Nie bez powodu mówi się, że jeżeli nie ma Cię w social mediach, to nie istniejesz. Do niedawna dotyczyło to jedynie osób prywatnych. Jednak obecnie do tej teorii można odnieść również przedsiębiorców. Jeżeli firma nie ma swoich profili na portalach społecznościowych, to wiele osób, dla których społecznościówki są cennym źródłem informacji, nigdy się o niej nie dowie. Czym jest marketing w mediach społecznościowych, jaka jest definicja social media i dlaczego warto takie działania podejmować w celu promocji firmy? Oto najważniejsze informacje w tym zakresie. #wiemyjak
#wiemyjak tworzyć skuteczne reklamy w social media
Postaw na Aktywny Model Rozliczeń Ads
Social media marketing definicja, czyli zacznijmy od podstaw
Social media marketing – to grupa działań marketingowych, które mają na celu generowanie ruchu na stronie przy wykorzystaniu mediów społecznościowych, czyli popularnych serwisów takich jak, chociażby Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube czy Instagram.
Dzięki aktywnemu prowadzeniu profilii społecznościowych firmy łatwiej jest znaleźć nowych klientów i dotrzeć do nich z reklamą. Social media posłużą do przekierowywania użytkowników na stronę firmową, podstrony produktowe czy bloga. Jest to także idealne miejsce do komunikowania się ze stałą grupą odbiorców i budowania więzi między marką a klientem. Marketing w mediach społecznościowych pomaga więc w tworzeniu długofalowej strategii marketingowej.
Czym są social media w marketingu?
Ogólnie za social media uznaje się strony internetowe oraz aplikacje na urządzenia mobilne, które pozwalają na tworzenie oraz wymianę treści pomiędzy poszczególnymi użytkownikami danego portalu czy aplikacji. Interakcja, która zachodzi pomiędzy użytkownikami, jest z reguły niczym nieograniczona i odbywa się w czasie rzeczywistym. W większości serwisów tego typu, aby utworzyć konto prywatne, należy mieć ukończone 13 lat (w praktyce różnie to bywa, bo można znaleźć konta młodszych osób). Jednak większość osób jest pełnoletnia i ten fakt wykorzystują firmy – w końcu to potencjalni klienci. Dotarcie do nich zabiera kilka chwil i może odnieść wręcz spektakularne efekty.
Media społecznościowe w marketingu. Jakie są najczęściej wykorzystywane w Polsce?
W Polsce social media marketing opiera się głównie na działaniach na Facebooku (zarówno jeżeli chodzi o zakładanie firmowych fanpage’y, jak i płatne działania reklamowe). Jednak dzięki raportowi Digital Poland 2019, możemy zauważyć, że YouTube przewyższył, bezkonkurencyjny do tej pory portal, liczbą użytkowników oraz aktywnością. Polacy coraz więcej uwagi poświęcają także Instagramowi, który uplasował się ostatecznie na trzecim miejscu. Tuż poza podium możemy znaleźć Twittera oraz Snapchata. Zyskują one na popularności przede wszystkim dzięki prywatnym użytkownikom. Natomiast serwisy biznesowe, w których publikowane są profile pracowników czy oferty pracy, całkowicie zdominował LinkedIn, tym samym wykluczając portal GoldenLine. Dlatego jeśli Twoim celem jest zdobycie kontaktów biznesowych reklama na LinkedIn może okazać się konieczna.
Źródło: Opracowane na podstawie raportu Digital Poland 2019
Na czym polega marketing w mediach społecznościowych?
Social media marketing w dużej mierze opiera się na dobrze przygotowanej strategii marketingu wirusowego. Dobrze przygotowany post tego typu potrafi wygenerować naprawdę duży ruch. Jednak trzeba mieć świadomość, że bardzo duże znaczenie ma też zaangażowanie osób prowadzących profil. Interakcje z użytkownikami portalu śledzącymi profil to podstawa. Należy odpowiadać na pytania i komentarze, aby pokazać, że zależy nam na odbiorcach.
Bardzo ważną kwestią jest też odpowiedni wybór portalu społecznościowego. Najlepiej zdecydować się na taki, na którym będzie najwięcej osób zainteresowanych produktem lub usługą. Pomóc w tym może określenie grupy docelowej. Wiek, miejsce zamieszkania, płeć czy zainteresowania to tylko kilka czynników, które charakteryzują potencjalnego odbiorcę. Warto poświęcić tej kwestii więcej uwagi lub nawet zainwestować w badania, by uniknąć ryzyka nietrafionej kampanii.
Kolejną kwestią do rozważenia jest to, czy korzystać jedynie z darmowych opcji udostępnianych przez media społecznościowe, czy też korzystać z płatnych reklam, a jeśli tak to w jakim zakresie (np. promocja konkretnego postu czy całego profilu).
Social media marketing – czy Twoja firma go potrzebuje?
Przedsiębiorstwa, które prowadzą skuteczną kampanię marketingową w mediach społecznościowych, odnotowują liczne korzyści. Oto przykłady firm, którym social media marketing pozwoli rozwinąć biznes.
Małe firmy i startupy
Social media marketing to doskonałe narzędzie dla tego rodzaju biznesów. Jeśli Twoje produkty lub usługi to nowość na rynku, social media pozwolą Ci zbudować świadomość Twojej oferty na rynku. Kolejny atut, jaki oferują media społecznościowe w marketingu to budowanie bazy kontaktów i klientów. W tym przypadku najlepiej sprawdzą się social media biznesowe takiej jak np. LinkedIn.
Firmy B2B
Firmy B2B polegają na współpracy między przedsiębiorstwami. Dzięki obecności w mediach społecznościowych oraz zastosowaniu reklam, kierowanych do odpowiednich odbiorców firmy we właściwym czasie mogą dotrzeć do odpowiednich partnerów biznesowych.
Firmy zajmujące się sprzedażą bezpośrednią
Sprzedaż bezpośrednia opiera się na kontaktach indywidualnych. Podstawowym założeniem sprzedaży bezpośredniej jest handel poza siecią sklepową. Tego typu biznesy rozwijają się poprzez społeczności. Marketing w mediach społecznościowych pozwala zbudować i rozwijać te społeczności poza grono rodziny czy przyjaciół. Social media marketing tworzy również przestrzeń, w której konsultanci mogą organizować spotkania i prezentować swoje usługi i towary.
Rola mediów społecznościowych w marketingu firmy oraz cele marketingu w mediach społecznościowych
1. Zwiększenie ruchu na stronie – aby zwiększyć sprzedaż w sklepie, najpierw należy doprowadzić klienta na naszą stronę, jednak jak to zrobić? Należy „otworzyć” jak najwięcej dróg, którymi Twój klient do Ciebie dotrze. W tym miejscu z pomocą przychodzi social media marketing – sama strona internetowa czy blog nie wystarczy. Social media to miejsce spędzania wolnego czasu, ale też poszukiwania informacji. Otwórz się na nowe możliwości i zaprezentuj swój biznes w Internecie. LinkedIn, Facebook, Instagram pozwolą znaleźć drogę na Twoją stronę.
2. Świadomość i promocja marki – te dwa pojęcia należy rozgraniczyć. W przypadku otwierania nowego biznesu początkowo kluczowe będzie zbudowanie świadomości (czyli najprościej mówiąc poinformowanie ludzi o istnieniu danej firmy oraz jej ofercie). Kiedy mamy do czynienia z marketingiem firmy, która już jest obecna na rynku, celem będzie promocja marki (wyróżnienie jej spośród konkurencji np. poprzez promocję sprzedaży).
3. Targetowanie odbiorców – media społecznościowe to platformy, które posiadają mnóstwo odbiorców. Jednak nie każdy z nich jest Twoim docelowym klientem. Twój docelowy klient to osoba, która pomoże Ci osiągać cele biznesowe. Social media marketing ułatwi Ci wybór i dotarcie odpowiednich odbiorców dla. Na podstawie ich zachowań w mediach społecznościowych, upodobań, zainteresowań oraz danych demograficznych.
4. Promocja treści – to trudne zadanie ze względu na dużą konkurencję. Jednak budujący jest fakt, że odbiorca docenia i angażuje się w dobre treści. Kluczowe jest promowanie wszelkiego rodzaju treści (wideo, tekst itp.) za pośrednictwem mediów społecznościowych, aby zaangażować odbiorców. Social media w marketingu treści pozwalają na zaangażowanie np. poprzez reagowanie, udostępnianie czy komentowanie wpisów.
5. Poznanie oczekiwań klientów – media społecznościowe to miejsce komunikacji – ich podstawowym zadaniem jest obustronna wymiana informacji. Dzięki temu możesz poznać oczekiwania klientów wobec rynku lub konkretnie Twojej firmy. Planujesz wprowadzić nowy produkt? Zastanawiasz się, jakiej usługi brakuje na rynku? Zapytaj o to swoich odbiorców i sprostaj ich oczekiwaniom. Ten przykład pokazuje, że marketing w mediach społecznościowych ma realny wpływ na rozwój i funkcjonowanie Twojego biznesu.
Płatny social marketing – czy warto?
Odpowiedź jest prosta. To zależy od kilku czynników, m.in.:
- ile budżetu jesteś w stanie przeznaczyć na kampanię social media,
- jakich efektów oczekujesz – np.: czy ma być to zwiększenie ruchu na stronie głównej, czy rozpoznawalności profilu,
- jaka jest aktualna świadomość działalności Twojej firmy,
- na jakim etapie rozwoju znajduje się Twoja firma.
Na plus płatnego marketingu w mediach społecznościowych przemawia szczególnie fakt, że na podstawie działań mamy możliwość, przeprowadzania pomiaru ROI (ang.return on investment), czyli wskaźnika zwrotu z inwestycji. Mediom społecznościowym zależy, żebyście zapłacili za wersje premium, czego efektem jest oddanie w wasze ręce szeregu narzędzi, które pomogą monitorować zachowania użytkowników i zmierzyć efektywność działań. Nie ma nic gorszego niż ulokowanie dużego budżetu w kampanię czy stworzeniu profilu, który się nie zwróci. Dlatego dużo firm decyduje się na zaplanowanie strategii, która będzie zawierać przemyślane działania organiczne z wykorzystaniem opcji płatnych.
Jakie zalety i wady ma social media marketing?
Jako największe zalety marketingu w mediach społecznościowych wymienia się przede wszystkim:
- bezpośredni kontakt z klientem,
- duży zasięg informacji,
- pozyskiwanie nowych klientów,
- duża grupa potencjalnych odbiorców,
- szybkość rozprzestrzeniania się informacji,
- możliwość budowania relacji z klientem.
Do wad social media marketingu zaliczyć można:
- możliwość powstania sytuacji kryzysowej,
- duży szum informacyjny,
- brak kontroli nad przekazywanymi informacjami,
- działania social media w marketingu zajmują dużo czasu.
Co ciekawe, większość osób, które są pytane o wady social mediów, nie potrafią ich wskazać. A nie widząc żadnego zagrożenia, łatwo popełnić błędy. Należy również pamiętać, że social media to nie wszystko. Marketing internetowy to obszerne i złożone pojęcie obejmujące wiele obszarów i działań marketingowych, które należy łączyć, aby uzyskać jak najlepsze efekty.
A co Wy myślicie o social mediach w marketingu? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.
#wiemyjak prowadzić skuteczne kampanie w social media
Prowadzenie social media może być też dobrym sposobem na sprawdzenie rynku przed otwarciem biznesu (szczególnie jeśli jest to coś innego, nietypowego). Jeśli profile w danym temacie będą cieszyły się popularnością, a obserwatorzy będą zainteresowani tematem, ryzyko niepowodzenia biznesu jest mniejsze.
Temat, który należałoby rozwinąć to dopasowanie medium społecznościowego do biznesu, jaki reprezentujemy i treści, jakie tworzymy np. to, co tworzymy na Instagram nie koniecznie sprawdzi się na Facebooku.
Hej. Jak dla mnie reklama na Facebooku to podstawa, ktra generuje ponad 50% sprzedazy. Bez niej ani rusz.
Pozdrawiam
Ciekawy wpis :) Myślę, że w strategii marketingu wirusowego coraz częściej wykorzystuje się różnego rodzaju challenge (np. na TikToku czy Instagramie) :)
YouTube wyprzedził fejsa? A to ciekawe :D
Najważniejsze informacje w jednym miejscu, fajny artykuł
Hej.
Interesuja y artykul. Mysle, ze w dzisiejszych czasach media spolecznosciowe daja niesamowita mozliwosc wypromowania wlasnego produktu, czy uslugi, a niekiedy wypromowac mozemy sami siebie. Za niewielka oplate mamy dostep do tysiecy, jesli nie milionow potencjalnych odbiorcow. Wg mnie, kazdy biznes w internecie powinien stawiac na media spolecznosciowe.
Pozdrawiam
Super artykuł :) Ja dodałabym jeszcze korzystanie z zewnętrznych narzędzi do monitoringu typu brand24, żeby móc szybko reagować i odpowiadać użytkownikom.
Najważniejsze narzędzie do budowania relacji z klientem – social media! :) Nie wyobrażam sobie bez nich pracy, zwłaszcza kiedy chce się trafiac do młodej grupy odbiorców.
Niezła porcja informacji, na pewno będę korzystac z Waszego artykułu.
Fajnie, że piszecie też o wadach. Moim zdaniem social media marketing ma ich sporo, a często mówi się o nim tylko dobre rzeczy.
Ja wykorzystuje zarówno bezpłatne i płatne opcje w social mediach. Nie przepłacam, a skuteczność jest zadowalająca :)
Z wyborem portalu jest dużo łatwiej niż kiedyś. Teraz w internecie jest pełno badan na temat użytkowników portali, więc wg mnie można sobie nawet oszczędzic inwestowanie osobno w badania, a skorzystać z tych darmowych. Pozdrawiam :)