Co to jest social media marketing i jakie oferuje możliwości?

Nie bez powodu mówi się, że jeżeli nie ma Cię w social mediach, to nie istniejesz. Do niedawna dotyczyło to jedynie osób prywatnych. Jednak obecnie do tej teorii można odnieść również przedsiębiorców. Jeżeli firma nie ma swoich profili na portalach społecznościowych, to wiele osób, dla których społecznościówki są cennym źródłem informacji, nigdy się o niej nie dowie. Czym jest marketing w mediach społecznościowych i dlaczego warto takie działania podejmować w celu promocji firmy? Oto najważniejsze informacje w tym zakresie. #wiemyjak

Social media marketing - zbuduj relację z klientem!

Social media marketing definicja, czyli zacznijmy od podstaw

Social media marketing – to grupa działań marketingowych, które mają na celu generowanie ruchu na stronie przy wykorzystaniu mediów społecznościowych, czyli popularnych serwisów takich jak chociażby Facebook, Twitter, Linkedin, YouTube czy Instagram.

Dzięki aktywnemu prowadzeniu profilii społecznościowych firmy łatwiej jest znaleźć nowych klientów i dotrzeć do nich z reklamą. Social media posłużą do przekierowywania użytkowników na stronę firmową, podstrony produktowe czy bloga. Jest to także idealne miejsce do komunikowania się ze stałą grupą odbiorców i budowania więzi między marką a klientem. Marketing w mediach społecznościowych pomaga więc w tworzeniu długofalowej strategii marketingowej.

Czym są social media w marketingu?

Ogólnie za social media uznaje się strony internetowe oraz aplikacje na urządzenia mobilne, które pozwalają na tworzenie oraz wymianę treści pomiędzy poszczególnymi użytkownikami danego portalu czy aplikacji. Interakcja, która zachodzi pomiędzy użytkownikami jest z reguły niczym nieograniczona i odbywa się w czasie rzeczywistym. W większości serwisów tego typu, aby utworzyć konto prywatne należy mieć ukończone 13 lat (w praktyce różnie to bywa, bo można znaleźć konta młodszych osób). Jednak większość osób jest pełnoletnia i ten fakt wykorzystują firmy – w końcu to potencjalni klienci. Dotarcie do nich zabiera kilka chwil i może odnieść wręcz spektakularne efekty

Media społecznościowe w marketingu. Jakie są najczęściej wykorzystywane w Polsce?

W Polsce social media marketing opiera się głównie na działaniach na Facebooku (zarówno jeżeli chodzi o zakładanie firmowych fanpage’y, jak i płatne działania reklamowe). Jednak dzięki raportowi Digital Poland 2019, możemy zauważyć, że YouTube przewyższył, bezkonkurencyjny do tej pory portal, liczbą użytkowników oraz aktywnością. Polacy coraz więcej uwagi poświęcają także Instagramowi, który uplasował się ostatecznie na trzecim miejscu. Tuż poza podium możemy znaleźć Twittera oraz Snapchata. Zyskują one na popularności przede wszystkim dzięki prywatnym użytkownikom. Natomiast serwisy biznesowe, w których publikowane są profile pracowników czy oferty pracy, całkowicie zdominował LinkedIn, tym samym wykluczając portal GoldenLine.
najpopularniejsze_social_media_w_Polsce_wykres
Źródło: Opracowane na podstawie raportu Digital Poland 2019

Na czym polega marketing w mediach społecznościowych?

Social media marketing w dużej mierze opiera się na dobrze przygotowanej strategii marketingu wirusowego. Dobrze przygotowany post tego typu potrafi wygenerować naprawdę duży ruch. Jednak trzeba mieć świadomość, że bardzo duże znaczenie ma też zaangażowanie osób prowadzących profil. Interakcje z użytkownikami portalu śledzącymi profil to podstawa. Należy odpowiadać na pytania i komentarze, aby pokazać, że zależy nam na odbiorcach.

Bardzo ważną kwestią jest też odpowiedni wybór portalu społecznościowego. Najlepiej zdecydować się na taki, na którym będzie najwięcej osób zainteresowanych produktem lub usługą. Pomóc w tym może określenie grupy docelowej. Wiek, miejsce zamieszkania, płeć czy zainteresowania to tylko kilka czynników, które charakteryzują potencjalnego odbiorcę. Warto poświęcić tej kwestii więcej uwagi lub nawet zainwestować w badania, by uniknąć ryzyka nietrafionej kampanii.

Kolejną kwestią do rozważenia jest to, czy korzystać jedynie z darmowych opcji udostępnianych przez media społecznościowe, czy też korzystać z płatnych reklam, a jeśli tak to w jakim zakresie (np. promocja konkretnego postu czy całego profilu).

Płatny social marketing – czy warto?

Odpowiedź jest prosta. To zależy :) Zależy od kilku czynników, m.in.:

  • ile budżetu jesteś w stanie przeznaczyć na kampanię social media;
  • jakich efektów oczekujesz – np: czy ma być to zwiększenie ruchu na stronie głównej czy rozpoznawalności profilu;
  • jaka jest aktualna świadomość działalności Twojej firmy;
  • na jakim etapie rozwoju znajduje się Twoja firma.

Na plus płatnego marketingu w mediach społecznościowych przemawia szczególnie fakt, że na podstawie działań mamy możliwość przeprowadzania pomiaru ROI (ang.return on investment) czyli wskaźnika zwrotu z inwestycji. Mediom społecznościowym zależy, żebyście zapłacili za wersje premium, czego efektem jest oddanie w wasze ręce szeregu narzędzi, które pomogą monitorować zachowania użytkowników i zmierzyć efektywność działań. Nie ma nic gorszego niż ulokowanie dużego budżetu w kampanię czy stworzeniu profilu, który się nie zwróci. Dlatego dużo firm decyduje się na zaplanowanie strategii, która będzie zawierać przemyślane działania organiczne z wykorzystaniem opcji płatnych.

Korzyści social media marketingu

Social media marketing to jedna z możliwości promocji firmy w internecie. Jeśli chcesz, abyśmy dobrali najskuteczniejsze metody dla Twojej firmy to zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą>>

Jakie zalety i wady ma social media marketing?

Jako największe zalety marketingu w mediach społecznościowych wymienia się przede wszystkim:

  • bezpośredni kontakt z klientem;
  • duży zasięg informacji;
  • pozyskiwanie nowych klientów;
  • duża grupa potencjalnych odbiorców;
  • szybkość rozprzestrzeniania się informacji;
  • możliwość budowania relacji z klientem.

Do wad social media marketingu zaliczyć można:

  • możliwość powstania sytuacji kryzysowej;
  • duży szum informacyjny;
  • brak kontroli nad przekazywanymi informacjami;
  • działania social media w marketingu zajmują dużo czasu.

Co ciekawe, większość osób, które są pytane o wady social mediów nie potrafią ich wskazać. A nie widząc żadnego zagrożenia, łatwo popełnić błędy.

A co Wy myślicie o social mediach w marketingu?

#wiemyjak prowadzić skuteczne kampanie w social media

Artykuł zaktualizowany

Ocena artykułu:
4.8/5 (34)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Andrzej pisze:

    Z wyborem portalu jest dużo łatwiej niż kiedyś. Teraz w internecie jest pełno badan na temat użytkowników portali, więc wg mnie można sobie nawet oszczędzic inwestowanie osobno w badania, a skorzystać z tych darmowych. Pozdrawiam :)

  2. Alicja pisze:

    Ja wykorzystuje zarówno bezpłatne i płatne opcje w social mediach. Nie przepłacam, a skuteczność jest zadowalająca :)

  3. Kuba pisze:

    Fajnie, że piszecie też o wadach. Moim zdaniem social media marketing ma ich sporo, a często mówi się o nim tylko dobre rzeczy.

  4. Wiktor pisze:

    Niezła porcja informacji, na pewno będę korzystac z Waszego artykułu.

  5. Aleksandra pisze:

    Najważniejsze narzędzie do budowania relacji z klientem – social media! :) Nie wyobrażam sobie bez nich pracy, zwłaszcza kiedy chce się trafiac do młodej grupy odbiorców.

  6. Ola pisze:

    Super artykuł :) Ja dodałabym jeszcze korzystanie z zewnętrznych narzędzi do monitoringu typu brand24, żeby móc szybko reagować i odpowiadać użytkownikom.

  7. Kris pisze:

    Hej.

    Interesuja y artykul. Mysle, ze w dzisiejszych czasach media spolecznosciowe daja niesamowita mozliwosc wypromowania wlasnego produktu, czy uslugi, a niekiedy wypromowac mozemy sami siebie. Za niewielka oplate mamy dostep do tysiecy, jesli nie milionow potencjalnych odbiorcow. Wg mnie, kazdy biznes w internecie powinien stawiac na media spolecznosciowe.

    Pozdrawiam

  8. Kacper pisze:

    Najważniejsze informacje w jednym miejscu, fajny artykuł

  9. Sandra pisze:

    YouTube wyprzedził fejsa? A to ciekawe :D

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem