wymieniać! Tekst na stronie jest bardzo istotny – w końcu dobrze przygotowany content pozwoli na zatrzymanie klienta i w dalszej perspektywie budowanie pozytywnego wizerunku. Wszystko zepsuć jednak może niewłaściwie dobrana czcionka, brak odpowiedniego formatowania tekstu i jego nieodpowiednie umieszczenie. Estetyka to podstawa, chodzi w końcu o to, aby tekst był chętnie czytany, a ogólna kolorystyka nie odstraszała, a przyciągała. Należy unikać doboru czcionki, której kolor zlewa się z tłem. Nie sprawdza się również przeładowanie strony kolorami i migającymi elementami.

4. Kwestii technicznych. Błędy 404, zbyt długi czas ładowania strony, czy inne problemy natury technicznej na pewno nie spowodują uśmiechu na twarzy Twoich klientów. Oni chcą szybko, wygodnie i bez większych problemów znaleźć to czego potrzebują, a Twoja strona powinna im to ułatwić. Słaba optymalizacja strony www też należy do częstych błędów, podobnie jak przeładowanie linkami, czy umieszczanie niedziałających linków wewnątrz serwisu.

5. Problemu z wyszukiwarką i sortowaniem produktów. Wyszukiwarka produktów powinna działać bezbłędnie, w końcu to jedna z ważniejszych funkcji e-sklepu – a ograniczania listy wyszukiwania, lub jej niewłaściwe przygotowanie odstraszy najwytrwalszych internautów. Jeżeli użytkownik po raz kolejny otrzyma nietrafną odpowiedź, szybko się zniechęci. Ważne tez, żeby była umieszczona w widocznym miejscu. Konsumenci stają się coraz bardziej niecierpliwi i wymagający, stąd potrzeba jak najlepszego dopasowania do nich swoich usług.

Nie jesteś pewien jak poprawić stronę swojego sklepu internetowego, aby przynosiła zyski? A może nie masz na to czasu? My się tym zajmiemy. Pozwól zwiększyć swoją widoczność w internecie i sprzedaż. Sprawdź naszą ofertę pozycjonowania stron >>>

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Mateusz pisze:

    Fajnie przedstawione ogólne wskazówki, jednak w kwestiach technicznych dodałbym jeszcze brak szyfrowania połączenia, koszyk na zewnętrznej domenie wykonawcy sklepu.
    Dodałbym jeszcze taki punkt jak „Zaufanie”
    Pozdrawiam

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem